Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Är stormförtjust i Buells hojar. Läste i Bike härom nummret att XB-serien är storebror till cyklar som t.ex ducati monster etc Problemet sa dem var att XB-hojarna var svårare att sköta än monster... stämmer det?
brorsan har en monster och det har varit strul med att det kommit fukt i förgasare hit och dit.

Den allmänna uppfattningen är väl snarare att XB-modellerna är mer lättskötta. Remmen är ju helt underhållsfri, motorn behöver egentligen bara olja och bränsle (men man måste nollställa gaslägessensorn då och då, vilket kan göras med ett program som kostar ett par tusenlappar, eller hos en HD/Buell-återförsäljare), och i övrigt är det inte mycket som kan gå snett. Inga ventiljusteringar, eftersom motorn bygger på gammal beprövad och stabil stötstångsteknik.
Ska du sköta cykeln helt själv bör du dock skaffa ett par bra momentnycklar, eftersom bl a hjullagren är lite kinkiga med att inte dras åt för hårt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den allmänna uppfattningen är väl snarare att XB-modellerna är mer lättskötta. Remmen är ju helt underhållsfri, motorn behöver egentligen bara olja och bränsle (men man måste nollställa gaslägessensorn då och då, vilket kan göras med ett program som kostar ett par tusenlappar, eller hos en HD/Buell-återförsäljare), och i övrigt är det inte mycket som kan gå snett. Inga ventiljusteringar, eftersom motorn bygger på gammal beprövad och stabil stötstångsteknik.
Ska du sköta cykeln helt själv bör du dock skaffa ett par bra momentnycklar, eftersom bl a hjullagren är lite kinkiga med att inte dras åt för hårt.

Håller med ang lättsköttheten! (Vad gäller motorn iaf. Chassiet på Buell resp Monstern kan jag inget om). Buell/Sporster-motorn har ju, i likhet med alla HD-motorer, hydrauliska lyftare, det är det som gör att man slipper ställa ventiler.
Stiften kommer man åt med skiftnyckel om man är tvungen.
Lättåtkomligt spin-on-oljefilter mm. Koppling och transkedja är lätt att kolla och justera själv och behöver ofta inte justeras vid varje service.

Dessutom har man separat oljebad i koppling, trans och växellåda. Skiljt från motorns torrsumpsmörjsystem.

/J
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Blir motorerna lite mindre varvvilliga när de borras/strokas på grund av den ökade slagvolymen, ökade svängmassan och ökade slagländen (i fallet med strokning) eller använder man lättare grejer när man borrar/strokar för att motverka detta och få ned vibrationerna?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir motorerna lite mindre varvvilliga när de borras/strokas på grund av den ökade slagvolymen, ökade svängmassan och ökade slagländen (i fallet med strokning) eller använder man lättare grejer när man borrar/strokar för att motverka detta och få ned vibrationerna?
Bra fråga!
Framförallt strokning ger ju mer vrid även lägre ner i registret.
Man brukar dock på Sportster/Buell ändå kunna varva lika mycket som innan ty den strokade veven är i praktiken som regel av eftermarknadstyp från ngn high-performance-parts-firma (typ S&S, Jim's Carillo mfl). Det innebär att den har bättre stakar, kraftigare lager mm, samt är bättre balanserad.

Så vare sig man kör med tex ett strokerkit på 89", dvs 1460cc (3 5/8" i borr mot 3 1/2" orig och över 4 5/16" i slag jämfört med 3 13/16" original finns upptill 2003 års modell) eller går på bara borr och 88" (3 13/16" i borr mot 3 1/2" i original) så brukar man kunna varva till minst 7000 rpm (iaf med upptill 2003 års modeller, de nyare kan jag ej, vet inte ens om det finns sådana big-engine-kit till dem ännu)

Det är samma med min nya S&S-sportstermotor (100" med 4" borr och 4" i slag). Den kan faktiskt varva tom mer än de 7000rpm som min gamla trimmade 1200 som hade en "obalanserad" originalvev med originalstakar klarade. Detta tack vare att den nya motorn uteslutande består helt av S&S.delar, S&S-block osv.

Men du har förstås rätt i sak, större kolvikter och ökat slag ökar kraften på stakarna, veven och block mm.

/J


Vi
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Bra fråga!
Framförallt strokning ger ju mer vrid även lägre ner i registret.
Man brukar dock på Sportster/Buell ändå kunna varva lika mycket som innan ty den strokade veven är i praktiken som regel av eftermarknadstyp från ngn high-performance-parts-firma (typ S&S, Jim's Carillo mfl). Det innebär att den har bättre stakar, kraftigare lager mm, samt är bättre balanserad.

Så vare sig man kör med tex ett strokerkit på 89", dvs 1460cc (3 5/8" i borr mot 3 1/2" orig och över 4 5/16" i slag jämfört med 3 13/16" original finns upptill 2003 års modell) eller går på bara borr och 88" (3 13/16" i borr mot 3 1/2" i original) så brukar man kunna varva till minst 7000 rpm (iaf med upptill 2003 års modeller, de nyare kan jag ej, vet inte ens om det finns sådana big-engine-kit till dem ännu)

Det är samma med min nya S&S-sportstermotor (100" med 4" borr och 4" i slag). Den kan faktiskt varva tom mer än de 7000rpm som min gamla trimmade 1200 som hade en "obalanserad" originalvev med originalstakar klarade. Detta tack vare att den nya motorn uteslutande består helt av S&S.delar, S&S-block osv.

Men du har förstås rätt i sak, större kolvikter och ökat slag ökar kraften på stakarna, veven och block mm.

/J


Vi

Du verkar vara en aldrig sinande källa till kunskap!

Upplevs motorn som lite "segare" (förstå mig rätt) om man borrar/strokar den? Även om den har samma varvtalsbegränsning som tidigare så borde ökad svängmassa göra att gasresponsen blir lite sämre, eller?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du verkar vara en aldrig sinande källa till kunskap!

Upplevs motorn som lite "segare" (förstå mig rätt) om man borrar/strokar den? Även om den har samma varvtalsbegränsning som tidigare så borde ökad svängmassa göra att gasresponsen blir lite sämre, eller?

Nej tvärtom! Det ökade vridet får mycket större influens än den marginellt ökade svängmassan. Det är vridet på låga varv som gör att man upplever vissa motorer som mer heta på gröten och pigga än andra när man ruppar till med gasen tex.

Om du skaffar ett borr- och/eller strokerkit så kommer du efter montering i själva verket att ha ökat kvoten mellan slagvolym/svängmassa samt även mellan vrid/svängmassa. Dvs motorn blir än mer rapp på gasen.

/J
 
Last edited:

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Jag har ett par cyclone toppar från 1997 monterade på min cusom 883a 2004 borrad till 1203 cc, det finns många rykten, men inte så många som vet verkar det som, sen körde jag omkring med insprutning redan förra året så jag han före H-D med lanseringen av sprut, det mesta passar fortfarande på 04an, veven är dock annurlunda eftersom VR sensorn till tändingen styrs av den, och fästen till avgassystem måste också vara fast i motorpaketet eftersom det rör på sig. kammar syllar mm är fortfarande samma...
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jag har ett par cyclone toppar från 1997 monterade på min cusom 883a 2004 borrad till 1203 cc, det finns många rykten, men inte så många som vet verkar det som, sen körde jag omkring med insprutning redan förra året så jag han före H-D med lanseringen av sprut, det mesta passar fortfarande på 04an, veven är dock annurlunda eftersom VR sensorn till tändingen styrs av den, och fästen till avgassystem måste också vara fast i motorpaketet eftersom det rör på sig. kammar syllar mm är fortfarande samma...

Cylindrarna har samma längd, samma bultmönster men har mycket större kylflänsar! Kammarna har annan timing eftersom dem nyare sportstermotorerna klarar av varv bättre.... Dem nya sportster motorerna har annat drev till olje pumpen, och kan ha annat innanmäte i pumpen... Jag är inte helt säker på om den ändrades till nya, men jag vet att XB fått en ny typ av pump nu iaf!
Veven är annorlunda, likaså vevstakarna, kolvarna plus kolvbultarna. Den gamla typen av kolvbultsutdragare passar tillexempel INTE i nya motorn...
Topparna är nya med större kylflänsarea samt ny portning, nya ventiler med tunna 7mm's skaft samt nya ventilfjädrar av så kallad "Nascar"-stil, dvs endast en fjäder som är konisk istället för två stycken konventionella fjädrar...
Ventilkåporna är annorlunda och numera enbart två delade istället för tre delade, det räcker med bara två delar när motorn är gummiupphängd, det finns större utrymme i ramen då. Det är en annan typ av vevhus ventilation. Det är en annan luftburk... Blocket är annorlunda och numera utan kassettväxellåda, dvs helgjutet. Det finns också "oil-jets" (vet inte vad det heter på svenska) som sitter i blocket och spayar kolvarna undertill med en oljedimma som extra kylningen, fanns inte förrut... Transkåpan är ny och om jag inte minns fel så är även motordrevet nytt... Etc, etc.... Det var iaf vad jag fick lära mig på utbildningen och vad som står i alla microfischer när jag letar delar till kunder.
Motorn är en vidarutveckling av den gamla men det betyder inte att det är gamla delar i den! Merparten är nytt, allt av större betydelse ÄR nytt. Sen att bultmönster och dimensioner är lika i vissa fall innebär inte att sakerna inte förändrats/är nya...

Cylindrarna i en 883'a från 2000 och framåt har förövrigt för tunt material för att borra ut till 1200cc, dem kommer att slå sig... Från med 2000 års modell ska man byta cylindrarna....

Som sagt... "det finns många rykten, men inte så många som vet verkar det som"

MVH
Björn
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Cylindrarna i en 883'a från 2000 och framåt har förövrigt för tunt material för att borra ut till 1200cc, dem kommer att slå sig... Från med 2000 års modell ska man byta cylindrarna....

Som sagt... "det finns många rykten, men inte så många som vet verkar det som"
Hur kommer det sej då att jag eller rättare sagt Tassen lyckats borra mina 883 cyllar till 1203 cc. och jag kört snart 2000 hårda mil med dom, dessutom sitter det Andrews N4 bolt on kammar i och som sagt cyclone toppar från 97 och Wiseco kolvar 10:1 buell kolvar, buell insprutning spjällhus med saab 290cc spridare och Vems styrkort, remmen har jag dragit av tre (3) gånger desutom rätt inställd så nu har jag byggt om den till kedja. Flänsarna på toppen är ca 5mm mindre på cyclone topparna och man ser det ändast på trans sidan om man vet om det. Har någon frågor om detta så ring mig gärna på tel 0708279980 Lasse
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Glömde skriva att dom två delade vipparmshusen passade rakt av på cyclone topparna och anledningen till att jag bytte ut mina 04 toppar med 7mm skaft ventiler och med "nascar" fjädrar inte hänger med till 7000 varv då dom är för klena och det skulle bli dyrare och förbättra dom.

Om det är så att H-D, Bike Line MM förlorar pengar på att folk borrar sina cyllar och inte köper nya kan jag tänka mig att skriva att den exploderade eller nått, men det kostar en en Ny 07 Firebolt XB12R Hahaha
 
Last edited:

Bösen

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Veddige
Hoj
ingen just nu
Jag va på gbg motorshow igår och såg den nya XB12Ss Long! Utseendet va helt ok, och dynan va ju mycket mer anpassad för passagerare. Men vad är det som skiljer lite mer specifikt mot XB12S??? Var är den förlängd???
Är det någon som har provkört och kan tala om vad som skiljer i körbarhet???
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Du verkar ha lite svårt att tro på mina ord... Det är klart, du vet ju inte vem jag är så det är ju inte så konstigt!
Kort resumé av mina arbeten: Mellan 1999-2001 pluggade jag fordon och under den tiden så hade jag ca 20 veckors praktik på Probike Täbys verkstad där Christian Merlid var chef. Den verkstan ligger i samma hus som H-D Sweden och under den tiden var Charley Karling, www.karlingracing.com , reklamationschef så det är Charley och Christian som lärt mig det jag kan. Det är också Charley som fram tills för ca två år sen höll i all teknisk utbildning i Sverige av H-D mekaniker, Anders Lundgren har efterträtt honom.
Efter 3 sommarjobb hos Probike Täby samt en termin på mc-utbildningen i Motala så hade jag en kort session på Sportscars Motorsport i Spånga där jag hjälpte till att bygga motor till historisk bilracing. Från 2001 fram till sent 2005 jobbade jag dock på Probike Täby's verkstad. Sen dess jobbar jag numera på Harley-Davidson PA&M som är huvudlagret för H-D och som ligger i samma hus. Jag har också varit med på dem flesta tekniska utbildningar under 2000-talet...
Jag bifogar mitt diplom från 2004 Sportster utbildningen så du inte behöver tvivla på min kunskap!!

Och eftersom jag nu jobbar på huvudlagret och där hjälper alla Sveriges butiker och verkstäder med reservdelsfrågor så jag är väl förtrogen med vilka delar som passar i vilken årsmodell....

Jag var dessutom den första som genomförde en 1200 konverting i Sverige av en ´04 883'a, det var därför jag kom ihåg att inte den gamla kolvbultsutdragaren passade, kolvbulten hade nämligen en mindre innerdiameter så jag blev tvungen att svarva ner änden på verktyget. Jag kommer också ihåg att H-D inte hade hunnit lagerföra 1200 cylindrar så pass tidigt vid lanseringen av '04'orna så kunden blev tyvärr tvungen att vänta lite... För cylindrarna gick inte att borra eftersom dem då PRECIS skulle hamna utanför H-D's toleranser avseende godsdiameter. Förr i tiden så hade 883 cylindrarna enormt mycket gods, man brukade skämta om att det var inte cylinder ökningen som var den stora prestations höjningen vid borrning, det var lättningen :D
Denna typ av cylinder slutade H-D med år 2000, säkerligen för att dem ville sälja mer cylindrar!!
Jag har pratat med Christian och Charley angående borrningen förrut, dem säger att det går men att det är så på gränsen att dem inte vill göra det, dem tycker man ska köra på nya cylindrar istället. Detta är också synsättet dem flesta auktoriserade verkstäderna, inte för att tjäna pengar som cynikern skulle tro!
Jag vet att Tassen har koll på sportster motorer, och jag vet att han tillhör det gamla gardet så han har säkerligen provat mycket själv och kommit till slutsats att det funkar. Jag tror nog inte att att han borrar dem fullt ut, så att det blir 1203cc, jag tror han sparar några tiondelar för att vara på den säkra sidan. (Men jag har dock inget belägg för den tron, det är ren spekulation från min sida!)

Jag vet att dem gamla ventilkåporna passar rakt av, det var därför jag sa bultmönster och dimensioner överenstämmer! Dock kan man inte ha den nya typen av ventilkåpor i en äldre sportster (om man inte vill plocka ut motorn enbart för att lyfta bort ventilkåporna...)
När det gäller ventilerna i din 883 topp så är dem inte klena för att dem är av "nascar" typ, dvs koniska. Dem är klena för att dem sitter i en 883'a!!! En 883 är liksom inte designad för att varva över 5000 varv... Den har inte kammar för det bland annat.... Det sitter koniska ventilfjädrar i XB9'an och den varvar 7500 orginal... Och vid dem varven är det bättre med 7mm ventiler (skaften alltså:tungan ) för dem är lättare och är därmed mer lämpliga för högre varv.

Cyclone topparna är för övrigt vanliga 1200 toppar, det är Thunderstorm topparna, som jag tror kom med '98:ans S1 White Lightning, som är högprestande toppar som blandannat höjer kompet och har annan portning.

883 topparna funkar med 3 13/16 borr men då måste man gröpa ur förbränningsrummen lite, monterar man dem som dem är blir kompet cirka 14:1 och det är aningens högt... Gröper man ur förbränningsrummen så att dem blir cirka 62cc stora så får man runt 9,5 i komp om jag inte minns fel (med flattop kolvar dvs)
Jag tror det hade varit billigare att göra det plus en schysst portning samt nya ventilfjädrar än ett köp av toppar. Om dem inte var billiga förståss:)

Att Buell insuget passar beror återigen på att dimensionerna är dem samma som förut!

Att remmen gått av tre gånger låter skumt... Jag vet att den gamla typen av rem höll för en 130 hästars FatBoy med 1850 motor utan problem! Och den remmen var klenare än den nya...
Det som knäcker remmar är antingen feljustering, men det hade du ju koll på, ryckig körning (typ försöka få upp den på slangen)
En kombination av dåligt spänd rem och ryckig körning är mardrömmen!
Sen är stenar ett problem också! Det många inte tänker på är att om en sten kilas fast så kan den lätt göra märken i aluminium belthjulen och om dem får nån vass kant så ligger nästa rem i farozonen...

Jag försöker inte lura dig, den infon jag har kommer så att säga från en "säker" källa....

skanna.jpg

Jag tvivlar inte på dina kunskaper och ditt CV ser bra ut, men det jag har är ju fakta att det uppenbarligen fungerar utmärkt att borra cyllarna till STD, mina orginal toppar som Tassen satte i 1200 Rowe ventiler i fick slipas ner en aning i storlek för att slippa byta sätesringar, men dom blev otäta efter ett tag då fjäder trycket är för dåligt, då valde jag Cyclone topparna som dessutom är portade och har bättre förbränningrum då jag satte i Wiseco högkompkolvar, Mina gammla toppar är ett bra grund ämne till nya projekt kanske en regäl strokning i framtiden om det kommer vevparti som går att använda till 04 an. Jag Är 47 år och haft 5 H-D hojar varav 3 st helt nya innan sportstern köpte jag en ny FLRHI 97 som jag hade till 02 sen var jag utan hoj till 04 då ville jag ha än lätt hoj eftersom jag är mycket lekfull av mig. Ja remmarna har självklart gått av när jag lekt men va fan det skall väl hålla för det, meningslöst att trimma om man inte använder effekten sen. Den sista remmen kollade en H-D mekaniker dessutom på Harley Choppen åt mig så den var rätt spänd för säkerhetens skull men vad hjälpte det. självklart hade jag även belt hjulen under luppen för att kolla skador.Konventeringen til kedja kostade samma som en ny rem, nackdelen är väl att jag troligen får byta under sessongen eftersom jag kör mycket och att det smutsar ner, men jag slipper förhoppningsvis köra hem hojen på släpkärra med jämna mellanrum:yoparty
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jag tvivlar inte på dina kunskaper och ditt CV ser bra ut, men det jag har är ju fakta att det uppenbarligen fungerar utmärkt att borra cyllarna till STD, mina orginal toppar som Tassen satte i 1200 Rowe ventiler i fick slipas ner en aning i storlek för att slippa byta sätesringar, men dom blev otäta efter ett tag då fjäder trycket är för dåligt, då valde jag Cyclone topparna som dessutom är portade och har bättre förbränningrum då jag satte i Wiseco högkompkolvar, Mina gammla toppar är ett bra grund ämne till nya projekt kanske en regäl strokning i framtiden om det kommer vevparti som går att använda till 04 an. Jag Är 47 år och haft 5 H-D hojar varav 3 st helt nya innan sportstern köpte jag en ny FLRHI 97 som jag hade till 02 sen var jag utan hoj till 04 då ville jag ha än lätt hoj eftersom jag är mycket lekfull av mig. Ja remmarna har självklart gått av när jag lekt men va fan det skall väl hålla för det, meningslöst att trimma om man inte använder effekten sen. Den sista remmen kollade en H-D mekaniker dessutom på Harley Choppen åt mig så den var rätt spänd för säkerhetens skull men vad hjälpte det. självklart hade jag även belt hjulen under luppen för att kolla skador.Konventeringen til kedja kostade samma som en ny rem, nackdelen är väl att jag troligen får byta under sessongen eftersom jag kör mycket och att det smutsar ner, men jag slipper förhoppningsvis köra hem hojen på släpkärra med jämna mellanrum:yoparty

Jag har nog inte uttryckt mig helt som jag velat då :)
När det gäller cylinder borrning av 883 cylindrar så för att ta upp dem till 1203cc så måste man ta bort cirka 1/4"!! Det är om jag inte är helt snurrig nu nånstans runt 6,25-6,35 millimeter!!! Det är jäkligt mycket att ta bort i en borrning :D
Kolla gärna andra borrnings-inlägg gällande rad fyra motorer, jag är ingen expert på dem men där handlar det mer om cirka 3 millimeter tror jag i genomsnitt. Dock så är ju dem i 99 fall av hundra vattenkylda så det är ju inte en rak jämförelse men det ger ju ändå ett hum om hur mycket material man tar bort! Som exempel, bigbore Suzuki 1100 motorerna burkar väl ligga runt cirka 1193(?) efter borrning, en ökning på cirka 100cc. Nu är matte långt ifrån min starka sida, men delar man 1193 med 1100 får man ju 1,0845 vilket bör betyda en ökning på cirka 8,45% (om jag tänker fel så rätta mig gärna, matte är som sagt inte min starka sida:D )

Tar man sen 883'ans volym ökning, 1203 delat med 883 får man 1,3624 vilket i min hjärna iaf blir en ökning med 36,24%!! Oavsett om jag räknat/tänkt fel nu så ser man iaf svart på vitt att det är en jäkla volym ökning jämfört med en radfyra!!!! Och det på bara två cylindrar...
Det jag vill ha sagt med detta är att det är sjukt mycket material man tar bort ur cylindern vid borrning... Den gamla typen av cylinder är helt klart en kvarleva från gamla hederliga gjutjärnstiden :)

Det H-D gjorde till 2000 års modell var att tunna ut materialet i cylindern så att det inte fanns lika mycket att borra ur. Mao blev det mer av en "normal industri standard" på fodrernas godstjocklek, inte godstjocklek som på en gammal John Deere traktor :D Det gjorde att om man då borrade dem ändå så hamnade man utanför H-D's egna toleranser gällande godstjocklek, dem toleranserna är ju satte efter ett antal kriterier! Framförallt så ska det ju vara marginaler på en gatmotor, dvs den ska hålla länge och under extremt varierande förhållanden! Dvs, på en mer "race inspirerad" maskin behöver man kanske inte ha samma marginaler, det är inte av samma betydelse där.

Poängen med att ha ordentligt med gods kvar är att det ska klara av temperaturen bättre, dvs se till att cylinderfodret inte slår sig när maskin är varm/för varm. Här är ju förändringen som kom till Buells XB serie och sen 2004 och framåt Sportster en viktig ingrediens, dem motorerna har ju större kylarflänsarea vilket medför att dem cylindrarna bättre kan ta hand om värmen som cylinderfodrerna utsätts för!
Med det sagt så kan XB och 2004 senare sportster cylindrarna säkert ligga närmare "gränsen" avseende foder tjockleken än dem äldre cylindrarna.
Hur mycket närmare är ju en rent teoretisk fråga, allt handlar ju om under vilka förhållanden motorn jobbar och vilka krav på livslängd man ställer!!!! OCh servicen av motorn spelar den också en stor roll samt vilken typ av olja man använder, mao finns det många parametrar som spelar!!!

Och det som händer om fodret är för tunt och slår sig är ju inte att maskinen flyger i småbitar, det som händer är att cylindern får en annan form än kolven helt enkelt vilket medför att man förlorar lite kompression. Hur mycket beror så klart på hur mycket cylindern slår sig, och slår den sig alldeles för mycket så kan till och med kolven bli skrot. Men allt detta beror ju som sagt på en jäkla massa parametrar, i bästa fall så slår sig inte cylindern alls! Då kanske man kört på en riktigt fin olja med bra kylegenskaper som man kanske också bytt ofta. Man kanske är den typen som river av cylindrarna varannan vinter, bara "för att kolla" och "fin putsa" lite och då kanske den inte gått så långt så att det påverkat speciellt mycket.
Eller så tycker man den går kanonfint men vid nån senare renovering så ser man trots att man tyckt hojen gått som ett skållat ollon så är ändå cylindern oval och lite vriden....
Mao, parametrar och parametra!!:D

Jag var kanske inte speciellt informativ när jag bara sa att "cylinderarna kommer att slå sig"... Men det var min kort-korta version av texten ovan :D
Jag tolkade din "det finns många rykten, men inte så många som vet verkar det som" som om du tyckte jag bara snackade goja utan info som backade upp mina åsikter, nu har jag iaf visat varifrån mina åsikter kommer :)

Summa summarum när det gäller cylinder borrningen:
Dina cylindrar ligger enligt H-D's toleranser utanför det acceptabla området, men det behöver inte betyda att dem explodera vid uppstart för det:tungan
Allt beror på användningsområde och omständigheter!!

Nu när jag ändå passat på att skriva så här sjuuuuukt långt kan jag lika gärna klistra in en text jag har angående Buell och Sportster toppar, kanske finns några fler här (förutom jag, Jörgen och Lasse :gnissla ) som tycker om det mekaniska i våra hojar! :)

Sportster and Buell Heads
Aaron Wilson
Screaming Eagle Sportster heads are what we call a "Lightning" head. They came out in 1996 on Buell S1 Lightning models, and a dual plug version came on the 1200S as well. They have the same size valves as a regular 1200 head: 1.715" intake & 1.480" exhaust, and the ports are the same. HD claims 8% better flow from the Screaming Eagle heads. But I've flowed a lot of heads, and I haven't seen it. Even identical heads vary pretty significantly from one to the next, and the range of numbers I get from 1200 heads and SE or Lightning heads is pretty much the same.
The big difference between a 1200 head and a Lightning head is the chamber. Where the 1200 head is a 67cc hemispherical chamber with no squish band, the Lightning head is a 62cc chamber with a pair of 10 degree squish bands. Note that these 10 degree squish bands don't do anything for you with a stock flat top piston. But the smaller volume of the Lightning chamber bumps the compression ratio up to about 10:1 with flat tops. That's really where the performance improvement of a Lightning head comes from.
The problem with Lightning heads, besides the ports and small valves, is that the extra material they put in the chamber to get the volume down tends to shroud the valves. The shrouding gets really bad when you start sticking big valves into the heads. When we do a 1.850" or 1.900" valve in a Lightning head, we always have to unshroud the valves quite a bit to get the low lift flow back. And that ends up taking the chamber bigger, often all the way back to 67cc where the 1200 head is. So then we have to either cut the hell out of the deck to get back to 62cc, or generally we recut the squish band to 15 degrees and put the customer into a set of Thunderstorm pistons, which is a better solution anyway because he gets a squish band. So essentially, we end up converting the Lightnings to Thunderstorms.
In 1998, Buell came out with the Thunderstorm head. It has improved ports as well as larger valves: 1.810" intake and 1.575" exhaust. The chamber is 67cc like the 1200 head, but it has a pair of 15 degree squish bands. So this chamber doesn't have so much material in it and they're able to put in big valves without shrouding them. It's a big improvement. If you put the Thunderstorms over flat tops, you'll have 9:1 compression with no squish just like you'd have with a 67cc 1200 head. But Buell paired these heads with a small 15 degree domed piston that gives 10:1 compression. All in all, it's a much better setup than the SE/Lightning heads. And the ports have some extra material where the Lightning heads really need it, so we're able to make a better port out of them. One downside to Thunderstorm heads on Sportsters though is that they're only available in black finish, no silver or black w/polished fins (not that some people don't convert them). Lightning heads have been made in all 3 finishes. Also, Thunderstorms have 7/16 NC front mounting holes, your Sportster uses 3/8, so you've got to drill the holes in your mount and swap your hardware, but that's pretty easy.
In 2003, Buell came out with the "XB" head. Same size valves as the Thunderstorms (1.810/1.575), but the valve stems are 7mm for less weight and the springs are conical style. They can easily support .550 of lift right out of the box, where all the older heads were only safe to about .500. They also have a 62cc bathtub chamber with a pair of flat squish bands. So now you can get 10:1 with your flat tops and have an effective squish band and big valves that aren't shrouded, and the best ports they've ever made (they tend to flow about the same as Thunderstorms but it's a less turbulent flow). In 2004, they put these heads onto the 1200 Sportsters as well, and they made them black with polished fins (the Buell XB heads are silver). Putting XB or 04XL1200 heads onto an 86-03 model isn't too bad, the only real issue is the front mounting bolts (front head), they moved the right front one inboard by a quarter inch and like the T-storms, the hardware is 7/16" as used on most Buells. So you've got to open up the holes in your front mounting bracket and elongate the right side one. If you go the XB (silver) route, you'll also have to mill/drill/tap your breather holes, the XB heads have the bosses but they're not prepared because the XB breathes out the top of the rocker box.
Källa: http://www.sportster.org/tech/evo-tech/heads.shtml

/Björn

Edit: Det finns Screamin Eagle ventilfjädrar som passar till din '04 topp, dem klarar 7000 varv, upptill .575 kammar samt att trycket ökar till 208lbs. Artikelnumret är: 18013-03A
 
Last edited:

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Det va djädrans va du kunde skriva... Har för mig Tassen viskade nått om att 04 cyllarna hade fått lite mera gods igen.... Jo eftersom jag är kontorist och sitter framför datorn hela dagarna så använder jag nästan all dö tid till att surfa på nätet efter harley prylar, så visst vet jag att det finns starkare fjädrar, vad jag skulle behövt då är nya fjädrar, ventiler, montering av nya säten inklusive portning av kanaler och förbränningsrum, Cycklone topparna fick jag för 3500 sen betalade jag 300 kr för inslipning av ventilerna samt lite moddifiering av dom samt blästring av topparna. som sagt jag har ju kvar 04a topparna som är ett perfeckt grundämne för senare moddifieringar. Vadå varanan vinter, jag river varje vinter, skulle till o med kunna tänka mig och kolla dom mitt sessongen med, Har mekat en hel del Icc karting där river vi cyllindern efter varje heat för att kolla hur kolven ser ut, lite enklare med två takt men ändå...
Lasse
 

Bösen

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Veddige
Hoj
ingen just nu
Jag tänkte bara kolla:
någon som har kört vält med sin xb än?? vad hände??
Vad är mest utsatt vid en omkullkörning?? Som tillbehör finns ju rampuckar... gör dom nytta??

Har ni helförsäkring allihopa eller finns det någon som vågar köra med halvförsäkring??
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top