Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
GUZZ skrev:
2317278 Buell ägare !

Är det vanligt att cylinderfotspackningarna går på bullarn min bakre har börjat fukta men som tur är har man garanti.
Finns det bättre packningar som håller ?
Va ner till järvsö i dag & servade (800mila) blev billigt 900:- men då hade jag byt motor olja+broms själv samt tvättat Kn filtret så det va en lämplig pening.

Jag vill inte påstå att det är vanligt, har själv aldrig haft in en XB-Buell som den behövts bytas på än. Men det har säkert förekommit ändå! Den är i mitt tycke lite klen den packningen, i en perfekt värld så skulle ju cylindrarna varit oringade istället för att ha en papp packning med en silikonsträng på. På gamla Sportstrar och rörrams Bueller så kan dem börja fukta och självklart kan dem börja läcka oxå! Eftersom dem är av nåt pappmaterial så torkar dem med tiden och dem sitter ju på ett känsligt ställe. Cylindrarna expanderar ju en hel del så det rör på sig ganska mycket just där. Nu när du har garanti så är det ju bara att få det bytt i slutet på säsongen när du ändå ska parkera hojen!

Jag vet ju inte exakt hur mycket det har fuktat på din, men har man en hoj utan garanti och det blivit som en liten, liten oljedimma där vägdamm fastnat så är det ingen fara! Självklart så är ju mängden olja den fuktat ut avgörande om det är ett problem eller inte, men det förekommer att folk tvättar sina gamla Sportstrar/Bueller dåligt (och övriga H-D´s) och då fastnar det tillslut vägdamm i oljehinnan som alltid bildas vid packnings ytor. Eftersom dessa luftkylda aluminummotorer expanderar en hel del och det inte finns några kylkanaler emellan så kan det bli som en "dimma" (man kan kanske kalla det en form av ånga? avdunstning?) av olja vid packningarna. Det är inget som man ser med blotta ögat så klart, men tvättar man inte hojjen ordentligt på ett bra tag så fastnar det smuts i den lilla oljehinnan och då kan det se ut som ett läckage.

Det låter som om jag säger att dem alltid brukar läcka, så är det ju självfallet inte. Om man kollar på en modern bilmotor så fastnar det ju även smuts bland oljehinnorna på en sån, det är bara det att man aldrig kollar där!

Bara ett litet tips för alla som har såna här motorer där ute :)

MVH
Björn
 

danne78

DAARN!!
Gick med
26 May 2006
Ort
borås
Hoj
zxr 400, husqvarna 258, ZXR 750, minimoto + chopper bygget
Buell M2

Av er alla kloka "sporthojsåkare".......är det nån som har nån erfarehet av M2?
 

Dark_Messenger

Guest
GUZZ skrev:
2317278 Buell ägare !

Är det vanligt att cylinderfotspackningarna går på bullarn min bakre har börjat fukta men som tur är har man garanti.
Finns det bättre packningar som håller ?
Va ner till järvsö i dag & servade (800mila) blev billigt 900:- men då hade jag byt motor olja+broms själv samt tvättat Kn filtret så det va en lämplig pening.
Alla HD-motorer jag haft har "fuktat" lite varstans. Helt ok, så länge det inte "läcker", som i, rinner olja synbart. Tror inte du behöver oroa dig. Min XB "fuktar" också vid cyl-foten. Fingranskar du motorn runtom tror jag du kommer hitta fler ställen där han "fuktar" olja.. HD är HD :kär :bow

Btw.. hur brukar ni göra när ni tvättar era luftfilter? Slänger ner det i en hink med såpvatten och torkar torr eller? Tryckluft?

Fråga två: Vad kör ni med för skivbromslås till era bullar? Har fortfarande inte fått tummen ur o köpt.. :rodnar Det lutar åt ett Oxford Omega dock. Främst pga att det verker smidigare än ABUS fettinglås. Mina gamla klassiska ABUS "järnklumpar" passade ju inte på fälgmonterad skiva :huvet

Edit: En annan klassiker är läckande topp. Var visst ett känt fenomen under lång tid, i alla fall på evo-motorerna. Men det har ju hänt lite sen dess...
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Dark_Messenger skrev:
2321281 Alla HD-motorer jag haft har "fuktat" lite varstans. Helt ok, så länge det inte "läcker", som i, rinner olja synbart. Tror inte du behöver oroa dig. Min XB "fuktar" också vid cyl-foten. Fingranskar du motorn runtom tror jag du kommer hitta fler ställen där han "fuktar" olja.. HD är HD :kär :bow

Btw.. hur brukar ni göra när ni tvättar era luftfilter? Slänger ner det i en hink med såpvatten och torkar torr eller? Tryckluft?

Fråga två: Vad kör ni med för skivbromslås till era bullar? Har fortfarande inte fått tummen ur o köpt.. :rodnar Det lutar åt ett Oxford Omega dock. Främst pga att det verker smidigare än ABUS fettinglås. Mina gamla klassiska ABUS "järnklumpar" passade ju inte på fälgmonterad skiva :huvet

Edit: En annan klassiker är läckande topp. Var visst ett känt fenomen under lång tid, i alla fall på evo-motorerna. Men det har ju hänt lite sen dess...

Den läckande toppen är inte själva topp-packningen utan ventilkåps packningen. Den läckte på Evo och på Sportster, 2002 kom det en ny packning har jag för mig. Den gamla var en papp packning som alltid torkade och sprang läck, det brukade rinna rätt duktigt med olja efter ett tag. Men som sagt, den nya packningen funkar! Den är gjord i plåt med ett pressveck i mitten, jag har ALDRIG vart med om att en sån packning läckt än! Peppar peppar ;)

För att göra rent ett K&N filter så finns det special filter rengörare. Det funkar kanske med annat oxå men det är vad jag använder. Är filtret lite rödaktigt i färgan (det klassiska utseendet på ett K&N filter) så är det ett inoljat filter. Dvs, du måste skaffa K&N filter olja och spraya in det med. Är det inte den färgen så är det säkert ett torr filter och då ska det inte smörjas..

Angående köp av M2 så skulle jag passa mig lite.... Det är pga dem som Buell har ett lite dåligt rykte när det gäller kvalitén.... Vissa av dem tuffar och går utan några problem alls men många är riktiga problemhojar.... Tyvärr!
Väldigt konstigt egentligen för det enda som skiljer sig nämnvärt mot en S1:a är framgaffeln och att den är tvåsitsig. Men ändå är det M2:eek:rna som strular mest... Kanske bara är en slump? Vad vet jag...

Men är du sugen på en sån så ska du kolla in den noggrannt! Kolla så att all el funkar, kolla så att den laddar ordentligt. Kolla oxå att det inte är några vibrationsskador på bakpartiet, plasten vibrerar rätt så duktigt där.
Ser din fin ut och allt funkar så bör det faktiskt inte vara nåt problem. Jag är bara lite skeptisk efter att skruvat på ett par M2:eek:r....

En annan grej att kolla är om alla re-call's är gjorda, dvs kolla att stötdämparen är bytt, sidostödskontakten, beroende på årsmodell sving och motorfäste...

MVH
Björn
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mr.Buell skrev:
2321621 Den läckande toppen är inte själva topp-packningen utan ventilkåps packningen. Den läckte på Evo och på Sportster, 2002 kom det en ny packning har jag för mig. Den gamla var en papp packning som alltid torkade och sprang läck, det brukade rinna rätt duktigt med olja efter ett tag. Men som sagt, den nya packningen funkar! Den är gjord i plåt med ett pressveck i mitten, jag har ALDRIG vart med om att en sån packning läckt än! Peppar peppar ;)
MVH
Björn

Den gamla femväxlade sportstermotorn hade (iaf -91 och upp) gummipackning till ventilkåpan samt även "mellanringen därunder. Men under alltihop, mellan vipparmshusen och toppen var det gummerad papperspackning. Antar att det är den ni pratar om? Den har jag inte haft ngt problem med oljeläckor någonstans från min motor, trots helsyntetolja och hög effekt. Men peppar,peppar!! ;)

Vore kul att höra erfarenheter från ngn som tagit hem och byggt en 100":are från S&S? JAg har kollat med svenska återförsäljare som med dagens kurs gett mig ett pris på 81 000:- för att ta hem en sådan motor till Sverige. Blir alltmer sugen på att bygga en sådan motor...

Mvh
J
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jörgen Karlsson skrev:
2322289 Den gamla femväxlade sportstermotorn hade (iaf -91 och upp) gummipackning till ventilkåpan samt även "mellanringen därunder. Men under alltihop, mellan vipparmshusen och toppen var det gummerad papperspackning. Antar att det är den ni pratar om? Den har jag inte haft ngt problem med oljeläckor någonstans från min motor, trots helsyntetolja och hög effekt. Men peppar,peppar!! ;)

Vore kul att höra erfarenheter från ngn som tagit hem och byggt en 100":are från S&S? JAg har kollat med svenska återförsäljare som med dagens kurs gett mig ett pris på 81 000:- för att ta hem en sådan motor till Sverige. Blir alltmer sugen på att bygga en sådan motor...

Mvh
J

Jepp det är den gummerade papp-packningen jag menar, har bytt x antal såna på garanti och good will!! Tror nog jag innehar nån form av rekord när det gäller att byta en sån på tid på en Sportster :tungan

Jag håller på att kolla pris på en sån S&S motor från Hill-Billy Motors nu, en motor som dem har portat, balanserat om veven på, monterat Baker 6 växlad låda och primärdrivning i lättvikts aluminium. Sen sitter det en Mikuni HS45 och Dyna2000i tändning!
Av nån konstig anledning så tar det en väldans lång tid att få pris på den motorn :D

MVH
Björn
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mr.Buell skrev:
2322348 Jepp det är den gummerade papppackningen jag menar, har bytt x antal såna på garanti och good will!! Tror nog jag innehar nån form av rekord när det gäller att byta en sån på tid på en Sportster :tungan

Jag håller på att kolla pris på en sån S&S motor från Hill-Billy Motors nu, en motor som dem har portat, balanserat om veven på, monterat Baker 6 växlad låda och primärdrivning i lättvikts aluminium. Sen sitter det en Mikuni HS45 och Dyna2000i tändning!
Av nån konstig anledning så tar det en väldans lång tid att få pris på den motorn :D

MVH
Björn

Haha! Ja packningarna kanske sitter bättre när man som jag plockat ihop motorn själv i amatörtempo med korrekt moment på allt än när de plockas ihop i massproduktion på fabriken.

Vad intressant! Jag hade tänkt mig den kombinationen också, ta hem motorn som den stå i S&S-katalogen, porta topparna, montera HSR45 som jag redan har nu (Eller är det bättre med 48:a?) Super G:n som följer med har ju en haldiameter på hela 57 mm tror jag, men det är ju en spjällis vilket jag inte gillar. Men man kanske skulle testa ändå?

Sedan hade jag tänkt just Bakers sexväxlade samt originaltrans och kopplingskorg men med en Barnett Cryponit-koppling. Original oljepump fast ny hade jag också tänkt. Jag har ju vanliga 1 3/4" avgasrör nu, det låter trångt med den motorn men S&S verkar ju inte tycka det? Vill gärna ha ut 120 på bakhjulet. Vad har du fått fram? Orimligt?
 

danne78

DAARN!!
Gick med
26 May 2006
Ort
borås
Hoj
zxr 400, husqvarna 258, ZXR 750, minimoto + chopper bygget
Mr.Buell skrev:
2321621 Den läckande toppen är inte själva topp-packningen utan ventilkåps packningen. Den läckte på Evo och på Sportster, 2002 kom det en ny packning har jag för mig. Den gamla var en papp packning som alltid torkade och sprang läck, det brukade rinna rätt duktigt med olja efter ett tag. Men som sagt, den nya packningen funkar! Den är gjord i plåt med ett pressveck i mitten, jag har ALDRIG vart med om att en sån packning läckt än! Peppar peppar ;)

För att göra rent ett K&N filter så finns det special filter rengörare. Det funkar kanske med annat oxå men det är vad jag använder. Är filtret lite rödaktigt i färgan (det klassiska utseendet på ett K&N filter) så är det ett inoljat filter. Dvs, du måste skaffa K&N filter olja och spraya in det med. Är det inte den färgen så är det säkert ett torr filter och då ska det inte smörjas..

Angående köp av M2 så skulle jag passa mig lite.... Det är pga dem som Buell har ett lite dåligt rykte när det gäller kvalitén.... Vissa av dem tuffar och går utan några problem alls men många är riktiga problemhojar.... Tyvärr!
Väldigt konstigt egentligen för det enda som skiljer sig nämnvärt mot en S1:a är framgaffeln och att den är tvåsitsig. Men ändå är det M2:eek:rna som strular mest... Kanske bara är en slump? Vad vet jag...

Men är du sugen på en sån så ska du kolla in den noggrannt! Kolla så att all el funkar, kolla så att den laddar ordentligt. Kolla oxå att det inte är några vibrationsskador på bakpartiet, plasten vibrerar rätt så duktigt där.
Ser din fin ut och allt funkar så bör det faktiskt inte vara nåt problem. Jag är bara lite skeptisk efter att skruvat på ett par M2:eek:r....

En annan grej att kolla är om alla re-call's är gjorda, dvs kolla att stötdämparen är bytt, sidostödskontakten, beroende på årsmodell sving och motorfäste...

MVH
Björn


Ohh faan...är det så seriöst att man till och med gjorde re-call's....M2 är väll så standard sporster motor man kan komma utan att va det...motor mässigt bryr jag mig inte om den läcker så länge den låter bra mekaniskt....el mässigt spelar ingen roll då jag kommer dra eget elsystem med twintech brytarlöst....

De antigen en sån eller helt enkelt bygga en sporthoj men då blir det med en Revtech 100"...billigare än S&S...de de att jag vill ge buell en chans innan jag bygger...kanske inte behöver göra det om jag gillar den....M2:an´s ram gillar jag men motorn blir till att trimma endå.....Hmm...får se vad det blir...måste avsluta mitt nuvarade bygge innan jag går på ett nytt...
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jörgen Karlsson skrev:
2322366 Haha! Ja packningarna kanske sitter bättre när man som jag plockat ihop motorn själv i amatörtempo med korrekt moment på allt än när de plockas ihop i massproduktion på fabriken.

Vad intressant! Jag hade tänkt mig den kombinationen också, ta hem motorn som den stå i S&S-katalogen, porta topparna, montera HSR45 som jag redan har nu (Eller är det bättre med 48:a?) Super G:n som följer med har ju en haldiameter på hela 57 mm tror jag, men det är ju en spjällis vilket jag inte gillar. Men man kanske skulle testa ändå?

Sedan hade jag tänkt just Bakers sexväxlade samt originaltrans och kopplingskorg men med en Barnett Cryponit-koppling. Original oljepump fast ny hade jag också tänkt. Jag har ju vanliga 1 3/4" avgasrör nu, det låter trångt med den motorn men S&S verkar ju inte tycka det? Vill gärna ha ut 120 på bakhjulet. Vad har du fått fram? Orimligt?

Ja, jag mailade dem för typ tre veckor sen. Den motorn finns inte med i den prisfilen vi fått av dem, det är en special produkt dem har tillsammans med M-Tek Engineering i Tyskland. Så när jag mailade partsnumret som står i katalogen så hade inte ens den kontorsnissen det i sin prisfil!! Så jag antar att det kommer bli endel mailväxling där nere i Tyskland ett tag nu :lol
Men när jag får en prisuppgift kan jag pm'a till dig!
Fast det är nog billigare att göra det själv, om du nu hade tänkt göra jobbet själv?

Jag är av den uppfattningen att folk gärna monterar på jätteförgasare helt i onödan! Men å andra sidan så bör det nog vara runt 50mm till en 1600 som kommer varva lite! H-D har ju numera en 50mm Screamin Eagle CV förgasare som är tänkt till deras 1690 motorer. Och jag körde en CV44 på min 1200 och det funkade tokbra!! Iofs ska man ju inte jämföra en CV med en Mikuni, men ändå... 48 vore nog inte fel. Men du kan nog lätt köra med 45'an tills ekonomin hämtat sig så att säga :)

Om du köper en sån motor skulle det vara jäkligt intressant att få höra hur den passade! Jag vet att det skiljer sig ganska mycket på Sportsterramarna, det lärde jag mig av alla ventilkåpspacknings byten :D
Vissa ventilkåpor tog i ramröret direkt å det var ett rent helvete att få loss dem!! Medans andra mer eller mindre trillade loss av sig själva. Man tycker ju att det borde bli väääääldigt tajt med en större motor!! Men dem säger ju själva att det ska gå, och dem har nog lite koll på det oxå :tungan

Jag delar med mig av en länk där det är en mc tillverkare som använder just en S&S 100" motor till sin hoj!
http://www.engmore.com/

MVH
Björn
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
danne78 skrev:
2322389 De antigen en sån eller helt enkelt bygga en sporthoj men då blir det med en Revtech 100"...billigare än S&S...

Revtech har inga Sportster-konfigurerade motorer vad jag vet.
Alla andra sporsterkonfigurerade motorer, Zippers, Hillbilly mfl är ju baserade på S&S.
Mvh
Jörgen
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
danne78 skrev:
2322389 Ohh faan...är det så seriöst att man till och med gjorde re-call's....M2 är väll så standard sporster motor man kan komma utan att va det...motor mässigt bryr jag mig inte om den läcker så länge den låter bra mekaniskt....el mässigt spelar ingen roll då jag kommer dra eget elsystem med twintech brytarlöst....

De antigen en sån eller helt enkelt bygga en sporthoj men då blir det med en Revtech 100"...billigare än S&S...de de att jag vill ge buell en chans innan jag bygger...kanske inte behöver göra det om jag gillar den....M2:an´s ram gillar jag men motorn blir till att trimma endå.....Hmm...får se vad det blir...måste avsluta mitt nuvarade bygge innan jag går på ett nytt...

Motormässigt så är det inga problem med M2'an!! Om det bara är det som gäller så är det bara att köpa :)
Växellådan är en känslig del om folk har busat mycket eller crossväxlat, men till sin fördel så har den ju en kassetväxellåda som det enbart tar en halvtimme att renovera om det är så! Det är som sagt elen som kan ta stryk av vibbarna och plastdelen bak. Men det ser man ju med blotta ögat isf!!
Det är bara att kolla det generella skicket på hojen annars. Det finns inte så mycket som kan fela på en Buell, dem är ju väldigt enkelt uppbyggda.

MVH
Björn
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mr.Buell skrev:
2322392 Ja, jag mailade dem för typ tre veckor sen. Den motorn finns inte med i den prisfilen vi fått av dem, det är en special produkt dem har tillsammans med M-Tek Engineering i Tyskland. Så när jag mailade partsnumret som står i katalogen så hade inte ens den kontorsnissen det i sin prisfil!! Så jag antar att det kommer bli endel mailväxling där nere i Tyskland ett tag nu :lol
Men när jag får en prisuppgift kan jag pm'a till dig!
Fast det är nog billigare att göra det själv, om du nu hade tänkt göra jobbet själv?

Jag är av den uppfattningen att folk gärna monterar på jätteförgasare helt i onödan! Men å andra sidan så bör det nog vara runt 50mm till en 1600 som kommer varva lite! H-D har ju numera en 50mm Screamin Eagle CV förgasare som är tänkt till deras 1690 motorer. Och jag körde en CV44 på min 1200 och det funkade tokbra!! Iofs ska man ju inte jämföra en CV med en Mikuni, men ändå... 48 vore nog inte fel. Men du kan nog lätt köra med 45'an tills ekonomin hämtat sig så att säga :)

Om du köper en sån motor skulle det vara jäkligt intressant att få höra hur den passade! Jag vet att det skiljer sig ganska mycket på Sportsterramarna, det lärde jag mig av alla ventilkåpspacknings byten :D
Vissa ventilkåpor tog i ramröret direkt å det var ett rent helvete att få loss dem!! Medans andra mer eller mindre trillade loss av sig själva. Man tycker ju att det borde bli väääääldigt tajt med en större motor!! Men dem säger ju själva att det ska gå, och dem har nog lite koll på det oxå :tungan

Jag delar med mig av en länk där det är en mc tillverkare som använder just en S&S 100" motor till sin hoj!
http://www.engmore.com/

MVH
Björn

Tack för länken!
Ja PM:a mig gärna när du fått svar. Ja min 45:a gav tre häst till jämfört med en 42 i Motospeeds bänk så vi tog då HSR 45:an till priset av sämre mellanregister. Men många säger mig /tex Henning på lhl) att den förgasaren (HSR 45) lätt skulle klara upptill 140 vevaxelhästar. Jag funderar på att prova super G: innan man säljer den om det här blir av, jag får ju med den vare sig jag ville eller ej =/

Enligt Mectech, som gav mig priset, så blir 100" motorn i Sporterkonfiguration (ej buell) endast 2 mm högre tack vare lägre däckshöjd på blocket. Det låter kuriöst men han framhärdade att det var orsaken till formuleringen "will generally fit in sporster frames with no modifications". Jag vet ju som du hur trångt det kan vara att få bort det bakre ventilkåpslocket under ramröret...

Han hävdade dessutom att S&S menar att det ska gå att få av locken med motorn i ramen. En strokning till 89" 1460 cc med Sidewinderkit och mitt originalblock hos tex Tassen blir ju ca 1/2" högre cylindrar -> modda ramen vid bakre burken.

Lite porr! Här får du en länk till en av de värre sportserspisarna jag sett byggda på S&S för gatbruk:http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=851&prod=1591

Lite väl krallig för min lilla cykel dock... :död
Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jörgen Karlsson skrev:
2322433 Tack för länken!
Ja PM:a mig gärna när du fått svar. Ja min 45:a gav tre häst till jämfört med en 42 i Motospeeds bänk så vi tog då HSR 45:an till priset av sämre mellanregister. Men många säger mig /tex Henning på lhl) att den förgasaren (HSR 45) lätt skulle klara upptill 140 vevaxelhästar. Jag funderar på att prova super G: innan man säljer den om det här blir av, jag får ju med den vare sig jag ville eller ej =/

Enligt Mectech, som gav mig priset, så blir 100" motorn i Sporterkonfiguration (ej buell) endast 2 mm högre tack vare lägre däckshöjd på blocket. Det låter kuriöst men han framhärdade att det var orsaken till formuleringen "will generally fit in sporster frames with no modifications". Jag vet ju som du hur trångt det kan vara att få bort det bakre ventilkåpslocket under ramröret...

Han hävdade dessutom att S&S menar att det ska gå att få av locken med motorn i ramen. En strokning till 89" 1460 cc med Sidewinderkit och mitt originalblock hos tex Tassen blir ju ca 1/2" högre cylindrar -> modda ramen vid bakre burken.

Lite porr! Här får du en länk till en av de värre sportserspisarna jag sett byggda på S&S för gatbruk:http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=851&prod=1591

Lite väl krallig för min lilla cykel dock... :död
Mvh
Jörgen

Fränt!! :D
Den fränaste jag sett måste dock vara en billet snurra som tillhör en norrlänning vid namn Sundström. Han hjälpte Charley Karling (www.karlingracing.com) att fräsa Charley's första billet topfuel motor. Charley ritade motorn å så fräste Sundström den. Sundström fräste sen en lätt modiferad variant och satte i ett Sportster chassie!! Klart manligt att ha en 2,6 liters topfuel motor mellan benen :gnissla Visserligen gåendes på handelsbensin, men ändå! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mr.Buell skrev:
2322467 Fränt!! :D
Den fränaste jag sett måste dock vara en billet snurra som tillhör en norrlänning vid namn Sundström. Han hjälpte Charley Karling (www.karlingracing.com) att fräsa Charley's första billet topfuel motor. Charley ritade motorn å så fräste Sundström den. Sundström fräste sen en lätt modiferad variant och satte i ett Sportster chassie!! Klart manligt att ha en 2,6 liters topfuel motor mellan benen :gnissla Visserligen gåendes på handelsbensin, men ändå! :)

Jo de hårigaste "hur stora som helst"-motorerna i dragraseriet brukar ju vara sporster. Även motorerna i S&S-racekatalog. Men de räknas liksom inte för mig! :tungan 1638 cc känns som tillräckligt för att få den effekt jag vill ha utan att marginaler, slitstyrka och hållfasthet blir sämre än med den trimningsgrad jag har på min 1200:a nu. Vore skönt att ha en motor som till stor del består av katalogdelar och som tom har garanti, vilket det skulle bli med receptet jag nämde.

Sedan vill jag sälja min helfina 1200:a komplett. Mycket beror väl på vad jag kan få för den. :va Jag har ju bromsad effekt från i år senast och alla kvitton.
 

hdjugge

Race Off
Gick med
27 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZ450F + Harley nighttrain + Harley chopper
Stötdämpare

Har inte fått service boken av förra ägaren ännu (och det kanske inte står där i heller) men...

Jag undrar om det är förspänning nere och retur uppe på stötdämparen? Ser ut som det.

Jag tycker att min är för mjuk och svampar in i kurvorna.

Hur mycket luft kör ni på i däcken?
Buell Xb9r


Jörgen.
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
hdjugge skrev:
2334095 Har inte fått service boken av förra ägaren ännu (och det kanske inte står där i heller) men...

Jag undrar om det är förspänning nere och retur uppe på stötdämparen? Ser ut som det.

Jag tycker att min är för mjuk och svampar in i kurvorna.

Hur mycket luft kör ni på i däcken?
Buell Xb9r


Jörgen.

Justeringen upptill på bakstötdämparen är kompressionsdämpningen, justeringen nertill på dämparen är returdämpningen. Fjäderförspänningen justeras genom att vrida vredet som sitter under sadeln.
Std. inställningar från fabrik på en XB9:a är:
Bakdämp: 1-1/4 retur
1-1/4 comp
Gaffel: 1-5/8 retur
1-1/2 comp
Dessa mått är från helt inskruvad justering, dvs medsols så långt det går sen skruva ut justeringen enligt ovan.
Förspänningen bak är 3-4 hack på justeringen, och på framgaffeln är det 4 streck som ska sticka upp.

Till orginaldäcken så ska det vara 2,48 fram och 2,62 bak i däckstryck, själv har jag aldrig laborerat med däckstryck så jag vet inte hur den är med andra tryck.

MVH
Björn
 
Last edited:

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Deppigt.....

Jaha... Då var det dags det jag förnekat så länge. Nu ska mina små darlingar säljas:( :( :(

Flytt till ny lgh i höst och sedan jobb utomlands under ett år från maj månad nästa år.... Blir inget hojåka förrän tidigast i augusti 2008:( :4skrika :(

Frugan och jag är lissna i ögat.....
 

Dark_Messenger

Guest
bullerobban skrev:
2343414 Jaha... Då var det dags det jag förnekat så länge. Nu ska mina små darlingar säljas:( :( :(

Flytt till ny lgh i höst och sedan jobb utomlands under ett år från maj månad nästa år.... Blir inget hojåka förrän tidigast i augusti 2008:( :4skrika :(

Frugan och jag är lissna i ögat.....
Men fi fan. Ingen hoj alls alltså..?

Jag ska be för dig.

:fyllisar



@ hdjugge. Ang däckstryck, testa och kör med något övertryck. Du riskerar inget samtidigt som du sparar däck på det. Min nuvarande setup är 2.8 bak och 2.6 fram. Tyckte min bulle betedde sig slingrigt med rekommenderat originaltryck. Kanske en smaksak iofs.

(nästan så man misstänker att HD har en deal med dunlop om att hålla trycket väl lågt för att man ska byta däck oftare. De kan ju alltid försvara sig med "ökat fäste"-snacket..)
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Dark_Messenger skrev:
2343429 Men fi fan. Ingen hoj alls alltså..?

Jag ska be för dig.

:fyllisar

Tack....

Eftersom jag ska jobba i Kashmir så kanske det finns möjlighet att sticka över till Indien och glida lite Royal Enfield på slingriga bergsvägar...:) när man har lite ledigt. Finns tydligen några grabbar som arrangerar sådana tripper...

I´ll be back:fyllisar

See ya!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top