Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Elfel?

Hej på er,

Ett delikat problem av elkaraktär har dykt upp på min hoj. Har under säsongen lagt märke till att den blivit mer och mer svårstartad och sista veckorna har man varit tvungen att ge ganska mycket gas när man slår på tändningen för att motorn skall gå igång. När jag skulle starta den i helgen var det först helt tyst när jag tryckte på knappen men efter någon sekund hostade den igång med nöd och näppe och i princip med full gas. När man vrider på tändningen så tänds alla lampor och CE-lampan släcks sedvanligt efter 4 sekunder. Således har jag hela tiden trott att batteriet börjar bli dåligt, och var på väg att köpa ett nytt. Skaffade dock en billig Multimeter först bara för att vara på den säkra sidan. Döm av min förvåning när den indikerade att batteriet var fulladdat (12.7V) när det var urkopplat. Vad i hela friden kan det då vara? :va
 

Peter Svensson

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Skälby
Hoj
Buell XB12Ss-08
Hej.
Hur mycket spänning har du när startmotorn snurrar? Om en cell är sönder kanske det krävs belastning på batteriet för att det ska märkas på batterispänningen.

Grovt kan man säga att en cell motsvarar ca 2 volt.

/ Peter


Hej på er,

Ett delikat problem av elkaraktär har dykt upp på min hoj. Har under säsongen lagt märke till att den blivit mer och mer svårstartad och sista veckorna har man varit tvungen att ge ganska mycket gas när man slår på tändningen för att motorn skall gå igång. När jag skulle starta den i helgen var det först helt tyst när jag tryckte på knappen men efter någon sekund hostade den igång med nöd och näppe och i princip med full gas. När man vrider på tändningen så tänds alla lampor och CE-lampan släcks sedvanligt efter 4 sekunder. Således har jag hela tiden trott att batteriet börjar bli dåligt, och var på väg att köpa ett nytt. Skaffade dock en billig Multimeter först bara för att vara på den säkra sidan. Döm av min förvåning när den indikerade att batteriet var fulladdat (12.7V) när det var urkopplat. Vad i hela friden kan det då vara? :va
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Tack för inputen! Jag återkommer imorgon när jag testat. Jag är rookie på allt vad elektricitet innebär, så jag tänkte konsultera min käre granne som är elingenjör för att testa rätt och framförallt för att avläsa Multimetern korrekt... :)
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Så, hojen kommer att repareras!!

Idag blev det grönt ljus för verkstaden att reparera hojen....en krasch i 5 km/h resulterade i ca 50 papp i beräknad slutnota.
Fick även grönt ljus till att handla icke originaldelar (alltså levererade av HD är inte ett måste).
EBR har ju subframe för en bråkdel av priset 200 USD + frakt mot HD´s "original" för 8 papp....
Men behöver tips på sidor/handlare där man kan hitta mer prylar...
Vill t.ex ha tag i andra speglar, styränds-blinkers.
Det viktigaste är att leveranstiderna är kortare än HD´s.
 

emo1974

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Ort
karlstad
Hoj
2003, buell xb9r fierbolt
hallå är det någon som har program vara till ecm spy jag har en buell xb9r 03 har tapat bort min skiva och dum som man var har man inte lagt in den i datorn
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Idag blev det grönt ljus för verkstaden att reparera hojen....en krasch i 5 km/h resulterade i ca 50 papp i beräknad slutnota.
Fick även grönt ljus till att handla icke originaldelar (alltså levererade av HD är inte ett måste).
EBR har ju subframe för en bråkdel av priset 200 USD + frakt mot HD´s "original" för 8 papp....
Men behöver tips på sidor/handlare där man kan hitta mer prylar...
Vill t.ex ha tag i andra speglar, styränds-blinkers.
Det viktigaste är att leveranstiderna är kortare än HD´s.

För 50.000 måste det väl bli lite original prylar ?
Lite beroende på vad du ska ha tag i förutom speglar o blinkers
http://www.twinmotorcycles.nl
http://www.americansportbike.com/
http://www.trojan-horse.co.uk/
http://www.rizoma.com/
http://www.kellermann-online.com/
Det finns väl en del pirat prylar på Ebay också
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
För 50.000 måste det väl bli lite original prylar ?
Lite beroende på vad du ska ha tag i förutom speglar o blinkers
http://www.twinmotorcycles.nl
http://www.americansportbike.com/
http://www.trojan-horse.co.uk/
http://www.rizoma.com/
http://www.kellermann-online.com/
Det finns väl en del pirat prylar på Ebay också

I 50.000 så är det bara räknat på originalprylar.....men jag vet inte om jag vill ha det. Såg ett par grymt justa speglar i ett nummer av Streetfighter. Ska snoka reda på var de inhandlats....tillsammans med styrändsblinkare tror jag det blir asrått.

Tack för länktipsen!
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Festen fortsätter! :tummenupp Vart lat och bestämde mig för att skippa felsökningen och istället köpa ett förstklassigt batteri på Biltema. Det enda jag nu vet är att det inte var batteriet som felade förut...

Allt verkar fortfarande ok när jag vrider om nyckeln. Däremot så är det fortfarande knäpptyst i nån sekund när jag trycker på tändningen. Därefter sparkar den igång samtidigt som jag mer eller mindre ger full gas... Några stalltips på nästa steg i felsökningen?


Hej på er,

Ett delikat problem av elkaraktär har dykt upp på min hoj. Har under säsongen lagt märke till att den blivit mer och mer svårstartad och sista veckorna har man varit tvungen att ge ganska mycket gas när man slår på tändningen för att motorn skall gå igång. När jag skulle starta den i helgen var det först helt tyst när jag tryckte på knappen men efter någon sekund hostade den igång med nöd och näppe och i princip med full gas. När man vrider på tändningen så tänds alla lampor och CE-lampan släcks sedvanligt efter 4 sekunder. Således har jag hela tiden trott att batteriet börjar bli dåligt, och var på väg att köpa ett nytt. Skaffade dock en billig Multimeter först bara för att vara på den säkra sidan. Döm av min förvåning när den indikerade att batteriet var fulladdat (12.7V) när det var urkopplat. Vad i hela friden kan det då vara? :va
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Nu får vi se om bettan överlever.

Fick en annan hoj i baken i onsdags och nu står bettan på verskstaden för att få en skadevärdering gjord i nästa vecka. Känner mig kluven till om den skulle bli inlöst. Finns inte så många Buell XB9R i landet och därför skulle jag vilja att den lever vidare. Skulle de lösa in den så kan man uppgradera till en 1125 r istället.

Undras vilket man ska hoppas på?

Ni som undrar vad som hände så gick det till på följande sätt.
Kommer körandes i en kurva med 2 polare bakom mig. Vägen smalnar av till ett körfält för att en cykelväg korsar den. Vid avsmalningen får jag möte och bromsar därmed in för att avgöra vem som ska köra först. Jag eller bilen... Polaren har samtidigt dragit på så han ligger i en 90-100 knyck innan han upptäcker att jag står stilla. Han får ner hastigheten hyfsat och drar sitt framdäck i högersida av min baksving, rakt bakifrån. Jag flyger av hojen och landar några meter framför den på fötterna, dvs ingen skada på mig.

Polaren drar sönder höger passagerarfotpinnen med sin vänsterfot samt smalben. Klarar sig med blåmärke på benet och en knallblå lilltå plus ett litet märke i tank på sin KTM.

Ingen av oss skadar oss något nämnvärt men min hoj drar ju i backen så alla delar som sticker ut på höger sida är kaputt (bromshandtag, backspeleg, blinkers, styret, avgasröret, fotpinnar fram och bak, fästet till passagerarfotpinne sitter löst och troligt att ramen under kutsen fått sig en kyss.

Suger fett att det är 15-20 grader ute och solen skiner. Idag hade det varit perfekt att vara ute på hojen. Men man ska nog helt enkelt vara gald att man ej skadat sig.
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Nu får vi se om bettan överlever.

Fick en annan hoj i baken i onsdags och nu står bettan på verskstaden för att få en skadevärdering gjord i nästa vecka. Känner mig kluven till om den skulle bli inlöst. Finns inte så många Buell XB9R i landet och därför skulle jag vilja att den lever vidare. Skulle de lösa in den så kan man uppgradera till en 1125 r istället.

Undras vilket man ska hoppas på?

Ni som undrar vad som hände så gick det till på följande sätt.
Kommer körandes i en kurva med 2 polare bakom mig. Vägen smalnar av till ett körfält för att en cykelväg korsar den. Vid avsmalningen får jag möte och bromsar därmed in för att avgöra vem som ska köra först. Jag eller bilen... Polaren har samtidigt dragit på så han ligger i en 90-100 knyck innan han upptäcker att jag står stilla. Han får ner hastigheten hyfsat och drar sitt framdäck i högersida av min baksving, rakt bakifrån. Jag flyger av hojen och landar några meter framför den på fötterna, dvs ingen skada på mig.

Polaren drar sönder höger passagerarfotpinnen med sin vänsterfot samt smalben. Klarar sig med blåmärke på benet och en knallblå lilltå plus ett litet märke i tank på sin KTM.

Ingen av oss skadar oss något nämnvärt men min hoj drar ju i backen så alla delar som sticker ut på höger sida är kaputt (bromshandtag, backspeleg, blinkers, styret, avgasröret, fotpinnar fram och bak, fästet till passagerarfotpinne sitter löst och troligt att ramen under kutsen fått sig en kyss.

Suger fett att det är 15-20 grader ute och solen skiner. Idag hade det varit perfekt att vara ute på hojen. Men man ska nog helt enkelt vara gald att man ej skadat sig.

Skönt att höra att ni båda mår ok med tanke på omständigheterna.
Det kan nog bli hårigt att få den reparerad....min erfarenhet säger att kalkylen görs på orginalprylar (alltså HD´s prislista gäller) men om man verkligen vill ha den kvar så finns det eftermarknadsprylar som är billigare (iaf när det gäller 1125).....sen är det ju arbetskostnaden också, då handlar det nog om du kan/vill göra jobbet själv....möjligheten finns ju då att få loss lite kontanter från försäkringsbolaget...:yoparty.
Blir den inlöst så satsa på en 1125.....och om du frågar mig...en CR :D.
 

Blast

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2010
Ort
tranås
Hoj
buel XB12R
Buellfrossa

Hej nu har jag 2 Bueller, 1 XB12R och en BLAST som gick igenom registreringsbesiktningen idag...
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Hej nu har jag 2 Bueller, 1 XB12R och en BLAST som gick igenom registreringsbesiktningen idag...

Tjena, vad kul att det funkade att få den genom besiktningen. Vi pratade ju om det i Falkenberg i somras. Ha så kul med nya hojen.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Festen fortsätter! :tummenupp Vart lat och bestämde mig för att skippa felsökningen och istället köpa ett förstklassigt batteri på Biltema. Det enda jag nu vet är att det inte var batteriet som felade förut...

Allt verkar fortfarande ok när jag vrider om nyckeln. Däremot så är det fortfarande knäpptyst i nån sekund när jag trycker på tändningen. Därefter sparkar den igång samtidigt som jag mer eller mindre ger full gas... Några stalltips på nästa steg i felsökningen?

Min hoj brukar också ganska ofta tveka lite när den ska igång, även detta på helt nytt batteri. Jag bara håller inne startknappen "förbi" den här tvekan, så startar den finfint.

Jag tror du gör en miss om du ger hojen gas när du försöker starta den. Om jag förstått saken rätt (utifrån inlägg på BadWeatherBikers) är ECM:en känslig för gasläget vid start och kan ge en för fet bränsleblandning, i värsta fall med resultatet att tändstiften sotar igen om du stänger av motorn för tätt inpå startförsöket.

Kort och gott: Du har elektronisk insprutning. Låt datorn avgöra hur mycket "gaspådrag" motorn behöver vid start, och försök att aldrig ha igång hojen korta stunder (dvs varmkör alltid ifall du startar motorn).
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Jag tror du gör en miss om du ger hojen gas när du försöker starta den. Om jag förstått saken rätt (utifrån inlägg på BadWeatherBikers) är ECM:en känslig för gasläget vid start och kan ge en för fet bränsleblandning, i värsta fall med resultatet att tändstiften sotar igen om du stänger av motorn för tätt inpå startförsöket.

Här håller jag med!
När jag skulle starta upp min i helgen så tjuvstannade den nästan direkt varefter jag gav den gas och försökte starta igen, men nu blev det betydligt tjurigare och det hela slutade med en skaplig avgaspuff. Väntade sedan ett tag och då funkade det.
Min hoj tvekar också någon sekund vid start men detta tror jag är helt normalt för Buell. Körde mkt Harley på nittiotalet och de hade också en del egenheter för sig men det är väl lite av charmen!
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
En sak till vad gäller den där lilla tvekan vid start:
Det rusar rätt bra med ström ett tag där, när både kolvarna ska dras runt och det samtidigt ska gå ström nog att tända tändstiften. Se till att det inte är något problem runt jordningen - ärgad anslutning, losskakade bultar eller liknande.
 

KimpaXB12

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Ljungby
Hoj
05 - Buell XB12S, 09 Buell 1125CR
Idag blev det grönt ljus för verkstaden att reparera hojen....en krasch i 5 km/h resulterade i ca 50 papp i beräknad slutnota.
Fick även grönt ljus till att handla icke originaldelar (alltså levererade av HD är inte ett måste).
EBR har ju subframe för en bråkdel av priset 200 USD + frakt mot HD´s "original" för 8 papp....
Men behöver tips på sidor/handlare där man kan hitta mer prylar...
Vill t.ex ha tag i andra speglar, styränds-blinkers.
Det viktigaste är att leveranstiderna är kortare än HD´s.

Ojdå, det är ju nästan värdet på cykeln, det var vad jag gav för min CR
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Här håller jag med!
När jag skulle starta upp min i helgen så tjuvstannade den nästan direkt varefter jag gav den gas och försökte starta igen, men nu blev det betydligt tjurigare och det hela slutade med en skaplig avgaspuff. Väntade sedan ett tag och då funkade det.
Min hoj tvekar också någon sekund vid start men detta tror jag är helt normalt för Buell. Körde mkt Harley på nittiotalet och de hade också en del egenheter för sig men det är väl lite av charmen!

En sak till vad gäller den där lilla tvekan vid start:
Det rusar rätt bra med ström ett tag där, när både kolvarna ska dras runt och det samtidigt ska gå ström nog att tända tändstiften. Se till att det inte är något problem runt jordningen - ärgad anslutning, losskakade bultar eller liknande.

Tack för inputen båda! Det känns som att ni är på rätt spår... Har fått samma input (+ en massa annat också iofs) när jag hört mig för på Buelletinboard.com. Det luriga är ju att det blev en sån markant skillnad under den senaste månaden. Innan har den mer eller mindre reagerat direkt. Ska hursomhelst försöka följa den positiva batterikablens väg ner till startmotorn i helgen och kolla att alla anslutningar är ok. Jag började häromkvällen, men insåg snabbt att det var för pillrigt att göra i stressat tillstånd i skymningsmörker... :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top