Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Säg den glädje som varar :(. Blev stannad av snuten idag på väg hem från jobb och fick 1750 kr i böter för att jag hade ogiltig placering på nummerskylten, plus att dom inte godkände den som regskylt så blev böter på det med och avsaknad av reflex. Att MC snuten inte har annat att pyssla med på motorvägen :(. Blev till att skruva tillbaks gamla tradiga plåten igen och upp på lördag för att göra en efterkontroll på besiktningen.

Så ett tips, behåll nummerplåten där den är, dom verkar övernitiska i år så inte värt pengarna.

Surt sa räven :(

Fan vad trist.
Var de nitiska på reflexen med?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Japp, men jag fick rabatt på den med 50% för att jag hade mer än 1förseelse på hojen. Skulle kostat 500kr annars men fick det för 250kr om man nu skall se något positivt i det hela.

Så totalt 2 lök fattigare.
Det suger fett!!! :död

Ja jag är less på att jobba och hugger på alla meddelande i ca 20 min till...
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Börjar bli less på amerikanarna nu.
Fortfarande inte skickat mina delar. :huvet
Skulle gärna ha en fungerande hastighetsmätare... :gnissla

Fint väder ute så du vill ut och köra istället kanske?

Ska brumma hem snart ja.
Sen kanske vi ska kolla på en SV650 till en polare lite senare ikväll.
Kan vara en passande nybörjarhoj. Han vill inte lägga 50+ som han behöver göra för att få en vettig bulle....
 
Last edited:

TheSpirit

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
ljusnarsberg
Hoj
BUELL XB12S -05, Org Race kit.
Jag använder sparsamt med avfettning, sprutar bara lite petroleumavfettning där det sitter feta fläckar, borsta lite, sedan skölja med vatten. Sedan vanligt schampo-tvätt med svamp, sedan skölja igen.

Skippa gärna trycktvätten, det är så lätt att trycka in vatten i tex hjul-styr- och svinglager, el osv.

Lägg gärna på lite vax efter tvätten, det går fort, iaf med Sonax flytande hårdvax, det löser även upp ev kvarsittande smust när man lägger på det. Fast nar på torkduken.

okej låter inte som den är så känslig ändå, bara att inte ta allt förstarka reng medel, och vanligt shampoo och wax. trodde nästan att det skulle bli dyrt att tvätta hojen om man nu skall följa inst. boken.
tack.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ska bli gött att höra mullret i Lundbytunneln på vägen hem.
Bra att hojen låter så bilarna vet att de ska flytta på sig... :yoparty
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Börjar bli less på amerikanarna nu.
Fortfarande inte skickat mina delar. :huvet
Skulle gärna ha en fungerande hastighetsmätare... :gnissla



Ska brumma hem snart ja.
Sen kanske vi ska kolla på en SV650 till en polare lite senare ikväll.
Kan vara en passande nybörjarhoj. Han vill inte lägga 50+ som han behöver göra för att få en vettig bulle....

Surt med jänkarna att dom inte skickar. Har du betalt det redan?

SV650 är en fin hoj, mycket trevlig att köra. Har testat både den gamla modellen som kom -98 och den nya som ersatte den vid 2002 eller när det nu var. Så om den går som den skall är det en mycket trevlig hoj :).
Lycka till!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
okej låter inte som den är så känslig ändå, bara att inte ta allt förstarka reng medel, och vanligt shampoo och wax. trodde nästan att det skulle bli dyrt att tvätta hojen om man nu skall följa inst. boken.
tack.

Den är inte känsligare än ngn annan hoj, men generellt tål inte motorcyklar vatten överallt. Så det kan som sagt vara en ide att skippa trycktvätt, lägga en plastpåse över tändningslås och mätarpanel etc.

Mycket vanligt med förtvivlade frågeställare i mekforumet som inte får igång hojen... Efter 396 hjälpsamma svar så kryper det ofta fram att problemen uppstod efter att frågeställaren tvättat hojen :D
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Surt med jänkarna att dom inte skickar. Har du betalt det redan?

SV650 är en fin hoj, mycket trevlig att köra. Har testat både den gamla modellen som kom -98 och den nya som ersatte den vid 2002 eller när det nu var. Så om den går som den skall är det en mycket trevlig hoj :).
Lycka till!

De har inte dragit några dolleros än.

Vi har provkört en ER-6 F och det var nog en tröttare MC än vad vi hade på körskolan. Den rekommenderar jag då rakt inte.

Ska bli intressant att se hur SV 650 är. Den ser klart tuffare ut och den har ju sportigare körställning. Den vi ska kolla på är en 03 med helkåpa.

Den är inte känsligare än ngn annan hoj, men generellt tål inte motorcyklar vatten överallt. Så det kan vara en ide att skipp trycktvätt, lägga en pålaspåse över tändningslås och mätare etc.

Mycket vanligt med förtvivlade frågeställare i mekforumet som inte får igång hojen... Efter 396 hjälpsamma svar så kryper det ofta fram att problemen uppstod efter att frågeställaren tvättat hojen :D

Fattar inte varför folk envisas med att använda högtryckstvätt på hojen. Står folk och sprutar högtryckstvätt på bilmotorn med?
Säger ju sig själv att vatten kommer tränga in i diverse utrymmen där man inte vill ha det.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Fattar inte varför folk envisas med att använda högtryckstvätt på hojen. Står folk och sprutar högtryckstvätt på bilmotorn med?
Säger ju sig själv att vatten kommer tränga in i diverse utrymmen där man inte vill ha det.

Exakt! Full tank i o-ringskedjor, hjullager, styrlager, svinglager blir det gärna också. Men det märker inte första ägaren av. Så han kör noggrannt med julklappstrycktvätten på nästa nya hoj också. Det tar aldrig slut :D
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
De har inte dragit några dolleros än.

Vi har provkört en ER-6 F och det var nog en tröttare MC än vad vi hade på körskolan. Den rekommenderar jag då rakt inte.

Ska bli intressant att se hur SV 650 är. Den ser klart tuffare ut och den har ju sportigare körställning. Den vi ska kolla på är en 03 med helkåpa.



Fattar inte varför folk envisas med att använda högtryckstvätt på hojen. Står folk och sprutar högtryckstvätt på bilmotorn med?
Säger ju sig själv att vatten kommer tränga in i diverse utrymmen där man inte vill ha det.

Håller med. Brukar bara tvätta hojen med en spann vatten, en svamp och trasa. Spolar inte med vanlig slang ens.

Hmm.. känns som att vi är några st som är trötta på jobbet just nu och bara vill sluta, för haglar in svar i tråden nu ;)
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Håller med. Brukar bara tvätta hojen med en spann vatten, en svamp och trasa. Spolar inte med vanlig slang ens.

Hmm.. känns som att vi är några st som är trötta på jobbet just nu och bara vill sluta, för haglar in svar i tråden nu ;)

Oj oj oj...
Ser att det börjar bli dags att kränga på sig stället och brumma lite. :D
Nice!!! :yoparty

Kim ska vi försöka styra upp något i södra delarna av Halland eller norra delarna av Skåne i sommar?

Kommer ju vara pappaledig/semester under juli och augusti... :banana
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Oj oj oj...
Ser att det börjar bli dags att kränga på sig stället och brumma lite. :D
Nice!!! :yoparty

Kim ska vi försöka styra upp något i södra delarna av Halland eller norra delarna av Skåne i sommar?

Kommer ju vara pappaledig/semester under juli och augusti... :banana

Det tycker jag absolut att vi skall göra. Det hade varit kul :).

Kör försiktigt nu, och se upp för farbror blå när du tutar hem ;)
 

TheSpirit

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
ljusnarsberg
Hoj
BUELL XB12S -05, Org Race kit.
tena!

har gjort min första mini service och tog mig en repa lagomt så att hojen vart varm. det vart det vanliga olja, filter och däcktryck.
ska även ta tran oljan, kolla lite bromsar, samt smörja vajrar snart.

jag har även ställt in fjädringen efter min vikt vilket innebar att jag fick ta ner 2 vikt områden för att hamna rätt. visst vart han inte så stötig men ack så nervig på fram hjulet.
kan det ha varit att däck trycket? var 0.7 bar för lågt mot serviceboken, kör med nu med 2.5bar fram och 2.6 bar bak?
för gick det komma upp mellan 190-200 innan man börja känna tendens till svag vobbel /flyter på vägen, men NU 160-170 och den är nervös (som jag);) ?

sen spännde jag upp transkjedjan oxå svårt att se spelet bra, någon som har tips om bra sätt där. hur hårt "ska" man pressa på kjedja för att men skall annse att det är i sitt yttre läget ????
jag tror mig ha ställ okej nu.
kall motor:
från sitt frihängande läge ca: 12mm (1 kjedje bredd + 2-3 mm)
varm motor:
från "frihäng" nästan1 kjedje berdd (ca:8mm) men då pressar man lite på kjedja( typ lyft en 1½ liter mjölk på pekfingret, hahahaa låter knäppt men ungefär så), låtter det vettigt eller hur brukar ni göra, ni som checkar kjedjen själv???



hade och ut och åk med er, lite kalt men vafan en liten sväng är alldrig fel.....
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...sen spännde jag upp transkjedjan oxå svårt att se spelet bra, någon som har tips om bra sätt där. hur hårt "ska" man pressa på kjedja för att men skall annse att det är i sitt yttre läget ????
jag tror mig ha ställ okej nu.
kall motor:
från sitt frihängande läge ca: 12mm (1 kjedje bredd + 2-3 mm)
varm motor:
från "frihäng" 1 kjedje berdd (ca:8mm) men då pressar man lite på kjedja( typ lyft en 1½ liter mjölk på pekfingret, hahahaa låter knäppt men ungefär så), låtter det vettigt eller hur brukar ni göra, ni som checkar kjedjen själv???.....

ta bort inspektionsluckan, ställ in måttet på ett skjutmått. ta sedan tex en penna och håll ned kedjan, håll sedan den nedre av skjutmåttets invändiga skänklar i linje med tex länkens nederkant, håll sedan kvar skjutmåttet men lyft nu kedjan med pennan och syfta mot skjutmåttets övre skänkel mot samma ställe på länken.

Tänk på att dra runt motorn så att du är på tightaste stället innan du justerar. En kedja kan nämligen variera sin spänning ngt.

En anna metod är att med motorn riktigt varmkörd och igång (alltså riktigt genomvarm, som den bara kan bli av körning) försiktigt skruva in kedjesträckaren (viktigt att vara lätt på handen, ingen metod för nybörjare utan känsla) tills man hör att det börjar vina från transmissionen, sedan skruvar man ut sträckarskruven tills det blir tyst och ngt litet till. Därefter dra man åt låsmuttern.

Det får absolut inte vina från transmission. Börjar det vina när motorn blir varm så har man justerat transkedjespänningen för hårt, bara att stanna direkt. Kedjespänningen ökar när motorn blir varm eftersom blocket expanderar och därmed axelavståndet
 
Last edited:

TheSpirit

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
ljusnarsberg
Hoj
BUELL XB12S -05, Org Race kit.
ta bort inspektionsluckan, ställ in måttet på ett skjutmått. ta sedan tex en penna och håll ned kedjan, håll sedan den nedre av skjutmåttets invändiga skänklar i linje med tex länkens nederkant, håll sedan kvar skjutmåttet men lyft nu kedjan med pennan och syfta mot skjutmåttets övre skänkel mot samma ställe på länken.

Tänk på att dra runt motorn så att du är på tightaste stället innan du justerar. En kedja kan nämligen variera sin spänning ngt.

En anna metod är att med motorn riktigt varmkörd och igång (alltså riktigt genomvarm, som den bara kan bli av körning) försiktigt skruva in kedjesträckaren (viktigt att vara lätt på handen, ingen för nybörjare) tills man hör att det börjar vina från transmissionen, sedan skruvar man ut sträckarskruven tills det blir tyst och ngt litet till. Därefter dra man åt låsmuttern.

Det får absolut inte vina från transmission. Börjar det vina när motorn blir varm så har man justerat transkedjespänningen för hårt, bara att stanna direkt. Kedjespänningen ökar när motorn blir varm eftersom blocket expanderar och därmed axelavståndet

okej tack för tippset, jag kör nog den första varianten med en penna och skjutmått, både varm och kall motor. ska lyssna noga att det inte viner ur transmitionen... om man nu kan höra det gjenom mullret :)
dax att dra och jobba skönt att man fick en sväng innan iaf.
hade...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
okej tack för tippset, jag kör nog den första varianten med en penna och skjutmått, både varm och kall motor. ska lyssna noga att det inte viner ur transmitionen... om man nu kan höra det gjenom mullret :)
dax att dra och jobba skönt att man fick en sväng innan iaf.
hade...

Det är bara att lyssna vid transkåpan med motor igång och friläge i. Är transkedjan för tight så viner det som från en EU-moppe. Det är när kedjelänkarna rider för hårt mot sträckarklotsen. Hela kopplinskåpan blir då som en resonanslåda eftersom sträckaren sitter i kåpan. Så det hör du nog. Bara att lyssna vid tex ett rödljus när motorn blivit riktigt varm. Det hörs tydligt om det är för tight.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top