Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Antar att jag inte behöver ryka på var 16000:ade mil då jag har för avsikt att köpa en nyare årsmodell då :yoparty

Tackar för checklistan, det var verkligen ambitiöst gjort! :tummenupp

Vad jag förstår så finns det två olika motorer 9- och 12-hundra men finns det varianter inom respektive kubik motor med?

Hajar jag det rätt så är R - Firebolten, S-den nakna som du säger är streetfigheter bågen och den finns även i Ss "long", samt den som du har på din avatar X- ulyssy (ursäktar stavningen).

Nej, 1600-servicen slipper du nog första säsongen om du inte kör grymt mycket hoj. :hojsmilie
Buell kör bara 9 och 12 motormässigt, däremot har de ett par olika chassien, hjulupphängningar och plast av olika slag.
Du har hajat helt rätt - S-programmet är det största, men när det gäller Buell handlar det till största delen om i princip samma cykel med lite olika konfigurationer vad gäller styren och plast - vilket gör det hela ännu coolare; att de fått så radikalt olika egenskaper och känsla i hojarna. Det är väl egentligen just Ulysses, Ss och STT som har lite variationer på själva ramen vad gäller bredd, gaffelvinkel och sving.

Hej alla buellåkare, efter att ha sneglat på XB9R ett tag så tog jag steget att köpa mig en, jag hämtade den i Söndags och var förälskad direkt, vilken hoj...oj..oj...oj
Ljudet som vrålar ut när man kör är så man ryser.
Bifogar ett par bilder.
pic.php

pic.php

Gratz och välkommen!
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X

I grund o botten är det samma hojar och det handlar bara om hur du vill att "din" bulle ska SE UT. (Zynthaxx får gärna rätta mig här om jag har fel eftersom jag inte kan något om X-modellen som är lite mer offroad.)
:)

Jo, det är som du säger i princip samma cyklar, med skillnader mest i sittställning. Å andra sidan är ju sittställning och gaffelvinkel grymt viktiga i att bestämma hojens inriktning - R:en tilt:ar ju faktiskt klart snabbare in i kurvorna jämfört med X:en (som i sin tur inte alls är långsam jämfört med de flesta andra cyklar), men jag skulle aldrig våga köra en R på det sättet jag kör X:en på grusvägar (och då är jag inte ens särskilt duktig/dumdristig) - plus som jag antydde tidigare: tjejen skulle bli ledsen om man försökte köra med henne tre timmar i sträck bak på en R, vilket hon absolut inte blir på X:en...
 

spok

www.angolastuntcrew.com
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9r
Skaffa blå loctite och lägg en droppe på bulten innan du sätter dit den igen sen när du fått verktygen... :fakta
Dubbelkolla också så det är insex och inte torx (27 är en rätt vanlig storlek på andra ställen)...

tack som fan, will do!

Hej alla buellåkare, efter att ha sneglat på XB9R ett tag så tog jag steget att köpa mig en, jag hämtade den i Söndags och var förälskad direkt, vilken hoj...oj..oj...oj
Ljudet som vrålar ut när man kör är så man ryser.
Bifogar ett par bilder.
pic.php

pic.php

Ljudet kan ha sina nackdelar, nån jävel skar sönder mina däck!!!
Som om det skulle hindra mig, nu måste jag ju varva motorn lite extra innan jag kör!
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Good vibrations..? :hihi

Om man ska tro nickarna och leendena från folk på stan när man kör förbi sprider de sig även några meter utanför hojen. Om det nu beror på att folk tycker det är kul med en sportig hoj som låter som om den har en själ eller om jag ser ut som nån sorts fjant med ett stort shit-eating grin från öra till öra efter att ha huliganat lite (hur de nu skulle se det genom hjälmen). :D
 

Velodrom

Nörd
Gick med
17 May 2007
Ort
Färgelanda
Hoj
Buell XB12X -2006.
Jag måste sluta läsa i denna tråden!
Jag blir helt sjuk av längtan till den dagen då jag har en Buell...

Problem att övervinna innan det realiseras:

- Körkort
- Garage
- Frugans gillande* (eller ja, något så när mindre ogillande i alla fall)
- Ekonomi

*Frugan arbetar på akuten. Hennes assioationer till MC är inte samma som mina....

//Jonas
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag måste sluta läsa i denna tråden!
Jag blir helt sjuk av längtan till den dagen då jag har en Buell...

Problem att övervinna innan det realiseras:

- Körkort
- Garage
- Frugans gillande* (eller ja, något så när mindre ogillande i alla fall)
- Ekonomi

*Frugan arbetar på akuten. Hennes assioationer till MC är inte samma som mina....

//Jonas

Körkort, garage och ekonomi är på sin höjd tidsfrågor om du är motiverad. Frugans gillande vad gäller mc kan du bara fixa genom att få henne att lita på dig. Och som du säger: Du behöver inte vända ogillande till gillande, det räcker att du får henne att respektera något som är viktigt för dig.

Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Om man ska tro nickarna och leendena från folk på stan när man kör förbi sprider de sig även några meter utanför hojen. Om det nu beror på att folk tycker det är kul med en sportig hoj som låter som om den har en själ eller om jag ser ut som nån sorts fjant med ett stort shit-eating grin från öra till öra efter att ha huliganat lite (hur de nu skulle se det genom hjälmen). :D

Att det sprider sig kan jag skriva under på. Har lyckats trigga av ett mc-larm och ett billarm genom att bara starta cykeln i närheten till de andra fordonen. Lite pinsamt iofs men jävligt fränt!:D
 

Dark_Messenger

Guest
Jag måste sluta läsa i denna tråden!
Jag blir helt sjuk av längtan till den dagen då jag har en Buell...

Problem att övervinna innan det realiseras:

- Körkort
- Garage
- Frugans gillande* (eller ja, något så när mindre ogillande i alla fall)
- Ekonomi

*Frugan arbetar på akuten. Hennes assioationer till MC är inte samma som mina....

//Jonas
Man or mouse?
:gnissla :yoparty
 

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
XB12Ss
Sitter med senaste MC-nytt nummer 6.
De provåker XB12S TT här......citat: "Vid varje acceleration hörs ett dovt morrande från tankatrappen eftersom luftinsläppen är större på 2007-års modeller." !?
Dessutom är här en pytteliten bild på luftburken med avplockad finkåpa som visar lufthål både på vänstersidan och uppepå.
Min -06'a har bara några små hål på högersidan!
Vadan detta? :confused:
Betyder det att Buell kommit på att mina gamla lufthål är för små och att jag bör ta fram hålsågen?
Har ni också små hål?:)
 

denimblack

rockstjärna
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Suffer City
Hoj
XB12SX 2010
Första (väldigt givande) bilden på min STT :) Återkommer med en bild när den är färdig..
 

Bifogat

  • buell.JPG
    buell.JPG
    67.5 KB · Visningar: 109

spok

www.angolastuntcrew.com
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9r
Ang min tuta. Hela bläcket som håller den hade knäckts av skakningarna. Så tack för tipset med locktigt det var bra men hjälper inte denna gång. Det blir till att få fram en ny.
 

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
Hej pojkar och flickor, tänkte jag skulle göra mig hemmastadd här. Andra sommaren för mig på det amerikanska stålet, helnöjd. Möts vi på vägarna är det troligtvis Skåne, Halland eller Bleking.

Denimblack, Grattis till en tuff hoj, jobbigt att det det lugnt i 160mil nu bara ;)
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Handen på hjärtat. hur viktig är det att följa inkörnings schemat?
hur många har följt det till punkt och pricka har någon fuskat och vad har det gjort på hojen?

Mvh

Jompa..
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Jag följde faktiskt inkörningsschemat till punkt och pricka. Det jag fick höra var att segragning är absolut förbjudet. Övervarv någon enstaka gång var inte lika farligt, man skulle dock undvika att ligga länge över rekommenderat varv.

Jag bytte olja/oljefilter vid 20 mil för att få bort inkörningsguckan ur motorn. Det är tydligen lite av överkurs, men eftersom det inte rör sig om några stora stålar (400 pengar typ) så tyckte jag att jag lika gärna kunde göra det. Frågade om man även ska satsa på oljebyte mittimellan varje serviceintervall, men det var tydligen onödigt.

Tyckte att jag märkte markant skillnad i motorn nå'nstans mellan 80 och 100 mil. Kändes som att det "släppte" och det började gå lättare, framförallt började den klättra upp i varv snabbare. Tycker överlag att motorn gått lättare och lättare ju mer jag kört. Se'n vet jag inte hur mycket av detta som är psykologiskt.

Är uppe i nästan 500 mil nu och har älskat varenda körd meter! :D

Plånboken kanske inte är lika glad, 160-milaservicen + ett bakdäck gör ju sitt avtryck i ekonomin.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top