Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

-GLUT-

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Piteå
Hoj
R1 Fighter
Vilken reklam-skylt firma som helst kan sära ut en svart plast, och låter du dom desutom sätta dit det så blir det jäfla bra med.
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Tjenare. Jag har precis bytt bakdäcket, (drog det med momenten som en annan kille här gav mig 65-70nm. Det var väl egentligen momenten för xb modellerna men chansade på att det funkar på min med) framhjulet är bara bortskruvat nu och ska få nytt gummi idag. Har inte momenten för framhjulet här men kan återkomma under dagen med dem! Ska du ha bort framhjulet -förutsatt att det ser ut som på min cykel så får du först ta bort bromsklossarna för oket o skivan e så stora båda två att du får vinkla det lite och det går precis att få ut om de är bortplockade. Sedan släpper du på de 2 bultarna("spärrskruvar" tror jag de kallas) längst ned på varje ben, sen är det bara att knacka ut axeln -vips så är hjulet loss:tummenupp

fick en brainstorm och kom att tänka på att det itne går så bra att vrida ena gaffelbenet när man använder ett vanligt depåstöd för fram.. hur höjder du hojen för att ta av framhjulet? hittade i service manualen att det finns jacking points på mufflern, man får väl kanske bygga något halvcirkelformat och stötta upp under mufflern samt använda bakre depåstöd? det ultimata vore väl ett depåstöd fram som man fäster i hålet under styrlageraxeln men det har jag inte tillgång till.. `?
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
fick en brainstorm och kom att tänka på att det itne går så bra att vrida ena gaffelbenet när man använder ett vanligt depåstöd för fram.. hur höjder du hojen för att ta av framhjulet? hittade i service manualen att det finns jacking points på mufflern, man får väl kanske bygga något halvcirkelformat och stötta upp under mufflern samt använda bakre depåstöd? det ultimata vore väl ett depåstöd fram som man fäster i hålet under styrlageraxeln men det har jag inte tillgång till.. `?

spänn band över balkerna i garage tacket och sedan över styr"kronan"....bara att man aktar alla vajrar. Tanken är att det få bli en liten el.driven lift annordning i framtiden.....mest för att det är lättare att justera själva "sänkandet" då.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Nån som sitter på en blå överdrags-kuts till sadeln för en XB9r-03 som de vill bli av med till en billig peng?
 

Merbau

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Sthlm
Hoj
2005 Buell XB9sx
Jodå - efter lite pill med mina små flickhänder sitter nu nya stift på plats å WROOOM, knarren hoppade fint igång bara me att nudda startknappen...MEN !!
Vid försiktigt men bestämt gaspådrag hostar hojen till ibland....som om den vore kall liksom men det händer då & då även när motorn blivit varm. Är detta ngt man måste stå ut med när man kör HD, e de nån som stött på samma. Kan ju kanske va ett igensatt luftfilter eller nåt....tips?

Förresten...jag letar efter en LÄGRE SADEL om ngn har till salu eller vill byta rakt av.

Jag har en SX som har den högsta sadeln i Lightning familjen.
 
Last edited:

English Bloke

Re-living the 80's
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 1986, Yamaha RD350LC 1982, Triumph Bonneville 1969, etc. etc.
Tjena!
Är nybliven Buell(XB12R) ägare men har ett litet problem med hojen den senaste veckan. När jag gasar och sedan släpper gasen så 'hänger' varvtalet kvar i ca 2000 varv, dvs motorn går inte ner till tomgång av sig själv, utan man måste bromsar hojen för att få ner varvtalet igen.
När den går på tomgång så är den lite ojämn och varvtalet går upp något i några sekunder för att sedan sjunker ner igen några sekunder, om och om. För övrigt går hojen som den ska.
Någon som känner igen problemet och kan föreslå en lösning?
Hojen har Micron avgas, race ECU, Techlusion TFI, K&N filter.
Tack på förhand.
/Paul
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Tjena!
Är nybliven Buell(XB12R) ägare men har ett litet problem med hojen den senaste veckan. När jag gasar och sedan släpper gasen så 'hänger' varvtalet kvar i ca 2000 varv, dvs motorn går inte ner till tomgång av sig själv, utan man måste bromsar hojen för att få ner varvtalet igen.
När den går på tomgång så är den lite ojämn och varvtalet går upp något i några sekunder för att sedan sjunker ner igen några sekunder, om och om. För övrigt går hojen som den ska.
Någon som känner igen problemet och kan föreslå en lösning?
Hojen har Micron avgas, race ECU, Techlusion TFI, K&N filter.
Tack på förhand.
/Paul

Jag har samma problem. Det dök upp efter att den hade varit på service på HD-huset.
Vad det är har jag ingen aning om, men även jag är intresserad av en lösning.

/ Göran
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Jag har samma problem. Det dök upp efter att den hade varit på service på HD-huset.
Vad det är har jag ingen aning om, men även jag är intresserad av en lösning.

/ Göran

Låter som de uppdaterat programvaran i boxen eller nått.
Så ring till dem och fråga vad de gjort och förklara problemen hade jag nog sagt.
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
fick en brainstorm och kom att tänka på att det itne går så bra att vrida ena gaffelbenet när man använder ett vanligt depåstöd för fram.. hur höjder du hojen för att ta av framhjulet? hittade i service manualen att det finns jacking points på mufflern, man får väl kanske bygga något halvcirkelformat och stötta upp under mufflern samt använda bakre depåstöd? det ultimata vore väl ett depåstöd fram som man fäster i hålet under styrlageraxeln men det har jag inte tillgång till.. `?

Jag tog garagedomkraften, satte den under främre fästet till stötdämparen.
Den går upp snett men bara att hålla emot den medans ngn annan pumpar upp den. Väl uppe lät jag den bara vila på dom kraften och en pallbock under varje fotpinne. Stod så några dar så det var lugnt. Får bara tänka på att släppa allt innen den hissas upp för den står inte så stadigt. Har ju 4(!?)st låsskruvar fram, 2 på varje ben men som sagt ingen bak, ser nog lite olika ut ändå. de gamla rörrams bullarna är väl lite "omordernare". hoppas du får lyft upp den o det löser sig för dig:yoparty


tänkte på en annan sak också:
Har inga speglar på min hoj nu (inte SÅ praktiskt men det handlar ju om image:yoparty funderar lite på styrändespeglar men vet inte riktigt om idet smälter in. men men... behöver ju ha på bes som stundar o hittade ett par för 650 spänn. det är kanske värt o testa iaf... eller vad säger ni?
 
Last edited:

Dahlsim

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Buell XB12Ss
Tjena!
Är nybliven Buell(XB12R) ägare men har ett litet problem med hojen den senaste veckan. När jag gasar och sedan släpper gasen så 'hänger' varvtalet kvar i ca 2000 varv, dvs motorn går inte ner till tomgång av sig själv, utan man måste bromsar hojen för att få ner varvtalet igen.
När den går på tomgång så är den lite ojämn och varvtalet går upp något i några sekunder för att sedan sjunker ner igen några sekunder, om och om. För övrigt går hojen som den ska.
Någon som känner igen problemet och kan föreslå en lösning?
Hojen har Micron avgas, race ECU, Techlusion TFI, K&N filter.
Tack på förhand.
/Paul

Samma här. Men har också detta problemet:

Har tagit ut min buell xb12ss -06 inför säsongen och allt gick perfekt tills idag/imorse.

När jag skulle köra till jobbet imorse så startar hojen och går bra på ettan och låga varv. Men så fort jag kom ut på vägen och kom över 3000 rpm så började den "hacka" precis som att motorn inte fick tillräckligt med bensin och check engine-lampan började lysa. Stannar och stänger av motorn, startar, lampan slutar lysa, kör iväg och växlar runt 2000-2500 rpm men fortfarande lyser motorlampan upp och slocknar lite då och då.
Vad kan detta bero på?
Igår när jag körde på eftermiddagen så gick den hur bra som helst redan från start...

Sedan när jag körde iväg på lunchen så var problemet borta, trodde jag. Efter en stunds körning så drog jag på rullen lite och runt 5000 rpm så "dog" gasen tvärt och motorlampan började lysa igen, för att sedan sluta lysa så fort jag kom ner i varv.

Tacksam för svar
/Mvh Dahlsim

EDIT: Fixat, batterikabeln satt löst :huvet
 
Last edited:

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Hej! Min hastighetsmätare har slutat fungera!

Hej hej!

Min hastighetsmätare på min X1 Lightning ifrån 2002 har slutat fungera. Är det svår-fixat? Har erfarenhet av att byta "vajern" ifrån gamla hojar, när den har gått av. Och jag har förlagt min instruktionsbok. Är det svårt att byta själv på X1-lightning? Är det verkstad som gäller?

Tacksam för svar!

Ha det bra och lev och må!

/Tunnan.
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
xb12scg vs xb12ss (long)

Är det någon som vet och kan förklara hur dom två olika xb12 lightning modellerna beter sig jämfört med varandra??? jag SKA snart köpa en ny 2009 buell xb12 men kan fan inte bestämma mig om jag ska ha ss eller scg???? scg´n har kortare hjulbas=roligt.. men den med längre hjulbas har 5cm högre sitthöjd och jag tror jag vill ha den högre men hur fan ska jag bestämma mig.. ingen handlare kan ju förklara ett skit för mig om detta... det jag vet e att scg´n är hela 10cm lägre sitthöjd än det jag åker på nu.. (zx10-r 2005) jag tror det kommer kännas som att sitta i soffan lixom...

Tacksam för svar.
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Jag tog garagedomkraften, satte den under främre fästet till stötdämparen.
Den går upp snett men bara att hålla emot den medans ngn annan pumpar upp den. Väl uppe lät jag den bara vila på dom kraften och en pallbock under varje fotpinne. Stod så några dar så det var lugnt. Får bara tänka på att släppa allt innen den hissas upp för den står inte så stadigt. Har ju 4(!?)st låsskruvar fram, 2 på varje ben men som sagt ingen bak, ser nog lite olika ut ändå. de gamla rörrams bullarna är väl lite "omordernare". hoppas du får lyft upp den o det löser sig för dig:yoparty


tänkte på en annan sak också:
Har inga speglar på min hoj nu (inte SÅ praktiskt men det handlar ju om image:yoparty funderar lite på styrändespeglar men vet inte riktigt om idet smälter in. men men... behöver ju ha på bes som stundar o hittade ett par för 650 spänn. det är kanske värt o testa iaf... eller vad säger ni?

Biltema har styrändsspeglar för typ 300.
Tänkte jag testa på min.



Harley verkstäderna verkar inte ha någon lågkonjuktur iaf.
Boka tid för min nu precis och 1 juni ska den in igen och det va det tidigaste de hade. Helt sjukt jue. Tråkigt att vänta så när hojen strular och har gjort det länge nu trots verkstadsbesök.
 
Last edited:

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Är det någon som vet och kan förklara hur dom två olika xb12 lightning modellerna beter sig jämfört med varandra??? jag SKA snart köpa en ny 2009 buell xb12 men kan fan inte bestämma mig om jag ska ha ss eller scg???? scg´n har kortare hjulbas=roligt.. men den med längre hjulbas har 5cm högre sitthöjd och jag tror jag vill ha den högre men hur fan ska jag bestämma mig.. ingen handlare kan ju förklara ett skit för mig om detta... det jag vet e att scg´n är hela 10cm lägre sitthöjd än det jag åker på nu.. (zx10-r 2005) jag tror det kommer kännas som att sitta i soffan lixom...

Tacksam för svar.

Jag är 182cm och för mig är XB12Ss den perfekta storleken för mig.
Scg är något lägre i sitthöjd, skulle gissa till personer 160-170cm.

Annars väljer du XB12S ( kortare hjulbas än Ss)
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Jag är 182cm och för mig är XB12Ss den perfekta storleken för mig.
Scg är något lägre i sitthöjd, skulle gissa till personer 160-170cm.

Annars väljer du XB12S ( kortare hjulbas än Ss)

Jag har en s och prova en ss på harley men tyckte min s va skönare. Är 186 lång.

Om man vill svänga höger, hur gör man då? :gnissla

Man gör det inte ;)
 
Last edited:

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Xb12ss,scg

Jag är 182cm och för mig är XB12Ss den perfekta storleken för mig.
Scg är något lägre i sitthöjd, skulle gissa till personer 160-170cm.

Annars väljer du XB12S ( kortare hjulbas än Ss)

Jag tycker du ska titta in och snacka med en handlare, kolla hojjarna, klämma och känna på dem. Jag är 180 cm och stortrivs på XB12SS. Dessutom så går det (gud förbjude) att skjutsa hjälpligt på SS;en. Lekbarheten fins där, även om den är lite mer utrejkad och längre hjulbas.
Ha det bäst
Rickard
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Biltema har styrändsspeglar för typ 300.
Tänkte jag testa på min.



Harley verkstäderna verkar inte ha någon lågkonjuktur iaf.
Boka tid för min nu precis och 1 juni ska den in igen och det va det tidigaste de hade. Helt sjukt jue. Tråkigt att vänta så när hojen strular och har gjort det länge nu trots verkstadsbesök.

Asså, tack för tipset!!
köpte även "fatbar" styret där. bättre med typ 400 ist för ca1500:-
Oh fan, det e så lång väntetid alltså? segt... vad e det som krånglar då?
själv har man ju så gammal hoj att jag fixar det på andra ställen än HD-verkstan om man inte reder upp det på egen hand.

btw -kort hjulbas och denna branta gaffelvinkel, känns som jag aldrig kommer vänja mig, bryter lixom ned den motvilligt i kurvorna. kanske hänger kvar lite skräck sen jag drog omkull i en kurva förra året:3freak
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Asså, tack för tipset!!
köpte även "fatbar" styret där. bättre med typ 400 ist för ca1500:-
Oh fan, det e så lång väntetid alltså? segt... vad e det som krånglar då?
själv har man ju så gammal hoj att jag fixar det på andra ställen än HD-verkstan om man inte reder upp det på egen hand.

btw -kort hjulbas och denna branta gaffelvinkel, känns som jag aldrig kommer vänja mig, bryter lixom ned den motvilligt i kurvorna. kanske hänger kvar lite skräck sen jag drog omkull i en kurva förra året:3freak


Ja om du hinner före mig (inom nästa vecka) så säg till. Är nyfiken på hur det blir.
Ja du den går som en skopa skit. Orent och hackigt på gaspådrag. De har fixat ett kabelbrott till stödets sensor men verkar va emr skit. Tråkigt men sant. Framförallt nu när luft och bullerkittet ska på och man vill ut å gasa.
Sen så har den för lite ork så den vill ju inte som jag vill....
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top