Rampuckar é altså ett bra tillbehör. Detdär med lackade rampuckar såg ju skitfräckt ut.
En annan fråga. Är det bara borrningen som skiljer xb9:an och 12:an?
Jag menar t.ex om man har en xb9 och vill stroka den så finns det ju 1450cc till 12:an om man fräser lite i motorblocket... kan man sätta dom cyllarna på en xb9:a också???
kan man ta cyllarna från en xb12:a och sätta på en xb9:a (antar att man behöver fräsa lite i blocket då med) och sedan använda xb12:ans ecu och få det att funka??? topparna, hur mycket skiljer dom??
Till sist! xb9sx....vad skiljer från en xb12:a förutom ovanstående samt silvrig ram. är det andra saker som skiljer??? det skiljer ju en del i pris!
Som ni förstår så har jag ingen hoj än.... tror faktiskt inte det blir någon denna sommaren ens.... men om jag säljer cadillacen i sommar så kanske nästa år... men jag är vetgirig när det gäller bullen så då é ju denna tråden perfekt!
I stora drag så är det som skiljer en XB9 motor från en XB12 motor detta:
Vevaxel, vevstakar, kolvar, ventiler, tror att det är ett aningens större förbränningsrum men är inte säker på det... Sen är trottelhuset större, jag tror det är 48 mm mot 45 på XB9:an. Headersen är också grövre på XB12:an, sist men inte minst så har den andra kammar också.
(XB12:an är enkelt beskrivet en strokad XB9:a, sen har man anpassat andra saker efter den större volymen)
Så det är samma cylindrar på XB9:an och XB12:an orginal. Det går att köpa aningens större cylindrar som inte kräver att man fräser om blocket, då blir en XB9:a 1050cc och en XB12:a ska bli 1250 enligt hemsidorna. Sen finns det ett kit som kräver omborrning av blocket, då blir en XB9:a 1150 och en XB12:a 1450.
Det går att stroka en XB9:a med XB12:ans vev men då får man nog klura lite kring kolvarna så att inte kompet blir för högt eller kolvkontakt, jag är för trött nu för att fundera ut hur det kommer bli
Men om man vill att det ska lira fullt ut så är det ju mer grejor som bör bytas!
Det enda som skiljer en XB9SX mot en XB12S är, utöver motorn, enbart kosmetiska saker. Genomskinlig plast som först bara fanns i blått, finns nu i rökfärgat och rött också. Styret skiljer sig, instrumenteringen har en annan layout. Motorkåporna är svarta istället för guldfärgade. Det sitter en annan sadel på XB9SX:n samt handtagsskydden plus gallret över lyset. Sen har "osthyveln" (skylthållaren) ett blå eloxerat galler som ska matcha dem genomskinliga kåporna. Så var det iaf när den bara fanns i blå genomskinlig plast, nu vet jag inte riktigt hur det är när det finns fler färger att välja mellan...
Mao: Det man ser är det som skiljer om man säger så
MVH
Björn