Bulgarien t/r i september....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Tänker göra en hojtur till innan vintern är här. Till ett Horizons Unlimited bike-meet i Bulgarien. Samma ställe där jag och sambon var i somras fast den här turen blir det inte fem veckor och 20 länder utan ca 12 - 14 dagar och 9 - 10 länder. Färjan Nynäs - Gdansk/Polen, Tjeckien, Slovenien, Ungern, Serbien och Bulgarien på nervägen och sen hem via Rumänien (kanske Moldavien), Ukraina, Polen och sen hem igen via färjan Gdansk/Nynäs.

Tänker dra den 20:e (kanske den 18:e eller 19:e om jag får det att funka tidsmässigt) på kvällen med färjan och siktar på att vara i Idilevo utanför Sevlievo/Bulgarien på kvällen den 24:e. Då har jag halva tisdagen, onsdagen, torsdagen och nästan hela fredagen på mig att ta mig 200 mil. LITE tight med tid men jag har en förhoppning om att kunna åka någon dag eller två tidigare om jag får det att funka. Får se. Väljer jag dom större vägarna ner så bör det gå att ta sig ner till den 24:e på kvällen. Sen är det hojträff helgen 24:e på kvällen till den 26:e.

På hemvägen tänkte jag dra norrut genom Rumänien, Ukraina och tillbaka in i Polen. KANSKE ta Transfagarasan igen. Söder ifrån den här gången.

Har försökt få några polare att hänga på men det är ingen som vill så det blir till att åka själv. Någon som känner sig manad??

Kommer inte bli lika jävla varmt nu som i somras. Mellan 15 - 20 C ca. Upp till 28 i Albanien men det är kallt i jämförelse med i somras.

Har alla papper klara och det mesta redan packat så jag behöver egentligen bara ett par timmars förberedelsetid innan jag kan dra. Smidigt. Tänker inte köra skitfort utan mer vara enträgen och kliva upp i hyffsad tid för att få många timmar på hojen per dag. Köra mellan 8.00 och 20.00 på nervägen med förhoppning om att klara ca 70 mil om dagen. Då är jag framme på tre dagar. Bör gå. Och sen ta det lugnare på hemvägen....

Kan tyckas tråkigt att åka liknande vägar som i somras men jag trivdes så bra. Och nu blir det vänstersväng istället för högersväng. Och betydligt färre länder. Och halva körsträckan. Och MINIMAL packning denna gång. Inget tält, kampingkök e.t.c.

Så det är vad som ligger och skvalpar i bakhuvudet. Känner verkligen att jag behöver en hyffsat rejäl sväng till innan den långa, kalla och mörka vintern.

//J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Imorgon bär det av. Tar båten imorgon kväll till Gdansk. 205 mil mellan Gdansk och Idilevo på fyra och en halv dag. Bör funka även om inte vägarna är lika bra som här. Har ca 4 extra timmar på mig på tillbakavägen då färjan går från Gdansk på kvällen den 1:a och jag lämnar Idilevo måndag morgon den 27:e. Ingen ville hänga på så jag drar själv. Återkommer med uppdatering om resan antingen under eller efter resan beroende på tid och tillgänglig internetuppkoppling.

MVH//Jan

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Imorgon bär det av. Tar båten imorgon kväll till Gdansk. 205 mil mellan Gdansk och Idilevo på fyra och en halv dag. Bör funka även om inte vägarna är lika bra som här. Har ca 4 extra timmar på mig på tillbakavägen då färjan går från Gdansk på kvällen den 1:a och jag lämnar Idilevo måndag morgon den 27:e. Ingen ville hänga på så jag drar själv. Återkommer med uppdatering om resan antingen under eller efter resan beroende på tid och tillgänglig internetuppkoppling.

MVH//Jan

Lycka till! Hade var trevligt om man hade haft en mc som var lite mer ändamålsenlig :)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Lycka till! Hade var trevligt om man hade haft en mc som var lite mer ändamålsenlig :)

Tack. Om din hoj är den i din profilbild hade jag velat köra först, det är en sak som är säker. Lützen-dimman, släng dig i väggen.... ;)

Vet faan inte om jag fått det att funka än men jag fick tag på en GPS-tracker.

http://fms.ws/3Vt8n/59.31921/18.04638

Om jag får skiten att funka ska det gå att se vart jag är på kartan i länken ovan. Får väl se om jag lyckas. Men lite roligt vore det om det funkade.... Annars kan man kolla denna länk också.....

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=59.31921,18.04638&ll=59.31921,18.04638&ie=UTF8&z=12&om=1

Google Maps. Som sagt, får se om det funkar.....

//J

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Tack. Om din hoj är den i din profilbild hade jag velat köra först, det är en sak som är säker. Lützen-dimman, släng dig i väggen.... ;)

//J
:D

Ja. Jag hade kunnat tänka mig att packa på min gamla blejd och åka på äventyr. Men då måste det vara med någon som åker med liknande körställning.. Inte så skoj om man är slutkörd innan den andre känner för att ta första fikan. :näsblod

Förresten så borde väl din klara av just sådan dimma? Den är ju nästan därifrån och har specialutvecklade dimljus?:va:tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
:D

Ja. Jag hade kunnat tänka mig att packa på min gamla blejd och åka på äventyr. Men då måste det vara med någon som åker med liknande körställning.. Inte så skoj om man är slutkörd innan den andre känner för att ta första fikan. :näsblod

Förresten så borde väl din klara av just sådan dimma? Den är ju nästan därifrån och har specialutvecklade dimljus?:va:tummenupp

Ha ha ha! Jo den är nog dimsäkrad.... Hade faktiskt varit lite kul att ha sällskap. Lite sent nu kanske. Båten går klockan 18 imorgon kväll och verkar vara ganska fullbokad. Blir att köra ca 50 mil om dagen innan jag är framme och något liknande på vägen hem. Får några körfria dagar nästa helg. Men annars blir det rejält med åka. Ska inte köra fort. Men det blir många timmar på hojen varje dag. Hoppas på hyffsat väder.

MVH//Jan

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Är nu framme vid det huvudsakliga målet för resan. Hojträffen i Idilevo, Bulgarien. Tog 3 1/2 dag ner. Inga problem alls på nervägen. Hojen går som en klocka. Funderar lite smått att boka om färjebiljetten hem från Gdansk och förlänga trippen med två dagar för att få lite mer tid i Rumänien och Ukraina. Ska fundera lite. Får besked idag eller imorgon om Transfagarasan fortfarande är körbar. Dom stänger när första snön faller. Vilket brukar vara ungefär runt september/oktober. Vore dock jävligt roligt att köra Transfagarasan söder ifrån också. Körde norr ifrån i somras. Hoppas på det bästa. Mer senare....

MVH//J

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Hoppas du får fint väder hela tiden... verkar vara en fin resa.

Grymt impad av stäckorna ni orkar köra. Har i.o.f.s kört nonstop Kiruna-Karlskrona 170 mil men det var i bilen, på bågen kroknar jag efter 1/3-del av den stäckan.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag hade verkligen mer än gärna följt med men det hade blivit svårt med icke-existerande semesterdagar och en massa annat som krockar just nu. jag är grymt avundsjuk hur som helst!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Otrolig resa. Har det hur bra som helst och hojträffen har varit väldigt lyckad. Höll ett föredrag i fredags om att köra hoj i Skandinavien och har lyssnat på andra föredrag av folk som kört i Mellanöstern, Afrika och andra ställen. Intressant och lärorikt. Imorgon ska jag försöka hitta ett nytt framdäck till hojen då det som sitter på är nära nog helt utan mönstring och sen påbörjar jag hemresan på tisdag förhoppningsvis. Om jag får tag på ett däck. Annars får jag beställa och då tar det ett par dagar till. Hemfärden sket via Rumänien, Ukraina och tillbaka till Gdansk. Har en lite grej på gång som kan bli rejält skojjigt. Slår Transfagarasan på fingrarna om det funkar..... :) Mer framöver.....

MVH//Jan

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Hemfärden sket via Rumänien, Ukraina och tillbaka till Gdansk. Har en lite grej på gång som kan bli rejält skojjigt. Slår Transfagarasan på fingrarna om det funkar..... :) Mer framöver.....

jasså? nu blev jag nyfiken!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
jasså? nu blev jag nyfiken!

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=483239

Transalpina. Mer asfalterat nu än för ett år sedan så dom svåraste partierna är körbara (hoppas jag) även om man är ensam på en Adventure. Dom ska lägga asfalt på allt framöver men fortfarande är en del grus. Transfagarasan på steroider. Otroligt vackert enligt dom som kört. Och mycket mindre omtalat. Vilket nog inte kommer vara speciellt länge till när det väl ligger asfalt på hela vägsträckan. Så länge vädret är hanterbart tänker jag göra ett försök.

MVH//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj

Transalpina. Mer asfalterat nu än för ett år sedan så dom svåraste partierna är körbara (hoppas jag) även om man är ensam på en Adventure. Dom ska lägga asfalt på allt framöver men fortfarande är en del grus. Transfagarasan på steroider. Otroligt vackert enligt dom som kört. Och mycket mindre omtalat. Vilket nog inte kommer vara speciellt länge till när det väl ligger asfalt på hela vägsträckan. Så länge vädret är hanterbart tänker jag göra ett försök.

MVH//J

åh fy fan! det där vill jag köra!! men är det inte lite kallt att köra det där så här års? och vågar du köra det själv? ser lite öde och avlägset ut från all civilisation!? men fan va jag blir sugen när jag ser dem där bilderna!!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
åh fy fan! det där vill jag köra!! men är det inte lite kallt att köra det där så här års? och vågar du köra det själv? ser lite öde och avlägset ut från all civilisation!? men fan va jag blir sugen när jag ser dem där bilderna!!

Inte minusgrader än och ingen snö. Jag tänker göra ett försök. Dom håller som sagt på att jobba på vägen så det kör förbi någon lastbil eller en vanlig bil ibland. Jag räknar med att få hjälp om jag skulle få problem men det kanske tar någon halvtimme innan hjälpen kommer.

Transalpina är högre än Transfagarasan och inte lika besökt. Kan bli skojjigt. Och i dagsläget är det bara ca 10 kilometer som inte är asfalterad. Klarade Doug att köra Transalpina på en löjligt låg, stelbent, HD från tidigt 50-tal så klarar jag det på en 1200GS Adventure. Han var inte ensam men jag tror att det går vägen. Har hyffsat varma kläder med mig. Tror att jag är där och kör över passet på torsdag. Återkommer i ärendet.

//J

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Ha ha, när man kollar på dina kartor från 4:e inlägget, så är du kvar i Estocolmo:tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Inte minusgrader än och ingen snö. Jag tänker göra ett försök. Dom håller som sagt på att jobba på vägen så det kör förbi någon lastbil eller en vanlig bil ibland. Jag räknar med att få hjälp om jag skulle få problem men det kanske tar någon halvtimme innan hjälpen kommer.

Transalpina är högre än Transfagarasan och inte lika besökt. Kan bli skojjigt. Och i dagsläget är det bara ca 10 kilometer som inte är asfalterad. Klarade Doug att köra Transalpina på en löjligt låg, stelbent, HD från tidigt 50-tal så klarar jag det på en 1200GS Adventure. Han var inte ensam men jag tror att det går vägen. Har hyffsat varma kläder med mig. Tror att jag är där och kör över passet på torsdag. Återkommer i ärendet.

//J

ok lycka till som fan då! :tummenupp vart exakt är det vägen går?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ha ha, när man kollar på dina kartor från 4:e inlägget, så är du kvar i Estocolmo:tummenupp

Jepp. Jag ljuger som en gravid sjörövare. Har inte rört mig ur fläcken och sitter hemma vid datorn på Södermalm! :tummenupp

Skämt å sido, jag la upp fel länk. Hann inte sätta mig in i hur skiten funkade innan jag drog. Kolla denna länk istället:

http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0u2CMFqS3ND9LvZDksf4a9X6SOB8qL6L7

Tror att den funkar bättre än den andra. Sorry. Jag gjorde fel från början..... :tungan

MVH//J

ok lycka till som fan då! :tummenupp vart exakt är det vägen går?

Väster om Transfagarasan. Ska precis iväg och svåla om hojjen så jag har lite bråttom men du får koordinaterna senare.

MVH//J

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

MVH//J

Ballt! Glöm inte att fota mycket.
Och kör inte snabbare än du hinner reparera!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ballt! Glöm inte att fota mycket.
Och kör inte snabbare än du hinner reparera!

Sådär. Nu sitter det sprillans nya tysktillverkade däck både fram och bak på hojen. Heidenau. 1.050:- inklusive rubbet. Lämnade hojen och käkade lunch sen var det klart när jag kom tillbaka. Dom tvättade även hojen. Otroligt. Nästan lönt att köra hit bara för att byta däck. Hade nog gått på det dubbla i Sverige tror jag. Om inte mer. Säkert inte världens bästa däck men det bryr jag mig inte om. Bättre än Kina-svålarna i alla fall.

Ska fota mycket och filma körningen över passet. Det kan du vara säker på! Imorgon lämnar jag Bulgarien och på torsdag blir det Transalpina om vädret tillåter. Om det blir skitväder är det som det är. Hinner tyvärr inte hänga kvar och invänta hyffsat väder.

MVH//Jan

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Sådär. Nu sitter det sprillans nya tysktillverkade däck både fram och bak på hojen. Heidenau. 1.050:- inklusive rubbet. Lämnade hojen och käkade lunch sen var det klart när jag kom tillbaka. Dom tvättade även hojen. Otroligt. Nästan lönt att köra hit bara för att byta däck. Hade nog gått på det dubbla i Sverige tror jag. Om inte mer. Säkert inte världens bästa däck men det bryr jag mig inte om. Bättre än Kina-svålarna i alla fall.

Ska fota mycket och filma körningen över passet. Det kan du vara säker på! Imorgon lämnar jag Bulgarien och på torsdag blir det Transalpina om vädret tillåter. Om det blir skitväder är det som det är. Hinner tyvärr inte hänga kvar och invänta hyffsat väder.

MVH//Jan
:tummenupp
grymt! :yoparty lycka till och kom tillbaka till sthlm på hojen och inte i kista!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping