Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
Jag va ute och slanga lite bakhjul med en polare som har en buell häromdagen, tyvärr gick killen för högt utan foten på bromsen så det gick rätt i asfalten med både hojen och honom!, det gick dock bra med polaren, hojen vart skrot ! Trist som faan då det va rikrigt fint exemplar!
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Hej, Jag köpte en xb9r-03 igår. Och Killen hade bytt massa grejer på den innan han sålde den. Men en sak som var väldigt konstig var att den drog till vänster och var väldigt seg i styrningen. Nån som vet ifall detta är något simpelt justerbart problem eller bör man lämna in den?

Mvh Andreas

Kolla däckstrycket... Bullen är VÄLDIGT känslig på denna punkt.
 

denimblack

rockstjärna
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Suffer City
Hoj
XB12SX 2010
Jag va ute och slanga lite bakhjul med en polare som har en buell häromdagen, tyvärr gick killen för högt utan foten på bromsen så det gick rätt i asfalten med både hojen och honom!, det gick dock bra med polaren, hojen vart skrot ! Trist som faan då det va rikrigt fint exemplar!

en svart xb12 med guldfälgar? tror den står på jobbet nu, utan bakdel.. :(
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Tomgångsproblem

Jag har ett problem med min XB12R.

Tomgången hänger sig vid ca 2000rpm och går inte direkt ner till det normala ca 1000rpm.

När jag slår av gasen och försöker motorbromsa så blir det ingen broms alls ...

Om jag ligger på, låt säga 2500 rpm, och drar in kopplingen så ligger varvet kvar en stund för att seda gå ner till 2000 och efter ytterligare ett tag gå ner till 1000.

Jag upplever som att detta har hänt efter att hojen var på service.

Vad har hänt ?

Vad kan jag göra åt saken ?
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
buell xb9

Hej! Är nu stolt ägare av en Buell xb9s - 03 svart, orginal lack.

Har läst lite här på forumet, verkar finnas några från nyköping och trakten runt omkring. Har iaf köpt den från en tjej i nyköping, ni kanske har sett den i stan! Kommer givietvis lägga upp lite bilder på skönheten, ska bara ta bilderna först!

Tänkte höra lite om sadelbyte osv. Hörde buellcenter i bromma var nästan de enda som har andra bakdelar, stämmer det? vill ha regskylten antingen i hjulhuset (olagligt?) eller direkt under baklampan..Någon som vet vad dom ligger på för pris och om miniblinkers ingår?

Tänkte också höra, skulle häromdagen skruva loss skjutpinnarna men insekts bultarna verkade ha någon sorts lås? Dom lossade självklart motsols men drogs sen åt ju mer jag skruvade motsols.. Skumt, vilket håll drar jag loss dom egentligen? Ville inte dra i för hårt och skada gängorna..

Reflexerna på framgaffeln, hur ser det ut under om man sliter bort plastfästena?

Vart vänder jag mig och prisuppgift på att eloxera om framgaffel svart?

Tacksam för svar / Mvh Niklas, Oxelösund
 

DarkWingDuck

Guest
Köpte K/N filter, race ECM och Jardine dämpare från AmericanSportsbike. Hela kalaset gick på 4300:- inkl. frakt. Blir jag inte nöjd får jag väl byta igen :D
Nu har jag 1 vecka på mig att köra in hojjen och göra första service :yoparty innan grejjerna kommer....

Ok
Sen får du betala moms(25%)/tariff (2.5-10%)/ tull avgift (nåra hundra) på sisådär 35%. Men det är väl ok antar jag.
Köpte du open airbox arrangemanget till ditt K&N filter?
Det måste du ha!!
Glöm inte att göra en TPS reset (och nolla A/F värdet) när du bytt till race ecm och open airbox.

Fördelen med Remus är att den anpassar sej till dina uppgraderingar. En mkt snabb mikroprossor läser värden osv, konstant. Race ecm är ju så att säga, "förmappad" för K&N och race ljuddämparen. Jag har en race ecm ligger och sålde en precis. Jag har kört med lite olika konstellationer och det jag har nu är klart bäst (original ecm klippt pin:8, remus, f.a.s.t. kit, tiforce, primärt utväxlingspaket från xb 9). Klart att du kan köra en remus powerizer på race ecmen om du vill, vid ett senare tillfälle. Jag hade race kit från början, men bytte lite saker under tidens gång. Jag tror det bästa är att ha en ommappad ecm som är mappad på båda cylindrarna. Jag vet en firma som gör detta och tydligen så går motorn otroligt mkt jämnare än vad man kan tro. Men då bör man ju vara klar med alla uppgraderingar annars stämmer ju inte mappning helt 100. Därför är remus ett bra alternativ, då den hänger med på alla uppdateringar.
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Tänkte också höra, skulle häromdagen skruva loss skjutpinnarna men insekts bultarna verkade ha någon sorts lås? Dom lossade självklart motsols men drogs sen åt ju mer jag skruvade motsols.. Skumt, vilket håll drar jag loss dom egentligen? Ville inte dra i för hårt och skada gängorna..

Reflexerna på framgaffeln, hur ser det ut under om man sliter bort plastfästena?

Vart vänder jag mig och prisuppgift på att eloxera om framgaffel svart?

Grattis till nya hojen!

Fotpinnarna bak sitter det en mutter ovanpå den ena skruven som oxå håller batterifästet på plats. Ta bort sadeln så ser du.

Reflexerna är bara att ta bort!

Hama här i Katrineholm eloxerar dina gaffelben för en spottstyver!
 

aaandreas

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
åmål
Hoj
buell xb9r 03
Hej jag tänkte höra om några mer grejer.

På cykeln jag köpte så har dom nyss bytt lager till styrningen, och troligtvis dratt åt för hårt för styrningen är riktigt "styv" är det något man kan fixa själv eller bör man lämna in det?

Sen var det nån som sa något om att det var väldigt viktigt att man drog åt däcken med rätt moment, är det någon då som vet vart man kan få tag på moment på de olika delarna?

Mvh Andreas
 

svenmolgan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Buell S1 lightning -98
Har en fråga angående bakdämparen på en S1 lightning 98. Den läcker lite olja. Är det nått som går att fixa eller är det en ny som gällar och isåfall vad går en sån lös på?
Tack på förhand!
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Hej! Har dragit sönder två av fyra gängor TOTALT på inspektionsluckan till huvudkedjan. Som tur var håller två skruvar för att det inte ska läcka osv. Men jag vill såklart laga det... Jag funderar just nu på antigen Helicoil eller kemisk metall. Någon annan som har något förslag? Jag har dock ingen gasolbrännare, eller svets, så det är uteslutet. Tack för alla tips!
Mvh Tunna
 

DarkWingDuck

Guest
Hej jag tänkte höra om några mer grejer.

På cykeln jag köpte så har dom nyss bytt lager till styrningen, och troligtvis dratt åt för hårt för styrningen är riktigt "styv" är det något man kan fixa själv eller bör man lämna in det?

Sen var det nån som sa något om att det var väldigt viktigt att man drog åt däcken med rätt moment, är det någon då som vet vart man kan få tag på moment på de olika delarna?

Mvh Andreas

Köp en servicemanual (den kommer att behövas), många far med konstiga uppgifter vad gäller drag av bultar (Nm). Jag har hört endel säga 140Nm fram och 150Nm bak, det är mer än dubbelt av vad som står i servicemanualen. Det kan ju inte vara att rekommendera. Så det är bäst att köpa en, eller försök ladda ner en om du tycker det är för dyrt.
Tänk på att det är vänstergäng fram.
55Nm (fram)
70Nm (bak) dra först till 35Nm, vrid tillbaka 2 varv sen drar du till 70Nm.
Bulten som låser hjulaxeln bak, 51-55Nm.
Glöm inte att smeta in lite "Anti Seize" (ALU) på hjulaxlarna!
 
Last edited:

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
En fråga om Buell.
Vad är för och nackdelar med att äga en Buell.
För tanken slår mig när jag söker Buell på Blocket.
Har oftast bara gått max 1500 typ, och det på en
03:a.
ser man på en något nyare så han man kört runt 500mil.
Kollar man med andra modeller av hojar med samma
årgång så är det lätt 1000 mil mer på mätaren.
 

DarkWingDuck

Guest
En fråga om Buell.
Vad är för och nackdelar med att äga en Buell.
För tanken slår mig när jag söker Buell på Blocket.
Har oftast bara gått max 1500 typ, och det på en
03:a.
ser man på en något nyare så han man kört runt 500mil.
Kollar man med andra modeller av hojar med samma
årgång så är det lätt 1000 mil mer på mätaren.

Det är en bra fråga. Har du en Buell eller?
Det finns ju naturligtvis både plus och minus. Det är ju bra försäkringar på dessa hojar, det finns massor man kan köpa och göra med dem.
Grundläggande är att jobba med luft/bensin för att få loss det sista ur motorn.
De är roliga att köra och har verkligen karaktär. Kan tänkas att de som säljer vill ha mer effekt. Det är ju bra vrid :)D ), men det går att få bättre om man byter utväxlingspaketet. XB maskinerna är ju inga expresståg, de är inte gjorda för 200 knyck och i mitt tycke finns inte plats för mer än en person.
Det är mer en bushoj för småvägar. Den är ju rätt liten, 132cm's hjulbas (ca 195cm lång) och en brant gaffelvinkel (21 grader). Vissa upplever faktiskt hojen som aningen nervös och svårkörd.
Själv har jag ett trail kit från Free Spirits, så jag har 23 graders gaffelvinkel och det gör hojen stabilare men fortfarande kvick.
Tittar man närmare så är det ju ändå en supercool hoj. En trimmad HD motor som är old school (=luftkyld stötstångsmotor). Har för mej att HD hade 60hk original på denna. När de trimmade den så kom de upp i ca 80, när Buell donade så blev det strax över 100. Ett chassi som är superkompakt, kan liknas en 2 hjuls go-kart kanske:D
Själv tycker jag att det handlar om snabb småvägskörning (70-90 vägar) runt ca 140-160. Sedan börjar det märkas att chassiet är litet (länge på motorväg) med tanke på vind/ aero dynamik. För mej är det kul, för jag tycker man får jobba lite med hojen när man kör, så det blir en intensiv känsla.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
En fråga om Buell.
Vad är för och nackdelar med att äga en Buell.
För tanken slår mig när jag söker Buell på Blocket.
Har oftast bara gått max 1500 typ, och det på en
03:a.
ser man på en något nyare så han man kört runt 500mil.
Kollar man med andra modeller av hojar med samma
årgång så är det lätt 1000 mil mer på mätaren.

det är för de är hos mekanikern så ofta!!!!...Nej bara skojar, tanken slog mig åxå när jag skulle köpa en ( har varit rad 4 ägare innan och 2000-2500 mil är inget ovanligt för en 03 i den klassen medans buellen ligger med mindre än hälften) och jag tror att det beror på att de är roliga på småvägar, bakhjuls-körning och lek....skall du ner till karlskrona och käka glass med tanten har du hittat fel hoj...den söta smaken från vaniljen kommer att dämpas från den beska smaken av alldeles för många raka mil på en hoj som är gjorde för Smedby vägen utan passagerare!! (tanten kommer där emot att le men det är för de skakar nåt så initi-helvete där back)

En annan nack del är service...honda, kava och yamaha kan man ha i kalmar...buell måste man till växjö och läs mina tidigare inlägg så kommer du åxå fundera på sticka till bromma istället där de har nåt mellan öronen och om du krascha är det svårt att hitta beg. delar här i Sverige....bor din far i USA är livet lite lättare

Är man blyg skall man nog inte ha en sån hellre för jag märkt att bullen sticker ut lite...och folk vill gärna komma fram till dig, som sitter på denna konstiga machine, som låter som de önska sin Kawasaki VN 800 Vulcan lät och prata med dig just om sina tidigare motorcyckel erfarenheter

Och till sist har alla dina polare R Racer som gör 320km/h kan du gott vänta dig att komma sist till varje stopskyllt efter depå-rakarna men med ett leende för du vet vid varje sväng i vägen så är du kung och till hälften av försäkrings kostnaderna så du har faktist råd med plus meny när du stannar sedan på MC DOnalds!!
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Yes det vet jag, jobbar nämligen för Harley-Davidson :D.
Pratar vi helsystem tex. Micron ( Grymt ljud By the way) ca 8000 kr. Endast slip-on ca 4000 kr.
Jag tror jag har ett slip-on till din liggandes om du är intresserad?
Verkstads arb. om du ska endast montera ett slip-on 920:-.

Mvh
Rickard


Hur vart det med planerna för början av juni? nått i piplinen för oss som snåldricker kaffet på buell centret?

/M
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Hej! Har dragit sönder två av fyra gängor TOTALT på inspektionsluckan till huvudkedjan. Som tur var håller två skruvar för att det inte ska läcka osv. Men jag vill såklart laga det... Jag funderar just nu på antigen Helicoil eller kemisk metall. Någon annan som har något förslag? Jag har dock ingen gasolbrännare, eller svets, så det är uteslutet. Tack för alla tips!
Mvh Tunna

Ja du har ju två alt. eller tre.

1. det du föreslog få in så du kan göra samma gäng, kan vara svårt att få det att fästa dock kan vara svårt att få det rent från olja.

2. gänga upp och byt skruv kanske lite borrande i luckan dock.

3. köp en ny sida som har fungerande gänga.

ps ebay dräller det av prylar till din hoj spana där.

lycka till om du ska skruva eller köpa.
 
Last edited:

4U2EnVy

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Buell XB9R 03
En lampa började att lysa idag......slog av hojen&hoppas på att den slocknat vid uppstart

men då vill den inte igång.....surar ner sej.....får igång den efter en stund men den går rent skit.

Check engine lamp står det i manualen.......härligt med amrikanskt skit

Finns det något sätt jag kan ställa diagnos eller e det enbart en hd verkstad som gäller?

Edit

Hittade felet......kontakten till lambdasonden hade hoppat isär
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top