Bulgarien t/r i september....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://gallery.me.com/jan_hellman#100142

Här är lite fler bilder från turen till Bulgarien i höstas. Kommer en film från Transalpina när jag hittat lite tid att göra den färdig framöver. För den som är intresserad, håll till godo. :)

MVH//J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ok. Väcker liv i den här tråden igen. September men ett annat år. Dags igen. Drar ner till Bulgarien med start på fredag. Denna gång inte ensam som förra hösten utan min kompis Tina följer med på sin HD. Färja Nynäs - Gdansk och sedan är det inplanerat ett besök på Auschwitz, in och kolla i Krakow och sen ner genom Slovakien, Rumänien (Transfagarasan eller Transalpina ska köras. Inte bestämt vilken än) och sen till Bulgarien och HU-mötet som går av stapeln på Doug och Polly´s Moto Camp i Idilevo helgen 23 - 25 september. Därefter bär det av västerut genom Serbien, Bosnien, "skelettkyrkan" utanför Prag och därefter lite sakta hemåt igen. Hemma den 5:e oktober. Kolla gärna vår blogg om ni är intresserade:

http://easterneurope2011.wordpress.com/

Där finns länk till karta där man kan följa rutten. Ska bli trevligt. Min sambo körde omkring i Norrland i veckovis under sommaren när jag var tvungen att jobba. Och nu är det min tur! Kommer ha lite svårt att överleva den mörka och kalla säsongen om jag inte får köra några veckor till.

Mer senare.

//Jan

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Vill ni ta ett depåstop i Prag så är det bara att hojta till!

Tjenare och tack! Bor du där nu eller bor du Oskarshamn? Jag är för övrigt född i Oskarshamn. :tummenupp Vi kommer definitivt att vara i krokarna runt Prag. Var där förra året. Vi har inte bestämt om vi ska in i stan denna gång men det är definitivt inte en omöjlighet.

Allt gott.

MVH//Jan

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Tjenare och tack! Bor du där nu eller bor du Oskarshamn? Jag är för övrigt född i Oskarshamn. :tummenupp Vi kommer definitivt att vara i krokarna runt Prag. Var där förra året. Vi har inte bestämt om vi ska in i stan denna gång men det är definitivt inte en omöjlighet.

Allt gott.

MVH//Jan

Bor i Prag nu i höst och det är alltid trevligt med lite svenskt sällskap när man bara har Tjecker runt sig hela dagarna. De är inte så roade av att snacka engelska alla gånger...
Ännu trevligare då med lite småländskt (är själv västkustbo i grunden dock) ;)
Hör av er om det passar, kan om ni inte lider av onödigt lyxbeteende erbjuda boende i sydöstra utkanten av stan!

M: 0707-78 36 22

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Färja Nynäs - Gdansk och sedan är det inplanerat ett besök på Auschwitz, in och kolla i Krakow och sen ner genom Slovakien, Rumänien (Transfagarasan eller Transalpina ska köras. Inte bestämt vilken än) och sen till Bulgarien och HU-mötet som går av stapeln på Doug och Polly´s Moto Camp i Idilevo helgen 23 - 25 september. Därefter bär det av västerut genom Serbien, Bosnien, "skelettkyrkan" utanför Prag och därefter lite sakta hemåt igen. Hemma den 5:e oktober. Kolla gärna vår blogg om ni är intresserade:

Lite tips! I Krakow måste ni besöka judiska kvarteren Kazimierz, grymt mysigt gammalt område med många restauranger och krogar!

I Serbien bör ni besöka Cacak (om ni ska till Sarajevo så är det nog på vägen) och mc klubben "Moto Club Mancula", trevligaste typerna vi träffat under alla våra mc-resor! Har varit där två gånger! Skulle ni åka förbi där så kan jag ordna så att de vet att ni kommer, då kan de ordna hotell åt er och låta er parkera hojarna säkert, om ni vet datum dvs.

Och i Prag måste ni besöka restaurangen U Fleku (http://ufleku.cz), sjukt bra traditionell tjeckisk restaurang med otroligt god mat samt enbart egenbrygd öl och egen snaps! Ligger i gamla stan! Deras anka med knödel och surkål var bland det godaste jag ätit (är ju halvtjeck själv och en sucker för sån mat)! De brukar ha musikanter som är traditionellt klädda som går runt å spelar tuba och dragspel m.m., väldigt kul!

Lycka till! :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lite tips! I Krakow måste ni besöka judiska kvarteren Kazimierz, grymt mysigt gammalt område med många restauranger och krogar!

I Serbien bör ni besöka Cacak (om ni ska till Sarajevo så är det nog på vägen) och mc klubben "Moto Club Mancula", trevligaste typerna vi träffat under alla våra mc-resor! Har varit där två gånger! Skulle ni åka förbi där så kan jag ordna så att de vet att ni kommer, då kan de ordna hotell åt er och låta er parkera hojarna säkert, om ni vet datum dvs.

Och i Prag måste ni besöka restaurangen U Fleku (http://ufleku.cz), sjukt bra traditionell tjeckisk restaurang med otroligt god mat samt enbart egenbrygd öl och egen snaps! Ligger i gamla stan! Deras anka med knödel och surkål var bland det godaste jag ätit (är ju halvtjeck själv och en sucker för sån mat)! De brukar ha musikanter som är traditionellt klädda som går runt å spelar tuba och dragspel m.m., väldigt kul!

Lycka till! :tummenupp

Fan, det där låter ju så trevligt att jag själv fick lust att åka :)

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiit fi faen

Har ju varit nere där själv, Krakow, Ljublana, Osv är ju helsmysiga till å med Prag eller Bratislava vilken höjdare i gamla stan, riktigt pittoreskt för att inte tala om alla mysiga (Clubs) + restauranger.

Fan man längtar tillbaka.

lycka till på trippen.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ha ha ha! Tjejen som jag ska åka med upptäckte härom dagen att hennes hoj var obesiktigad och hade körförbud. :tummenupp Hon fick tag på en besiktningstid dagen efter, bytte till lagliga dämpare och körde iväg. 300 meter från hemmet gick bälten av (Harley)...... :tungan Så då fick hon köra hojen på släpvagn till en verkstad där hon känner folk. Fullständig service, genomgång av hojen samt byta av bält och sen hade hon tur att hitta en besiktningstid några dagar senare. Så nu är den besiktigad och dom vanliga dämparna sitter på igen så att hojen går som den ska. Sen bestämde hon sig för att tvätta sina gamla (och illaluktande) hojhandskar. Dom föll i tusen bitar i tvätten..... :D Så nu ska hon köpa ny handskar.

Bra att bälten la ner nu. Bättre än på väg till färjan...... :tummenupp

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Ha ha ha! Tjejen som jag ska åka med upptäckte härom dagen att hennes hoj var obesiktigad och hade körförbud. :tummenupp Hon fick tag på en besiktningstid dagen efter, bytte till lagliga dämpare och körde iväg. 300 meter från hemmet gick bälten av (Harley)...... :tungan Så då fick hon köra hojen på släpvagn till en verkstad där hon känner folk. Fullständig service, genomgång av hojen samt byta av bält och sen hade hon tur att hitta en besiktningstid några dagar senare. Så nu är den besiktigad och dom vanliga dämparna sitter på igen så att hojen går som den ska. Sen bestämde hon sig för att tvätta sina gamla (och illaluktande) hojhandskar. Dom föll i tusen bitar i tvätten..... :D Så nu ska hon köpa ny handskar.

Bra att bälten la ner nu. Bättre än på väg till färjan...... :tummenupp

//J

hon låter väl förberedd! :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Sådär. Då är vi iväg. Kom till Gdansk vid lunchtid och har kört söderut under dagen. Vi har "bloggat" lite så kolla bloggen om ni vill. Ligger några bilder uppe. Nu ska jag spola av skrovet, dricka en pilsner och sen sova. Det blir bra. Mer framöver.

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj

Sådär. Då är vi iväg. Kom till Gdansk vid lunchtid och har kört söderut under dagen. Vi har "bloggat" lite så kolla bloggen om ni vill. Ligger några bilder uppe. Nu ska jag spola av skrovet, dricka en pilsner och sen sova. Det blir bra. Mer framöver.

//J

Om ni ska söderut från Auschwitz så kan jag rekommendera ett område i norra Slovakien som heter "Mala Fatra", jävligt fin nationalpark med mycket kullar och berg, fin natur och lugn helt enkelt! Ett bra ställe att bo på däromkring är ett hotell utanför Terchová som heter Hotel Diery, jävligt bra grillrestaurang där! Har ni tid så bör ni även gå "The Diery Trail" eller åka upp för linbanan vid Vrátna, grym utsikt uppe på berget! Tar bara kanske 10 min med hoj dit från Terchová. Sedan bör ni även besöka Strečno slott! Grymt slott uppe på ett berg eller stor jävla klippa! Ligger strax sydväst! Man kan ta en liten flotte över från Varin till Strečno också så slipper man köra ända bort till Zilina! Ska ni ännu mer söderut typ rakt ner så har ni Eger i Ungern, där har de grymma thermalbad och ett jävligt intressant vinbarområde i utkanten på stan!

Bilderna är från Diery Trail och från uppe på berget vid linbanan i Vrátna!

Lycka till!

Bifogat

• IMG_1916.jpg
    IMG_1916.jpg
    265.9 KB · Visningar: 66
  • IMG_1980.jpg
    IMG_1980.jpg
    210.3 KB · Visningar: 67

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Om ni ska söderut från Auschwitz så kan jag rekommendera ett område i norra Slovakien som heter "Mala Fatra", jävligt fin nationalpark med mycket kullar och berg, fin natur och lugn helt enkelt! Ett bra ställe att bo på däromkring är ett hotell utanför Terchová som heter Hotel Diery, jävligt bra grillrestaurang där! Har ni tid så bör ni även gå "The Diery Trail" eller åka upp för linbanan vid Vrátna, grym utsikt uppe på berget! Tar bara kanske 10 min med hoj dit från Terchová. Sedan bör ni även besöka Strečno slott! Grymt slott uppe på ett berg eller stor jävla klippa! Ligger strax sydväst! Man kan ta en liten flotte över från Varin till Strečno också så slipper man köra ända bort till Zilina! Ska ni ännu mer söderut typ rakt ner så har ni Eger i Ungern, där har de grymma thermalbad och ett jävligt intressant vinbarområde i utkanten på stan!

Bilderna är från Diery Trail och från uppe på berget vid linbanan i Vrátna!

Lycka till!

Tack! Strålande bra tips! Stort tack! :tummenupp

Dagens inlägg:

http://easterneurope2011.wordpress.com/2011/09/19/road-construction-and-lazy-bike-riders%E2%80%A6/

//J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
http://easterneurope2011.wordpress.com/2011/09/24/transfagarasan-and-we-have-arrived-to-the-bike-meet-in-bulgaria/

Transfagarasan! Dom har fixat en stor del av den otroligt dåliga vägsträckan längs sjön också! Dom sämsta sträckorna i år var dom bästa förra året och det ligger ny asfalt på dom värsta partierna från förra året. Det gjorde mig allvarligt talat lite glad. Var på vippen att välja grusvägen på västra sidan av sjön istället men nu gjorde vi inte det. Kom fram till hojträffen i Bulgarien runt midnatt efter att ha kört i mörkret i 4,5 timmar. Rolig dag igår. Nu är det hojträff! Mer framöver!

//J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
http://easterneurope2011.wordpress.com/2011/09/29/long-days-journey-into-night%E2%80%A6%E2%80%A6/

Är i Podgorica, Montenegro´s huvudstad, nu. Strulande navigator och att jag inte varit helt på topp har gjort att vi hamnat på tok för långt söder/väster ut. Vi har jävligt långt hem för att vara ärlig och kommer behöva köra på tok för långa dagar för att kunna vara tillbaka i Gdansk på tisdag kväll. Inte alls optimalt. Men rackarns fina vägar! Hur vi ska hinna tillbaka har jag faktiskt ingen aning om. Är inte på stora vägar förrän i Tjeckien igen näst intill. Någon som vet vilket som är snabbast? Ta sig in i Kroatien och köra längs kusten norrut in i Slovenien/Österrike eller köra igenom Bosnien, igenom norra Kroatien och in i Ungern? Det sistnämnda ser närmast ut om man tittar på kartan. Tips emottages med glädje och tacksamhet.

Allt gott.

MVH//Jan

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Snabbaste vägen upp förbi Munchen efter passage av Bosnien,Kroatien,Slovenien,Östterike därefter närmsta motorväg.

skippa Tjeckein,Polen.

sträckan blir längre men tuggar mil Snabbare. Polen tjeckien sunkar skit om du ska hinna lite mil över dan.

Har inte routat sträckan men bör ligga runt ca 230 mil. går att klämma på 4 dagar lätt. kör en maraton å fiskör resten.

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Snabbaste vägen enligt Viamichelin.com (som jag alltid använder vid planering av våra resor) om ni ska undvika östeuropa och långsammare vägar är via den superba motorvägen genom Kroatien upp förbi Zagreb, Maribor, Graz, Wels (nära Linz), Regensburg up till Hof på A93 där ni hoppar på A9/E51 upp till Berlin, där tar ni A11 (väg 6 i Polen)/E28 Förbi Szczecin mot Gdansk. En sträcka på ca 234 mil.

Alternativt att ni genar från Linz genom Tjeckien via Czeske Budejovice up till Prag och sedan tar E55 vidare mot Dresden och Berlin. Men det sparar ni nog ingen tid alls på.

Nu vet jag inte hur långt ni hann idag men ska ni dela upp den sträckan eller mindre på fyra dagar så har ni en del att köra, dock långt ifrån genomförbart. 60 mil om dagen är ingen större utmaning på de vägar jag nämnt. Men har ni kommit en bit på vägen blir det såklart ännu mindre att köra! Lycka till!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping