Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Tommten

Tommten kom tidigt i år..

Fick lite godis till hojen.
 

Bifogat

  • DSC00087a.JPG
    DSC00087a.JPG
    96.4 KB · Visningar: 93
  • DSC00088a.JPG
    DSC00088a.JPG
    90.1 KB · Visningar: 82
  • DSC00089a.JPG
    DSC00089a.JPG
    110.9 KB · Visningar: 103

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
oki,, men 220 låter lagom det,, har ju en fjuttig Bt 1100 nu smått trimmad till lite drygt 70 hk så 100 e ju mycket :D haha
BT 1100 e ju en väldigt trevlig hoj men lite väl klen motor.
fast den buellen jag fått ögona på om han nu vill sälja den ligger på 125 hk:p
a känner änna så jag me, att skulle jag skaffa sport vilket jag e väldigt sugen på, så hade jag nog kört ihjäl mig innan sommarn e slut. svårt att hålla tillbaka me 180hk mellan bena o topphastighet på 300 :S

mellan SS?

MVH:Madroman




oki, hehe, e oxå 175 så det ska allt gå fint :)
haha ska ju vara lite kamp att köra snabbt annars e det ju inge nöje :p
att ligga 250 me en sport o inte känna en vindpust e d ju inge fartkänsla i , haha...
ifs så väger väl en buell 200 nått torr va?
så det hjälper ju stabiliteten, min BT 1100 väger 220 torr så den e stabil som ett berg..
tänkte mest att den kunde vara ostabil pga sin korta hjulbas,
polarn har en hyosung som oxå har kort hjulbas me ne ifs lättare än buellen oxå men den e inte stabil över 150 :S
så att köra i 200 me den e fan en utmaning som knappt e värt mödan :S

SS - SpecialSträcka, från rally världen. :)

Efter dagens sväng i mörkaste småland där det finns en lämplig flygraka märkte jag att varvstoppet går in vid 220km/h, tror inte ens medvind hade hjälpt ;)

Jag har också 'standard' luft+buller på min som ska ge +20hk men det vettifan om det ger så mycke, men det är en jävla skillnad på ljudet och det är ett gigantiskt plus!

184kg tror jag bestämt R:en väger, nog inte många kilon som skiljer de olika modellerna förutom X:en då kanske.

Jag hoppas innerligt att våra vackra Bueller är stabilare än dedär kineserna som kostar en 3e del ;)

Tommten kom tidigt i år..

Fick lite godis till hojen.

JÄVLAR vilken snäll tomte, var bor han, telenummer? ;)

Vad är det?
Vad kostade det?
Var köpte du det?
 
Last edited:

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
JÄVLAR vilken snäll tomte, var bor han, telenummer? ;)

Vad är det?
Vad kostade det?
Var köpte du det?[/QUOTE]

Buell center i bromma.
luft filter(öppet), tci-box annan data box och micron helsystem..
Pris frågar man väll inte tommten?

Mvh

Jompa
 

spok

www.angolastuntcrew.com
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9r
Lite mer bilder…

Såg ett inlägg om för lite bilder så här är några nya.
Om ni ser den på stan så är den som sagt nystulen så klubba ner honom och ta tillbaka hojen.
 

Bifogat

  • new_464c4b5c8a483.jpg
    new_464c4b5c8a483.jpg
    87.2 KB · Visningar: 103
  • new_464c4b4e8c33f.jpg
    new_464c4b4e8c33f.jpg
    56.1 KB · Visningar: 83
  • new_464c4ab2385b1.jpg
    new_464c4ab2385b1.jpg
    72 KB · Visningar: 105

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
ja det är 2st en ny data box och en som gör att jag kan staälla tändnig och sopppa och luft,

Jag såg att du köpt två boxar och vill bara säga att dem två inte funkar så bra ihop egentligen. Det som TFI-boxen gör är att feta på blandningen genom att man förlänger singnalen till spridarna vid olika belastningar, därigenom möjliggörs en fetare blandning eftersom spridarna då öppnar under en längre tid.
Nackdelen med den boxen är att man enbart justerar bränslet, inte tändningen.
Tändningen på moderna hojar brukar man allmänt kunna höja en del eftersom den är anpassad för att motorn ska kunna gå på allt ifrån polsk 87-oktanigt bränsle till "super-duper braiga"-Shells V-Power.

Buells egna race ecm däremot ändrar tändningen samt bränslet men dock till fasta, givna värden vilket kan göra att det inte matchar helt hundra till ens avgassystem (eftersom det finns så många typer därute nu)

Däremot funkar det inte så bra med en sån där TFI-box tillsammans med race ecm'n eftersom den enbart kan feta på blandningen (de kan kanske gjort en ändring på den men jag är rätt säker på att det fortfarande är så dock)
Och race ecm'n går redan som standard, generellt sett, i det fetaste laget så det man skulle vilja är nog mest att ha möjligheten att backa av.

Min personliga uppfattning är att race ecm'n är det bästa att använda om man bara ska köra en "luft&buller"-setup. Vill man däremot verkligen maximera blandningen skulle jag nog använda nåt i stil med Direct Link-boxen som finns att köpa där man kan justera tändningen samt bränslet precis som man vill. Dock så tror jag inte att så många mekar är vana vid det dataprogrammet än så det kanske är svårt att hitta nån som är sugen på att lära sig det... Jag har för mig att MecTec tar hemma såna program så de kanske har koll på det?

Måste bara inflika också att du köpt det klart bästa ljudförstärkaren som finns att köpa till Bullarna!! Den kommer låta grymt skönt med det systemet :yoparty

MVH
/Björn
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
okej men du tror inte att dom saker jag köpt kommer jobba bra tillsammans?

Jag tror att TFI-boxen är lite överflödig faktiskt... Jag tror att race ecm'n kommer hamna rätt bra tillsammans med ditt Micron-system. Det systemet är inte allt för långt ifrån Buells race ljuddämpare, kanske aningens mer "backpressure" i Micron-systemet men dem är rätt nära varann. Och Buells race ecm'n är ju mappad för uppdraget skulle man kunna säga så jag tror inte det finns något behov av att feta upp blandningen mer med hjälp av TFI-boxen.

På första sidan på http://www.americansportbike.com/ så finns det ett väldigt omfattande test av ljuddämpare till Buells XB-serie där, bland många andra, Micron-systemet finns med. Där kan man också kolla hur bränsleblandningen ser ut och om jag inte minns fel så använder dem sig av ett F.A.S.T-luftrenar kit samt Buells race ecm, där skulle du kunna se om det finns ett behov för TFI-boxen. Hela testet ligger på typ 47mb eller så men jag kan inte ladda ner det eftersom min hårddisk är full :näsblod Men jag har läst det förut och tror att jag kommer ihåg rätt :)

MVH
Björn
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Hej hej!

Anledningen till att du har köpt båda boxarna(av mig) är att när du kör med "fast" kitet så får hojen inte ens i närheten den mängd soppa som du behöver och du kan inte korrigera det med race ecm:en. Och ja Björn en data-link hade varit bättre MEN den kostar fett med deg.

Detta lilla inlägg är grundat på kunders erfarenhet av orginal race kit samt lllåååånnnnggggaaa diskutioner med Jens på Hillbilly-motors.

Trevlig midsommar på er!!
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
okej men du tror inte att dom saker jag köpt kommer jobba bra tillsammans?

Jag blev så nyfiken så jag kunde inte låta bli att ladda ner dyno-testet! :D
Ska pröva lägga in bilden här, hoppas man kommer se nåt bara....

Micron.jpg


Det syns ju hyffsat iaf.

Den blåa linjen är orginal ecm-mappning, den röda är race ecm'n och den gröna är en oprimerad mappning med hjälp av Direct Link. Testet är gjort på en XB12:a med öppen luftburk (som ditt FAST-kit) och Micron-dämparen. Testet är gjort utan closedloop också.

MVH
Björn
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Johan sitter du och smygkollar på den här tråden.
så du menar att det är ingen skillnad på
original trim och det som jag köpt.
vet i allafall att jag gillar ljudet fån micron systemet.
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.

så du menar att det är ingen skillnad på
original trim och det som jag köpt.

Nej det menar jag inte. Här får du ETT exempel. Har en kund som bänkade sin xb12r med orginal racekit, lämnade 86 hk på bakhjulet och bränsle blandning var ALLDELES för tunn... Han köpte tfi, fast-kit och hojen lämnade helt plötsligt 99,3 hk med en helt klart jämnare effekt kurva. Du har för övrigt också köpt helsystem med ett högreflöde dvs ytterligare en anledning till att du måste tillföra mer bänsle.

Angående Data-linken så fick jag sakt av min leverantör att det var "over kill" för en vanlig gatåkare.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Johan sitter du och smygkollar på den här tråden.
så du menar att det är ingen skillnad på
original trim och det som jag köpt.
vet i allafall att jag gillar ljudet fån micron systemet.

Du behöver inte oroa dig för det du köpt, det är utan tvekan de bästa bitarna man kan ha till en Buell!! Orginal racekit, som inte finns att köpa längre (om inte Smålis köpte upp ett lager av dem sista?) lämnade också en rejäl dipp i effekt vid cirka 3000-4000 varv, något som du kan se på den dyno-ploten jag infogade att Micron-systemet tar bort helt och hållet!

Jag läste en tråd på BadWeb-forumet där killarna på Micron USA som designat systemet förklarade hur det var uppbyggt med sina hydroformade headers och så, efter att ha läst det samt sett effektkurvor plus HÖRT det irl så är jag övertygad om att det är det bästa systemet!!! (även om det kostar att ligga på topp :gnissla :D )

Och kollar man på A/F-värdena på ploten så ser man att den går magrare med race ecm's mappningen än när den är optimerad. Det jag kan tänka mig är att "acc-pumps"-funktionen som finns i TFI-boxen kan komma till nytta på din hoj!

En annan sak som är viktig att nämna är att på de kurvorna som jag visat så är dels "closed-loop" funktionen bortkopplade genom att man helt enkelt kopplat bort hojens lambda mätare samt att de har justerat hojens egna AFV värde till 100% vilket gör stor skillnad. Om man inte nollställer det värdet (om man befinner sig på havsnivå) så kommer hojen att göra en helt egen justering av bränsle/luft blandningen baserat på AFV-värdet som den fått genom att ha "lärt" sig under tiden man kört på gatan... Det är därför som det kan skilja sig en hel del emellan olika mätningar av blandningen!

MVH
Björn
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Om ni ser den på stan så är den som sagt nystulen så klubba ner honom och ta tillbaka hojen.

Ok om jag ser en Bulle med "Spok" på så . . .

Säger jag några riktigt fula ord till honom och ringer farbror blå (vågar inte slåss numera).
 

Cerberus73

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Ske-å
Hoj
Buell XB9S
Hoppas alla hade en bra midsommar! Jag är en ny användare på denna sidan som skulle bli skitglad om ni hade ev tips var man kan hitta sprängskisser! har ett par packboxar på framgaffeln som behöver bytas, irriterande läckage... Tack på förhand!
 

denimblack

rockstjärna
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Suffer City
Hoj
XB12SX 2010
Hoppas alla har haft en trevlig midsommarafton! Min var väldigt... blöt.

Smålis, när kommer min bakdel & backspeglar till STT:n? :)

/Frida
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top