Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
bullerobban skrev:
2269113 Tusen tack för snabb info, men tyvärr blev jag lite "pissemist" :( .

Hojen är ju köpt i Sthlm på HD-House i Årsta så servomotorn är nog borta. Har varken vajer eller kablar med i originalpacket, bara tändbox, luftfilter och dämpare. Går det att låsa spjället öppet på nåt vis? Eller är den frågan alldeles tokig??

Annars får jag nog chansa med befintlig racemuffla... och låna frugans T-bolt och rejsa med istället om det skulle gå åt pipsvängen med ljudnivåkontroll. På den är det ialla fall lätt att byta system.

Ja tack, på hjulen ska det bli om än slitna på kanterna :)

Konstigt att du inte fått med servomotorn.... Men dem kan ju faktiskt ha lämnat kvar grejerna på plats!
Det skulle funka att typ låsa spjället i öppet läget med låstråd eller dylikt, dock så kommer du få en felkod som man måste nollställa på auktoriserad verkstad.

Sen kommer ju inte heller bränsle/luftblandningen vara så lyckad med race ecm'n, så jag skulle nog köpa ett par extra tändstift och ta med mig!! Det är ingen fara för motorn eller så, men stiften kan lätt bli sotiga.... Då är det bättre att ha med sig reservstift istället för att bli stående :)

MVH
 

Dark_Messenger

Guest
Till mig sa de att när besiktning börjar närma sig så skit i att pilla med spjällvajjern och bara smacka dit dämparen. Jag menar åka en km, besiktiga, åka en km till garaget, byta tillbaka...ja ni fattar. Löjligt när man tänker på det.

Till Robban:
Skumt att spjällservon inte fanns i den lilla "fickan" ovanför luftburken!? De kan ju inte sälja en hoj till dig och inte skicka med den. Hur ska du då kunna byta tillbaka till original om du skulle vilja det? (Inte för du någonsin kommer det men ändå :rolleyes: )

Själv har jag tagit ur min pga vikten :rofl
Gör nog inte så stor skillnad på denna typ av hoj men ändå. Tung som fan är den..

Till MrBuell:
Har fått för mig att min bulle börjar gå "ojämt" när jag ligger på konstant hastighet o varv. Säg att jag åker motorväg, håller 150km/h konstant. Då tycker jag mig både höra och känna att hojen pendlar lite i registret.. Inte mycket, men ändå så det märks. Kan detta stämma och i så fall vad skulle det kunna vara? TPS:en?

TPS:en är aldrig kollad på min hoj, pga att mecken nere i n-köping inte hade rätt "kassett" till den där datamackapären ni hookar upp mot hojen sist.
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Mr.Buell skrev:
2269139 Konstigt att du inte fått med servomotorn.... Men dem kan ju faktiskt ha lämnat kvar grejerna på plats!
Det skulle funka att typ låsa spjället i öppet läget med låstråd eller dylikt, dock så kommer du få en felkod som man måste nollställa på auktoriserad verkstad.

Sen kommer ju inte heller bränsle/luftblandningen vara så lyckad med race ecm'n, så jag skulle nog köpa ett par extra tändstift och ta med mig!! Det är ingen fara för motorn eller så, men stiften kan lätt bli sotiga.... Då är det bättre att ha med sig reservstift istället för att bli stående :)

MVH


Dark_Messenger skrev:
2269852 Till mig sa de att när besiktning börjar närma sig så skit i att pilla med spjällvajjern och bara smacka dit dämparen. Jag menar åka en km, besiktiga, åka en km till garaget, byta tillbaka...ja ni fattar. Löjligt när man tänker på det.

Till Robban:
Skumt att spjällservon inte fanns i den lilla "fickan" ovanför luftburken!? De kan ju inte sälja en hoj till dig och inte skicka med den. Hur ska du då kunna byta tillbaka till original om du skulle vilja det? (Inte för du någonsin kommer det men ändå :rolleyes: )

Själv har jag tagit ur min pga vikten :rofl
Gör nog inte så stor skillnad på denna typ av hoj men ändå. Tung som fan är den..

Har varit ute och kollat och servon sitter mycket riktigt kvar. Vajern ner till mufflan finns men jag kan inte se vart den andra änden tagit vägen. Kablarna verkar sitta på sin plats men det får nog vara ändå. Med min tekniska förmåga blir jag aldrig klar i tid. Då får jag i värsta fall köra på min gamla (frugans numera) S3T istället. Fotpinnarna går i lite tidigare förstås men den funkar helt OK... :näsblod

Thanks all for your support :pannkyss

/Robban
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Dark_Messenger skrev:
2269852

Till MrBuell:
Har fått för mig att min bulle börjar gå "ojämt" när jag ligger på konstant hastighet o varv. Säg att jag åker motorväg, håller 150km/h konstant. Då tycker jag mig både höra och känna att hojen pendlar lite i registret.. Inte mycket, men ändå så det märks. Kan detta stämma och i så fall vad skulle det kunna vara? TPS:en?

TPS:en är aldrig kollad på min hoj, pga att mecken nere i n-köping inte hade rätt "kassett" till den där datamackapären ni hookar upp mot hojen sist.

TPS:n är bra att kolla men det första man gör är att kolla AFV värdet.
Det står för AirFuelValue och är mao bränsleblandningen när hojen går inom closed loop. Closed loop innebär att motorn justerar bränslet efter lambda värdet och förlitar sig mer på den än på sin grundmappning. Closed loop går den enbart på på jämn gas mellan tomgång och typ 3000 varv. Ger du rejält med gas eller kommer över 3000 varv så jobbar insprutningen enbart efter den fasta mappningen av insprutet och tändningen. Tror att dem använder sig av closed loop varianten för att klara avgaskraven lättare....

Hursomhelst....

Om hojen justera om bränslet att antingen gå magert (om tex stiften är dåliga så den inte kan få riktigt maximal förbränning, då kan det ju bli lite för fet blandning) eller justerar om att gå fetare (kanske om man börjat köra slut på soppan, då kan den justera upp blandningen när det bara finns bensinångor kvar i tanken) så ligger det lite i minnet i boxen. Det vill säga man måste köra ett tag för att få den att "lära" om sig efter att ha bytt stift eller tankat fullt igen.
Det värdet, AFV, ser man på Buells felsöknings program. Man ser om den vill gå fett eller magert... Där kan man oxå nollställa värdet till det optimala.

TPS:n och AFV:n plus att byta tändstift skulle vara det första jag kollade.
En annan grej att kolla om cykeln går ryckigt är transkedjan, har den för stort spel så blir det så klart en ryckig gång! Inte för att jag tror det är kedjan för din del, jag gissar på stiften :)

MVH
Björn
 

Dark_Messenger

Guest
Mr.Buell skrev:
2273623
TPS:n och AFV:n plus att byta tändstift skulle vara det första jag kollade.
En annan grej att kolla om cykeln går ryckigt är transkedjan, har den för stort spel så blir det så klart en ryckig gång! Inte för att jag tror det är kedjan för din del, jag gissar på stiften :)

MVH
Björn
Tack för svaret. Har åxo tänkt på transkedjan, kanske är den för slak. Kan ju vara så enkelt.. Annars antar jag att jag måste åka in med hojen så de får koppla upp den mot "datormackapären". Fan ta alla nymodigheter :huvet

Kan tillägga att det är sällan jag ligger på eller under 3000 rpm. Försöker alltid hålla mig ovanför. Antar att jag är lite av en gasfantast och vill ligga där jag har mest vrid. Kanske därför det frestar på mycket på transkedjan?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bakaxelproblem på Buell

Finns ju några duktiga killar som mekar Buell här, så jag tänkte fråga om någon har en idé om vad som krånglar för mig..

I helgen bytte jag gummit bak på en Buell -02, den som heter X9 nånting, när jag skulle på med hjulet igen gjorde jag precis som Buellcenter sa, sticker in bakaxeln, pillar på remmen MEN, när jag ska skruva in axeln så går det enormt trögt, den går riktigt trögt i gängorna på motsatt sida, ja jag har lossat insexskruven som spänner fast axeln :)

Så trög att det måste vara ngt fel, den gick löst och fint ut, en sak jag märkte var att den var åtdragen alldeleles för hårt, skulle bara vara 70NM, men så fort den släppte gick den ut fint. Men inte in.

Eftersom 70 newtonmeter är så himla lite så vågar jag inte dra den, den sitter verkligen skithårt trots att jag bara drog in den ett par varv på gängorna. Har axelngängorna skurit? Den var infettad iaf.
 

Dark_Messenger

Guest
Chronic skrev:
2277736
I helgen bytte jag gummit bak på en Buell -02, den som heter X9 nånting, när jag skulle på med hjulet igen gjorde jag precis som Buellcenter sa, sticker in bakaxeln, pillar på remmen MEN, när jag ska skruva in axeln så går det enormt trögt, den går riktigt trögt i gängorna på motsatt sida, ja jag har lossat insexskruven som spänner fast axeln :)

Så trög att det måste vara ngt fel, den gick löst och fint ut, en sak jag märkte var att den var åtdragen alldeleles för hårt, skulle bara vara 70NM, men så fort den släppte gick den ut fint. Men inte in.
Det låter som ett fall för MrBuell. Av din beskrivning så låter det som om något är galet. Går den lätt ut ska den gå lätt in. VART går axeln trögt? Är det gängan på motsatta sidan dom kärvar eller går den trögt att "föra in" :hihi

Gissar på att du har dragit sönder gängan av den infon du lämnar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Dark_Messenger skrev:
2277760 Det låter som ett fall för MrBuell. Av din beskrivning så låter det som om något är galet. Går den lätt ut ska den gå lätt in. VART går axeln trögt? Är det gängan på motsatta sidan dom kärvar eller går den trögt att "föra in" :hihi

Gissar på att du har dragit sönder gängan av den infon du lämnar.


Det är gängan på motsatt sida som nyper..TROR JAG :confused:

( det stod ett billarm o tjöt bakom mig i tio minuter så jag var lack o stressad )
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Dark_Messenger skrev:
2277692 Tack för svaret. Har åxo tänkt på transkedjan, kanske är den för slak. Kan ju vara så enkelt.. Annars antar jag att jag måste åka in med hojen så de får koppla upp den mot "datormackapären". Fan ta alla nymodigheter :huvet

Kan tillägga att det är sällan jag ligger på eller under 3000 rpm. Försöker alltid hålla mig ovanför. Antar att jag är lite av en gasfantast och vill ligga där jag har mest vrid. Kanske därför det frestar på mycket på transkedjan?

Visst kan det vara kedjan! Jag vet ju inte hur långt din har gått men kedjan sträcker sig mycket under dem första 200 milen vid normal körning. Dock så är det vanligt att man kör lugnt och fint dem milen för att köra in grejerna och då kan sträckningen komma senare! Så det kan mycket väl vara kedjan :)

Till Chronic:
Det låter ju tyvärr som om det vore gängpaj antingen på axeln eller i svingen...
Det enda jag kan tänka mig annars är att det går lite extra trögt eftersom axeln är konisk för att så att säga spänna upp remmen. Det skiljer sig ju mot andra hojar och du kanske upplever det som att det går extra trögt då?
Det är en vild gissning, försöker bara hitta en roligare (dvs enklare) lösning än att det är gängpaj!

Hoppas det löser sig smidigt hur som helst!

MVH
Björn
 

Dark_Messenger

Guest
Mr.Buell skrev:
2277789 Visst kan det vara kedjan! Jag vet ju inte hur långt din har gått men kedjan sträcker sig mycket under dem första 200 milen vid normal körning. Dock så är det vanligt att man kör lugnt och fint dem milen för att köra in grejerna och då kan sträckningen komma senare! Så det kan mycket väl vara kedjan :)
Hojen har gått cirkus 500mil. När jag köpte den hade den rullat 60 mil som demohoj. Så under den tiden har jag inte haft någon kontroll på hur den har varit körd. Förmodligen ganska hårt misstänker jag.. Jag körde "lugnt" med den upp till 160-200 mil ungefär. Nu kan jag väl inte påstå att den går speciellt lugnt, men det tycker jag inte den borde behöva heller. Inkörningstiden är ju ute enligt manualen. Förövrigt är jag mycket noggran och sköter om grejer etc. Servar när jag ska osv..
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Dark_Messenger skrev:
2277848 Hojen har gått cirkus 500mil. När jag köpte den hade den rullat 60 mil som demohoj. Så under den tiden har jag inte haft någon kontroll på hur den har varit körd. Förmodligen ganska hårt misstänker jag.. Jag körde "lugnt" med den upp till 160-200 mil ungefär. Nu kan jag väl inte påstå att den går speciellt lugnt, men det tycker jag inte den borde behöva heller. Inkörningstiden är ju ute enligt manualen. Förövrigt är jag mycket noggran och sköter om grejer etc. Servar när jag ska osv..

Det är bara gasa på, det klarar den :)
Jag menade bara på att kedjan sträcker sig när den är ny, och den sträcker sig mycket. Det beror på körstil hur mycket fort den sträcker ut sig, det var enbart därför jag undrade. hade din hoj gått över tusen mil eller så så borde den vara sträckt såpass så det inte påverkar...
Jag är nämligen van vid att få in hojar som kan gå ryckigt vid 160 mila servicen. Och jag är lika van vid hojar som går ryckigt vid 400 mila servicen oxå, då har man kört jättelugnt dem första 160 milen och sen tokgasat så merparten av sträckningen kommit efter första servicen.

MVH
 

Dark_Messenger

Guest
Mr.Buell skrev:
2277909 Det är bara gasa på, det klarar den :)
Jag menade bara på att kedjan sträcker sig när den är ny, och den sträcker sig mycket. Det beror på körstil hur mycket fort den sträcker ut sig, det var enbart därför jag undrade. hade din hoj gått över tusen mil eller så så borde den vara sträckt såpass så det inte påverkar...
Jag är nämligen van vid att få in hojar som kan gå ryckigt vid 160 mila servicen. Och jag är lika van vid hojar som går ryckigt vid 400 mila servicen oxå, då har man kört jättelugnt dem första 160 milen och sen tokgasat så merparten av sträckningen kommit efter första servicen.

MVH
Sweet. Inget att oroa sig för då. Ska kolla spannet på transkedjan själv. Verkar det ok så får jag åka till riktiga meckar med riktiga grejer som får kolla AFV + TMP:n då.
 

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
I ett hus som står ute om natten.
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
Buellen

Nu har man varit ute & tourat med bullen i Tyskland på mc träff det blv ca 320 mil så nu är man ganska nöjd, den gick kanon hela vägen marchade ca 130-140 på motor vägarna den drog 0.54-0.56 hela tiden.
Man bor i helt fel land beträfande roliga vägar endå va träffen i fd-öst tyskland uppe i bergen. :yoparty

Så nu har man kört 900 mil så det är dags för 800 mila servicen någon som vet va en sådan går lös på ?
& måste det va hos en auktoriserad HD vekstad. :confused:

Mvh Guzz
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
GUZZ skrev:
2287565 Nu har man varit ute & tourat med bullen i Tyskland på mc träff det blv ca 320 mil så nu är man ganska nöjd, den gick kanon hela vägen marchade ca 130-140 på motor vägarna den drog 0.54-0.56 hela tiden.
Man bor i helt fel land beträfande roliga vägar endå va träffen i fd-öst tyskland uppe i bergen. :yoparty

Så nu har man kört 900 mil så det är dags för 800 mila servicen någon som vet va en sådan går lös på ?
& måste det va hos en auktoriserad HD vekstad. :confused:

Mvh Guzz

En 800 mila kostar mellan ca 2500-2800:- beroende på vilken verkstad som gör den.
Om du har garanti kvar så måste du serva den på auktoriserad verkstad för att den ska gälla. Om du inte har garanti så kan du ju göra den var som helst, fast den som gör den bör ha tillgång till Buells egna felsökningsdator för man använder den för att justera tps'n och afv'n.

MVH :)
Björn
 

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
I ett hus som står ute om natten.
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
Servicen

Mr.Buell skrev:
2288186 En 800 mila kostar mellan ca 2500-2800:- beroende på vilken verkstad som gör den.
Om du har garanti kvar så måste du serva den på auktoriserad verkstad för att den ska gälla. Om du inte har garanti så kan du ju göra den var som helst, fast den som gör den bör ha tillgång till Buells egna felsökningsdator för man använder den för att justera tps'n och afv'n.

MVH :)
Björn

:tummenupp Tackar då får man blåsa ner till Järvsö & serva den. :tummenupp GUZZ

Ps: man va lite skeptisk om den skulle dra en massa olja på dessa hårda mil men icke ca 1dl fick jag fylla när jag kom hem.
 

Dark_Messenger

Guest
GUZZ skrev:
2287565 Nu har man varit ute & tourat med bullen i Tyskland på mc träff det blv ca 320 mil så nu är man ganska nöjd, den gick kanon hela vägen marchade ca 130-140 på motor vägarna den drog 0.54-0.56 hela tiden.
Mvh Guzz
Det var själva fan vad lite den verkar dricka då! Tycker min dricker hur mycket soppa som helst. Så fort jag kliver över fjuttiga 3000 varv och ligger över 100-120 så SLURP..Hej statoil! Här kommer jag igen! :huvet

Jag brukar gasa friskt men det händer ju att man bara ligger o äter mil också. Eftersom man är kåplös blir det lite ansträngande att marscha i över, säg 140-150, några längre etapper. Likförbannat drar den hysteriskt mycket tycker jag.. Klart tanken är ju inte den största..

MrBuell:
Liten fråga till dig. Har servicemanualen till min hoj så det är inte de exakta måtten jag är ute efter utan snarare hur jag ska tolka en grej. När man spänner transkedjan har de ritat en "ring" kring kedjan på den sida i manualen där den proceduren står. Plus att man anger värden inom vilka kedjan ska vara. Frågan: Mäts avståndet från "centrum" på kedjan och uppåt/neråt eller vad..? :va

Som det är nu har jag gått mer på "känn" när jag spänt den.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Dark_Messenger skrev:
2294441

MrBuell:
Liten fråga till dig. Har servicemanualen till min hoj så det är inte de exakta måtten jag är ute efter utan snarare hur jag ska tolka en grej. När man spänner transkedjan har de ritat en "ring" kring kedjan på den sida i manualen där den proceduren står. Plus att man anger värden inom vilka kedjan ska vara. Frågan: Mäts avståndet från "centrum" på kedjan och uppåt/neråt eller vad..? :va

Som det är nu har jag gått mer på "känn" när jag spänt den.

Det spelar ingen roll om man mäter på centrum av kedjan eller nederkant/överkant. Huvudsaken är ju att man mäter på samma ställe när kedjan hänger fritt och när man sen håller upp den.
Ett litet knep är att kolla på kedjan när den hänger och notera vart överkanten är. Sen när man pressar upp den för hand så ska underkanten av kedjan vara precis där överkanten är i slakt läge. Does it make sence? Kanske lite snurrigt skrivet?
Jag förstår iaf precis hur jag menar :D
Hoppas du oxå förstår! :)
 

Dark_Messenger

Guest
Mr.Buell skrev:
2294590 Det spelar ingen roll om man mäter på centrum av kedjan eller nederkant/överkant. Huvudsaken är ju att man mäter på samma ställe när kedjan hänger fritt och när man sen håller upp den.
Ett litet knep är att kolla på kedjan när den hänger och notera vart överkanten är. Sen när man pressar upp den för hand så ska underkanten av kedjan vara precis där överkanten är i slakt läge. Does it make sence? Kanske lite snurrigt skrivet?
Jag förstår iaf precis hur jag menar :D
Hoppas du oxå förstår! :)
Haha. Jo jag förstår hur du menar. Ska kolla enligt den "metoden" vid nästa tillfälle. Tack för svaret. :)
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Nyheterna

Tänkte om nån missat att Buell släppt 07:eek:rna så kan jag påpeka det :)
http://www.buell.com/en_us/home.asp

Iofs inga roliga nyheter alls, nya färger och ännu mera kapad luftburk. Ulysses har fått en lägre sadelhöjd som standard.
Den största nyheten är väl att alla 07:eek:r ska rulla på Pirelli däck.

Får jag reda på några mer tekniska uppdateringar dem gjort så kommmer jag nämna dem här :)

MVH
Björn
 
Last edited:

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
I ett hus som står ute om natten.
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
Buell ägare !

Är det vanligt att cylinderfotspackningarna går på bullarn min bakre har börjat fukta men som tur är har man garanti.
Finns det bättre packningar som håller ?
Va ner till järvsö i dag & servade (800mila) blev billigt 900:- men då hade jag byt motor olja+broms själv samt tvättat Kn filtret så det va en lämplig pening.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top