Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
dammit, jag har skittråkigt o troligen inget liv heller... <

tänkte kolla vart alla snubbar bor, om det e nån man kan snacka med ute på krogen eller nåt nån gång. dels orkar jag inte kolla vart alla skrivit vart dom bor dessutom litar jag inte på att alla skriver sitt rätta ställe så.

om det e nån som e sugen på snacka o umgås lite med en öl eller inte så ge mig en smocka. jag har ju som sagt ingen båge än men detta är min största prioritet nu o sen i livet. :)
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Dessutom tycker jag allt fler hojar börjar få buellstuk, rent utseendemässigt. Fler och fler nakna hojar kommer, och några är riktigt lika Buellerna "out of the box".
*snipp*
Man kan tycka vad man vill om Buell, men visst är det en unik motorcykel på många sätt även om fler o fler börjar apa efter.

Hmm... Inget ont om Buellerna, men apa efter?

Ram:
X1 - Rundrörsram av fackverkstyp i stål - Ducati på tidigt 80-tal
XB9 - Profilram av boxtyp i aluminium - Japs i slutet av 80 -tal

Motor:
Torrsump ja, men det är inget speciellt eller nytt med den.

Övrigt:
Jag gillar konceptet, Eric Buells tankar och idéer samt med tanke på vilken motor han använt för att bygga sin hoj på kan jag förstå att det blivit problem. Men att säga att andra apar efter är struntprat.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hmm... Inget ont om Buellerna, men apa efter?

Ett ord: MT-01. 'nuff said! :D

Vad jag tror han menar är att streetfighter-stuket börjar bli vanligare och vanligare även hos andra märken: crosstyre, kort och slimmad bak, aggressivt stuk osv. Jag vet i och för sig inte om Buell var först med det men de har ju använt sig av det ett tag.

Hade väl inte hjälpt i Sverige. Tror inte vi har samma regler för bärgning som England.


Du hade kanske fått behålla det i Sverige också men det hade garanterat räknats som inkomst av tjänst så att du hade fått betala inkomstskatt och arbetsgivaravgifter på fyndet! :tungan
 
Last edited:

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Kan nån hjälpa mig o tipsa om vad jag ska kolla o fråga om när jag kollar på en Buell XB12S med -05a som inte ens gått 200 mil, som har race-ljuddämpare och race-filter. vilket skall ge ca 120 hk.
Ombyggd bakdel samt miniblinkers.

Ja menar, med tanke på att den knappt gått nåt och så, så kanske det inte är så mycket man behöver kolla?

Hjälp tack!!
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Kan nån hjälpa mig o tipsa om vad jag ska kolla o fråga om när jag kollar på en Buell XB12S med -05a som inte ens gått 200 mil, som har race-ljuddämpare och race-filter. vilket skall ge ca 120 hk.
Ombyggd bakdel samt miniblinkers.

Ja menar, med tanke på att den knappt gått nåt och så, så kanske det inte är så mycket man behöver kolla?

Hjälp tack!!

Är det ett demoex eller så? Behöver inte vara negativt. Enligt vad jag läst mig till, tycker Buellmotorerna om att köras relativt hårt första tiden (vilket också återspeglas i 2007 års handbok). Att den bara gått 200 mil på två säsonger är ju annars lite skumt, men kan ju ha att göra med ombygget?
Ta 120 häst med en nypa salt. Ja, det är bättre drag med racekit än utan, men mätt på bakhjulet hamnar du snarare runt 100 hk, skulle jag tro (racekit ger ju bara bättre luftgenomströmning samt ett insprutnings/tändningsschema som är anpassat för detta).
Ny bak och miniblinkers är ingen fara så länge den går igenom en besiktning.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kan nån hjälpa mig o tipsa om vad jag ska kolla o fråga om när jag kollar på en Buell XB12S med -05a som inte ens gått 200 mil, som har race-ljuddämpare och race-filter. vilket skall ge ca 120 hk.
Ombyggd bakdel samt miniblinkers.

Ja menar, med tanke på att den knappt gått nåt och så, så kanske det inte är så mycket man behöver kolla?

Hjälp tack!!

Kolla så att du får med originaldelarna. Det kan ju även vara värt att kolla så att delarna som använts för att bygga om baken är besiktningsvänliga (e-märkta lampor etc), det är lite tradigt att behöva bygga om hojen inför besiktningen.


Det beror ju också på hur länge du ska ha hojen, det är ju inte besiktning förrän om 3 år men å andra sidan blir den enklare för dig att sälja i din tur om det är ordning på alla grejer.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Kolla så att du får med originaldelarna. Det kan ju även vara värt att kolla så att delarna som använts för att bygga om baken är besiktningsvänliga (e-märkta lampor etc), det är lite tradigt att behöva bygga om hojen inför besiktningen.


Det beror ju också på hur länge du ska ha hojen, det är ju inte besiktning förrän om 3 år men å andra sidan blir den enklare för dig att sälja i din tur om det är ordning på alla grejer.

tack för alla svar. det får gärna komma mer för jag har märkt att d vart lite tyst i denna tråd ett par dar eller en vecka typ...

anyway... vet inte varför den gått så lite, ska fråga. Det är inte ett företag jag ska köpa den av så... det händer ju att folk tappar lusten så vi får se..

jo, oftast när man sett att folk fått ut fler hästar så har d varit maqx 10 till. så jag tror inte allt förmycket på det. men racekit är ju ett plus.

snackade med han ang. besiktning, och han sa att man får ju skruva på den som håller nummerplåten men d va ju inte besiktning förrän 2009. ang blingers och bromljus o bakdelen i övrigt vet jag inte.

Hade som det ser ut nu nog tänkt ha den en bra stund. detta är min första riktiga hoj. har bara haft 2 crossar när jag va liten innan..

självklart vill man underlätta så det går bra att sälja den om man vill..

tack allez
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ta 120 häst med en nypa salt. Ja, det är bättre drag med racekit än utan, men mätt på bakhjulet hamnar du snarare runt 100 hk, skulle jag tro (racekit ger ju bara bättre luftgenomströmning samt ett insprutnings/tändningsschema som är anpassat för detta).
Ny bak och miniblinkers är ingen fara så länge den går igenom en besiktning.
Ja och även 100 ärliga bakhjulshäst med bara kitet skulle jag vilja se en bromsning på innan jag tror på det. Jag hade själv 100 bromsade bakhjulshk i min gamla sportster 1200-motor och med den var det overkill att dra mot en oöppnad Buell.

Men det kanske sitter betydlig vassare kammar i de senaste modellerna. Vore kul att se lite bromsningar från Buellägare här på forumet. Jag är road av sportstermotorn. Men det verkar inte vara så många Buellägare här som tunar och trimmar med sina motorer. Det är lite synd tycker jag.
Det finns mycket godis, även om jag förstått att det är mer begränsat till de senaste modellerna.
Här är en kul firma för inspiration. Väntar själv på delar bla därifrån. Deras luftburkar är tex det bästa man kan ha på en förgasar-Sportster/Buell:
http://www.nrhsperformance.com/

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Ja och även 100 ärliga bakhjulshäst med bara kitet skulle jag vilja se en bromsning på innan jag tror på det. Jag hade själv 100 bromsade bakhjulshk i min gamla sportster 1200-motor och med den var det overkill att dra mot en oöppnad Buell.

Men det kanske sitter betydlig vassare kammar i de senaste modellerna. Vore kul att se lite bromsningar från Buellägare här på forumet. Jag är road av sportstermotorn. Men det verkar inte vara så många Buellägare här som tunar och trimmar med sina motorer. Det är lite synd tycker jag.
Det finns mycket godis, även om jag förstått att det är mer begränsat till de senaste modellerna.
Här är en kul firma för inspiration. Väntar själv på delar bla därifrån. Deras luftburkar är tex det bästa man kan ha på en förgasar-Sportster/Buell:
http://www.nrhsperformance.com/

Mvh
Jörgen

Helt sant faktiskt. Jag googlade just fram en bänkning med och utan race-kit (nu vet jag iofs ingenting om just den bänken eller dem som stod bakom den), och den pekade på drygt 81 hästar och 99 Nm moment (vet du förresten om definitionen på hästkraft skiljer mellan USA och Sverige? De kör ju inte med det metriska systemet, så det kanske skiljer sig i definition på hk också?).

Jag har sett "mer fördelaktiga" hästkraftssiffror i samband med bänkning, men jag hittade dem inte i hastigheten, men detta visar ju helt klart att du kan ha rätt.

Länk:
http://www.badweatherbikers.com/buell/messages/3842/189271.html?1146345754
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja och även 100 ärliga bakhjulshäst med bara kitet skulle jag vilja se en bromsning på innan jag tror på det. Jag hade själv 100 bromsade bakhjulshk i min gamla sportster 1200-motor och med den var det overkill att dra mot en oöppnad Buell.

Men det kanske sitter betydlig vassare kammar i de senaste modellerna. Vore kul att se lite bromsningar från Buellägare här på forumet. Jag är road av sportstermotorn. Men det verkar inte vara så många Buellägare här som tunar och trimmar med sina motorer. Det är lite synd tycker jag.
Det finns mycket godis, även om jag förstått att det är mer begränsat till de senaste modellerna.
Här är en kul firma för inspiration. Väntar själv på delar bla därifrån. Deras luftburkar är tex det bästa man kan ha på en förgasar-Sportster/Buell:
http://www.nrhsperformance.com/

Mvh
Jörgen

Jag tror det är brist på inspiration som gör det. Jag tycker du ska köpa en Buell och leda vägen genom att trimma livet ur den och sedan skrämma nudlarna ur japanska YXG-RR hojar med variabel längd på insuget! :)
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Ska inte skilja mellan Amerikanska hästar jämfört med Svenska. Däremot så har
britterna en egen hästkraft fast jag vet inte hur vanligt det är att dom använder sig
av den. Den är i alla fall lite mindre/lägre vilket ger fler hästar på pappret.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ska inte skilja mellan Amerikanska hästar jämfört med Svenska. Däremot så har
britterna en egen hästkraft fast jag vet inte hur vanligt det är att dom använder sig
av den. Den är i alla fall lite mindre/lägre vilket ger fler hästar på pappret.

Engelsmännen brukar väl använda beteckningen "BHP" vilket står för "brake horse power" och är ungefär "bromsade hästkrafter". Om jag förstått innebörden rätt så ska BHP egentligen vara bakhjulshästar men precis som med "vanliga" hästkrafter så skarvar väl tillverkarna emellan en del.

Sedan finns det olika sätt att beräkna hästkrafter på, det ena heter DIN och det andra kommer jag inte på just nu. Om jag inte minns helt fel så räknade bland annat Ducati hästkrafter enligt DIN under 90-talet och det ger generellt lägre antal hästkrafter (närmare sanningen) än den beräkningsmetod som andra tillverkare använder. Här får dock gärna någon med mer insikt i detta fylla i och/eller rätta mitt uttalande.

Sedan finns det ju ganska markanta skillnader i filosifi mellan vad som ger hästkrafter: I Europa och Japan är vi övertygade om att det är varvtal som ger effekt, i USA är det "cubic inches" som ger effekt! :D
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Ja och även 100 ärliga bakhjulshäst med bara kitet skulle jag vilja se en bromsning på innan jag tror på det. Jag hade själv 100 bromsade bakhjulshk i min gamla sportster 1200-motor och med den var det overkill att dra mot en oöppnad Buell.

Men det kanske sitter betydlig vassare kammar i de senaste modellerna. Vore kul att se lite bromsningar från Buellägare här på forumet. Jag är road av sportstermotorn. Men det verkar inte vara så många Buellägare här som tunar och trimmar med sina motorer. Det är lite synd tycker jag.
Det finns mycket godis, även om jag förstått att det är mer begränsat till de senaste modellerna.
Här är en kul firma för inspiration. Väntar själv på delar bla därifrån. Deras luftburkar är tex det bästa man kan ha på en förgasar-Sportster/Buell:
http://www.nrhsperformance.com/

Mvh
Jörgen

Det där ser inte helt fel ut. :näsblod
Men större pannor ökar väl i princip "bara" momentet - du måste upp i högre varvtal också för att kraften ska märkas på hästkraftssidan, eller? Eller blir det så stor skillnad i moment att det faktiskt gör skillnad på hk också?
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
...Sedan finns det olika sätt att beräkna hästkrafter på, det ena heter DIN och det andra kommer jag inte på just nu...

Det finns väl 3 sätt att ange effektsiffran DIN, SAE Net och SAE Gross. DIN är Europeisk standard och SAE amerikansk.

Det som skiljer dem åt är hur mycket energiförbrukare/strypningar (vattenpump, generator, luftfilter etc.) som kopplas till motorn när den körs i bromsbänken.

DIN (Deutsches Institut für Normung) är den normen som ger minst effekt på pappret.

SAE (Society of Automotive Engineers) Gross används inte längre, gav roligast siffror, förmodligen p.g.a. tillverkarnas önskan att "frisera" verkligheten.

SAE Net är närmare sanningen och ligger nå'nstans mittimellan DIN och SAE Gross. SAE Net började användas i USA nå'n gång på sjuttiotalet.

Med reservation för att mitt minne är bra men kort.
 
Last edited:

FnAs

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell XB12Scg -07
Hej, kul att se att det fanns en egen tråd för buell.. jag har nyligen införskaffat en XB12Scg -07 och tänkte kolla om det är nån som vet om man behöver tänka på något speciellt när man har hojen står still i ett garage i väntan på barmark..(jag har redan ryckt huvudsäkringen).
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Undrar samma sak, är i samma sits själv. Får min XB12S nästa vecka, och det verkar ju som att det kommer ta en stund innan vägarna blir farbara. :mad:

Hur känsliga är hojdäck för att stå på samma fläck en längre tid? Bildäck kan ju bli platta om man låter bilen stå parkerad över vintern.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hej, kul att se att det fanns en egen tråd för buell.. jag har nyligen införskaffat en XB12Scg -07 och tänkte kolla om det är nån som vet om man behöver tänka på något speciellt när man har hojen står still i ett garage i väntan på barmark..(jag har redan ryckt huvudsäkringen).

Huvudsäkringen ska man inte behöva dra (risken är att du "nollställer" ECM:en så att det sen på våren tar ett antal mil innan cykeln går bra igen (den "lär sig" ju vad det kan förvänta sig i luftväg, etc)) - däremot är det en skitbra investering att skaffa en batteriunderhållare (kostar runt en femhundring).
I din handbok finns en checklista på saker du kan/bör göra med cykeln innan du ställer den för säsongen. Ett råd de ger är exempelvis att ha i en bränslestabilisator i tanken, så du slipper "oktansänkning" eller avlagringar i bränsleledningarna.

Undrar samma sak, är i samma sits själv. Får min XB12S nästa vecka, och det verkar ju som att det kommer ta en stund innan vägarna blir farbara. :mad:

Hur känsliga är hojdäck för att stå på samma fläck en längre tid? Bildäck kan ju bli platta om man låter bilen stå parkerad över vintern.

Det är väl inte så bra för däcken, misstänker jag, och det ultimata skulle väl kanske vara att ha depåstöd eller lift under, men jag nöjer mig med att flytta hojen några centimeter då och då, och det har aldrig gett mig märkbara problem. Kanske skulle vara värre om jag körde mjuk racing compound i däcken eller så...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror det är brist på inspiration som gör det. Jag tycker du ska köpa en Buell och leda vägen genom att trimma livet ur den och sedan skrämma nudlarna ur japanska YXG-RR hojar med variabel längd på insuget! :)

Haha! :) Tack du! Men det blir nog svårt att slå fyrventils literradfyror med tvåventils twin. Isf får man "fuska" genom att bygga en buell/sportstermotor som är riktigt stor.
Men min nya sportstermotor kommer ju iaf att gå bättre än den gamla iaf, den gamla hade 100hk/120 Nm på bakhjulet. Den nya blir ju större (enl min avatartext). Mitt mål är att bibehålla samma litereffekt och litervrid.
Buellchassie är inte riktigt min påse även om de är fina ingenjörsbragder. Jag går inte igång på sporthojar öht. Jag gillar klassiskt uppbyggda hojar, rörram, kåplöst,trådekrade hjul och så.

Det där ser inte helt fel ut. :näsblod
Men större pannor ökar väl i princip "bara" momentet - du måste upp i högre varvtal också för att kraften ska märkas på hästkraftssidan, eller? Eller blir det så stor skillnad i moment att det faktiskt gör skillnad på hk också?

Det är inte bara bigbore-grejor de säljer. Effekten är produkten av vridmoment och varvtal. Så ökar momentet så ökar även effekten. Man kan öka momentet utan att öka slagvolymen. Vridmomentet är nämligen proportionell mot fyllnadsgraden. Så även portning, större ventiler, andra kammar med tex mer lyft och duration, kan öka vridmomentet och därmed effekten.

Det som jag inte riktigt har koll på är vilka high-performance-delar som passar de allra senaste generationen av Buell/Sporstermotorn. Det är lite luddigt på många sidor. Här är ytterligare en känd HD-high-performance-parts-firma där du kan se vilket enormt utbud av trimdelar det finns till HD och inte minst Sportster/Buellmotorerna.

Mvh
/J
http://www.zippersperformance.com/catalogue/default.asp
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top