Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Bulle Xb12S

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
XB12S
Dark_Messenger skrev:
2523719 Är hojen från el'california?

De har väl en massa skumma buller/avgaskrav i vissa delstater vill jag minnas.. Dock så är kraven till din fördel så som jag fattat det. Dvs hojarna måste låta MINDRE i USA än här. Så har du originaldämpare från staterna bör du klara dig galant i Sverige.

Ser att du bor i Göte, det är en bit från mig, men kan du ta dig en bit så kan vi säkert lösa ljuddämparproblemet. PM:a i så fall.
:tummenupp
Tack för ditt erbjudande, det var snällt av dig. kanske blir att åka till dig, åker en del till Stockholm...:tummenupp
Xb12:an går inte att registrera i Californien pga avgaskraven tyvärr, finns en del 9:eek:r dock. Den är köpt utanför New York. Sannolikheten att den inte skulle klara bullerkraven här i Sverige är inte stora men pga. den kostnaden för ett extra test tänkte jag ta det mer säkra före det mindre. Det blev lite krångligare än jag trodde från början men jag har hoppet kvar än....:).
 

Dark_Messenger

Guest
Bulle Xb12S skrev:
2523752 Tack för ditt erbjudande, det var snällt av dig. kanske blir att åka till dig, åker en del till Stockholm...:tummenupp
Xb12:an går inte att registrera i Californien pga avgaskraven tyvärr, finns en del 9:eek:r dock. Den är köpt utanför New York. Sannolikheten att den inte skulle klara bullerkraven här i Sverige är inte stora men pga. den kostnaden för ett extra test tänkte jag ta det mer säkra före det mindre. Det blev lite krångligare än jag trodde från början men jag har hoppet kvar än....:).
Får man fråga vad du fick ge för hojen när du nu köpte från staterna?

Har fått för mig att priserna är avsevärt mycket lägre "over there". Är det några andra skillnader förövrigt? Motoreffekt, buller/avgaskrav. Katalysatorkrav kanske?
 

Bulle Xb12S

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
XB12S
Dark_Messenger skrev:
2523764 Får man fråga vad du fick ge för hojen när du nu köpte från staterna?

Har fått för mig att priserna är avsevärt mycket lägre "over there". Är det några andra skillnader förövrigt? Motoreffekt, buller/avgaskrav. Katalysatorkrav kanske?

Ärligt talat så vet jag inte vad det finns för skillnader, det blev ett impulsköp. Jag har haft en XB9S tidigare och var sugen på en Xb12:a länge. Fick ett bra tillfälle och slog till. Motoreffekten ska vara detsamma som de europeiska på 103hk/110Nm. Jag hade hoppats att det inte skulle vara några skillnader men tyvärr verkar det vara några skillnader bl.a. sägs det att utväxlingen ska vara olika, lamporna är inte E-märkta osv. Som sagt jag kommer att skriva ett tråd om alltihopa sen.
 

Solid snake

Guest
Provkörde en XB12S igår, och jag kan inte sluta tänka på det, tyckte den kändes lite slö i början och att varvstoppet kom för tidigt.

Fast nu när jag tänker på det så hade den jäkligt bra vrid och var jävligt rolig att köra, bara jag som var negativ iom att den hade HD motor.

Jag vill också ha en Buell. :(
 

Dark_Messenger

Guest
Solid snake skrev:
2525974 Provkörde en XB12S igår, och jag kan inte sluta tänka på det, tyckte den kändes lite slö i början och att varvstoppet kom för tidigt.

Fast nu när jag tänker på det så hade den jäkligt bra vrid och var jävligt rolig att köra, bara jag som var negativ iom att den hade HD motor.

Jag vill också ha en Buell. :(
Sälj v-rodden, aka "stridsvagnen" då! :D :pannkyss

Tycker mig se att det är en rod (nightrod, streetrod??) på avataren din. Kom in i matchen nu snake.

Det är ett kort register på bullarna. 9:eek:rna varvar något mer iofs men jag har aldrig upplevd det som ett problem. Möjligtvis på första växeln att jag kan tycka det är lite jobbigt om man mosar på och hjulet sticker till väders direkt.

Å andra sidan drar jag iväg som ett skott o lämnar de flesta bakom. :slicka

Bolta på ett rejskit så får du ännu mer vrid att leka med. Soppaförbrukningen är helt galen men det är det värt!
 

Fajjerblejd

Monster Ludde
Gick med
19 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
-99 Monster 900
Hallå pöjkar! Jag ska ha en twin nästa säsong. Vill ha en SP-1, men nu börjar jag bli lite sugen på naket. Och då ligger ett monster bra till. Men samtidigt är duccen relativt vanlig oxh det är ju alltid kul att sticka ut lite från mängden och då ligge ju en bulle bra till. Är det nån som har provat både och? Kan dela med sig av för och nackdelar på respektive cykel? Tacksam för svar!
 

Solid snake

Guest
Dark_Messenger skrev:
2526375 Sälj v-rodden, aka "stridsvagnen" då! :D :pannkyss

Tycker mig se att det är en rod (nightrod, streetrod??) på avataren din. Kom in i matchen nu snake.

Det är ett kort register på bullarna. 9:eek:rna varvar något mer iofs men jag har aldrig upplevd det som ett problem. Möjligtvis på första växeln att jag kan tycka det är lite jobbigt om man mosar på och hjulet sticker till väders direkt.

Å andra sidan drar jag iväg som ett skott o lämnar de flesta bakom. :slicka

Bolta på ett rejskit så får du ännu mer vrid att leka med. Soppaförbrukningen är helt galen men det är det värt!
Jag har ingen night-rod! :mad:

Men nästa hoj blir nog en bulle, kanske, eller bulle och sporthoj (samtidigt. :tungan )
 

Dark_Messenger

Guest
Fajjerblejd skrev:
2526403 Hallå pöjkar! Jag ska ha en twin nästa säsong. Vill ha en SP-1, men nu börjar jag bli lite sugen på naket. Och då ligger ett monster bra till. Men samtidigt är duccen relativt vanlig oxh det är ju alltid kul att sticka ut lite från mängden och då ligge ju en bulle bra till. Är det nån som har provat både och? Kan dela med sig av för och nackdelar på respektive cykel? Tacksam för svar!
Har tyvärr ingen egen efarenhet av monstren men spec-mässigt ligger de nog ganska lika buell. Finns ju massor med modeller av monster, de gamla är väl rätt slöa dock. Har sett specs på runt 60hk typ, o det kanske inte är så kul i dagsläget.. Nyare monster 1000cc ligger väl runt 100hk o det gör ju en standard buell 12:a också.

Vill man ha mer effekt går ju alltid det att fixa, bara pengarna som behövs :tummenupp

Personligen ger jag fan i vikt/effekt - standard, det kan man alltid fixa till i efterhand. Utseendet och stuket är A o O när jag väljer hoj.

Du får väl åka till en ducceaffär o testa ett monster, sen en bulle och bestämma sen! :)
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Ridereport - Buell XB12R -07

Som sagt, var nere i Norrköping igår för service på hojen. Passade på och provköra XB12R -07:an och nya VROD SPECIAL.

Om bullen:
Utseendet var ju klart coolt. Den jag körde var svart/vinröd. Färgsättningen heter cherry bomb. Klart frän. All plast är svart och kåpglaset är vinrött liksom fälgarna och dekalerna. :tummenupp

Förändringar mot -05 -06 var att svingen ser lite anorlunda ut, om det är till det bättre eller sämre är en smaksak. Personligen gillar jag -05:an bättre då den är rundare i utformningen. Beltskydden plus bakstänkan har även dom fått nytt utseende. Större och kantigare = fulare tyckte jag.

Vid bensinhålet har de satt dit ett litet "galler" i aluminium. Om detta har någon funktion, typ leder in luft in i luftburken eller bara är en utseendegrej låter jag vara osagt. Snyggt var det i alla fall.

På tändningskåpan sitter ett annat lock än tidigare. Snyggare än det jag har tyckte jag. Jag tyckte mig se att rören har fått en annan beläggning än tidigare också. Liksom mer matt kopparstuk än tidigare mer guld.. Kan ha inbillat mig också.

Annars ser hojen exakt likadan ut som tidigare årsmodeller. De mesta förändringarna är baktill runt svingen. Specsmässigt är det inga förändringar alls som jag förstod det. 103HK standard som tidigare, ny växellåda iofs men den kom väl redan -06. Växellådan var gudomlig. Klar förbättring mot tidigare. :tummenupp Mindre klonk och mycket lättare att peta i växlarna. Friläget var mycket lättare att hitta mot -05:eek:rna där man missar hela tiden.

Däremot tyckte jag hojen kändes trött! Blev riktigt besviken på den punkten. Visserligen har den hojen jag körde bara rullat en dryg mil så den var långt ifrån inkörd. Den var helt standard dessutom, dvs inget racekit som jag har på min. Så det var kanske därför jag upplevde den som slö. Försökte gasa upp den på 2:an, det var ju bara att fetglömma. Koppla upp den gick men inte p-wheela. Den var i alla fall lika kul att köra med på slangen när man väl fick upp den :D :yoparty

Sammanfattningsvis:
Lika skön hoj som vanligt. Färgsättningen var fetgrym, ser jävligt brutal ut! Jag upplevde att det var dåligt mos i motorn, men det har sin förklaring. (Ni som inte har något kit - köp. Lovar det är värt det!) Vet inte riktigt vad jag tycker om de kosmetiska förändringarna runt svingen.. Tyckte då det såg lite skumt ut men det kan man säkert åtgärda om man vill :D Växellådan var hur bra som helst - Vill ha!!

Lägger inte upp några bilder för det vet jag inte hur man gör :va

VRODDEN tänker jag inte recensera. Den körde jag mest på kul och för att få smaka lite porschemotor :D vilket iofs var en besvikelse. Totalt karaktärslös motor som dessutom "bräkte" fram..:va Kan ju vara att den var standard iofs. 240 fett bakdäck. Det var lite coolt. Går jäävligt stabilt rakt fram. Stadskörning var ju rätt kasst dock. Kändes som hela akterpartiet vandrade i sidled typ.. Ne fi fan. Sista växeln har man ingen användning av heller då det ändå går så fort att man inte pallar köra fortare, trots att det finns mer o ge. Man satt jävligt bra på den!

Dock...mycket manlig maskin! Man sitter där med ett fett leende trots bräkljudet och varvandet från motorn. OBS. Förväxla inte SPECIAL:en mot en vanlig ROD (street eller standard), inte alls samma råa maskin.

Nu blev det en lite recension i alla fall.. :)

Övriga funderingar:
Funderar jag på att smacka dit waveskivor på min hoj fram o bak. Vad tror ni? De säger ju att de kyler bättre och utseendet är ju klart fränt på dom.

Har ingen som helst bromsverkan bak för tillfället. Meken gissade på att beläggen har glasats pga överhettning. De är inte nerslitna iaf. Har beställt nya "hi-tech" belägg som visst ska vara bättre. Lite därför jag är inne på att byta skivor också.
 

Bulle Xb12S

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
XB12S
Är det någon som har funderat på att montera 190/50-17 bak på en Buell XB:yoparty ? Någon kanske redan har gjort det:tummenupp ? Erfarenheter? Vad tror ni i största almänhet. Jag ligger inte och äter kurvor dag in och dag ut...:rolleyes:
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
DR-Zätare skrev:
2574949 Vad var det du skulle köpa istället? En 12:a eller något annat?

Jag har inga konkreta planer på att köpa nåt annat just nu... Den är till salu för att den kommer vara för dyr för mig med den nya trafikförsäkringen (den är redan för dyr eftersom jag går deltids sjukskriven)

Och eftersom jag har privilegiet att kunna nyttja demo hojar på jobbet så är det bara fånigt att ha ett sånt kapital ståendes!

Men det kanske blir nån äldre Buell, typ X1 eller S1. Vi har massa godsaker på jobbet till dom så man skulle kunna göra nåt kul då:)

Man får helt enkelt vänta och se vad försäkringarna landar på, vad man har råd med....

Men dessvärre verkar ingen nappa på annonsen trots det fånigt låga priset...:näsblod
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mr.Buell skrev:
2575008
Men dessvärre verkar ingen nappa på annonsen trots det fånigt låga priset...:näsblod

Buellerna har ju aldrig varit direkt stekheta i Sverige. Undrar om det beror på att journalisterna "alltid" skriver den de? Jag tror aldrig jag har läst en artikel som ger en Bulle bra betyg. Förutom engelska Bike som tyckte att XB12R (tror det var 12 men det kan ha varit 9 också) var "the best handling bike ever".

Själv har jag aldrig provat en men jag skulle gärna prova en XB12S, jag tycker det är coola hojar!
 

Dark_Messenger

Guest
Bulle Xb12S skrev:
2573485 Är det någon som har funderat på att montera 190/50-17 bak på en Buell XB:yoparty ? Någon kanske redan har gjort det:tummenupp ? Erfarenheter? Vad tror ni i största almänhet. Jag ligger inte och äter kurvor dag in och dag ut...:rolleyes:
Vilken äcklig posör du är! :)

Måste väl gå att smacka dit ett 190 bak utan större probs tycker jag. Finns plats tror jag utan att du ska behöva ändra sving och distanser, eller kanske inte distanser, men det behöver ju inte bli så dyrt. Alternativt kan du leta efter ett 180-däck med annan profil som ser moffigare ut.
:tummenupp
 

Bulle Xb12S

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
XB12S
Dark_Messenger skrev:
2523719 Är hojen från el'california?

De har väl en massa skumma buller/avgaskrav i vissa delstater vill jag minnas.. Dock så är kraven till din fördel så som jag fattat det. Dvs hojarna måste låta MINDRE i USA än här. Så har du originaldämpare från staterna bör du klara dig galant i Sverige.

Ser att du bor i Göte, det är en bit från mig, men kan du ta dig en bit så kan vi säkert lösa ljuddämparproblemet. PM:a i så fall.
:tummenupp

Nu är den hemma i Sverige.....:D :yoparty :D
PS! Ett racekit är ett måste!!! Den låter väldigt tunn tycker jag...
 

Bifogat

  • Container_01.JPG
    Container_01.JPG
    134.3 KB · Visningar: 141
  • Container_02.JPG
    Container_02.JPG
    137.6 KB · Visningar: 118
  • Container_03.JPG
    Container_03.JPG
    133.9 KB · Visningar: 120
  • Ute_01.JPG
    Ute_01.JPG
    128.1 KB · Visningar: 168
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Bulle Xb12S skrev:
2602955 Nu är den hemma i Sverige.....:D :yoparty :D
PS! Ett racekit är ett måste!!! Den låter väldigt tunn tycker jag...
Grattis.
Bullarna låter inte vidare skoj standard. Går inte überbra heller. Lite som med en glidar HD. Inge skoj utan luft o buller.. Köp dig ett Racekit. Allt blir roligare då! :tummenupp

Vad är det för hiskelig tingest vid röven på hojen? :va
Ser dom ut så där i Sverige också?

Rensa bort omgående!! :D
 

Bulle Xb12S

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
XB12S
Dark_Messenger skrev:
2608008 Grattis.
Bullarna låter inte vidare skoj standard. Går inte überbra heller. Lite som med en glidar HD. Inge skoj utan luft o buller.. Köp dig ett Racekit. Allt blir roligare då! :tummenupp

Vad är det för hiskelig tingest vid röven på hojen? :va
Ser dom ut så där i Sverige också?

Rensa bort omgående!! :D

Nä, ett racekit är redan inhandlat. Väntar med att slänga på den tills efter besiktningen. :D
Ny Metzeler M3 är också beställda. Det fick bli 190 bak ändå. :yoparty
Bakdelen vill jag gärna byta ut, har du något förslag? Har sett att vissa har skrivit i annonser att ombyggnation har kostat ca 5000kr, det är lite väl mycket tycker jag.
 

Dark_Messenger

Guest
Bulle Xb12S skrev:
2609703
Bakdelen vill jag gärna byta ut, har du något förslag?
Jag tänkte nog mer på att rensa upp lite. Alltså ta bort den "utskjutande" grejen (stänkskärm?) och flytta in skylten. Kanske byta ut originalblinket mot mindre också. Bygga om kan du ju också göra men då blir det säkert dyrare.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Bulle Xb12S skrev:
2609703 Nä, ett racekit är redan inhandlat. Väntar med att slänga på den tills efter besiktningen. :D
Ny Metzeler M3 är också beställda. Det fick bli 190 bak ändå. :yoparty
Bakdelen vill jag gärna byta ut, har du något förslag? Har sett att vissa har skrivit i annonser att ombyggnation har kostat ca 5000kr, det är lite väl mycket tycker jag.

Det är lätt värt 5000:- med tanke på hur snygg Bullarna brukar bli med ombyggd bak! Kellermann har väl något färdigt kit till den? Och sedan finns väl något företag som heter Redneck, Hillbilly eller liknande, Engineering som gör en snygg bak till Bullen?

EDIT: Hillbilly var det: http://www.blocket.se/vi/9754437.htm?ca=11_s
 
Last edited:

Bulle Xb12S

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
XB12S
DR-Zätare skrev:
2611772 Det är lätt värt 5000:- med tanke på hur snygg Bullarna brukar bli med ombyggd bak! Kellermann har väl något färdigt kit till den? Och sedan finns väl något företag som heter Redneck, Hillbilly eller liknande, Engineering som gör en snygg bak till Bullen?

EDIT: Hillbilly var det: http://www.blocket.se/vi/9754437.htm?ca=11_s

Det här är vad jag har tittat på lite.
http://www.r-r-customizing.de/seiten/shop_eng/index.html?target=p_92.html&lang=en-us
Kitet ser väldigt bra ut. Det är Kellermann miniblinkers micro 1000 på bakdelen. Man skulle behöva 2 sådana fram + en relä. Det skulle bli snyggt!!!! Man har ju hela vintern på sig att spara... så kanske till våren.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top