Buell-tråden

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Kawasaki 125
Svårt att hävda att det är en -05:a när inregistreringen skett under första halvåret 2004, eller hur?

sjukt, tänkte jag inte ens på förrän du sa det, men både i annonsen och på vägverkets upplysningssida när man skriver in regnummret så säger den att den är en 2005a fast det är dom regdatumen som jag tidigare nämnde...

skulle kanske ta o ringa till vv o höra hur det går till...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
sjukt, tänkte jag inte ens på förrän du sa det, men både i annonsen och på vägverkets upplysningssida när man skriver in regnummret så säger den att den är en 2005a fast det är dom regdatumen som jag tidigare nämnde...

skulle kanske ta o ringa till vv o höra hur det går till...

Det är väl i och för sig ingen skillnad på modellerna men det är ju dumt att betala för en -05:a om det är en -04:a.

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Kawasaki 125
Det är väl i och för sig ingen skillnad på modellerna men det är ju dumt att betala för en -05:a om det är en -04:a.

hittade en annan buell som jag tyckte såg skumt lik ut den andra, annonsutformat så att säga. bilderna på mcn va ju väldigt olika då färgen på den andra va helt annorlunda. Men en intressant sak jag la märke till då jag även kollade upp denna på vv.se så är även den reggad ca ett år tidigare....och den är också enligt vv.se uppgifter en 05a...

Datum för första reg.: 2004-06-11
I trafik första gång: 2005-04-13

ska nog dock som sagt ringa dom ändå o kolla...

Dark_Messenger

Guest

av vem ska man skaffa tankkort... har ni några favoriter o tips på vem som har bäst bensin o bäst pris...
Har aldrig ägt ett renodlat tankkort, känns som man blir skinnad vem man en vänder sig till. Jet brukar väl vara billigast dock. Tror de har nån policy om att alltid ligga 20 öre under konkurrenterna eller liknande.

Appropå kort såg jag i nån blaska för lite sedan att om man tog en kort hos ett visst företag kunde man välja utseende på kortet. Dvs skicka med en valfri bild till firman så fick man det som förstasida på kortet. Kul idé.

Förövrigt är HD:s kreditkort übersnyggt, nästan så man ska skaffa ett sånt enbart därför.. Instant respect i kassan på ICA :hihi

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
av vem ska man skaffa tankkort... har ni några favoriter o tips på vem som har bäst bensin o bäst pris... jag har bara ägt 1 bil innan o det va inte länge så jag skaffade aldrig nåt tankkort... tips tack.

har redan en förkärlek till Statoil då min chef har tankkort på det som jag använder, är bilbud nämligen...

dom har ju rätt mycket stationer också...

För mig är det enbart Statoil som lönar sig. Mot att jag tankar 1200 liter om året (ingen match med mina körsträckor) får jag 25 öre rabatt på bensinen och 40 på dieseln (jo, jag kör en gammal merca-häck när jag inte kan komma ut på två hjul). Det är liksom inte mycket att orda om. "Snål"-macken på andra sidan gatan ligger jämt 1-5 öre över Statoils pris, trots att de inte ens har kompressor och vattenkran där...

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
av vem ska man skaffa tankkort... har ni några favoriter o tips på vem som har bäst bensin o bäst pris... jag har bara ägt 1 bil innan o det va inte länge så jag skaffade aldrig nåt tankkort... tips tack.

har redan en förkärlek till Statoil då min chef har tankkort på det som jag använder, är bilbud nämligen...

dom har ju rätt mycket stationer också...

Jag har kort på en klabbe ställen; Statoil, Jet, Shell och OK, känns som om det inte blir billigare på nå't av ställena egentligen. Dock kör jag en hel del så jag får max rabatt hos Statoil, annars skulle nog Jet vara billigast.

Är man med i Företagarna kan man skaffa ett företagarkort hos Statoil, så får man ytterligare några ören mer rabatt. Har dock inte orkat engagera mig i det då jag känner att jag inte orkar med ett-jävla-kort-med-kod till.

Blir oftast att jag tankar på Statoil då det ligger bra till och de har massa annat jox (läs: livsmedel) man kan köpa till inte alls förmånliga priser.

Om din chef har tankkort på Statoil tycker jag du ska använda det och tanka hojen med - då blir det ju så billigt det bara kan bli! :D

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Suzuki
Jag måste säga att jag är helnöjd med min Buell, förutom ett par småsaker.
det har varit trögt att få tag på delar genom Harley för att fixa garantifel och den är slööööö.
Garantierna är nu slut, så det löser väl problemet med delarna...
Men hojen skulle behöva lite extra kraft, det sitter redan racekit på den och med det ligger jag väl på ungefär 80hk på bakhjulet.
Jag skulle vilja höja det med 15-20hk utan att tappa hållbarhet...
Ok, det enklaste vore väl att byta till en xb12 men det kanske inte är det bästa valet för pengarna.
nån som har några förslag på vars man ska börja modda?

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Kawasaki 125
Jag har kort på en klabbe ställen; Statoil, Jet, Shell och OK, känns som om det inte blir billigare på nå't av ställena egentligen. Dock kör jag en hel del så jag får max rabatt hos Statoil, annars skulle nog Jet vara billigast.

Är man med i Företagarna kan man skaffa ett företagarkort hos Statoil, så får man ytterligare några ören mer rabatt. Har dock inte orkat engagera mig i det då jag känner att jag inte orkar med ett-jävla-kort-med-kod till.

Blir oftast att jag tankar på Statoil då det ligger bra till och de har massa annat jox (läs: livsmedel) man kan köpa till inte alls förmånliga priser.

Om din chef har tankkort på Statoil tycker jag du ska använda det och tanka hojen med - då blir det ju så billigt det bara kan bli! :D

innan jag hade tänkt igenom det förslaget, alltså straxt efter jag fick jobb hos honom funderade jag på hur det skulle kunna va möjligt.. alltså, jag skulle ju självklart betala soppan men att göra d med hans kort o så... men saken e ju den va att till o börja med är våra arbetsbilar bara dieselbilar. det skulle märkas rätt bra. Dessutom så märks det nog rätt mycket om man bara tankar 15liter o mindre varje gång... heh..

så d e nog lite problematiskt. men billigt hade det blivit.

en "lösning" för att han ska veta vad jag tankat så han kan dra d på lönen eller nåt hade ju vart att han drar allt som e bensin och som är 15liter o neråt :p

men som sagt, det går ju inte...

alla som hänger här får jättegärna säga hur mycket deras buell drar så jag kan kolla med min när jag har en. så jag kan se vad som e väääldigt fel o inte.

mvh Teddy

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
alla som hänger här får jättegärna säga hur mycket deras buell drar så jag kan kolla med min när jag har en. så jag kan se vad som e väääldigt fel o inte.

mvh Teddy

Min har precis passerat 2000 km, och den drar mellan 4,7 och 6,3 l/100km beroende på hur hårt jag pressar den (6,3 var när jag körde motorväg i motvind och hade mycket bråttom mellan två kontor.)
:hojraket

Jag har läst på amerikanska forum att bränsleförbrukningen på många av buellcyklarna minskar under de första 8000 kilometrarna.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag måste säga att jag är helnöjd med min Buell, förutom ett par småsaker.
det har varit trögt att få tag på delar genom Harley för att fixa garantifel och den är slööööö.
Garantierna är nu slut, så det löser väl problemet med delarna...
Men hojen skulle behöva lite extra kraft, det sitter redan racekit på den och med det ligger jag väl på ungefär 80hk på bakhjulet.
Jag skulle vilja höja det med 15-20hk utan att tappa hållbarhet...
Ok, det enklaste vore väl att byta till en xb12 men det kanske inte är det bästa valet för pengarna.
nån som har några förslag på vars man ska börja modda?

Har för mig att det finns kompressorer till Bullarna också? :yoparty

en "lösning" för att han ska veta vad jag tankat så han kan dra d på lönen eller nåt hade ju vart att han drar allt som e bensin och som är 15liter o neråt :p

Man kan väl få fritt drivmedel även för privata mil om man har tjänstebil och blir då förmånsbeskattad på bensinkostnaden för dessa mil? Jag är inte helt säker på hur skattereglerna är men det blir bra mycket billigare för dig som privatperson men det är ju arbetsgivaren som betalar soppan åt dig.

Last edited:

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Sportster
Min har precis passerat 2000 km, och den drar mellan 4,7 och 6,3 l/100km beroende på hur hårt jag pressar den (6,3 var när jag körde motorväg i motvind och hade mycket bråttom mellan två kontor.)
:hojraket

Jag har läst på amerikanska forum att bränsleförbrukningen på många av buellcyklarna minskar under de första 8000 kilometrarna.

Lyckliga dej.... min är svår att köra under litern, brukar tanka efter 15 mil, tanken rymmer 17 liter, men den går som ett skollat ollon:tummenupp

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Då är väl turbo en bättre lösning, verkar nästan gå att få ut effekt som en standard riskokare :tummenupp

Min lilla blå drar mellan 0,4 och 1 liter milen...
oftast ligger jag runt 0,7

Jag är långt ifrån någon expert på området, Jörgen kan förmodligen ge dig bättre svar på detta, men brukar det inte vara lite problematiskt med att turboladda twinnar pga de kraftiga avgaspulserna som en twin genererar och som det dessutom är ganska långt mellan pulserna.

En kompressor är ju även lite mer bolt on än en turbo, behövs väl egentligen bara att montera och mappa om om du inte laddar alltför mycket?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Logo

En "farbror" på mitt jobb spontanköpte en Buell i sommras och filar på denna nu. Han ska lacka om tanken och letar efter Buells typsnitt/logo.
Nån som har något?

Dark_Messenger

Guest
En "farbror" på mitt jobb spontanköpte en Buell i sommras och filar på denna nu. Han ska lacka om tanken och letar efter Buells typsnitt/logo.
Nån som har något?
Finns ju en sida på internettet med typ "alla" företag och varumärkens logotyper i olika format. Vet att jag varit inne på den sidan nån gång. Kommer inte ihåg vad det är nu men googla lite så hittar du säkert.

Lyckliga dej.... min är svår att köra under litern, brukar tanka efter 15 mil, tanken rymmer 17 liter, men den går som ett skollat ollon:tummenupp
Jag kan svära på att min drar litern milen lätt. Tror faktiskt att den drar betydligt mer ändå. Jag gör inget annat än tankar hojen tycker jag. Tanken på buellerna är ju löjligt liten, iaf innan -06 då de fick en eller två liter större tank va?

Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Hittade på badweatherbikers.....
Finns ju en sida på internettet med typ "alla" företag och varumärkens logotyper i olika format. Vet att jag varit inne på den sidan nån gång. Kommer inte ihåg vad det är nu men googla lite så hittar du säkert.

Jag kan svära på att min drar litern milen lätt. Tror faktiskt att den drar betydligt mer ändå. Jag gör inget annat än tankar hojen tycker jag. Tanken på buellerna är ju löjligt liten, iaf innan -06 då de fick en eller två liter större tank va?

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
XB12Ss
Årsmodellsförändringar

Har någon här koll på de förändringar som skett på de senaste årsmodellerna av XB12. Har tittat på ett par beg f.d. XB12Ss-long demomaskiner registrerade 2005-06-20 men uttagna i trafik först 2006-05-12. De påstås vara av årsmodell 2006. Är det kanske så att "long" modellen kom först med 2006 års modell? Kom det inte en nyare växellåda på 2006 års modell? + lite andra förbättringar, nya drivrem osv? Finns det något enkelt sätt jag kan kolla om de här hojarna har 2006 års specifikationer?
:va
Ska bli hojbyte nämmeligen och man vill ju vara säker på vad man får.

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Har någon här koll på de förändringar som skett på de senaste årsmodellerna av XB12. Har tittat på ett par beg f.d. XB12Ss-long demomaskiner registrerade 2005-06-20 men uttagna i trafik först 2006-05-12. De påstås vara av årsmodell 2006. Är det kanske så att "long" modellen kom först med 2006 års modell? Kom det inte en nyare växellåda på 2006 års modell? + lite andra förbättringar, nya drivrem osv? Finns det något enkelt sätt jag kan kolla om de här hojarna har 2006 års specifikationer?
:va
Ska bli hojbyte nämmeligen och man vill ju vara säker på vad man får.

Här finns alla uppdateringar:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2190139&postcount=76

XB12ss samt XB12x kom båda 2006 och dem har bredare ram som rymmer mer bensin samt en längre sving och annan styrgeometri. Inte lika radikala siffror som det kortare chassiet.

MVH
Björn

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har tittat på ett par beg f.d. XB12Ss-long demomaskiner registrerade 2005-06-20 men uttagna i trafik först 2006-05-12. De påstås vara av årsmodell 2006.

Det där med registreringarna verkar förekomma ganska ofta på Buell. En annan kille här på SH kollade på några Buell som sades vara -05:eek:r men som var inregistrerade 2004-06. Är det något som är generellt för Buell och vad beror det på?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0