Buell-tråden

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Dark_Messenger

Guest
Någon som kan svara på om oljeförbrukning och bakhjulsåkning har något samband? Det jag menar är alltså att om man slangar med hojen så skulle han dricka mer olja :va

En annan fråga till buellkunniga. Man har ju hört att vissa hojar ska vara döden att slanga med pga nått oljetrams. Oljepickup som sitter tokigt eller nått sånt...

Hur förhåller sig detta med våra kära bullar? Främst då XB-serien av nyare årgångar.

Jag åker inte hundratals meter på bakan, men lite hjulning då o då blir det allt..

:)

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Dark_Messenger skrev:
2355972 Någon som kan svara på om oljeförbrukning och bakhjulsåkning har något samband? Det jag menar är alltså att om man slangar med hojen så skulle han dricka mer olja :va

En annan fråga till buellkunniga. Man har ju hört att vissa hojar ska vara döden att slanga med pga nått oljetrams. Oljepickup som sitter tokigt eller nått sånt...

Hur förhåller sig detta med våra kära bullar? Främst då XB-serien av nyare årgångar.

Jag åker inte hundratals meter på bakan, men lite hjulning då o då blir det allt..

:)

Vid "normal" bakhjulskörning så påverkas inte oljeförbrukningen och det är inga problem att wheela med en Buell. Eftersom det är torrsump så sitter pickupen bra till så man behöver inte oroa sig för att den ska pumpa luft istället för olja.

Craig Jones (www.craigjones.com) kör Buell på heltid utan modifiering och även Sune Andersson (www.mcstunt.se/main.php) som körde Buell körde utan modifiering. Så det är nog lugnt för oss "vanliga" människor :tungan

Dark_Messenger

Guest
Mr.Buell skrev:
2358725 Vid "normal" bakhjulskörning så påverkas inte oljeförbrukningen och det är inga problem att wheela med en Buell. Eftersom det är torrsump så sitter pickupen bra till så man behöver inte oroa sig för att den ska pumpa luft istället för olja.

Craig Jones (www.craigjones.com) kör Buell på heltid utan modifiering och även Sune Andersson (www.mcstunt.se/main.php) som körde Buell körde utan modifiering. Så det är nog lugnt för oss "vanliga" människor :tungan
Ok. Man kan fortsätta busa då utan att vara rädd för att det går åt helvete med smörjningen. Bara packboxarna man måste oroa sig över mao :D

Anledningen till frågan var att jag var ute på en långtur häromdagen. Är nånstans norr om s-tälje på en småväg. Hade hjulat en hel del under dagen och så plötsligt tänds oljetryckslampan upp.. Tänkte va faan! Nu fick man för att man buskör o lever om på vägarna.:näsblod

Stängde motorn omgående och började speja efter läckage, men kunde inte hitta något.. Alla skruvar o bultar satt där de skulle..Var varm och trött och tänkte kanske inte riktigt klart så jag halade upp Buell assistance-kortet och ringer efter bärgare. När jag pratat med tjejen i andra änden en stund så kommer jag på att "shit, jag måste ju kolla oljenivån först :rolleyes: :tummenupp "...

Sagt o gjort, kollar och mkt riktigt är det tokmycket för lite..

Promenerar till det ända hus jag ser och får låna en skvätt av en snäll herre. (10W30 iofs). (Läser du detta så tack igen!!)

Startar motorn och efter några sekunder slocknar lampan. Haha, bara o avboka bärgaren!

Ibland funkar inte hjärnan riktigt som den ska..

Dark_Messenger

Guest
Mälaren runt!?

Någon som ska åka? Tänkte ta med en chey som sen hoppade av i sista stund :gnissla Så nu är det lite ensamt då jag inte känner några med shnabbhojar :tungan

Vore kul att åka med några härifrån om det finns några som SKA åka..? :tummenupp

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
Är det någon som kan rekomendera några bra cylinderfotspackningar som håller ?
Det finns tydligen några med silicon håller dom bättre en orginal.
Är det lönt att plana topparna när man ändå ska riva lös dom man borde få lite mera pulver ?

Mvh Tomas

Dahornet

Inte lätt se ut liten gammal häst
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
goped, hornet 900
Ni här i nuellstråden verkar veta vad ni pratar om.
är själv ny på detta område.
kollar runt lite och fastna för en x1.
någon som vet om fel och brister på dessa hojar?? vore tacksam för svar

Dark_Messenger

Guest
Dahornet skrev:
2437096 Ni här i nuellstråden verkar veta vad ni pratar om.
är själv ny på detta område.
kollar runt lite och fastna för en x1.
någon som vet om fel och brister på dessa hojar?? vore tacksam för svar
Lightning är tuffa. Tänkte först köpa en sådan men sen fastnade jag för R-modellen istället. Fel o brister är inget jag har upptäckt än så länge. Aldrig haft något problem whatsoever, helt ärligt. Min bulle är standard förutom rejskit påboltat samt miniblinkers. Möjligtvis att min hoj dricker lite mer olja en vad jag är van vid, men det är något jag kan leva med. Så länge du är medveten vad du får när du ger dig in i Buellträsket tror inte jag du kommer bli missnöjd. Coolare hojar finns ju inte liksom.

Vid specifika motortekniska frågor eller dylikt, PM:a MrBuell. He knows the shit.
:tummenupp

Dark_Messenger

Guest
spok skrev:
2471506 Ny stolt ägare till XB12s

Tittar in och ger mig till känna.
Hallå o välkommen!
Lite dåligt med kommentarer/diskussioner här på sista tiden. Kommer förhoppningsvis igång igen. Har tänkt forever att lägga in lite bilder på min hoj, men det har liksom "fallit bort" en smula..

Är hojen din moddad eller original? Planer på att bygga om?

Hugo racerputte

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
XB9R -03
Buller å brööl

Är det någon som kan tipsa om var man kan köpa slip-on alt. helt system till en XB9R? Har hittat på firmor i staterna och tyskland och england men inte här i Svedala.-Finns det ingen firma som säljer eftermarknadsprylar till Buell här?:confused:

Dark_Messenger

Guest
Hugo racerputte skrev:
2491719 Är det någon som kan tipsa om var man kan köpa slip-on alt. helt system till en XB9R? Har hittat på firmor i staterna och tyskland och england men inte här i Svedala.-Finns det ingen firma som säljer eftermarknadsprylar till Buell här?:confused:
Typ alla firmor där Buell säljs kan ordna de grejerna åt dig. Finns det prylar som du är intresserade av kan de säkerligen ta hem åt dig. Möjligen att de tar en liten avgift för det men de ska ju också tjäna något på det.

När jag beställt grejer som rör hojen har jag oftast gått genom PO:s i norrköping. De har väldigt lite rörande buell hemma, dock är de alltid schyssta o grejar fram det man vill ha. Ett tips är att du kollar upp vad du vill ha och vart det finns på internet innan. Ger den svenska firman art-num alternativt hänvisar till stället där det finns, så grejar de resten.

Vad tänker du på när du säger eftermarknadsprylar? Alla firmor som kränger buell har ju ett utbud av prylar till försäljning. Du har ju PO:s i norrköping, Buellcenter i STHLM osv. Finns säkert något runt Göteborg också. Om inte annat kanske HD-butikerna kan fixa fram grejerna. Buell är ju trots allt en halv HD :tomten :tummenupp

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7

Hugo racerputte

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
XB9R -03
Dark_Messenger skrev:
2493718 Vad tänker du på när du säger eftermarknadsprylar? Alla firmor som kränger buell har ju ett utbud av prylar till försäljning. Du har ju PO:s i norrköping, Buellcenter i STHLM osv. Finns säkert något runt Göteborg också. Om inte annat kanske HD-butikerna kan fixa fram grejerna. Buell är ju trots allt en halv HD :tomten :tummenupp

Om man tittar på t.ex. hillbillymotors.com eller ironmachine.com finns det ju massor av prylar till buell.
Det finns ett par firmor här i GBG som säljer buell men det verkar som de varken kan eller är intresserade av att sälja buellprylar.
Jag skall prova Buellcenter så får vi se. Tack för tipset:)

Dark_Messenger

Guest
Hugo racerputte skrev:
2507525
Jag skall prova Buellcenter så får vi se.
Testa pm:a MrBuell och be riktigt snällt. Han kanske kan göra ett speziaalprajs på grejer åt dig. ;)

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Intressant artikel. Inte så mycket ny info men man hör alldeles för lite om Buells kontroversiella rejser så allt är välkommet.

Tycker den hojen är råball, att den sen verkar gå som satan är än bättre. Det som jag tycker är fult är båtaktern. Säkert aerodynamiskt rätt men den skulle lätt bort om jag fick välja. På med Fireboltens arsle eller kanske kapa skiten helt som X1.. :näsblod

...Returning the $33,000 machine back to the Buell techs...

- Skulle aldrig jag gjort.. Bara gääsat därifrån! :yoparty :D

Bulle Xb12S

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
XB12S
Jag har köpt en Buell XB12S-04 från USA och den är på väg till Sverige nu. Jag kommer att skriva ett tråd om detta så snart jag fått igenom den genom besiktningen med problem som kan dyka upp på vägen. Men just nu behöver jag lite hjälp av er. Den är helt original, men tydligen så skiljer dämparna sig ifrån den europeiska modellen. HD-Sverige lämnar inte ut några intyg därför måste jag göra ett bullertest och detta kostar 2000kr. Jag vill inte ta den risken och försöka med USA-dämparen. Undrar om det finns någon som vill sälja/hyra ut/låna ut sin originaldämpare under någon vecka (lämnar även deposition efter önskemål). Jag behöver ljuddämparen endast under bullertestet.

Dark_Messenger

Guest
Bulle Xb12S skrev:
2523284 Jag har köpt en Buell XB12S-04 från USA och den är på väg till Sverige nu. Jag kommer att skriva ett tråd om detta så snart jag fått igenom den genom besiktningen med problem som kan dyka upp på vägen. Men just nu behöver jag lite hjälp av er. Den är helt original, men tydligen så skiljer dämparna sig ifrån den europeiska modellen. HD-Sverige lämnar inte ut några intyg därför måste jag göra ett bullertest och detta kostar 2000kr. Jag vill inte ta den risken och försöka med USA-dämparen. Undrar om det finns någon som vill sälja/hyra ut/låna ut sin originaldämpare under någon vecka (lämnar även deposition efter önskemål). Jag behöver ljuddämparen endast under bullertestet.
Är hojen från el'california?

De har väl en massa skumma buller/avgaskrav i vissa delstater vill jag minnas.. Dock så är kraven till din fördel så som jag fattat det. Dvs hojarna måste låta MINDRE i USA än här. Så har du originaldämpare från staterna bör du klara dig galant i Sverige.

Ser att du bor i Göte, det är en bit från mig, men kan du ta dig en bit så kan vi säkert lösa ljuddämparproblemet. PM:a i så fall.
:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...