Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
"Trycker på tändningen"?? Menar du startknappen?? Har ni ordentligt med ström i batteriet....startreläet kan gärna "smattra" när strömmen börjar sina.
Annars för att se om det beror på ert pillande så testa att ta bort det nya reläet och gör bara en förändring i taget för att se var felet slutar att vara trasigt...:D


hej hogkiller!

ja menar startknappen :)
När vi vrider på nyckeln så lyser ju alla lampor o så..inget fel där.
Men när vi trycker på startknappen så "smattrar" det som du säger. Vet inte, det kan vara batteriet..men konstigt att de laddas ur sådär.
Vad har du för lösning? Ska vi byta tillbaka till de gamla blinkersen?

tacksam för all hjälp! :)
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
hej hogkiller!

ja menar startknappen :)
När vi vrider på nyckeln så lyser ju alla lampor o så..inget fel där.
Men när vi trycker på startknappen så "smattrar" det som du säger. Vet inte, det kan vara batteriet..men konstigt att de laddas ur sådär.
Vad har du för lösning? Ska vi byta tillbaka till de gamla blinkersen?

tacksam för all hjälp! :)

Jag tänkte mer att eliminera en förändring i taget, men börja med att ge mer ström till batteriet för att kolla det först. Sen hade jag bytt tillbaka till det gamla reläet.....kolla om det startar (skitit hur det blinkar) om det inte startar så hade jag börjat kolla efter andra fel...för som du säger "det funkade igår" med nya blinkers och gammalt relä....
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Läst på diverse forum om buell, och överallt står det att de kan vara batteriet. Ska försöka göra rent kontakterna där..och ladda batteriet lite. Funkar inte de så kan man ju köpa nytt batteri i värsta fall. Men tror ni att de kan vara batteriet? Vi höll ju iofs på och tända lamporna hela tiden när vi provade med blinkersen, kan ju ha laddats ur lite.

Har ni upplevt något av de här?

mvh Iman

Jag tänkte mer att eliminera en förändring i taget, men börja med att ge mer ström till batteriet för att kolla det först. Sen hade jag bytt tillbaka till det gamla reläet.....kolla om det startar (skitit hur det blinkar) om det inte startar så hade jag börjat kolla efter andra fel...för som du säger "det funkade igår" med nya blinkers och gammalt relä....

Vi provade och byta tillbaka till gamla reläet, men de smattrade då oxå när vi tryckte på startknappen. Vi vet att vi inte gjort något fel med kopplingen till blinkersen..var bara och koppla loss de gamla och sätta dit de nya..inga konstigheter där.
Allting funkar som de ska..förutom att de smattrar när vi försöker starta motorn.

Märkte en sak till, när vi har i ettans växel, och kopplingshandtaget inne..så går det inte ens o trycka på startknappen, ingen tändning. Det funkade o göra så innan. :huvet



är säker på att ni har någon lösning på detta..de brukar ni ha :)

tack på förhand!
 
Last edited:

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Läst på diverse forum om buell, och överallt står det att de kan vara batteriet. Ska försöka göra rent kontakterna där..och ladda batteriet lite. Funkar inte de så kan man ju köpa nytt batteri i värsta fall. Men tror ni att de kan vara batteriet? Vi höll ju iofs på och tända lamporna hela tiden när vi provade med blinkersen, kan ju ha laddats ur lite.

Har ni upplevt något av de här?

mvh Iman



Vi provade och byta tillbaka till gamla reläet, men de smattrade då oxå när vi tryckte på startknappen. Vi vet att vi inte gjort något fel med kopplingen till blinkersen..var bara och koppla loss de gamla och sätta dit de nya..inga konstigheter där.
Allting funkar som de ska..förutom att de smattrar när vi försöker starta motorn.

Märkte en sak till, när vi har i ettans växel, och kopplingshandtaget inne..så går det inte ens o trycka på startknappen, ingen tändning. Det funkade o göra så innan. :huvet



är säker på att ni har någon lösning på detta..de brukar ni ha :)

tack på förhand!

Jag har förstått att en del haft problem med att starta när stödet varit nerfällt....och då har det visat sig att någon säkring varit kass. Kolla säkringarna, samtidigt kan ni kolla om det "tjuvar" ström någonstans med hjälp av en enkel provlampa/mejsel....jorda krokodilklämman och "peta" med mejseln på varje säkringsfäste (med hel säkring i :D)....lyser testlampan (med tändningen avslagen) så stjäl det ström någonstans i den kretsen.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Problemet löst! :)
det var batteriet som du sa. Vi provade o använda mitt batteri i hans motorcykel..o de startade på direkten!
Nu blir de bara o ta hem o ladda batteriet :)

tack för hjälpen!
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Olje och vatten-nivån reder jag ut.....:yoparty
Vad det gäller styrningen för ECM:en får jag nog lita till handlarns ord. Och, ja, det är en -09....hur ska kablarna till laddningen "se" ut?? Samma sak med "chain guiden"!! :confused:

Sen är det så att tjejen hämtar en 1125 R -08 samtidigt.....båda maskinerna är fabriksnya så är det något speciellt att tänka på när det gäller den??

Vattnet är inga konstigheter, oljan är lite bökigare, ställ hojen plant och upprätt i mer än 1 min i det läget får du sen kolla på stickan, skulle det behövas fylla på, så ta lite i taget, motorn är känslig för överfyllnad.
Hör med handlaren om den sista flashen verkligen är i ECM:en, det gör en stor skillnad på körbarheten, speciellt under 4000 rpm.
Kamkedje guiden är en så kallad "recall", går sönder och täpper i värsta fall igen oljekanaler med haveri som följd. På min vart den gjord innan den togs ut i försäljnings hallen.
Kan vara värt att kolla så att det verkligen är gjort
Kablaget till laddningen är också en recall, för att rädda statorn, är den inte gjord, så snacka med handlarn, brukar ta en stund att få hem grejerna från USA, väntar sen i April på mina kablar :D
På R:en är det olja/vatten, flash och kopplings kåpan om det är Version A, den lilla svarta pucken. Har du bra kontakt med handlaren så ta ett snack ang den. För det är tyvärr inte en fråga "om" den kommer att börja läcka utan "när"
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Vattnet är inga konstigheter, oljan är lite bökigare, ställ hojen plant och upprätt i mer än 1 min i det läget får du sen kolla på stickan, skulle det behövas fylla på, så ta lite i taget, motorn är känslig för överfyllnad.
Hör med handlaren om den sista flashen verkligen är i ECM:en, det gör en stor skillnad på körbarheten, speciellt under 4000 rpm.
Kamkedje guiden är en så kallad "recall", går sönder och täpper i värsta fall igen oljekanaler med haveri som följd. På min vart den gjord innan den togs ut i försäljnings hallen.
Kan vara värt att kolla så att det verkligen är gjort
Kablaget till laddningen är också en recall, för att rädda statorn, är den inte gjord, så snacka med handlarn, brukar ta en stund att få hem grejerna från USA, väntar sen i April på mina kablar :D
På R:en är det olja/vatten, flash och kopplings kåpan om det är Version A, den lilla svarta pucken. Har du bra kontakt med handlaren så ta ett snack ang den. För det är tyvärr inte en fråga "om" den kommer att börja läcka utan "när"

Det är klart att jag ska snacka med handlarn om allt det du säger, men frågan är om jag som kund kan se om nåt är gjort eller inte. Btw...vad är "statorn".
Hur ser jag om det är version A eller snarare hur ser jag skillnad på den och senare??
Tack på förhand för all hjälp.

Ps. Vi kommer att köpa båda hojarna i Sundsvall....nån som kan säga nåt om dessa "halv-norrlänningar"?? :D
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Det är klart att jag ska snacka med handlarn om allt det du säger, men frågan är om jag som kund kan se om nåt är gjort eller inte. Btw...vad är "statorn".
Hur ser jag om det är version A eller snarare hur ser jag skillnad på den och senare??
Tack på förhand för all hjälp.

Ps. Vi kommer att köpa båda hojarna i Sundsvall....nån som kan säga nåt om dessa "halv-norrlänningar"?? :D

Statorn, hojens generator
Lilla svarta pucken = A
Gula kablarna uppdaterade kablar till CR
Flashen måste hojarna vara kopplade till en dator
 

Bifogat

  • Ver A.jpg
    Ver A.jpg
    46.7 KB · Visningar: 93
  • Ver B.jpg
    Ver B.jpg
    53.2 KB · Visningar: 81
  • Buellupd1.jpg
    Buellupd1.jpg
    89.4 KB · Visningar: 91

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Statorn, hojens generator
Lilla svarta pucken = A
Gula kablarna uppdaterade kablar till CR
Flashen måste hojarna vara kopplade till en dator

Toppen. Då ska vi nog kunna reda ut det, jag antar att originalkablarna till laddningen har annan färg än gul. Lilla pucken var ju betydligt mindre än den andra. Northbike får väl koppla in en dator innan vi lastar hojarna och flasha ECM:en om det inte är gjort. Jag antar att man kan be serviceverkstaden som får göra första servicen (100 mil antar jag) att kolla kamkedje-guiden.

Tack.

Btw, jag ska upp till Gusum och försöka nocka en gris i sommar.....får jag med mig bössan på bågen kanske det blir läge att ta ett varv på nån fin hojväg du känner till...:D
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Halloj!

Tänkte bara kolla med er kunniga.

Är det nödvändigt med ett drivbältes-skydd?

Har märkt att mitt däck är lite lite bredare..och den tar i lite grann på plasten på skyddet.

Funderar på o ta bort den helt o hållet..eller kanske bara ha kvar de övre skyddet. Kan iofs bli lite snyggare :)
 
Last edited:

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Toppen. Då ska vi nog kunna reda ut det, jag antar att originalkablarna till laddningen har annan färg än gul. Lilla pucken var ju betydligt mindre än den andra. Northbike får väl koppla in en dator innan vi lastar hojarna och flasha ECM:en om det inte är gjort. Jag antar att man kan be serviceverkstaden som får göra första servicen (100 mil antar jag) att kolla kamkedje-guiden.

Tack.

Btw, jag ska upp till Gusum och försöka nocka en gris i sommar.....får jag med mig bössan på bågen kanske det blir läge att ta ett varv på nån fin hojväg du känner till...:D

Det är ju en Amerikans hoj, så vapen hållare finns som tillval :D

Halloj!

Tänkte bara kolla med er kunniga.

Är det nödvändigt med ett drivbältes-skydd?

Har märkt att mitt däck är lite lite bredare..och den tar i lite grann på plasten på skyddet.

Funderar på o ta bort den helt o hållet..eller kanske bara ha kvar de övre skyddet. Kan iofs bli lite snyggare :)

En del hävdar att det inte spelar nån roll om man har skydd, andra säger att det lättare kommer in små sten och skadar remmen om man kör utan :confused:
 
Last edited:

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Jag "bumpar" min egen fråga. Är det verkligen ingen som har ett vettigt tips på en tankväska till en XB12'a? Den är ju inte direkt känd för sina förvaringsutrymmen, så någon borde väl ha tagit steget och köpe en tankväska? :) Man skulle ju kunna åka runt och testa själv, men med nytillskott i familjen är all tid värdefull... :rolleyes:


Hej på er! Är det någon här som använder tankväska till sin Bulle? Tänkte införskaffa en sådan, och istället för att åka land och rike runt och pröva olika varianter skulle jag vilja ha lite tips på modeller som funkar på en XB12a. Vill egentligen ha en ganska minimal väska, bara för att förvara låskättingen när man är ute och kör för att slippa ryggsäcken. Jag vet att t.ex. www.americansportsbike.com har några alternativ, men jag tänkte att det borde finnas någon lämplig unisex-modell som man kan åka och köpa direkt...
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag "bumpar" min egen fråga. Är det verkligen ingen som har ett vettigt tips på en tankväska till en XB12'a? Den är ju inte direkt känd för sina förvaringsutrymmen, så någon borde väl ha tagit steget och köpe en tankväska? :) Man skulle ju kunna åka runt och testa själv, men med nytillskott i familjen är all tid värdefull... :rolleyes:

Det finns en speciellt Buelltankväska med ett fäste som man sätter på över "tanken". Man använder de skruvar som kåpan sitter fast med.
Vet inte vart man kan hitta den, men det borde vara hos någon Buell säljare.
 

robban-71

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
luleå
Hoj
2006 buell ulysses
tankväska

Jag "bumpar" min egen fråga. Är det verkligen ingen som har ett vettigt tips på en tankväska till en XB12'a? Den är ju inte direkt känd för sina förvaringsutrymmen, så någon borde väl ha tagit steget och köpe en tankväska? :) Man skulle ju kunna åka runt och testa själv, men med nytillskott i familjen är all tid värdefull... :rolleyes:

jag har en touratech tankväska på min ulysses. men den är en stor rackare. det ryms lätt 5 mjölkpaket i den. kolla touratech.se . det är mitt tips. lycka till.:tummenupp
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
jag har en touratech tankväska på min ulysses. men den är en stor rackare. det ryms lätt 5 mjölkpaket i den. kolla touratech.se . det är mitt tips. lycka till.:tummenupp

Tack! Ska kolla dessa. Är ute efter en liten och smäcker, men deras sortiment kanske har nåt som passar.


Det finns en speciellt Buelltankväska med ett fäste som man sätter på över "tanken". Man använder de skruvar som kåpan sitter fast med.
Vet inte vart man kan hitta den, men det borde vara hos någon Buell säljare.

Tack! Jag har sett dessa Buell-specifika väskor, men då blir det till att beställa från annat land. ...men det är ju å andra sidan så man brukar får göra för Buellen har jag konstaterat. :) Tänkte bara att man för en gångs skull skulle hitta en "unisex-bag" som man kunde åka och införskaffa hos den lokala handlaren...
 

KimpaXB12

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Ljungby
Hoj
05 - Buell XB12S, 09 Buell 1125CR
Jag vet att ni finns där, ni är inte många men VI är unika
1125"X" ägare!

Har som sagt en 1125R som jag köpte i höstas...
Bokade en 100mils service på HD/Buell i Norrköping vilket gick av stapeln i fredags.


Har jobbat hårt med att försöka hinna köra in hojjen under en rengnig och arbetsintensiv vår, 100 mils servade den som sagt i fredags, därav haussen att få den inkörd tills dess.

Inann servicen så surfade runt på lite amerikanska och framförallt ett engelskt forum som är riktigt bra, Buell enthusiast group.

Såg där att man kan "De-Noida" alla 1125:eek:r, allstå koppla bort solenoid motorn som täcker insuget när man ger full trottel på 2 & 3:ans växel.

Tack som F*n för tipset :tummenupp
Mer sånt här för oss nya 1125 ägare.

FYI. Köpte min CR hos Steve på Blackbear HD
Helskön kille som är aktiv i Buell-karusellen. Han har 3 st själv och inte en enda Harley :yoparty

Blackbear säljer mycket genom Ebay också

/Kim
 

Velodrom

Nörd
Gick med
17 May 2007
Ort
Färgelanda
Hoj
Buell XB12X -2006.
Jag har samlat ihop ett gäng länkar som jag hittat själv eller fått av andra och önskar att flera kan bidra så vi samlar en adressbok till fina Buell tillbehör och härliga utbytesdelar. :tummenupp

http://www.buellparts.net (USA firma med brett utbud)

https://www.ironmachine.com (USA firma med bra utbud)

http://www.rizoma.com (Italiensk firma med några design & special delar till buell)

http://www.r-r-customizing.de/ (Tysk postorder med bra utbud)

http://www.twinmotorcycles.nl/ (Holländsk postorder med STOORT utbud :)

http://www.americansportbike.com/ (USA firma med brett utbud och bra tips)

Jag behöver en spegel efter en fadäs i vintras (spegeln smälte i garaget, tur som f*n att inte det blev värre än så!). Har problem med att hitta en nätbutik som erbjuder spegeln till humant pris.

Buellparts.net har den till bra pris men det verkar inte gå att regga att man bor i Sverige!? Har ni lyckats regga er där, hur!?
Eller finns det någon bättre butik som har liknande pris?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top