Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Ni som lagt några mil med era bullar; hur långt håller era bakdäck? I söndags såg jag några oroväckande små "sprickor" mitt på däcket på vissa ytor. Körde en sväng och ca 25 mil senare såg det ut så här:



Har sammanlagt kört 426 mil med hojen (och därmed med också däcket). Det är alltså ett originalmonterat Pirelli Diablo, tycker det borde hålla liiiite längre. Jag är ju för fan noob på detta så det har inte blivit några (fuckyou-) burnouter, wheelies eller annat omoraliskt.

Å andra sidan måste jag ju säga att det har varit grymt grepp i däcket. Det har definitivt räckt till och blivit över för min förmåga att köra. Jag byter hellre däck ofta än köper en bakelitsula som håller i 10 år men har noll grepp.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Ni som lagt några mil med era bullar; hur långt håller era bakdäck? I söndags såg jag några oroväckande små "sprickor" mitt på däcket på vissa ytor. Körde en sväng och ca 25 mil senare såg det ut så här:



Har sammanlagt kört 426 mil med hojen (och därmed med också däcket). Det är alltså ett originalmonterat Pirelli Diablo, tycker det borde hålla liiiite längre. Jag är ju för fan noob på detta så det har inte blivit några (fuckyou-) burnouter, wheelies eller annat omoraliskt.

Å andra sidan måste jag ju säga att det har varit grymt grepp i däcket. Det har definitivt räckt till och blivit över för min förmåga att köra. Jag byter hellre däck ofta än köper en bakelitsula som håller i 10 år men har noll grepp.

Förutom körstil påverkar även vägytan och lufttrycket däckets livslängd.
Jag har bara kollat runt vad gäller XB12X-däck, och där verkar folk få 500-1000 mil ut ur dem beroende på körstil och (förarens) massa (enligt diskussioner på http://www.advrider.com), men risken finns väl att D616 och Scorpion Sync har lite hårdare gummiblandningar än Diablo, så att få byta däck ungefär var 500:e mil verkar inte helt orealistiskt.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Förutom körstil påverkar även vägytan och lufttrycket däckets livslängd.
Jag har bara kollat runt vad gäller XB12X-däck, och där verkar folk få 500-1000 mil ut ur dem beroende på körstil och (förarens) massa (enligt diskussioner på http://www.advrider.com), men risken finns väl att D616 och Scorpion Sync har lite hårdare gummiblandningar än Diablo, så att få byta däck ungefär var 500:e mil verkar inte helt orealistiskt.

Vägytan är ju sedvanlig svensk öststatsstandard, lufttrycket är enligt specifikationerna och körstilen är som sagt inte överjävligt aggresiv. Återstår då bara förarens massa! :gnissla

Det blev efter en stunds konfererande med Robban's Speedshop ett Good Year [nå'nting] (minnet är bra men kort), som ska ha jämförbara prestanda med Pirelli-däcket men lite bättre hållbarhet. Får se hur det funkar, det lär väl ändå bli ytterligare ett däckbyte innan säsongen är över.

Hej på er..

Hittade lite sköna bilder på en turbo Buell.. Synd att man är lite för lång för dessa skönheter, annars hade kanske MT´n fått sällskap i garaget..

Ride on!

Läckert! Undrar hur det funkar med turbon, det sägs ju att en stor twin blir problematisk att turbomata p.g.a. de ojämna avgaspulserna. Gillar längden på avgasröret.

Det där insugsröret verkar dock sitta lite sårbart vid aktiv kurvtagning.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Läckert! Undrar hur det funkar med turbon, det sägs ju att en stor twin blir problematisk att turbomata p.g.a. de ojämna avgaspulserna. Gillar längden på avgasröret.

Det där insugsröret verkar dock sitta lite sårbart vid aktiv kurvtagning.

Det lindade röret är det gemensamma avgasröret från bägge burkarna. Det ser inte ut att vara så gränssättande vid nedlägg tror jag :va

/J
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Det lindade röret är det gemensamma avgasröret från bägge burkarna. Det ser inte ut att vara så gränssättande vid nedlägg tror jag :va

/J

Ja det är ju avgasröret naturligtvis! :rodnar Fast jag tycker ändå det verkar vara ivägen om man ska kurva lite aktivt. Du som bygger en tocken däringa dragbike behöver ju inte oroa dig för så'nt. :D

Såg filmen som du lagt ut, såg (och lät) riktigt nice ut. Ta't lugnt bara när du gasar med den uppe på lyften, såg lite vingligt ut trots spännbanden. En kille i Nyköping gjorde samma sak fast med bil. Ordentligt preppad big block-Corvette på fyra pallbockar, sitter i bilen med växel ilagd, ruppar till på gasen och; vroom, skutt, pang in i arbetsbänken.
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Läckert! Undrar hur det funkar med turbon, det sägs ju att en stor twin blir problematisk att turbomata p.g.a. de ojämna avgaspulserna. Gillar längden på avgasröret.
Det där insugsröret verkar dock sitta lite sårbart vid aktiv kurvtagning.[/QUOTE]


Verkar funka fint för AM-Racing, och "vår" motor är ju större än Buell´s..

http://www.amracing.se/ovrigt.html
 
Last edited:

spok

www.angolastuntcrew.com
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9r
Japp då är man igång igen, Xb12s. Redan har signalhornet skakat loss, givetvis är dettum på insexen å den hade jag ju inte så den får skramla tills jag antingen köpt nya verktyg eller knattrat förbi nån verksta'. Önskar alla en superskön hoj-sommar!
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Japp då är man igång igen, Xb12s. Redan har signalhornet skakat loss, givetvis är dettum på insexen å den hade jag ju inte så den får skramla tills jag antingen köpt nya verktyg eller knattrat förbi nån verksta'. Önskar alla en superskön hoj-sommar!


Skaffa blå loctite och lägg en droppe på bulten innan du sätter dit den igen sen när du fått verktygen... :fakta
Dubbelkolla också så det är insex och inte torx (27 är en rätt vanlig storlek på andra ställen)...
 
Last edited:

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
Här tränger man in sig i buell tråden det är nämligen så att jag är lite sugen på just en sådan :)

Har ett stort men bara! Är det någon som har koll på vilka servicar man måste göra från 0 mil till 1000mil och vad de kostar i runda slängar.

Undrar även vad som kan vara av vikt att kolla på en båge när man skall handla. Har hört att det har varit lite barnsjukdommar på 04 och neråt men jag tror jag satsar på en 05:a eller 06:a ändå för att köra.

De hojar jag syftar på är xb12 eller eller firebolten.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Här tränger man in sig i buell tråden det är nämligen så att jag är lite sugen på just en sådan :)

Har ett stort men bara! Är det någon som har koll på vilka servicar man måste göra från 0 mil till 1000mil och vad de kostar i runda slängar.

Undrar även vad som kan vara av vikt att kolla på en båge när man skall handla. Har hört att det har varit lite barnsjukdommar på 04 och neråt men jag tror jag satsar på en 05:a eller 06:a ändå för att köra.

De hojar jag syftar på är xb12 eller eller firebolten.

Välkommen! :tummenupp
Du har en service vid 1600 km som kostar runt 2500:- (beroende på hur girig din lokala HD/Buell-handlare är). Nästa service är inte förrän vid 8000 km, och verkar omfatta ungefär samma delar av cykeln, så det är mycket möjligt att den kostar lika mycket, men det vet jag inte än. Sedan kommer servicearna var 800:de mil efteråt.

05 tror jag de nya drivremmarna kom, och det kan definitivt vara värt det, annars tror jag inte det är så relevanta ändringar sett till driftssäkerhet.
XB12 är hela serien med XB-ram och ~1200-kubiks motor. Firebolt är den specifika modellen XB*R (oavsett om det gäller 900- eller 1200-kubiksmotorerna). :fakta

Lycka till med hojinskaffning! Du har definitivt fastnat för en schyst uppsättning maskiner. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det är ju avgasröret naturligtvis! :rodnar Fast jag tycker ändå det verkar vara ivägen om man ska kurva lite aktivt. Du som bygger en tocken däringa dragbike behöver ju inte oroa dig för så'nt. :D

Såg filmen som du lagt ut, såg (och lät) riktigt nice ut. Ta't lugnt bara när du gasar med den uppe på lyften, såg lite vingligt ut trots spännbanden. En kille i Nyköping gjorde samma sak fast med bil. Ordentligt preppad big block-Corvette på fyra pallbockar, sitter i bilen med växel ilagd, ruppar till på gasen och; vroom, skutt, pang in i arbetsbänken.

På min hoj är det pinnarna som tar i först, den går att lägga ned mer än en standardsportster, jag kör ju mycket småbana och kurvvägar med den. Det är ingen dragbike.

Haha! Jo jag känner till det där. Det var just att visa hur hojen tiltar på lyften bara av vridet på friläge som skulle visas. :hihi
 
Last edited:

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
Våren är här!

Nu har äntligen våren kommit till Luleå :tummenupp
Var ute och testkörde Lyndall Gold bromsbeläggen, tog bara en lugn sväng, men det känns som en klar förbättring mot originalet. Dom tar mjukare, utan av och på känslan som fanns med originalbeläggen.


Har monterat på rampuckar med, men dom hoppas jag att jag slipper testa...
 

Bifogat

  • 23maj.jpg
    23maj.jpg
    31.5 KB · Visningar: 107

Dark_Messenger

Guest
Återstår då bara förarens massa! :gnissla
:hihi
Mellan tummen o pekfingret håller en baksporthojssula 500mil. Normalt slitage alltså. Ett annat tips är att höja lufttrycket något i däcket. Buell rekommenderar önödigt lågt tryck (säkert med en baktanke eftersom de samarbetar med vissa fabrikanter..).

Anyway, nu kommer jag inte ihåg vad som är rek bak, men jag vet att jag höjde trycket med några enheter. Kanske 0,2kg, kommer inte riktigt ihåg och jag har aldrig haft några problem med det trots MKT aktiv körning, uiilies, körning i regn osv. (du har ju själv sett mig köra vid något tillfälle :hihi)

Har haft exakt samma däck själv och varit mkt nöjd med grepp och väghållning.

Bara lite reflektioner från mig..

..text..frågor..
Kolla längre tillbaka i tråden. Mr.Buell redogör mkt bra i något inlägg om det du frågar om! :tummenupp
 
Last edited:

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
Välkommen! :tummenupp
Du har en service vid 1600 km som kostar runt 2500:- (beroende på hur girig din lokala HD/Buell-handlare är). Nästa service är inte förrän vid 8000 km, och verkar omfatta ungefär samma delar av cykeln, så det är mycket möjligt att den kostar lika mycket, men det vet jag inte än. Sedan kommer servicearna var 800:de mil efteråt.

05 tror jag de nya drivremmarna kom, och det kan definitivt vara värt det, annars tror jag inte det är så relevanta ändringar sett till driftssäkerhet.
XB12 är hela serien med XB-ram och ~1200-kubiks motor. Firebolt är den specifika modellen XB*R (oavsett om det gäller 900- eller 1200-kubiksmotorerna). :fakta

Lycka till med hojinskaffning! Du har definitivt fastnat för en schyst uppsättning maskiner. :tummenupp


Man får tacka förvälkomnandet tänker nog hänga kvar en stund tills jag blivit med cykel eller överbevisad om motsatsen.

Så fem sex tusen upp till de första 1000milen låter överkommligt det är ju billigare än en ny bild ju :yoparty Vad exakt gör de på servicearna (160 mil & 800mil)? Och vad innebär resterande var 800:e mil för service och till vilket pris beräknas det? Öh svarade jag på min fråga där eller låt mig gissa ca 2500:- :D

Är det någon skillnad på xb12("vanlig") och xb12"firebolt"R, och vas står R för?

Ps. Buellen jag kollade på e såld nu gäller det att leta vidare. Ds.


Edit:

Kolla längre tillbaka i tråden. Mr.Buell redogör mkt bra i något inlägg om det du frågar om! :tummenupp

Ok det skall jag göra..
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Man får tacka förvälkomnandet tänker nog hänga kvar en stund tills jag blivit med cykel eller överbevisad om motsatsen.

Så fem sex tusen upp till de första 1000milen låter överkommligt det är ju billigare än en ny bild ju :yoparty Vad exakt gör de på servicearna (160 mil & 800mil)? Och vad innebär resterande var 800:e mil för service och till vilket pris beräknas det? Öh svarade jag på min fråga där eller låt mig gissa ca 2500:- :D

Är det någon skillnad på xb12("vanlig") och xb12"firebolt"R, och vas står R för?

Ps. Buellen jag kollade på e såld nu gäller det att leta vidare. Ds.


Edit:



Ok det skall jag göra..

Var 16000:e km är det en "stor" service där de verkligen kollar/byter/fixar det mesta i slitväg på cykeln. Misstänker att den är dyrare, men exakt pris får du fråga en buell-handlare om.

Bifogar en checklista från servicemanualen, så kan du se själv vad de gör med cykeln och när.

Rekommenderar att du kollar Buells webb för att se bilder på de olika modellerna, men i grund och botten har du R som har "riktig" (halv-) kåpa, med både 900- och 1200-motor, S som finns i ett antal olika varianter med olika hjulupphängning, bland annat, samt båda motorerna, och som är mer av en streetfighter med mer upprätt körställning och bara "flyscreen" framme, samt slutligen X som är lite av en förväxt motard med crosstyre, ruta på vindskyddet och dessutom riktigt bra långfärdsegenskaper (inklusive att tjejen sitter bekvämt bak på lika länge som du själv).
 

Bifogat

  • maintsched1_liten.JPG
    maintsched1_liten.JPG
    69 KB · Visningar: 132

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
Var 16000:e km är det en "stor" service där de verkligen kollar/byter/fixar det mesta i slitväg på cykeln. Misstänker att den är dyrare, men exakt pris får du fråga en buell-handlare om.

Bifogar en checklista från servicemanualen, så kan du se själv vad de gör med cykeln och när.

Rekommenderar att du kollar Buells webb för att se bilder på de olika modellerna, men i grund och botten har du R som har "riktig" (halv-) kåpa, med både 900- och 1200-motor, S som finns i ett antal olika varianter med olika hjulupphängning, bland annat, samt båda motorerna, och som är mer av en streetfighter med mer upprätt körställning och bara "flyscreen" framme, samt slutligen X som är lite av en förväxt motard med crosstyre, ruta på vindskyddet och dessutom riktigt bra långfärdsegenskaper (inklusive att tjejen sitter bekvämt bak på lika länge som du själv).

Antar att jag inte behöver ryka på var 16000:ade mil då jag har för avsikt att köpa en nyare årsmodell då :yoparty

Tackar för checklistan, det var verkligen ambitiöst gjort! :tummenupp

Vad jag förstår så finns det två olika motorer 9- och 12-hundra men finns det varianter inom respektive kubik motor med?

Hajar jag det rätt så är R - Firebolten, S-den nakna som du säger är streetfigheter bågen och den finns även i Ss "long", samt den som du har på din avatar X- ulyssy (ursäktar stavningen).
 

Ejker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Sörmland
Hoj
Buell XB9R Firebolt
Hej alla buellåkare, efter att ha sneglat på XB9R ett tag så tog jag steget att köpa mig en, jag hämtade den i Söndags och var förälskad direkt, vilken hoj...oj..oj...oj
Ljudet som vrålar ut när man kör är så man ryser.
Bifogar ett par bilder.
pic.php

pic.php
 
Last edited:

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
XB9R/S har inte 900 kubik...
Den är på 984 cc och 1200 har 1203 cc.
Alltså skiljer det bara 219cc, Skulle tippa att Buell döpte den mindre till 9 för att ge sken av en större skillnad och därför kunna ta mer betalt för 12an.
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
XB9R/S har inte 900 kubik...
Den är på 984 cc och 1200 har 1203 cc.
Alltså skiljer det bara 219cc, Skulle tippa att Buell döpte den mindre till 9 för att ge sken av en större skillnad och därför kunna ta mer betalt för 12an.

Oj rackans det bor visst en försäljare i oss alla ... Buell är som alla andra marknasdförare kan man tro.

Vad skiljer på long och den kortare modellen förutom att framgaffelns vinkel skulle vara annorlunda?

Såg förövrigt din "köpes" avatar - Råkar faktiskt ha en Supermotard Husaberg Fe650 -02 Blackedition med både slicks, vanliga enduro däck på fälg (exel) samt isdäck utan fälg.
Dock är det ett stort men, motorn har skurit. Därav att jag letar buell så man få åka något i sommar. Hade inte några planer på att sälja måste jag väll säga. Skall fixa den till vintern det är en galen bus hoj men man åker inte många mil i rad på en sådan skojhoj men gärna bus på ett hjul.
 

Dark_Messenger

Guest
Oj rackans det bor visst en försäljare i oss alla ... Buell är som alla andra marknasdförare kan man tro.

Klart dom inte är. HD är inblandade och HD är förmodligen världens mest framgångsrika marknadsförare. Förmodligen vassare än Coca-Cola och alla andra big-corporations. Även om de är i en "mindre" bransch och således inte gör lika mycket pengar.

HD/Buell lever till stor del på "myten" de har skapat kring sina grejer, vilket man måste beundra. Ett smartare marknadsföringsdrag kan man nog inte göra. Tänk själv, de har fått en hel värld att drömma och längta efter deras produkter trots att köparna får VÄLDIGT lite för pengarna om man ser till maskin - prestanda och garanti på grejer osv. :tungan

Jag har själv både åkt HD och Buell så jag gnäller inte, jag gillar HD/Buell och kommer alltid att tycka om deras produkter för de är som de är, så detta är inte menat som ett påhopp på något sätt.

Lite mer ON topic.. Jag tror du lugnt kan köpa en Buell och vara nöjd med ditt köp. De är inte särskilt dyra i drift och/eller servicemässigt. Där slår japanerna Buell tack vare dyra ventiljusteringar osv. Allt detta slipper du med Buell. HD:s oljor, oljefilter och tändstift är dessutom av bra kvalitet och BILLIGA. (till skillnad från resten av deras grejer :näsblod )

Angående modellerna så är den enda skillnaden mig veterligen rent utseendemässiga. Om vi pratar XB-modeller givetvis, men jag antar att det är en sån du ska ha..? 9 VS 12 anger bara cylindervolym, inget mer skiljer. 9:eek:rna varvar några hundra varv mer, men frågan är väl om detta någonsin märks av rent praktiskt??

Tänk såhär:
"olika skal" på respektive modell (R, X, Ss osv) men med samma motorer (9 eller 12 - liten eller stor) Thats it!

I grund o botten är det samma hojar och det handlar bara om hur du vill att "din" bulle ska SE UT. (Zynthaxx får gärna rätta mig här om jag har fel eftersom jag inte kan något om X-modellen som är lite mer offroad.)
:)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top