Buell-tråden

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Kawasaki 125
Det där med registreringarna verkar förekomma ganska ofta på Buell. En annan kille här på SH kollade på några Buell som sades vara -05:eek:r men som var inregistrerade 2004-06. Är det något som är generellt för Buell och vad beror det på?

Jag ringde vägverket o kolla, kanske har glömt säga det.
Dom sa att det berodde på att dom typbesiktade/typregistrerade modellen innan den var tillverkad som förklaring. Förstod inte / hon berättade inte riktigt vad det va dom gjorde men typ den förklaringen fick jag. Skulle va intressant o se om det var likadant med andra märken av motorcyklar.

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Kawasaki 125
kan någon hjälpa mig hitta dom inlägg i denna tråd där ni tipsade om däck till Bullen?! Jag vill kolla lite olika priser runt om o behöver veta vad det va ni reckomenderade.

MVH Teddy

Dark_Messenger

Guest
kan någon hjälpa mig hitta dom inlägg i denna tråd där ni tipsade om däck till Bullen?! Jag vill kolla lite olika priser runt om o behöver veta vad det va ni reckomenderade.

MVH Teddy
Vad vill du veta? Däck är ju lite smaksak. Grepp kontra livslängd...
Har Pirelli Diablo på nu och är mkt nöjd med dessa. Tror Diablo eller Diablo Corsa är standard på buell nuförtiden?? Tidigare satt det ju Dunloppar på som standard, men dessa tyckte jag iaf tog slut för fort. Var väl inget supergrepp på dom heller för den delen.

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Kawasaki 125
Vad vill du veta? Däck är ju lite smaksak. Grepp kontra livslängd...
Har Pirelli Diablo på nu och är mkt nöjd med dessa. Tror Diablo eller Diablo Corsa är standard på buell nuförtiden?? Tidigare satt det ju Dunloppar på som standard, men dessa tyckte jag iaf tog slut för fort. Var väl inget supergrepp på dom heller för den delen.

Det blir av att köpa bullen jag kollat på o på torsdag ska jag betala o hämta den.
Behöver iof inte oroa mig om däckena än. På framhjulet kunde jag ännu se det gröna strecket men ville ändå kolla läget. Det verkar som jag testar dom du snackade om. När den dagen kommer.

Oljor då? läste dom trådarna men vet inte riktigt vad jag ska ha ändå.
ska ja ta den nya dom snackade om som man kan ha till 2 saker eller vad?

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
En "farbror" på mitt jobb spontanköpte en Buell i sommras och filar på denna nu. Han ska lacka om tanken och letar efter Buells typsnitt/logo.
Nån som har något?

Någon som har erfarenhet av lacka om plasttankarna som kan berätta om det blev
bra och hur det isf gick till?

Dark_Messenger

Guest

Oroväckande att de inte ens vet vad hojen de säljer heter..:gnissla

Har inte personlig erfarenhet, men man har ju hört om blandade resultat när det gäller plast. Det går säkert att få till om lackeraren vet vad han pysslar med (o det bör han ju göra om det är ett proffs) men jag har också hört hårresande historier om lack som har "bubblat upp" efter en tid.. Gör på egen risk. Läs: Lämna in till proffs:)

Oljor då? läste dom trådarna men vet inte riktigt vad jag ska ha ändå.
ska ja ta den nya dom snackade om som man kan ha till 2 saker eller vad?

Läs oljetrådarna...:rolleyes: Typ 300sidors läsning.. :D

Skämt åsido, det är inga konstigheter, två typer behöver du. Din lokala HD-handlare har dessa. De är dessutom billiga o bra och helt funkis.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Jag tycker det är roligare med de genomskinliga tankarna, det är ju lite coolt och spelar på hojens vilja att vara annorlunda. Alla andra hojar har ju lackade tankar så varför inte ha en genomskinlig på en Bulle?

Om det nu är en Bulle med genomskinlig tank vill säga.

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
XB12Ss
Jag ringde vägverket o kolla, kanske har glömt säga det.
Dom sa att det berodde på att dom typbesiktade/typregistrerade modellen innan den var tillverkad som förklaring. Förstod inte / hon berättade inte riktigt vad det va dom gjorde men typ den förklaringen fick jag. Skulle va intressant o se om det var likadant med andra märken av motorcyklar.

Tack för alla svar ang mitt hojköp.
Jag kollade upp den ena hojen lite noggrannare och hittade fram på hö sida vid styhuvudet en liten skylt där tillverkningsmånaden är angiven.
På den står: "MANUFACTURED JAN 2006"
Kollar jag på vägverkets web:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
så uppges där:
Datum för första reg.: 2005-06-20
I trafik första gång: 2006-06-07
Konstigt ne? :va Det ser ut som att den registrerades drygt ett halvår innan den tillverkades.
Det verkar som vägverkets uppgift om första registrering avser dagen för modellens typintyg eller något sådant (så som de sa till dig när du ringde) och har nog inget med de enskilda cyklarna att göra. Borde det ju stå i så fall kan man tycka, så vi slipper förvirring.
Hur som helst så blev jag mer o mer sugen på bullen när jag kröp runt och kontrollerade så nu är den köpt och hämtas i veckan om väglaget är torrt.
Mvh,
Björne

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Kawasaki 125
Oroväckande att de inte ens vet vad hojen de säljer heter..:gnissla

Har inte personlig erfarenhet, men man har ju hört om blandade resultat när det gäller plast. Det går säkert att få till om lackeraren vet vad han pysslar med (o det bör han ju göra om det är ett proffs) men jag har också hört hårresande historier om lack som har "bubblat upp" efter en tid.. Gör på egen risk. Läs: Lämna in till proffs:)

Läs oljetrådarna...:rolleyes: Typ 300sidors läsning.. :D

Skämt åsido, det är inga konstigheter, två typer behöver du. Din lokala HD-handlare har dessa. De är dessutom billiga o bra och helt funkis.

Ok, tack för tipset. Men hur ofta ska jag byta olja? hojen e ju knappt helt inkörd. 190mil har den gått. Jag vill pedantsköta den. Men gör man det mycket i onödan e jag inte intresserad av att byta allt för ofta.. så hur ofta?

Tack för alla svar ang mitt hojköp.
Jag kollade upp den ena hojen lite noggrannare och hittade fram på hö sida vid styhuvudet en liten skylt där tillverkningsmånaden är angiven.
På den står: "MANUFACTURED JAN 2006"
Kollar jag på vägverkets web:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
så uppges där:
Datum för första reg.: 2005-06-20
I trafik första gång: 2006-06-07
Konstigt ne? :va Det ser ut som att den registrerades drygt ett halvår innan den tillverkades.
Det verkar som vägverkets uppgift om första registrering avser dagen för modellens typintyg eller något sådant (så som de sa till dig när du ringde) och har nog inget med de enskilda cyklarna att göra. Borde det ju stå i så fall kan man tycka, så vi slipper förvirring.
Hur som helst så blev jag mer o mer sugen på bullen när jag kröp runt och kontrollerade så nu är den köpt och hämtas i veckan om väglaget är torrt.
Mvh,
Björne

fan va najs! ännu en som köpt en buell =)
jag har inte kommit så långt att jag betalt den än, han hade nämligen ett kreditköp på den som jag begärde att han skulle lösa innan jag köper den.

Så på torsdag händer det. Men jag hade inte tänkt köra hem den, tar med den i bilen för än verkar vädret lite väl opålitligt :(

Är våren lika sen i år blir jag förbannad!

Måste se till att få ett Buellmöte av i sommar

Last edited:

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
XB12Ss
Aha, grattis, fler som trotsar årstiden och gör affär.

Jo det blev köp här med, har bara några km till butiken men köra hem i snöslask går ju inte, måste va torrt och isfritt.

Jag var inne på att skaffa en SpeedTriple till sommaren men var inte riktigt nöjd. Det var först när jag provkörde buellen som jag förstod vad som fattades. Trajan har inga vibbs, den skakar inte, ruskar inte, inget som smäller och stånkar och rycker och knycker. Den drar bara iväg mjukt fint starkt och odramatiskt, hur bra MC som helst men ändå inte.
Jag hade tidigare en Honda Firestorm, för dyr försäkring, så jag bytte den till Yamaha TRX850 som är en rå en, hur kul som helst. Men mycke kul vill ha mer.
Hur som helst så tror jag att jag hittat rätt nu, buellförsäkringen är dessutom billigare än den vassa tripeln.

Jag håller med, nu kan våren få komma. Då far vi ut ur garagen som champanjekorkar.
Tlls dess ska jag ploga igenom tråden från början så jag kommer på samma nivå som er andra och fattar vad ni pratar om :tummenupp
Hörs,
Björne

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Hämtade hem XB12:an idag, på alla hjärtans dag och allt! Fan vad det kliar i fingrarna... tyvärr är garaget lite för litet för att köra runt i.

Vet nå'n vem man ska ringa för att ändra vädret till sommar?

Förresten; är det nå'n som har nå't förslag på snygga bakåttittarspeglar? Känner inte för att åka omkring med original truckspeglar. Försökte hitta nå't på Hillbilly Motors, där jag köpte ombyggnadskitet till bakdelen, men deras website är något.... hmmm... svåröverskådlig.

Last edited:

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Kawasaki 125
Hämtade hem XB12:an idag, på alla hjärtans dag och allt! Fan vad det kliar i fingrarna... tyvärr är garaget lite för litet för att köra runt i.

Vet nå'n vem man ska ringa för att ändra vädret till sommar?

Förresten; är det nå'n som har nå't förslag på snygga bakåttittarspeglar? Känner inte för att åka omkring med original truckspeglar. Försökte hitta nå't på Hillbilly Motors, där jag köpte ombyggnadskitet till bakdelen, men deras website är något.... hmmm... svåröverskådlig.

Tjo min vän!

Fan va najs, jag ska hämta min imornkväll :D

Ska modda o kitta min som fan med, men det mesta blir nog att spara till hösten så man har nåt att göra då.

Tänkte köpa ett ombyggnadskit för min på Hillbilly Motors med men fan, är dom inte lite dyra? Skitsamma, det får gå. Ang backspeglar, en polare till mig visade några som jag tyckte va rätt grymma, det finns ju en uppsjö fula sådana så det är fan inte lätt o hitta dom snygga. Dessa finns tydligen även i svart. Grejen är dock den att min polare har bara sett dom på Ebay. Bifogar en bild på dessa.

Ang. bakdelsparti, hur fan ska jag göra för att få lika snygg färg på min båge som dessa delar har? går det inte att köpa dom med dessa färger på?

Kan bara hitta sånna som det står unpainted på :(

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Tycker de som sitter på den svart-oranga bullen ser bra ut, små och smutta och med lite runda former som passar hojen i övrigt. Ett alternativ är ju styrändesspeglar, som dessa från Robban's:

Ombyggnadskitet från Hillbilly Motors är som sagt jävligt olackat, dessutom kräver det en rejäl översyn med spackel och slippapper innan det blir dags för lack - bläääääää! Kan återkomma med info om passform o.s.v. när jag börjat riva med det hela.

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Kawasaki 125
Tycker de som sitter på den svart-oranga bullen ser bra ut, små och smutta och med lite runda former som passar hojen i övrigt. Ett alternativ är ju styrändesspeglar, som dessa från Robban's:

Ombyggnadskitet från Hillbilly Motors är som sagt jävligt olackat, dessutom kräver det en rejäl översyn med spackel och slippapper innan det blir dags för lack - bläääääää! Kan återkomma med info om passform o.s.v. när jag börjat riva med det hela.

jo styrändesspeglar e ju en lösning men då nöjer jag mig nog med 1 spegel.
men ang. ombyggnadskittet, hur ser det du köpt ut? Ser det ut som det på bilden jag postade eller? Om inte, kan du posta länk från Hill Billy Motors?

Sunkit som fan att man ska behöva punga ut så stora summor o sen behöva spackla skiten själv för att d ska bli fint. :(

Hur mycket fick du betala för ditt? ligger d inte på runt 5000 balubas?

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Jag hittar inte det kitet jag har (websidan är ju fanimig helt bombad). Jag beställde det genom Robban's Speedshop där jag köpte hojen, så jag vet inte exakt vilken sida det fanns på.

Det påminner om det som sitter på den svart-oranga på dina bilder, men jag har ju kvar originalsadeln. Det är iallafall en väldigt liten glasfiberpryttel man får. Kolla på bifogad bild av originalet, jag har ringat in ungefär vad som blir kvar med ombyggnadskitet.

Dock är lyset (LED) lite mindre, det monteras dessutom innifrån. Det ingår ju inga blinkers, så det får man lösa på nå't sätt. Har inte kollat så noggrant än, får klura lite på det.

Ska leta lite på Hillbilly Motors hemsida och se om jag kan luska reda på vad det är jag köpt. Har för mig att den kostade 3 600 kr iaf, vilket förmodligen ger ett kilopris på en miljard! :D

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
XB12Ss
Finns det en speciell Buellförsäkring? Vart hittar man priserna på den?

Nee, jag vet inte om det finns någon speciell buellförsäkring.

Jag har jämfört priser hos ett antal bolag och Buellen är genomgående billigare än SpeedTriplen, trots den speciella Trumphförsäkringen via IF.
Buellen ligger troligen i en lägre klassning.

Hur dyrt det blir beror mycket på var man bor och om man har lyckats bli någorlunda gammal, det blir stor skillnad. Jag flyttar från Sthlm till en mindre stad snart och min premie nästan halveras!

Det fanns en speciell HD-försäkring tidigare genom Bilsport&MC som jag har för mig även kunde användas för buell, men det avtalet har upphört pga att den inte var lönsam för bolaget, för många stölder förmodligen, för det kan väl inte vara så många som lyckats klota av vägen med en HD.:va
Björne

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...