Mr.Buell
Ny medlem
- Gick med
- 28 Jan 2006
- Hoj
- Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
GUZZ skrev:2317278Buell ägare !
Är det vanligt att cylinderfotspackningarna går på bullarn min bakre har börjat fukta men som tur är har man garanti.
Finns det bättre packningar som håller ?
Va ner till järvsö i dag & servade (800mila) blev billigt 900:- men då hade jag byt motor olja+broms själv samt tvättat Kn filtret så det va en lämplig pening.
Jag vill inte påstå att det är vanligt, har själv aldrig haft in en XB-Buell som den behövts bytas på än. Men det har säkert förekommit ändå! Den är i mitt tycke lite klen den packningen, i en perfekt värld så skulle ju cylindrarna varit oringade istället för att ha en papp packning med en silikonsträng på. På gamla Sportstrar och rörrams Bueller så kan dem börja fukta och självklart kan dem börja läcka oxå! Eftersom dem är av nåt pappmaterial så torkar dem med tiden och dem sitter ju på ett känsligt ställe. Cylindrarna expanderar ju en hel del så det rör på sig ganska mycket just där. Nu när du har garanti så är det ju bara att få det bytt i slutet på säsongen när du ändå ska parkera hojen!
Jag vet ju inte exakt hur mycket det har fuktat på din, men har man en hoj utan garanti och det blivit som en liten, liten oljedimma där vägdamm fastnat så är det ingen fara! Självklart så är ju mängden olja den fuktat ut avgörande om det är ett problem eller inte, men det förekommer att folk tvättar sina gamla Sportstrar/Bueller dåligt (och övriga H-D´s) och då fastnar det tillslut vägdamm i oljehinnan som alltid bildas vid packnings ytor. Eftersom dessa luftkylda aluminummotorer expanderar en hel del och det inte finns några kylkanaler emellan så kan det bli som en "dimma" (man kan kanske kalla det en form av ånga? avdunstning?) av olja vid packningarna. Det är inget som man ser med blotta ögat så klart, men tvättar man inte hojjen ordentligt på ett bra tag så fastnar det smuts i den lilla oljehinnan och då kan det se ut som ett läckage.
Det låter som om jag säger att dem alltid brukar läcka, så är det ju självfallet inte. Om man kollar på en modern bilmotor så fastnar det ju även smuts bland oljehinnorna på en sån, det är bara det att man aldrig kollar där!
Bara ett litet tips för alla som har såna här motorer där ute
MVH
Björn