Fint för dig! Akta dig för killarna i svart med laserpickor bara...
Hej på er,
Ett delikat problem av elkaraktär har dykt upp på min hoj. Har under säsongen lagt märke till att den blivit mer och mer svårstartad och sista veckorna har man varit tvungen att ge ganska mycket gas när man slår på tändningen för att motorn skall gå igång. När jag skulle starta den i helgen var det först helt tyst när jag tryckte på knappen men efter någon sekund hostade den igång med nöd och näppe och i princip med full gas. När man vrider på tändningen så tänds alla lampor och CE-lampan släcks sedvanligt efter 4 sekunder. Således har jag hela tiden trott att batteriet börjar bli dåligt, och var på väg att köpa ett nytt. Skaffade dock en billig Multimeter först bara för att vara på den säkra sidan. Döm av min förvåning när den indikerade att batteriet var fulladdat (12.7V) när det var urkopplat. Vad i hela friden kan det då vara?
Idag blev det grönt ljus för verkstaden att reparera hojen....en krasch i 5 km/h resulterade i ca 50 papp i beräknad slutnota.
Fick även grönt ljus till att handla icke originaldelar (alltså levererade av HD är inte ett måste).
EBR har ju subframe för en bråkdel av priset 200 USD + frakt mot HD´s "original" för 8 papp....
Men behöver tips på sidor/handlare där man kan hitta mer prylar...
Vill t.ex ha tag i andra speglar, styränds-blinkers.
Det viktigaste är att leveranstiderna är kortare än HD´s.
För 50.000 måste det väl bli lite original prylar ?
Lite beroende på vad du ska ha tag i förutom speglar o blinkers
http://www.twinmotorcycles.nl
http://www.americansportbike.com/
http://www.trojan-horse.co.uk/
http://www.rizoma.com/
http://www.kellermann-online.com/
Det finns väl en del pirat prylar på Ebay också
Hej på er,
Ett delikat problem av elkaraktär har dykt upp på min hoj. Har under säsongen lagt märke till att den blivit mer och mer svårstartad och sista veckorna har man varit tvungen att ge ganska mycket gas när man slår på tändningen för att motorn skall gå igång. När jag skulle starta den i helgen var det först helt tyst när jag tryckte på knappen men efter någon sekund hostade den igång med nöd och näppe och i princip med full gas. När man vrider på tändningen så tänds alla lampor och CE-lampan släcks sedvanligt efter 4 sekunder. Således har jag hela tiden trott att batteriet börjar bli dåligt, och var på väg att köpa ett nytt. Skaffade dock en billig Multimeter först bara för att vara på den säkra sidan. Döm av min förvåning när den indikerade att batteriet var fulladdat (12.7V) när det var urkopplat. Vad i hela friden kan det då vara?
Nu får vi se om bettan överlever.
Fick en annan hoj i baken i onsdags och nu står bettan på verskstaden för att få en skadevärdering gjord i nästa vecka. Känner mig kluven till om den skulle bli inlöst. Finns inte så många Buell XB9R i landet och därför skulle jag vilja att den lever vidare. Skulle de lösa in den så kan man uppgradera till en 1125 r istället.
Undras vilket man ska hoppas på?
Ni som undrar vad som hände så gick det till på följande sätt.
Kommer körandes i en kurva med 2 polare bakom mig. Vägen smalnar av till ett körfält för att en cykelväg korsar den. Vid avsmalningen får jag möte och bromsar därmed in för att avgöra vem som ska köra först. Jag eller bilen... Polaren har samtidigt dragit på så han ligger i en 90-100 knyck innan han upptäcker att jag står stilla. Han får ner hastigheten hyfsat och drar sitt framdäck i högersida av min baksving, rakt bakifrån. Jag flyger av hojen och landar några meter framför den på fötterna, dvs ingen skada på mig.
Polaren drar sönder höger passagerarfotpinnen med sin vänsterfot samt smalben. Klarar sig med blåmärke på benet och en knallblå lilltå plus ett litet märke i tank på sin KTM.
Ingen av oss skadar oss något nämnvärt men min hoj drar ju i backen så alla delar som sticker ut på höger sida är kaputt (bromshandtag, backspeleg, blinkers, styret, avgasröret, fotpinnar fram och bak, fästet till passagerarfotpinne sitter löst och troligt att ramen under kutsen fått sig en kyss.
Suger fett att det är 15-20 grader ute och solen skiner. Idag hade det varit perfekt att vara ute på hojen. Men man ska nog helt enkelt vara gald att man ej skadat sig.
Hej nu har jag 2 Bueller, 1 XB12R och en BLAST som gick igenom registreringsbesiktningen idag...
Festen fortsätter! Vart lat och bestämde mig för att skippa felsökningen och istället köpa ett förstklassigt batteri på Biltema. Det enda jag nu vet är att det inte var batteriet som felade förut...
Allt verkar fortfarande ok när jag vrider om nyckeln. Däremot så är det fortfarande knäpptyst i nån sekund när jag trycker på tändningen. Därefter sparkar den igång samtidigt som jag mer eller mindre ger full gas... Några stalltips på nästa steg i felsökningen?
Jag tror du gör en miss om du ger hojen gas när du försöker starta den. Om jag förstått saken rätt (utifrån inlägg på BadWeatherBikers) är ECM:en känslig för gasläget vid start och kan ge en för fet bränsleblandning, i värsta fall med resultatet att tändstiften sotar igen om du stänger av motorn för tätt inpå startförsöket.
Idag blev det grönt ljus för verkstaden att reparera hojen....en krasch i 5 km/h resulterade i ca 50 papp i beräknad slutnota.
Fick även grönt ljus till att handla icke originaldelar (alltså levererade av HD är inte ett måste).
EBR har ju subframe för en bråkdel av priset 200 USD + frakt mot HD´s "original" för 8 papp....
Men behöver tips på sidor/handlare där man kan hitta mer prylar...
Vill t.ex ha tag i andra speglar, styränds-blinkers.
Det viktigaste är att leveranstiderna är kortare än HD´s.
Här håller jag med!
När jag skulle starta upp min i helgen så tjuvstannade den nästan direkt varefter jag gav den gas och försökte starta igen, men nu blev det betydligt tjurigare och det hela slutade med en skaplig avgaspuff. Väntade sedan ett tag och då funkade det.
Min hoj tvekar också någon sekund vid start men detta tror jag är helt normalt för Buell. Körde mkt Harley på nittiotalet och de hade också en del egenheter för sig men det är väl lite av charmen!
En sak till vad gäller den där lilla tvekan vid start:
Det rusar rätt bra med ström ett tag där, när både kolvarna ska dras runt och det samtidigt ska gå ström nog att tända tändstiften. Se till att det inte är något problem runt jordningen - ärgad anslutning, losskakade bultar eller liknande.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |