Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

XBrider

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Emmaboda
Hoj
Harley Viper 08
Tjenare!

Är sugen på att bygga om en buell till en customhoj, sett flera riktigt råa och grymma byggen från usa. Inget krimskrams eller massa krom utan bara rent och brutalt!

Om det är någon av Er som vet vart man kan få tag på en begagnad motor från -05 > samt gaffel, fram- bakfälg, belt så säg till! :yoparty

MVH
Danne

Kan kanske fixa fram lite godis till dej om du behöver, känner några grabbar i Buells hemland som kan fixa fram lite saker om du nu är sugen på någon.
Exakt vad är det du behöver?

Eller så kan du ju ringa: telefon 073 098 70 50
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Tjenare!

Är sugen på att bygga om en buell till en customhoj, sett flera riktigt råa och grymma byggen från usa. Inget krimskrams eller massa krom utan bara rent och brutalt!
MVH
Danne

Så här kanske??
:D
 

Bifogat

  • Bild 0061.JPG
    Bild 0061.JPG
    149 KB · Visningar: 91
  • Bild 0071.JPG
    Bild 0071.JPG
    153.7 KB · Visningar: 100
  • Bild 0081.JPG
    Bild 0081.JPG
    158.4 KB · Visningar: 87

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Så här kanske??
:D

:yoparty Farligt frän :tummenupp

Vem är det som snickrat ihop ramen? Riktigt schysst stuk på den!
När beräknas första åket? :inte alls avis...

MVH
Björn
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
:yoparty Farligt frän :tummenupp

Vem är det som snickrat ihop ramen? Riktigt schysst stuk på den!
När beräknas första åket? :inte alls avis...

MVH
Björn

Hej på dig! Det är en HogTec ram. Första åket skall bli i år.... hoppas jag :)
Håller på med tanken, det är lite pill efter som sprutet kommer att gå rakt upp genom den... Avståndet mellan fram och bakdrev är 6 cm mindre än orginal. Åka bakhjul!!! Ja jag är fet och den som kommenterar åker på en smäll :FU
 

Bifogat

  • BUELL121.JPG
    BUELL121.JPG
    178.7 KB · Visningar: 154
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
:FU

Hej på dig! Det är en HogTec ram. Första åket skall bli i år.... hoppas jag :)
Håller på med tanken, det är lite pill efter som sprutet kommer att gå rakt upp genom den... Avståndet mellan fram och bakdrev är 6 cm mindre än orginal. Åka bakhjul!!! Ja jag är fet och det som kommenterar åker på en smäll

6cm! Man såg ju att den var kompakt på bilderna men så kompakt.... COOLT!! :yoparty
Släng upp lite bilder allteftersom, tror det är fler än jag som vill se slutresultatet :)
 

Fjeschen

I are Storm Trooper
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Buell XB9R -03 white!
Besiktigade min Bulle idag, gick välla sådär.

Bland annat klaga dom på mönstret på framdäcket som måste bytas. Visste att de va dåligt men de va värt en chansning. Men en sak jag inte tänkt på förut, utan som jag såg först när dom hissa upp den var att högersidan på framdäcket hade mycket mindre mönster än vänstersidan, Nån som har en förklaring? Inte sååå ofta jag tar rondeller åt fel håll :p

En anna kul grej va juh att dom inte kunde höjja upp han bak eftersom alla depåstöden dom hade va för smala :p
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hej på dig! Det är en HogTec ram. Första åket skall bli i år.... hoppas jag :)
Håller på med tanken, det är lite pill efter som sprutet kommer att gå rakt upp genom den... Avståndet mellan fram och bakdrev är 6 cm mindre än orginal. Åka bakhjul!!! Ja jag är fet och den som kommenterar åker på en smäll :FU

Jävligt smutta risers du har på bilden där! :D

Instämmer annars i ovanstående kommentarer, gärna fler bilder under byggets gång. Grymt bygge! :tummenupp
 
Last edited:

BULLENRAKET

Pölsa=president,Stiffmies ter just rules!
Gick med
13 Sep 2007
Ort
solna
Hoj
Buell XB12ss long-08
Besiktigade min Bulle idag, gick välla sådär.

Bland annat klaga dom på mönstret på framdäcket som måste bytas. Visste att de va dåligt men de va värt en chansning. Men en sak jag inte tänkt på förut, utan som jag såg först när dom hissa upp den var att högersidan på framdäcket hade mycket mindre mönster än vänstersidan, Nån som har en förklaring? Inte sååå ofta jag tar rondeller åt fel håll :p

En anna kul grej va juh att dom inte kunde höjja upp han bak eftersom alla depåstöden dom hade va för smala :p

Måste fråga om du inte blandar ihopa höger o vänster bara?,,för hade du haft mer slitage på vänster så kan förklaringen ev vara vägens lut..aningen kornisk altså. Men på högerslitage går ja bet på,,,
Du rafsar inte myck däck på bana?-dom gångerna ja har varit o kurvkursat har de varit ständigt högervarv,kanske inte det är jämt men iaf,,:hojraket

Hej på dig! Det är en HogTec ram. Första åket skall bli i år.... hoppas jag :)
Håller på med tanken, det är lite pill efter som sprutet kommer att gå rakt upp genom den... Avståndet mellan fram och bakdrev är 6 cm mindre än orginal. Åka bakhjul!!! Ja jag är fet och den som kommenterar åker på en smäll :FU

Gaaah! klarar in,,,te
krockkudde på hojen! :notme INOVATIVT.

aaah,,,
 
Last edited:

Fjeschen

I are Storm Trooper
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Buell XB9R -03 white!
Måste fråga om du inte blandar ihopa höger o vänster bara?,,för hade du haft mer slitage på vänster så kan förklaringen ev vara vägens lut..aningen kornisk altså. Men på högerslitage går ja bet på,,,
Du rafsar inte myck däck på bana?-dom gångerna ja har varit o kurvkursat har de varit ständigt högervarv,kanske inte det är jämt men iaf,,:hojraket

Nix pix, de va höger sida som va mest sliten, grabbarna på bilprovningen undrade lite vad jag hade gjort dom me :p O Bana har jag aldrig haft nöjet o vara på än, misstänker att detta mysterium e lite som strumpor i tumlaren...
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Hallå alla glada! Nu är våren här och 1125R står här till beskådning och provkörning!
Välkomna in!
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Lyndall Gold pads ar det folk pa de amerikanska forumen rekommenderar. Har inte hunnit slita ner mina belagg an, sa jag har inte egen erfarenhet.

(ursakta brist pa aao; sitter pa ett hotell pa Koh Pha Ngan och vantar pa att fa komma ut i havet igen om ett par dagar nar mina ben lakt ihop lite - upptackte lite for sent att det ar dumt att utforska offroadmojligheterna utan skydd i det har klimatet) :huvet

måste dessa beställas ifrån usa eller n¨ån som vet en pålitlig sida man kan shoppa på??
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Så där ja, nu va det gjort! va precis ute på premiärturen med Nya BUELL 1125R. Jag måste säga att -" Jävlar va det gick....! Den nya Rotaxmotorn drar jämt och fint från botten och växlarna glider i så fint att man nästan blir tårögd. Hoppas ni inte glömmer Nortällje. Tänkte även kolla intresset för att åka härifrån ut på vägarna typ en dag i veckan. Svara gärna med tankar om detta. Ha det bäst, Peace Rickard
 

DarkWingDuck

Guest
Ökar verkligen ljudstyrkan så mycket med racekittet? (har för mig att det står 96dB på ramen, eller?) Jag har inte hört dem back-to-back, men jag tycker inte min ljuddämpare låter sådär oerhört mycket mer än vad jag minns originaldämparen gjorde - det känns mer som att ljudet är fylligare än att det skulle vara särskilt mycket högre.
Jaja, vi får se - funderar faktiskt på att chansa när det väl är dags för mig.

Det bordente vara nån fara. Min hoj gick genom ursprungsregistrering med detta.
Micron vete tusan, det låter högre och gällare än mitt Tiforce system. Snuten stoppa mej i Fredags, de donade runt som tusan men inte ett pip om buller.
:tummenupp
 

Fjeschen

I are Storm Trooper
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Buell XB9R -03 white!
Har precis bytt däck o hjullager fram på Bullen, så nu är det dax o skruva tillbaka hjulet så man kan ut o åka igen. Är det nån som har nå siffra på vilket moment axeln skall skruvas fast med? Lr ska jag ta o ringa Buell Center o kolla om dom är snälla nog o berätta :p


EDIT; Tanka precis en service manual, den snackar om 55 NM på framaxeln, o typ 70 på bakaxeln, Har för mig att polaren snacka om 150NM på sin bakaxel.
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Har precis bytt däck o hjullager fram på Bullen, så nu är det dax o skruva tillbaka hjulet så man kan ut o åka igen. Är det nån som har nå siffra på vilket moment axeln skall skruvas fast med? Lr ska jag ta o ringa Buell Center o kolla om dom är snälla nog o berätta :p


EDIT; Tanka precis en service manual, den snackar om 55 NM på framaxeln, o typ 70 på bakaxeln, Har för mig att polaren snacka om 150NM på sin bakaxel.

Lyssna hellre på manualen än polarn, särskilt om det skiljer så mycket - det har varit en hel del snack på nätet om slarviga verkstäder som dragit åt Buell-hjul för hårt, med trasiga lager som följd...

måste dessa beställas ifrån usa eller n¨ån som vet en pålitlig sida man kan shoppa på??

Att företaget håller till i USA betyder inte att det inte är pålitligt; Jag har hört tillräckligt mycket gott om ASB för att inte vara rädd att handla därifrån när det är dags - särskilt nu medan dollarn ligger som den gör.
 
Last edited:

DarkWingDuck

Guest
Har precis bytt däck o hjullager fram på Bullen, så nu är det dax o skruva tillbaka hjulet så man kan ut o åka igen. Är det nån som har nå siffra på vilket moment axeln skall skruvas fast med? Lr ska jag ta o ringa Buell Center o kolla om dom är snälla nog o berätta :p


EDIT; Tanka precis en service manual, den snackar om 55 NM på framaxeln, o typ 70 på bakaxeln, Har för mig att polaren snacka om 150NM på sin bakaxel.

Akta dej när det gäller lager.... om du drar (buells) lager för hårt, drar du i värstafall sönder aluminium distansen i dem. Om inte, så blir den demolerad/ (för kort) vilket resulterar i att det går sönder fort. Sedan kan hojen börja gå illa (wobbla).
Läs i boken, använd korrekt Loctite på korrekt ställe. Du vet, aluminium går sönder om man drar för hårt, om det är skruvar etc som vibrarar loss använd Loctite 222 (small), 243 (medium) eller 270 (hard), finns små tuber på Momentum. Tänk dock på att 270 måste värmas loss. Denna är inte att rekommendera på alu mot alu. Det sitter så hårt att det närmast kan liknas ihop svetsat ("typ"). Lycka till!!!
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Ville bara passa på att komentera Manfred Holzt´s resention av 1125R.
-"Jag har inte haft så här kul på länge, jag har fått en ny favorit bland V-twinnarna".........! Sug på den ni.......! Peace//Rickard
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top