tena!
har gjort min första mini service och tog mig en repa lagomt så att hojen vart varm. det vart det vanliga olja, filter och däcktryck.
ska även ta tran oljan, kolla lite bromsar, samt smörja vajrar snart.
jag har även ställt in fjädringen efter min vikt vilket innebar att jag fick ta ner 2 vikt områden för att hamna rätt. visst vart han inte så stötig men ack så nervig på fram hjulet.
kan det ha varit att däck trycket? var 0.7 bar för lågt mot serviceboken, kör med nu med 2.5bar fram och 2.6 bar bak?
för gick det komma upp mellan 190-200 innan man börja känna tendens till svag vobbel /flyter på vägen, men NU 160-170 och den är nervös (som jag)
?
sen spännde jag upp transkjedjan oxå svårt att se spelet bra, någon som har tips om bra sätt där. hur hårt "ska" man pressa på kjedja för att men skall annse att det är i sitt yttre läget ????
jag tror mig ha ställ okej nu.
kall motor:
från sitt frihängande läge ca: 12mm (1 kjedje bredd + 2-3 mm)
varm motor:
från "frihäng" nästan1 kjedje berdd (ca:8mm) men då pressar man lite på kjedja( typ lyft en 1½ liter mjölk på pekfingret, hahahaa låter knäppt men ungefär så), låtter det vettigt eller hur brukar ni göra, ni som checkar kjedjen själv???
hade och ut och åk med er, lite kalt men vafan en liten sväng är alldrig fel.....