Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Är en buell dyr att försäkra jämnför med andra mc:n?
visst det är väldigt indviduellt beroende person och försäkringbolag.
Men på ett ungefär hur ligger dem till?

Har haft kortet i 2 år, är 34 år, bor i Nyköping - betalar 6 200 kr för helförsäkring/helår hos Bilsport & MC. B&MC var de som var klart billigast för mig, If ville ha 41 papp!

Tjenare! Har själv en xb12s med stora " race tuner kitet ", . Körde på motospeeds bromsbänk i helgen på mc-träffen i västervik. Endast 85hk på bakhjulet, ca 100nm i vrid, vore kul att jämnföra lite siffror, lyckligtis har jag ej betalt "kitet , sägs kosta 29900 spänn. mvh !!!!

Ska köra min hoj i dynojeten hos Robban's i samband med 800-milaservicen (nästa vecka tror jag det var). Återkommer med siffror då... tror jag. Eller också håller jag käften och beställer ett 1430-kit och återkommer efter det. :D
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Gillar ditt nickname(Pitbuell) , fan att jag inte kunde komma på det tidigare :p

Där ser man, vilken skillnad :S
Men är det nån ide att skriva mc på morsans namn och försäkra den på henne även fast hon inte har A-kort?

Edit: Shit vad lång denna tråden är. Suttit många många timmar och läst igenom alla inlägg från ilägg nr 1 och nu är jag på s.18. Mycket man fått svar på och mycket skit man läst haha, men jag ska fan läsa igenom hela tråden. :)
 
Last edited:

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Ja lär nog bli älvsjö är nog bättre att börja nån stans att kolla om man behöver en ny ecm eller om man ska mappa om en annan. Eller så är allt bra :)

Nja att byta spridare låter lite konstigt? är det inte därför man har ecm´n så man ställer in hur länge det ska komma soppa och inte byte det rent fysiskt.

Nja det jag vet så här på rak arm är att det är millenium cylindrar och luft och buller. Ska göra lite mera efterforskning då jag just köpt den.

Var i vasastan håller du till då? eller har du garage nån annan stans?

Är det nån som vet var man kan beställa lite nya kåpor i kolfiber är nog mest aftermarket man är ute efter men är det billigt med org så funkar det ju med om det finns.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är dålig på sprut. Men om du måste byta spridare bestäms ju av om de befintliga spridarna "bottnat", dvs att de inte klarar ev att ge den bränslemängd som fodras för att få ut maxeffekt ur den större slagvolymen. Men det låter ju märkligt att inte sådant borde vara bytt om kittet redan sitter på. Men som sagt, jag kan inte Buells styrsystem/sprut. Jag är en förgasarkille. Det finns det dock säkert andra här som kan det där.
Numret till Jörgen B på Supertwin är 08-641 24 18, han kan Buell!

Jag bor vid Sabbatsberg, är med i ett stort hojgarage i närheten.

Ja lär nog bli älvsjö är nog bättre att börja nån stans att kolla om man behöver en ny ecm eller om man ska mappa om en annan. Eller så är allt bra :)

Nja att byta spridare låter lite konstigt? är det inte därför man har ecm´n så man ställer in hur länge det ska komma soppa och inte byte det rent fysiskt.

Nja det jag vet så här på rak arm är att det är millenium cylindrar och luft och buller. Ska göra lite mera efterforskning då jag just köpt den.

Var i vasastan håller du till då? eller har du garage nån annan stans?

Är det nån som vet var man kan beställa lite nya kåpor i kolfiber är nog mest aftermarket man är ute efter men är det billigt med org så funkar det ju med om det finns.
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Är en buell dyr att försäkra jämnför med andra mc:n?
visst det är väldigt indviduellt beroende person och försäkringbolag.
Men på ett ungefär hur ligger dem till?

Ja beror ju på hur stor du ska ha och var du bor och ja listan kan göras lång men jag slantar väl 9700:- halv försäkrat på mc och bilsport

/M

Jag är dålig på sprut. Men om du måste byta spridare bestäms ju av om de befintliga spridarna "bottnat", dvs att de inte klarar ev att ge den bränslemängd som fodras för att få ut maxeffekt ur den större slagvolymen. Men det låter ju märkligt att inte sådant borde vara bytt om kittet redan sitter på. Men som sagt, jag kan inte Buells styrsystem/sprut. Jag är en förgasarkille. Det finns det dock säkert andra här som kan det där.
Numret till Jörgen B på Supertwin är 08-641 24 18, han kan Buell!

Jag bor vid Sabbatsberg, är med i ett stort hojgarage i närheten.

Cool, ja får slå han en signal imorgon, samma med dom på hillbilly som har skruvat ihopp den, så man får lite koll på vad man har köpt :)

Skulle ju vara naturligt att gå upp till Carla för det är ett stenkast från garaget men ja har inte hört för mkt gott om han så ja viktigare att vända sig till nån som har koll på buell liksom, och det lär ju vara älvsjö eller täby.

Ja så ser det ut när man köper prylar då vet man inte riktigt vad som sitter på men ja det lär ju lösa sig, efter lite efterforskning

Stay cool /M
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja beror ju på hur stor du ska ha och var du bor och ja listan kan göras lång men jag slantar väl 9700:- halv försäkrat på mc och bilsport

/M



Cool, ja får slå han en signal imorgon, samma med dom på hillbilly som har skruvat ihopp den, så man får lite koll på vad man har köpt :)

Skulle ju vara naturligt att gå upp till Carla för det är ett stenkast från garaget men ja har inte hört för mkt gott om han så ja viktigare att vända sig till nån som har koll på buell liksom, och det lär ju vara älvsjö eller täby.

Ja så ser det ut när man köper prylar då vet man inte riktigt vad som sitter på men ja det lär ju lösa sig, efter lite efterforskning

Stay cool /M

Cala har flyttat sin verkstad från Söder. Den ligger ngnstans åt strängnäs-hållet nu tror jag. Jag har glömt exakt. Trodde du bodde i Sthlm.
Carla är en annan kille, håller inte på med HD.
Men du kommer få hjälp hos Jörgen, han brukar ha mycket att göra men håller vad han lovar.

Lycka till!

/J
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Cala har flyttat sin verkstad från Söder. Den ligger ngnstans åt strängnäs-hållet nu tror jag. Jag har glömt exakt. Trodde du bodde i Sthlm.
Carla är en annan kille, håller inte på med HD.
Men du kommer få hjälp hos Jörgen, han brukar ha mycket att göra men håller vad han lovar.

Lycka till!

/J

Gå in på min profil och i garaget så ser du lite vad som finns på den.

/M
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gå in på min profil och i garaget så ser du lite vad som finns på den.

/M

Ok

Det ser inte ut som några 88"-cyllar det där. Med sådana så brukar det nämligen inte var just ngn spalt kvar mellan cylindrarna. På din motor kan man ju nästan få in handen som det ser ut på bilderna. Axtells bigbore cylindrar (iaf till sportster) ligger nästan kantikant, precis som på min 1640-sporster.

MrBuell här på forumet, har örnkoll på just Buell
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Ok

Det ser inte ut som några 88"-cyllar det där. Med sådana så brukar det nämligen inte var just ngn spalt kvar mellan cylindrarna. På din motor kan man ju nästan få in handen som det ser ut på bilderna. Axtells bigbore cylindrar (iaf till sportster) ligger nästan kantikant, precis som på min 1640-sporster.

MrBuell här på forumet, har örnkoll på just Buell

ok ja lär väl märka när man bänkar den.....

/M
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok ja lär väl märka när man bänkar den.....

/M

Jag försade mig nog, det stämmer säkert som du säger. Jag är van vid Axtells burkar. De har större flänsar än original. Hillbilly använder ju cylindrar som kallas Revolution, det kan ju mycket väl vara så att de inte har fläskat på gods och kylflänsar som är fallet med Axtells kit.

Men som du sade, när du bänkar den hos Supertwin kan JörgenB säkert tala om vad det sitter för cyllar på den redan efter en okulärbesikting.

Vore kul om du gav info här om vad bänkningan gav!


/J
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
är det så med alla försäkring bolag som försäkrar mc? för bil är det ju inte så :S

Hojförsäkringspremierna brukar ju bl.a. baseras förarens ålder. Min försäkring är en s.k. 30+, det innebär att ingen under 30 får köra min hoj. Om nå'n yngre skulle demolera den så skulle jag inte få ut några pengar. Om jag skulle vilja att hojen var tillgänglig för nå'n som är yngre måste jag teckna en vanlig försäkring, som då blir dyrare.

Så min gissning är fortfarande att du inte får ut några pengar p.g.a. att det (förmodligen) kommer finnas någon åldersklausul i den försäkring din morsa tecknar, iaf om försäkringen ska bli billigare än en som du själv tecknar.
 

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
Hojförsäkringspremierna brukar ju bl.a. baseras förarens ålder. Min försäkring är en s.k. 30+, det innebär att ingen under 30 får köra min hoj. Om nå'n yngre skulle demolera den så skulle jag inte få ut några pengar. Om jag skulle vilja att hojen var tillgänglig för nå'n som är yngre måste jag teckna en vanlig försäkring, som då blir dyrare.

Så min gissning är fortfarande att du inte får ut några pengar p.g.a. att det (förmodligen) kommer finnas någon åldersklausul i den försäkring din morsa tecknar, iaf om försäkringen ska bli billigare än en som du själv tecknar.
Ställ hojen på morsan och ta en försäkring som låter personer under 24/30/50år köra den, skillnaden är att självrisken blir dubbel men det får man ta.
Jag har min på Bilsport & MC, genom mammsingen och betalar knappt 10k för hel/helår. 25år, MC kort i 3 och bor i skogen.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
tack för svaren grabbar. det får lösa sig på nåt sätt hur som helst, men även om jag tar A-kortet så kommer jag inte hinna köra så mycket. Så antingen blir det att köpa en under höst/vinter (om det är bättre priser på bueller) och putsa upp den eller köpa en till nästa sommar. känns jobbigt men inget man kan göra åt.

nä nu ska jag läsa vidare i denna tråd :)
 

Buellmannen

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Buell S1 White Lightning-98
Har trygg-hansa jag...bor mitt i Göteborg,är 34 år gammal(ung).å parkerar på gatan...ligger på ca 4500-5000 nu,(skiftat lite med nya avgifter mm)..Så det är ju rättt billigt...Skall tyvär sälja bullen nu...titta under annonser...så finns det nåt riktigt göttigt...;)
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Är en buell dyr att försäkra jämnför med andra mc:n?
visst det är väldigt indviduellt beroende person och försäkringbolag.
Men på ett ungefär hur ligger dem till?

12X:en är nog billigast att försäkra. Offroadförsäkring hos B&MC kostar ~5 hel/hel inklusive 2x personolycksfall.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
fan man e ganska deppig nu, vv håller på o krånglar, fick inte det lånet jag ville ha från banken så jag vet inte hur jag ska köpa hojjen, och har inte ens nåt att mecka med varken bil, cross eller buell :( allt känns så långt bort o allt bara känns ruttet.:tummenner
haft det så här ruttet hela livet, vissa är inte född rika. säger inte det är rätt att gå kriminella vägar......men i nu läget önskar man att man var lika dum som kriminiella o löste det på egen väg.:huvet

drömt om denna jäkla buellen sen jag var 16år och såg den hos polaren.
Men fan den som ger sig, även om jag får käka knäckebröd o dricka vatten fram till nästa sommar för att få denna buell så är det fan värt.
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Tjenare! Har själv en xb12s med stora " race tuner kitet ", . Körde på motospeeds bromsbänk i helgen på mc-träffen i västervik. Endast 85hk på bakhjulet, ca 100nm i vrid, vore kul att jämnföra lite siffror, lyckligtis har jag ej betalt "kitet , sägs kosta 29900 spänn. mvh !!!!

Vad är det på ett såt kitt då ;-)

/M
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top