Deathmachine
Corrupt Streetfighter
här är lite godis tror jag för er som snackar om sportster o trim o sån dynga
http://www.blocket.se/vi/11021060.htm?ca=16_s
http://www.blocket.se/vi/11021060.htm?ca=16_s
Är det någon som vet hur mycket som skiljer en sporstermotor från bullens motor och växellåda?
Kan det gå att ta en standard 1200 sportstermotor och montera den i bullen?
Är lite orolig för att skjuta motorn i småbitar när man börjar trimma, den kan ju lätt kosta mer än vad min lilla blå är värd...
Tänkte prova på lite stripkörning i sommar, hoppas på att komma under 13sek med bara luft och buller...
Är det någon som vet hur mycket som skiljer en sporstermotor från bullens motor och växellåda?
Kan det gå att ta en standard 1200 sportstermotor och montera den i bullen?
Är lite orolig för att skjuta motorn i småbitar när man börjar trimma, den kan ju lätt kosta mer än vad min lilla blå är värd...
Tänkte prova på lite stripkörning i sommar, hoppas på att komma under 13sek med bara luft och buller...
Jag har hört att Buells racekit inte längre marknadsförs.
Är det någon här som har mer koll på detta?
Någon som sett och kan kan tipsa om något begagnat XB12 kit någonstans?
/Björne
En gammal sportster/Buell snurra passar inte i XB chassiet. XB motorn är kortare samt har en helt annan typ av infästning till ramen i bak. Den har mer av en ögla som sitter upptill där gummiupphängningen sitter fast medans den gamla i stort sett är plan baktill. Så dimensionerna på motorn passar inte in i chassiet alls...
Sen är också XB motorn ombyggd på typ alla punkter, den har i stort sett inget gemensamt med den gamla motorn utöver några packboxar...
XB motorn har inte heller en kassetväxellåda som den gamla har, utan blocket är helgjutet så om man ska byta växellåda måste man dela på blockhalvorna.
Sen har den annan vev, cylindrar, toppar, insug, kammar + kamkåpa etc etc etc...
Alla förändringar på XB motorn är gjorda för att den ska klara högre varv än den gamla så i mitt tycke är det bättre att bygga på en XB!
MVH
Björn
Men att frångå kasettväxellådan var ju inte vidare kul fär oss raceputtar. Det måste vara detta som ligger bakom Bakers beslut att inte ta fram någon &växlad låda till 04 Sportsters och Buell och upp?
S&S, Jims, Axtell, Edelbrock, ja samtliga trimtillbehörstillverkare verkar ju ha hoppat av att ta fam delar till 04 och upp. Eller har jag fel? Är det några juridiska hinder som HD/Buell skapat eller har man byggt en motor som svårligen låter sig trimmas/förstoras?
Mvh
J
Ja ur rent mek-perspektiv så är det klart synd att kassetlådan försvann... Men den kom tillbaks på XBRR motorn så vem vet vad som kommer i framtiden
Axtell vet jag har tagit fram XB cylindrar iaf (större kylvingsarea) Varför dem andra inte hakat på vet jag faktiskt inte... Kan mycket väl tänka mig att det finns en massa patent som är svåra att kringgå för trimfirmorna. Vet att det är därför som dröjt så länge för S&S att ta fram en TwinCam motor bla. Nu har jag ingen koll på hur dem har det men jag vet att dem tog fram en för några år sen som dem inte kunde sälja eftersom H-D hävdad intrång på deras patent... Men dem kanske har gått ut nu...
XB'n har ju "bara" funnits i 4 år nu och det kan också spela in... Firmor som S&S och Edelbrock är ju vana att leverera produkter till motorer som redan funnits i ett halvt sekel så det tar säkert ett tag för dem att vakna
Jag tror att XB marknaden är en ganska liten trimmarknad om jag ska vara ärlig... Det plus att XB motorn faktiskt är såpass effektiv som den är orginal gör nog att trimfirmorna inte lägger ner fullt krut på den...
XB motorn var (iaf vid lanseringen) världens starkaste serietillverkade stötstångsmotor om man ser till liter effekten!
Vi får väl helt enkelt ringa dem och fråga!
/Björn
LSL säljer ett styrdämpskitt till XB serien som verkar fint! Det sitter bra till under gaffelkronorna. American Sportbike har oxå ett kit men det går från ena gaffelbenet till sidan av ramen, mao inte så snyggt...
Vad ger en XB 1200:a ärligt på bakhjulet har du sett ngn bromsning?
Mellan 85-90 beroende på bänk och förhållande. XB9:an ligger inte alls långt efter när det gäller hästar men den saknar lite vrid.. XB9:an varvar ju 7500 orginal!
Sportster ärver ju Buellmotornas design numer men med lite mildare effekt, men vet du om XB designen med avsaknad kasettväxellåda kom att kontaminera även några årsmodeller av Sportster?
Jepp, från och med '04 har alla sportster modeller samma typ av design...
Skönt att höra att designen med kasettväxellåda kommer att fortsätta i Sportster/Buellmotorerna i framtiden!
Det är ju som sagt inte säkert... Men förhoppningsvis!!
/Björn
En sista fråga, vet du om det kommer 6-petade lådor på Buell/Sportster?
Näe, det är inget som jag hört iaf... Och så länge Sportster serien fortsätter köra vidare utan kassetväxellåda tror jag inte Baker kommer att göra någon heller... (iofs har dem tillverkat en prototyp som en dealer har i deras XB som dem tävlar med, tror det var Hal's H-D...)
H-D har ju till år tryckt dit sexväxlar i alla modeller utom just sportstern så det är ju inte omöjligt att den också får det inom några år!?
Till 2008 har Buell gått ut med ett Pm att dem ska sluta tillverka XB9'an och den bör ju följas upp utav något tycker man... Och eftersom Buell har ett jubileum då så går det vissa ryckten om att XBRR motorn då ska hamna i ett gatchassie.. Men det är låååångt ifrån bekräftat... Men OM den gör det så KANSKE den är nästa generation sportster motor och då har man ju kassetlådan tillbaks (Hmm... mycket spekulerande blir det )
XBRR motorn har bara fempetad låda men är det kassetlåda så kommer Baker garanterat att komma med en 6-växlad eftermarknadslåda!
/Björn
Får jag ställa en dum fråga? Vid närmare eftertanke så ställer jag frågan ändå, med eller utan tillåtelse, och låter er låta bli att svara om den är för dum: varför ska man ha sexväxlad låda på en Buell eller HD? Det blir ju bara mer växlande för att växlarna ta slut. Är det inte bekvämare med en fyr- eller fempetad låda med långa växlar så man slipper växla så mycket? Vrid har de ju så att de orkar dra på längre växlar.
Jag har hört att Buells racekit inte längre marknadsförs.
Är det någon här som har mer koll på detta?
Någon som sett och kan kan tipsa om något begagnat XB12 kit någonstans?
/Björne
Jag har hört att Buells racekit inte längre marknadsförs.
Är det någon här som har mer koll på detta?
Någon som sett och kan kan tipsa om något begagnat XB12 kit någonstans?
/Björne
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |