Buell-tråden

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
Buell XB12R
Jag är ingen mek-guru men rådet från säljaren när jag köpte min var, "Du behöver ju inte köra 30km/h på 5an och inte 100km/h på1an". Lagom är väl bäst som med allt annat. Jag ljuger om jag säger att min aldrig fick smisk innan första servicen men det var betydligt lugnare än nu iaf :)

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Handen på hjärtat. hur viktig är det att följa inkörnings schemat?
hur många har följt det till punkt och pricka har någon fuskat och vad har det gjort på hojen?

Mvh

Jompa..

På Buell-åkarsiter i USA, typ Badweb och Advrider (där Ulysses diskuteras), verkar det allmänna rådet om man kör in cykeln vara att man inte får vara för mjäkig när man kör in den. Detta återspeglas i 2007 års handböcker, om jag inte är helt felunderrättad (inte riktigt "motoman break-in", men bra mycket mindre strikt på varvgränser än tidigare). Folk där verkar vara ganska överens om att luftkylda hojar (som ju av naturliga skäl har större toleranser än vattenkylda) ofta dricker lite mer olja om man kört in dem för snällt än om man "river in dem" a'la Motoman. Detta i sig behöver ju inte vara farligt, och har man tänkt behålla cykeln länge får man ju avgöra själv om man känner att man är villig att riskera att göra en "skarpare" inkörning än rekommenderat om man inte har en kontrollerad testmiljö (typ bänk/"rullande landsväg") att göra det i.

Min cykel är ett f.d. demoex, och jag kan inte se/känna att det på något sätt skadat den (jo, jag har sett folk köra demohojar :rolleyes: ) - tvärt om känns den markant bättre ju längre den går, precis som jag sett att någon annan skrev här i tråden.

Dark_Messenger

Guest
Kör bara kör! Jag tippar på att det inte är så superduper-noga så länge man kör med sunt förnuft de första 100 milen ska det inte vara några probz. INTE segdra/spika som pitbuell skriver, det säger sig själv. Liksom inte ligga o pressa 4:an på varvbryt. Osv osv.. Ganska logiskt faktiskt! :pannkyss

Min fd hoj var en democykel som Zynthaxx. Hur brukar sådana var körda..!? :näsblod Den hade rullat 60mil när jag köpte den och jag lovar det var inte snällkörda 60mil den hade gått. Jag var inte speciallt noga med att köra in resterande milen, men hade ALDRIG några problem med motorn whatsoever.

HD är stridsvagn på två hjul! Bara o uiila skiten! :yoparty

@Jompa: Din hoj på avataren? Köpt den i Norrköping? I så fall har JAG kört skiten ur den vid ett tillfälle! :tummenupp

Last edited:

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
ingen
ja det är min.. men den är inte köpt där utan på Buellcenter i Bromma.

Hadde inte rullat något när jag hämta den...

vill bara att den ska va inkörd nu. dom ville inte sätta på k&n öppna fillter micron helsysten fören den va inkörd. så trisst polarn har det på sin och när man åker med honom så hör man bara hanns hoj. + att det blev ett mycke bättre vrid ian..

Dark_Messenger

Guest
vill bara att den ska va inkörd nu. dom ville inte sätta på k&n öppna fillter micron helsysten fören den va inkörd. så trisst polarn har det på sin och när man åker med honom så hör man bara hanns hoj. + att det blev ett mycke bättre vrid ian..

Ok. På min satt redan trimgrejorna när jag köpte den. Som jag förstod det hade de satt på grejorna i affären innan hojen rullat en meter asfalt. Om det är bra eller dåligt..? Ingen aning. Men som sagt, hojen gick skitbra och jag hade aldrig några problem så jag antar att det funkade.:tummenupp

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
ingen
Jo det hadde funkat men när det inte är buells trim så tyckte dom att det va bättre att köra in den innan man satte på dom och ssen ska den bänkas. annars hade man blivit tvungen att bänka den direckt och sen en g till vid 160 servise.

Dark_Messenger

Guest
Jo det hadde funkat men när det inte är buells trim så tyckte dom att det va bättre att köra in den innan man satte på dom och ssen ska den bänkas. annars hade man blivit tvungen att bänka den direckt och sen en g till vid 160 servise.

Ok! Hur mycket ska ditt trim ge då? Mer eller mindre än Buells egna?

Vad är det för grejor du byter på hojen?

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
ingen
Vet inte exakt det får jag veta när den är på bänken.
men det ska på ett helsystem (micron) öppet luft filter (k&n) TFI boxen
Datan ska nog också ställas om sen ska avgas spjället bort. kommer inte i håg allt.

Mvh

Jompa

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Blå XBR i Karlstad?

Blev omkörd av en skönsjungande blå XBR när jag körde genom Karlstad (med bil) igår. Är det någon som hänger här inne?

Ejker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
Buell XB9R Firebolt
Är det någon här som har fått dommningar i armarna efter att ha kört en längre sträcka på bågen?
Jag och min sambo var på väg till nyköping i söndags och det var första gången jag kört långt med bullen efter jag köpte den för ca 2 veckor sedan,efter ca halva vägen så bara försvann mina armar och jag kunde inte styra bågen och det resulterade iatt jag åkte av vägen,kan det bero på vibrationerna i bågen som orsakade det,buellerna är ju kända för att vibrera en heldel. Vore tacksam för svar.

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag är i akut behov av nya bromsbelägg fram.

Vilka belägg är bäst ?

Var kan man få tag på dessa i Stockholms regionen, eller beställa med hyfsat kort leveranstid ?

Jo just det, de ska sitta på en XB12R -04

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Är det någon här som har fått dommningar i armarna efter att ha kört en längre sträcka på bågen?
Jag och min sambo var på väg till nyköping i söndags och det var första gången jag kört långt med bullen efter jag köpte den för ca 2 veckor sedan,efter ca halva vägen så bara försvann mina armar och jag kunde inte styra bågen och det resulterade iatt jag åkte av vägen,kan det bero på vibrationerna i bågen som orsakade det,buellerna är ju kända för att vibrera en heldel. Vore tacksam för svar.

Vet inte hurpass erfaren du är som förare, men ett klassiskt nybörjarfel är ju att man "håller sig upprätt" på armarna snarare än med lår/mag/ryggmusklerna. Det i kombination med något tight runt armarna (något så enkelt som en klocka eller en tröja för mycket under stället) och/eller att man kör i något specifikt "jobbigt" varvtal kan ju lugnt sabba cirkulationen i armarna efter ett tag.
Blev det några skador på dig eller hojen?

Vilka belägg är bäst ?

Var kan man få tag på dessa i Stockholms regionen, eller beställa med hyfsat kort leveranstid ?

Frågan var uppe tidigare i tråden. Många verkar gilla Lyndall Gold. Vet inte hur det är med återförsäljare, men har för mig att http://www.americansportbike.com har. Transport från USA brukar ta i underkant av en vecka, normalt sett.

Last edited:

Ejker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
Buell XB9R Firebolt
Det blev inga skador på någon av oss,jag hade en satans tur jag satt fortfarande kvar på bågen och hann stanna den precis innan diket på motsatt sida. Jag har haft kortet i ca 4 år,men jag ska tänka på det du skrev.

jockeshygglo

Jockeshygglo
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Husaberg FS650e -06

Vilka belägg är bäst ?

Belägg!!
Köpte SBS cheramic tillmin XB12r, Vilket jävla bett!!!!!!!
Hos Cala´s High Performance, 300:-

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Det blev inga skador på någon av oss,jag hade en satans tur jag satt fortfarande kvar på bågen och hann stanna den precis innan diket på motsatt sida. Jag har haft kortet i ca 4 år,men jag ska tänka på det du skrev.

Skönt att det inte hände något, det är det viktigaste. Ut och kör med dig! :tummenupp

jockeshygglo

Jockeshygglo
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Husaberg FS650e -06
Handen på hjärtat. hur viktig är det att följa inkörnings schemat?
hur många har följt det till punkt och pricka har någon fuskat och vad har det gjort på hojen?

Mvh

Jompa..

Jag fuskade!! Hämtade ut hojen på HD-city i Sthlm, Frågade va ja fick varva då sa han; "Max 3500rpm" Ok sa ja å kte iväg. Kom till Stallarholmen 22mil senare hade då kört ganska fort, dagen efter gasade ja lite mer. Efter en vecka hade ja kört ca 60mil, då körde ja ibland i 180 å höga varv.

Nu på 3:e året så har ja trimmat å grejat. Den går som fan å har samma soppa förbrukning som dom som "kört in". Inge rasel eller fel. Snart 900mil.:yoparty

Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S

Har inte upplevt domningar. Däremot har jag märkt att efter en lång tur med hojen känns det som vibrationer i händerna när man tar i nå't, typ en kaffemugg eller liknande. Jag tror det är hojens själ som sakta men säkert förs över till en själv. :D

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0