Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...jaha....då blir det lite arbete med högern och autosol:näsblod...ändå för kalt för att köra!!

Ja putsa bort rosten med lite stålull, sedan ser du till att axeln får lite olja eller wd40 eller liknande på sig. Axeln är i obehandlat stål.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Ja putsa bort rosten med lite stålull, sedan ser du till att axeln får lite olja eller wd40 eller liknande på sig. Axeln är i obehandlat stål.

..har haft några som sagt att man skall läga hård vax på...jag trodde åxå lite fett el. olja men det påstås bli kladdig?!?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
..har haft några som sagt att man skall läga hård vax på...jag trodde åxå lite fett el. olja men det påstås bli kladdig?!?

Vax rostskyddar ju också lite, det viktiga är bara att du har på ngt som utestänger syret om axeln blivit avfettad. En tunn film av ngt är bra, sedan om det är 556, WD40, bilvax, olja, rostskyddsvaxspray osv spelar mindre roll.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Tjena!

Köpte mej en buell XB9R i februari

Tog mej en provtur i går.......skönt ljud i maskinen men tyvärr upplever jag den som slö 8(

Sitter luft&buller monterat

Drar hyffsat på 1an&2an sen tycker jag det blir kalle anka:confused:

Skulle köpt mej en japps istället:huvet

...ta en sväng på en kurvig väg och inte nån rak-sträcka...då vet du varför du köpte den...men det är sant att det är ingen r´etta....men leendet under hjälmen kommer ju inte från 300km i timmen men från lite bra flytt genom kurvorna....sen att man kan inte blåsa hem från korvkiosken på nån världs-rekord tid får man väll leva med:)

Vax rostskyddar ju också lite, det viktiga är bara att du har på ngt som utestänger syret om axeln blivit avfettad. En tunn film av ngt är bra, sedan om det är 556, WD40, bilvax, olja, rostskyddsvaxspray osv spelar mindre roll.

..mycket sant...få la prova med vax först och se hur det blir....måste bara hämta en pilsner och ta mig ut till garaget först så det bli lite rost-bort-tagning gjort ikväll....väder-gubbarna lovar ju sol imorgon:tummenupp
 
Last edited:

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Gäller som sagt att det är bra krut i batteriet för att mc:n skall gå bra. Bytte till nytt batteri i höstas och det är som natt och dag, billigt var batteriet dock inte :-/ runt 1300 kr på HD/Buell center.

Däremot får jag otroligt ont i ryggen av att köra längre sträckor. Jag är 188 cm lång och därför kommer jag sälja av cykeln till förmån för någon annan hoj. Trivs som fisken med ljudet och utseendet men ergonomin för en som är längre och har stora fötter är kört, tyvärr :-(
 

Ballonz

DanneBulle
Gick med
3 Jul 2005
Ort
...
Hoj
Nedplockad Buell XB12STT/Streetchopper bygge!
Buell motor köpes från -05

Tjenare!

Är sugen på att bygga om en buell till en customhoj, sett flera riktigt råa och grymma byggen från usa. Inget krimskrams eller massa krom utan bara rent och brutalt!

Om det är någon av Er som vet vart man kan få tag på en begagnad motor från -05 > samt gaffel, fram- bakfälg, belt så säg till! :yoparty

MVH
Danne
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Gäller som sagt att det är bra krut i batteriet för att mc:n skall gå bra. Bytte till nytt batteri i höstas och det är som natt och dag, billigt var batteriet dock inte :-/ runt 1300 kr på HD/Buell center.

Däremot får jag otroligt ont i ryggen av att köra längre sträckor. Jag är 188 cm lång och därför kommer jag sälja av cykeln till förmån för någon annan hoj. Trivs som fisken med ljudet och utseendet men ergonomin för en som är längre och har stora fötter är kört, tyvärr :-(

Lightning fotpinnar på din Firebolt sänker fötterna 1". Tror American Sportbike eller Trojan Horse har andra styren som passar på Firebolt om du vill räta ryggen lite.
 

emo1974

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Ort
karlstad
Hoj
2003, buell xb9r fierbolt
Tjena!

Köpte mej en buell XB9R i februari

Tog mej en provtur i går.......skönt ljud i maskinen men tyvärr upplever jag den som slö 8(

Sitter luft&buller monterat

Drar hyffsat på 1an&2an sen tycker jag det blir kalle anka:confused:

Skulle köpt mej en japps istället:huvet

ja det är ju inte samma drag som i en värstingjaps men försäkringen skiljer ju en hel del men hade man oendligt med pengar så.
 

4U2EnVy

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Buell XB9R 03
Man får väl köra med trafikförsäkring/halv iställlet

Gött ljud kan man ju få från andra hojar oxo......en ducce =)
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
jaha....det är snart dags för första inköp till buellen och kom underfull med att alla mina år och fynd letande som Japs-ägare gör ingen nytta alls längre så jag vänder mig till er

....några tips om var man få tag i bra broms belägg til en XB9R över nätet till ett bra pris:)
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
jaha....det är snart dags för första inköp till buellen och kom underfull med att alla mina år och fynd letande som Japs-ägare gör ingen nytta alls längre så jag vänder mig till er

....några tips om var man få tag i bra broms belägg til en XB9R över nätet till ett bra pris:)

Vet inte vad originalbelägg kostar, så jag kan inte säga om nedanstående är bra priser eller inte. Har inte handlat från detta ställe själv, så jag vet inte om det är smidigt, säkert, snabba leveranser etc.

http://en.freespirits.it/catalog/brakes_en.php

Jag har för mig att det har diskuterats bromsbelägg tidigare här i tråden. Det ska finnas nå't märke som gör att man slipper "allt/inget"-känslan som finns i i bullens frambroms.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Vet inte vad originalbelägg kostar, så jag kan inte säga om nedanstående är bra priser eller inte. Har inte handlat från detta ställe själv, så jag vet inte om det är smidigt, säkert, snabba leveranser etc.

http://en.freespirits.it/catalog/brakes_en.php

Jag har för mig att det har diskuterats bromsbelägg tidigare här i tråden. Det ska finnas nå't märke som gör att man slipper "allt/inget"-känslan som finns i i bullens frambroms.

Lyndall Gold pads ar det folk pa de amerikanska forumen rekommenderar. Har inte hunnit slita ner mina belagg an, sa jag har inte egen erfarenhet.

(ursakta brist pa aao; sitter pa ett hotell pa Koh Pha Ngan och vantar pa att fa komma ut i havet igen om ett par dagar nar mina ben lakt ihop lite - upptackte lite for sent att det ar dumt att utforska offroadmojligheterna utan skydd i det har klimatet) :huvet
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
...(ursakta brist pa aao; sitter pa ett hotell pa Koh Pha Ngan och vantar pa att fa komma ut i havet igen om ett par dagar nar mina ben lakt ihop lite - upptackte lite for sent att det ar dumt att utforska offroadmojligheterna utan skydd i det har klimatet) :huvet

Aj! Förra året upptäckte jag att även om de thailändska hyrhojarna har bra däcksmönster så är greppet på asfalt lika med noll. De kinesiska däcken är nämligen gjorda i bakelit. Försökte lägga ner lite i en kurva och.... :näsblod

Hondan blev lite ledsen och tappade några delar, men det var inget som inte gick att fixa med eltejp och svart silikon. :tummenupp
 

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
Importfråga

Hej på er alla Bulleägare.
Jag undrar om någon där ute i vårat avlånga land har erfarenhet av import av Buell från hemlandet USA :tummenupp ??
Generalagenten i Sverige säger en sak, mina kontakter i USA en annan :huvet
Så jag undrar om någon vet något om USA import?:yoparty
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Tja. Rickard heter jag och jobbar på BuellCenter sedan januari. Jag har pratat en del med några av våra kunder om en samåkning till Norrtälje, Custom Bike Show. Att få rulla in i Socitetsparken med en Buellkortege vore jäv-igt ballt. Datumet är 7 juni och tiden vi samlas hos oss är 10.00. Jag kommer att vara här på tråden för frågor och undringar. Annars så kommer info finnas på hemsidan. www.harley-davidson.se/bromma Ha det bäst. Peace//Rickard
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Aj! Förra året upptäckte jag att även om de thailändska hyrhojarna har bra däcksmönster så är greppet på asfalt lika med noll. De kinesiska däcken är nämligen gjorda i bakelit. Försökte lägga ner lite i en kurva och.... :näsblod

Hondan blev lite ledsen och tappade några delar, men det var inget som inte gick att fixa med eltejp och svart silikon. :tummenupp

Nice. :näsblod

Nej, har var det fraga om en 0km/h tippning - hade varit skyfall dagen fore, och jag forsokte undvika att hamna i en ranna i en hiking trail jag utforskade, och drog stodet mot benet med ett kottsar som resultat. Skitfjantigt, egentligen; hade varit en bagatell i Sverige, men har hotade lakaren med kallbrand och stelkramp. An sa lange ser det dock bra ut, sa lange man haller sig i kalla rum. Tacka vet jag internet och filmpirater (gar det ens att kopa filmer lagligt i det har landet?)... :rolleyes:

Men faktum ar att jag borjar langta tillbaka till min Uly och gammal hederlig svensk asfalt (aven om vagverket gor sitt basta for att sabba mina favoritvagar)... :D
 

hybrid

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Ser att många har problem med blinkers till buellerna. Ni monterar väl motstånd när ni byter till minblinkers osv. Har förstått att det har passerat mångas vetskap. mvh
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Tjenare!

Är sugen på att bygga om en buell till en customhoj, sett flera riktigt råa och grymma byggen från usa. Inget krimskrams eller massa krom utan bara rent och brutalt!

Om det är någon av Er som vet vart man kan få tag på en begagnad motor från -05 > samt gaffel, fram- bakfälg, belt så säg till! :yoparty

MVH
Danne

vet inget ställe som säljer dessa men kolla på ebay. ibland har det funnits helt slaktade bullar så du kan göra fynd. synd nog är dom oftast från usa så jag vet inte vad tullen säger men det kan kanske va värt d?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top