Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Kan någon vänlig själ förklara den elektroniska avgasventilens funktion? Vad jag förstår sitter det en sådan på min nyköpta XB12S.

Jag har sett kit för att koppla bort den. Och då undrar man ju förstås;
1) Finns det några effektvinster att hämta?
2) Ger det ett trevligare avgasljud?
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Kan någon vänlig själ förklara den elektroniska avgasventilens funktion? Vad jag förstår sitter det en sådan på min nyköpta XB12S.

Jag har sett kit för att koppla bort den. Och då undrar man ju förstås;
1) Finns det några effektvinster att hämta?
2) Ger det ett trevligare avgasljud?

1: tror inte det gör nått att bara koppla bort den men om du byter dämp så.
och då kommer det där med ljud också..:yoparty

Snälla kan inte någon svara går det att bygla och i så fall vilka kablar. och om det är risk fritt...

snälla det känns som tisdag är mils långt bort..
 
Last edited:

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
Jag hade tagit kontakt med säljarna, de verkade ju kunniga när de var här inne och smygläste. En glad kund är en bra kund!
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Schysst respons! :)!

Jo, jag tycker också d hade varit najs med den mera nerliggande varianter.
Så jag ska försöka fixa bolt-on kit o sätta på. Mr.Buell skrev in en sådan länk på nån av dom senaste sidorna. Detta bolt-on kit flyttar fram styret 4" och 2.3" för flat, men den andra modellen flyttar det ner 3".
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
1: tror inte det gör nått att bara koppla bort den men om du byter dämp så.
och då kommer det där med ljud också..:yoparty

Snälla kan inte någon svara går det att bygla och i så fall vilka kablar. och om det är risk fritt...

snälla det känns som tisdag är mils långt bort..

Har redan Buells race dämpare. Men jag har åkt 1520 Shovel med raka rör och 1550 Twin cam med uppborrad Pro Pipe förut... Så alltså får det gärna låta lite mer! :)
 

denimblack

rockstjärna
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Suffer City
Hoj
XB12SX 2010
Schysst respons! :)




Kan också tänka mig att de håller hårt i sina grejer, hade jag med gjort. Klart, då för man ju inga pengar för de, ska nog hålla mig till att vara köpare:) Men Denimblack: Ni är HD/Buell-återförsäljare har jag förstått? Kan jag vänta mig att de är lika schyssta i HD-butikerna i tex helsingborg och fråga där? Lidköping känns inte som andra sidan världen direkt men finns de här med så är det ju dumt att sitta i en bil halva dan. Skönt med lite aktiva och positiva försäljare dock!

Tack för uppmuntran allihopa!

Det går säkert lika bra där :) Men Lidköping är en fin sommarstad annars ;)
 

clavgard

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2006
Ort
småland
Hoj
ktm 660
hallå hallå.
har funderat på en buell xb9s och undrar bara av er erfarna åkare hur det fungerar å skjutsa på dem?
Är det bara å glömma eller fungerar det hyffsat i praktiken?
Så tanten slipper klaga så att säga...
 

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
Har redan Buells race dämpare. Men jag har åkt 1520 Shovel med raka rör och 1550 Twin cam med uppborrad Pro Pipe förut... Så alltså får det gärna låta lite mer! :)

Jag vet inte hur det är på de nya maskinerna, men på dom äldre satt avgasventilen i dämparen, har du bytt den till buell's racevariant så har den rykt i operationen.
Vill du ha mer (o)ljud så verkar jardine's rör ge bra med både effekt och ljud.
 

jimlan

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Vallentuna
Hoj
XB12R
Tjena

Har precis betat av mina första mil på min nyinköpta XB12:a. mmmmmm:D
Steget från stelbent harley-chopper känns nu längre än vad jag kunde ana...
Tänkte fråga om nån vet om man kan använda en race-ecm från USA på en europasåld hoj? (min kommer från UK) Har en bekant som är over there och skulle kunna ta med sig en hem, med tanke på att dom kostar en 3:e-del där skulle det vara fint för kassalådan.

Ha en bra Buell-sommar, vi kanske ses ute på vägarna...:tummenupp
 
Last edited:

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
hallå hallå.
har funderat på en buell xb9s och undrar bara av er erfarna åkare hur det fungerar å skjutsa på dem?
Är det bara å glömma eller fungerar det hyffsat i praktiken?
Så tanten slipper klaga så att säga...

Du behöver inte oroa dig över om det går att skjutsa på S-modellen. Det går fin fint. Har till o med skjutsat en polare på :tungan 95 pannor.. inte kul men det går, o då va ja uppe i 140..

till o med min mamma har suttit på bakom mig o hon fick plats, men inte att reckomendera då hon väger rätt mycket me hahah... anyway, jag blir fortfarande förstummad över att man få plats så pass bra trots hur liten sittdynan ser ut att va!
 

clavgard

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2006
Ort
småland
Hoj
ktm 660
Du behöver inte oroa dig över om det går att skjutsa på S-modellen. Det går fin fint. Har till o med skjutsat en polare på :tungan 95 pannor.. inte kul men det går, o då va ja uppe i 140..

till o med min mamma har suttit på bakom mig o hon fick plats, men inte att reckomendera då hon väger rätt mycket me hahah... anyway, jag blir fortfarande förstummad över att man få plats så pass bra trots hur liten sittdynan ser ut att va!

Jo den ser ju rätt liten ut :S
men det var ju bra iaf....
tack tack
 

eldbult

Åksugen
Gick med
25 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell å en yamaha
tjenare nybliven buell ägare som man är har jag en fråga.. När man vrider på tändningen lyser motorlampan men ej oljelampan ska den lysa också? motorlampan skocknar givetvis sen. modellen är xb9r tacksam för svar
 

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
tjenare nybliven buell ägare som man är har jag en fråga.. När man vrider på tändningen lyser motorlampan men ej oljelampan ska den lysa också? motorlampan skocknar givetvis sen. modellen är xb9r tacksam för svar


Den ska lysa.
Verkar vara väldigt vanligt att oljetryckskontakten går sönder på Buell och HD.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Kan någon vänlig själ förklara den elektroniska avgasventilens funktion? Vad jag förstår sitter det en sådan på min nyköpta XB12S.

Jag har sett kit för att koppla bort den. Och då undrar man ju förstås;
1) Finns det några effektvinster att hämta?
2) Ger det ett trevligare avgasljud?

Vill minnas att jag sett siffror på att originalsystemet snarare tappar effekt i botten om man kopplar ut ventilen.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Ny Buell!

Nu finns det äntligen ett filmklipp på nya Buellen!!!!!
72 graders Rotax-byggd v-twin på 1125cc och 146hp!! 54,5" hjulbas och 5,6 gallons tank...
Plus antingen dubbla ZTL-bromsar eller singelbroms med 8-kolvsok :yoparty

http://www.brightcove.com/title.jsp?title=1078606383&channel=711881422
Videolänken ligger nere nu tyvärr... Buell blev nog lite kinkiga :gnissla

Här finns lite bilder iaf: http://www.cycleworld.com/article.asp?section_id=3&article_id=398

Idag söndag så visas hojen på ett dealermöte i USA så snart bör all info+film finnas på Buell.com

/Björn
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top