Ridereport - Buell XB12R -07
Som sagt, var nere i Norrköping igår för service på hojen. Passade på och provköra XB12R -07:an och nya VROD SPECIAL.
Om bullen:
Utseendet var ju klart coolt. Den jag körde var svart/vinröd. Färgsättningen heter cherry bomb. Klart frän. All plast är svart och kåpglaset är vinrött liksom fälgarna och dekalerna.
Förändringar mot -05 -06 var att svingen ser lite anorlunda ut, om det är till det bättre eller sämre är en smaksak. Personligen gillar jag -05:an bättre då den är rundare i utformningen. Beltskydden plus bakstänkan har även dom fått nytt utseende. Större och kantigare = fulare tyckte jag.
Vid bensinhålet har de satt dit ett litet "galler" i aluminium. Om detta har någon funktion, typ leder in luft in i luftburken eller bara är en utseendegrej låter jag vara osagt. Snyggt var det i alla fall.
På tändningskåpan sitter ett annat lock än tidigare. Snyggare än det jag har tyckte jag. Jag tyckte mig se att rören har fått en annan beläggning än tidigare också. Liksom mer matt kopparstuk än tidigare mer guld.. Kan ha inbillat mig också.
Annars ser hojen exakt likadan ut som tidigare årsmodeller. De mesta förändringarna är baktill runt svingen. Specsmässigt är det inga förändringar alls som jag förstod det. 103HK standard som tidigare, ny växellåda iofs men den kom väl redan -06. Växellådan var gudomlig. Klar förbättring mot tidigare.
Mindre klonk och mycket lättare att peta i växlarna. Friläget var mycket lättare att hitta mot -05
rna där man missar hela tiden.
Däremot tyckte jag hojen kändes trött! Blev riktigt besviken på den punkten. Visserligen har den hojen jag körde bara rullat en dryg mil så den var långt ifrån inkörd. Den var helt standard dessutom, dvs inget racekit som jag har på min. Så det var kanske därför jag upplevde den som slö. Försökte gasa upp den på 2:an, det var ju bara att fetglömma. Koppla upp den gick men inte p-wheela. Den var i alla fall lika kul att köra med på slangen när man väl fick upp den
Sammanfattningsvis:
Lika skön hoj som vanligt. Färgsättningen var fetgrym, ser jävligt brutal ut! Jag upplevde att det var dåligt mos i motorn, men det har sin förklaring. (Ni som inte har något kit - köp. Lovar det är värt det!) Vet inte riktigt vad jag tycker om de kosmetiska förändringarna runt svingen.. Tyckte då det såg lite skumt ut men det kan man säkert åtgärda om man vill
Växellådan var hur bra som helst - Vill ha!!
Lägger inte upp några bilder för det vet jag inte hur man gör
VRODDEN tänker jag inte recensera. Den körde jag mest på kul och för att få smaka lite porschemotor
vilket iofs var en besvikelse. Totalt karaktärslös motor som dessutom "bräkte" fram..
Kan ju vara att den var standard iofs. 240 fett bakdäck. Det var lite coolt. Går jäävligt stabilt rakt fram. Stadskörning var ju rätt kasst dock. Kändes som hela akterpartiet vandrade i sidled typ.. Ne fi fan. Sista växeln har man ingen användning av heller då det ändå går så fort att man inte pallar köra fortare, trots att det finns mer o ge. Man satt jävligt bra på den!
Dock...mycket manlig maskin! Man sitter där med ett fett leende trots bräkljudet och varvandet från motorn. OBS. Förväxla inte SPECIAL:en mot en vanlig ROD (street eller standard), inte alls samma råa maskin.
Nu blev det en lite recension i alla fall..
Övriga funderingar:
Funderar jag på att smacka dit waveskivor på min hoj fram o bak. Vad tror ni? De säger ju att de kyler bättre och utseendet är ju klart fränt på dom.
Har ingen som helst bromsverkan bak för tillfället. Meken gissade på att beläggen har glasats pga överhettning. De är inte nerslitna iaf. Har beställt nya "hi-tech" belägg som visst ska vara bättre. Lite därför jag är inne på att byta skivor också.