Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
yammie skrev:
2678867 har en s1'a -98.. satt 200/50/17 på den bak när jag köpte den.. var tajt med belten men det funka.. var ju rätt slitet och att jag inte hadde så stor körvana av maskinen så jag kan ju inte säga hur det funka.. 180/55/17 funkar dock bra som jag har kört ett par uppsättningar av..

MR BUELL: har du möjligen en framskärm och bakdelen till övers? skulle behövt en extra uppsättning.. sen skulle jag behövt renovera bakstötisen.. är det nåt som ni gör??

/Micke

Tjenare!

Vi har en framskärm som är primead hemma, artikelnummer 59380-97Y 1460:-
Tyvärr har vi ingen primead bakdel hemma... Men vi har en kolfiber här, artikelnummer 59810-96y 9318:- (vi har också en kolfiber framskärm, 59372-96Y 4043:- )

Kolla med verkstadschefen angående stötdämparen, han heter Christian Merlid och finns på tel: 08-5625 7050

MVH
Björn
 

Fracture

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Buell XB9S
Tomten är far till alla buells

Tjenare alla Bueller.

Har precis skaffat mig min XB9S och är fasansfullt nöjd, och billig försäkring. Kan inte bli bättre julklapp till sig själv. Eller jo det kunde ju varit sommar och fint MC väder. Men var hittar man roliga delar att utsmycka sin hoj med, lite mer orginella detaljer är jag ute efter. blinkers/backspeglar något schyst styre etc.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fracture skrev:
2686370 Tjenare alla Bueller.

Har precis skaffat mig min XB9S och är fasansfullt nöjd, och billig försäkring. Kan inte bli bättre julklapp till sig själv. Eller jo det kunde ju varit sommar och fint MC väder. Men var hittar man roliga delar att utsmycka sin hoj med, lite mer orginella detaljer är jag ute efter. blinkers/backspeglar något schyst styre etc.

Skruva fast blinkersarna med loctite, sälj 1200-snurran och skaffa denna 2-liters nippon-rostare istället: http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=851&prod=1591

617-117.gif


"Make no mistake about it; if you have friends that joke about your Sportster, this engine will put the jokes to rest." :rofl

Grattis till en hoj med muller!

/J
 

Fracture

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Buell XB9S
hmm ingen dum idé, kanske köper den och sätter den i tjejens VESPA :) Då borde ju även hon få lite fart under galloscherna:tungan :tungan
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Fracture skrev:
2686420 hmm ingen dum idé, kanske köper den och sätter den i tjejens VESPA :) Då borde ju även hon få lite fart under galloscherna:tungan :tungan

Tyvärr så passar inte den gamla Sportster rovan i dom nya Buellerna:huvet

För roliga pryttlar till Buell så rekommenderar jag HillBilly Motors som Probike är generalagent för i Sverige. http://www.hillbillymotors.com/portal.html

Sen finns det oxå denna i USA: http://www.americansportbike.com/

Och denna i England: http://www.trojan-horse.co.uk/

Gratulerar det nya inköpet!!:tummenupp

MVH
Björn
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jörgen Karlsson skrev:
2686381 Skruva fast blinkersarna med loctite, sälj 1200-snurran och skaffa denna 2-liters nippon-rostare istället: http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=851&prod=1591

617-117.gif


"Make no mistake about it; if you have friends that joke about your Sportster, this engine will put the jokes to rest." :rofl

Grattis till en hoj med muller!

/J

MFG vilken skönhet! Snacka om kärlek med en sådan mellan rambalkarna! Det lär ju vara pulver i den där så det räcker och vrid nog för en Scania!
 

Dark_Messenger

Guest
Fracture skrev:
2686370 Tjenare alla Bueller.

Har precis skaffat mig min XB9S och är fasansfullt nöjd, och billig försäkring. Kan inte bli bättre julklapp till sig själv. Eller jo det kunde ju varit sommar och fint MC väder. Men var hittar man roliga delar att utsmycka sin hoj med, lite mer orginella detaljer är jag ute efter. blinkers/backspeglar något schyst styre etc.
Grattis och bra hojval! :yoparty

Sen angående din rubrik kan jag ju inte mer än instämma..

Han till och med KÖR en XB12:a!! :lol

http://www.jymden.nu/offroad/

Klicka er fram..

lil'Dan skrev:
2688680 Fick mina lyndall gold bromsbelägg och rampuckar från www.americansportbike.com i veckan.
Blir skoj att testa om jag känner nån skillnad mot original beläggen.
Skriv hur det blev efter test och inkörning. Pris på dem?
(tänk på att du kan behöva köra ganska långt med nya belägg innan full verkan, mao ta det lugnt..)
 
Last edited:

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
bågen på affischen

Jag har sett några front kåpor (tror dem var från tyskland) med kåpglas till XB'n, men dem såg inge vidare ut... Dem harmoniserade inte nånstans :tungan
Men jag förstår vad du menar, det är smäckert det som är orginal alltså!!!!
Jag har sett jänkare som byggt om sina XBr hojar med X1 lyse fram och ingen kåpa alls, dvs lite caféracer stukad. Det kanske vore nåt för dig då? Jag har sett två stycken, den ena var riktigt grym! Men jag har inte sett nåt bolt-on kit....

Så här ser min ut iaf:

HPIM0707.jpg


HPIM0708.jpg


HPIM0709.jpg


HPIM0710.jpg


HPIM0711.jpg


HPIM0712.jpg


Blev kanske lite mycket bilder bara för ett kåpglas, men har man väl börjat fota pärlan är det svårt att sluta! Man är nog lite skadad.... :3freak

MVH
/Björn

Tjena, vet att detta inlägget jag svarat på är gammalt men jag va ändå bara tvugen att få veta vad det är för customhoj som finns på affischen på bild 1 av dom bilder då du visade din vindkåpa.

MVH Teddy
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Tjena, vet att detta inlägget jag svarat på är gammalt men jag va ändå bara tvugen att få veta vad det är för customhoj som finns på affischen på bild 1 av dom bilder då du visade din vindkåpa.

MVH Teddy

Det är en Buell XB12s :D

Det är en reklamduk som alla Buell dealers fått där man visar Buells byggfilosofi. Så det är en XB12s utan all plast och bakram.

MVH
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
ofan, iof såg jag att det va en XB12a av nåt slag men av bilden att dömma o mina dåliga ögon så såg det ut som en custom byggd en.

Rätt cool såg den ut iaf men ändå så liknar den ju då förmycket dom glidare som finns så. well, kul o veta iaf.

btw, kan ju göra en liten presentation av mig när jag ändå fått inte en tå här.

Har länge velat skaffa båge men ekonomin och annat tjafs i livet har dragit ut på det. Men jag tror att så småning om ska jag ha råd. Det blir säkerligen en Buell XB12s. Har just kommit över sträcket av 6 månaders anställning så jag vill vänta lite till med att försöka få lån. Dessutom har jag ett sen tidigare jag måste betala av. Men vi får se om man kanske kan fixa ett ändå.

Börjar bli frustrerad! Blir 26 i år och d känns som att jag börjar bli med åren för att hinna med :p

Anyway. Tänker hänga här en massa o läsa alla intressanta och bra tips.
Ni har mycket intressant jag läst redan så. Keep up the good work.

Bra idé att starta denna tråd. Finns alldeles för få forum som duger tycker jag.

piiiz
 

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
[QUOTE

Skriv hur det blev efter test och inkörning. Pris på dem?
(tänk på att du kan behöva köra ganska långt med nya belägg innan full verkan, mao ta det lugnt..)[/QUOTE]

Beläggen och puckarna gick på ungefär lika mycket som original bromsbelägg skulle ha kostat :)
 

Mullret

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Buell XB12S to Be
Hej, Newbee på forumet. Jag funderar på skaffa en Buell XB12S för lite adrenalinkickar. Men det är svårt hitta information på acc-siffror på denna maskin. Inom bilbranschen verkar det vara prio 1, men Buell har inga siffror på acc och toppfart. Tacksam för mer info. Samt är det en OK maskin för en kille 193cm lång 110 kilo matchvikt?
 

Dark_Messenger

Guest

Beläggen och puckarna gick på ungefär lika mycket som original bromsbelägg skulle ha kostat :)
Haha! Så är det med originalgrejer. Förövrigt kan jag tillägga att jag bytte klossar bak för kanske 20-30 mil sedan. Först nu börjar de kännas som de tar som de ska.


Anyway. Tänker hänga här en massa o läsa alla intressanta och bra tips.
Ni har mycket intressant jag läst redan så. Keep up the good work.

Bra idé att starta denna tråd. Finns alldeles för få forum som duger tycker jag.

piiiz
Bara o hänga här mao! :tummenupp
Tyvärr har det varit lite dålig aktivitet på sista tiden. Du får väl hjälpa till med den saken! :)

En annan tanke som slagit mig är om vi inte ska försöka få ihop en Buellträff eller åkning nästa säsong. Vore ju skoj att få lite ansikten IRL på folket som hänger i tråden. Finns intresse för något sådant?

Hej, Newbee på forumet. Jag funderar på skaffa en Buell XB12S för lite adrenalinkickar. Men det är svårt hitta information på acc-siffror på denna maskin. Inom bilbranschen verkar det vara prio 1, men Buell har inga siffror på acc och toppfart. Tacksam för mer info. Samt är det en OK maskin för en kille 193cm lång 110 kilo matchvikt?

Tidigare kunde man gå in på Amerikanska Buellsidan och få dessa uppgifter. Vet ej hur det är nu. Kolla! Typ in på sidan om hojarna, sen kunde du klicka dig vidare på "specs" eller något liknande, då fick du fram en massa statistik.

EDIT: Jag är hyffsat lång och stor och jag trivs som fisken på min R. Klart du är lite längre och lite tyngre, men du får väl klämma ihop dig vetja! Lätt värt det för att åka så fin hoj :D

EDIT2: När jag tänker efter så kanske du är i största laget. Bullarna är ju inte jättestora direkt. Jag vet att jag har tänkt att det inte skulle skada om man var 10cm kortare. Ps. Kolla in tomtebilderna på länken jag angett ovan. Jag är 187cm. Kanske kan ge dig en hint iaf.. Ds. Ang vikten vetefan. Finns väl en risk att hojen ser "liten" ut för dig antar jag.. Du får nog helt enkelt prova en!
 
Last edited:

Mullret

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Buell XB12S to Be
XB12S Wannabe

Blir till att ta ett besök hos HD dealern i stan efter jobbet. Passar knarren mellan spirorna så får man leta efter passande maskin.

Men inga specar stod det på Buells hemsida angående toppfart / acceleration. Märkligt, då de flesta prestandabilar jämförs enligt de kriterierna.

Däremot så reagera man på priset en aning, 10495 USD. Med dagens kurs så hamnar man på 70.000:- för en sprillans ny. Varför så dyr i Sverige? Frakten lär inte gå på nån förmögenhet, precis...
 

Dark_Messenger

Guest

Däremot så reagera man på priset en aning, 10495 USD. Med dagens kurs så hamnar man på 70.000:- för en sprillans ny. Varför så dyr i Sverige? Frakten lär inte gå på nån förmögenhet, precis...
Så är det. Buellerna är ordentligt mycket billigare i staterna. Gäller även "vanliga" HD:s. Kanske även övriga motorcykelfabrikat? Varför? Beats me..

Kanske har det med utbud/efterfrågan att göra eller så är det av andra anledningar.. MrBuell kanske har någon vettig input här?

Jämför med att köpa hoj i Norge där du får slanta upp närmare 2X pengarna mot i Svedala...
:huvet

Sen har ju olika länder lite olika kravnivåer/gränsvärden för ljud/avgasutsläpp osv.. kan det ha med nått sånt att göra? :va

I vilket fall tror jag "man" har tänkt på detta. Jag menar skulle man tjäna en förmögenhet på att importera skulle väl alla göra det! Du får säkert betala en massa skatt/moms eller nån annan skit om du importerar så du i slutändan landar på samma pris typ. Skulle inte förvåna mig! Dessutom blir det kanske bökigt vid framtida försäljning och service på hojen..
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Så är det. Buellerna är ordentligt mycket billigare i staterna. Gäller även "vanliga" HD:s. Kanske även övriga motorcykelfabrikat? Varför? Beats me..

Kanske har det med utbud/efterfrågan att göra eller så är det av andra anledningar.. MrBuell kanske har någon vettig input här?

Jämför med att köpa hoj i Norge där du får slanta upp närmare 2X pengarna mot i Svedala...
:huvet

Sen har ju olika länder lite olika kravnivåer/gränsvärden för ljud/avgasutsläpp osv.. kan det ha med nått sånt att göra? :va

I vilket fall tror jag "man" har tänkt på detta. Jag menar skulle man tjäna en förmögenhet på att importera skulle väl alla göra det! Du får säkert betala en massa skatt/moms eller nån annan skit om du importerar så du i slutändan landar på samma pris typ. Skulle inte förvåna mig! Dessutom blir det kanske bökigt vid framtida försäljning och service på hojen..

Ja, jag vet faktiskt varför det är så dyrt som det är:)

Det beror på att generalagenten inte får köpa direkt av H-D USA utan H-D har en Europafilial som först köper av H-D USA.
Så H-D europa köper av USA i dollar kurs och sen köper svenska agenten av europa i euro och tyvärr ska ju alla tjäna lite pengar däremellan också...

Varför priserna inte ändras nu när dollarn svajar är för att man förhandlar fram ett fast kurspris. Dvs H-D europa förhandlar fram en fast dollarkurs av H-D USA och H-D Sweden förhandlar fram en fast Eurokurs av H-D Europa så att man har stabilitet, så gör alla stora bolag som handlar internationellt.
Hur många år man låser den på vet jag inte men det är troligen en rätt så lång tid, återigen för att skapa stabilitet och därmed ett bra andrahandsvärde på produkterna.

Varför H-D väljer att ha en Europafilial vet jag inte exakt... Troligen beror det på import reglerna, det är nog lättare att importera stora lass istället för småsändningar som hela tiden ska synas av i tullen.
Sen tror jag att det beror på att det är helt enkelt lättare för H-D USA att hantera en jämn ström stora sändningar än en massa små som det skulle bli om ALLA i hela världen beställde direkt av H-D USA.

Så funkar det i en grov förenkling:)
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Hej, Newbee på forumet. Jag funderar på skaffa en Buell XB12S för lite adrenalinkickar. Men det är svårt hitta information på acc-siffror på denna maskin. Inom bilbranschen verkar det vara prio 1, men Buell har inga siffror på acc och toppfart. Tacksam för mer info. Samt är det en OK maskin för en kille 193cm lång 110 kilo matchvikt?

Tja, jag vet inget om acc siffror eller nåt men det e ju kanske mest för att Buell e en kurvmaskin o att dom inte har samma toppfart som vanliga sporthojar e ju kännt. Själv är jag 175cm och väger 65kg så för din längd vet jag inte men det finns ju den modellen som heter Long för dom som kanske behöver mer yta. Vet inte om det kanske rent av kan va bra med en Scg för dom som är lite tyngre än mig. Med tanke på att den är lägre i sig men då kanske ni sitter med knäna upp mot styret ;P
 

Dark_Messenger

Guest
Frågan är väl om det egentligen spelar så stor roll vilken modell man rider på då alla ser likadana ut i "framkant" av sitsen. Det som skiljer modellerna åt är ju röven på hojen och toppkåpan i stora drag.

Ang acc och toppfart så är det inget högfartsmonster direkt, men jag tror att människor som nödvändigtvis måste åka i 300 inte är intresserade av Buell. Det jag kan säga är att man har JÄVLIGT roligt på vägen upp till maxfart då det är en satans knuff i accerarationen. Åtminstone med 12:eek:rna och rejskit.

Sen känslan, attityden, ljudet, utseendet.. ojoj, jag kan hålla på hur länge som helst!
:yoparty
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top