Hemma igen från hojresan till Bulgarien. Tänkte lägga upp en liten "Readers Digest" från resan för dom som är intresserade och inte orkat läsa den hyffsat långa bloggen vi skrev......
Vi lämnade Stockholm/färjan från Nynäshamn den 16:e september och kom hem igår. Mitt resesällskap Tina på sin Harley och jag på min BMW. Det vart totalt 520 mil körda under 20 dagar. Sträckan såg i stort ut enligt följande:
* Nynäshamn - Gdansk: Färja.
* Polen.
* Slovakien.
* Ungern.
* Rumänien.
* Bulgarien och hojträffen i Idilevo.
* Serbien.
* Montenegro.
* Bosnien.
* Kroatien.
* Slovakien (igen fast västra delarna under hemvägen).
* Tjeckien.
* Polen och färjan från Gdansk - Nynäshamn.
10 länder sammanlagt. Här finns en länk till kartrutten:
http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=37384e5bc4e788988
Några höjdpunkter.....
* Auschwitz.
* Saltgruvan i Wielica.
* Getter i Slovakien.
* Transfagarasan.
* Hojträffen i Idilevo, Bulgarien.
* Bergsvägarna i västra Serbien.
* Vägarna mot gränsen till Bosnien genom naturreservatet och Tara canyon i Montenegro.
* Bosnien.
* "Skelettkyrkan" i Kutna Hora några mil öster om Prag.
Några bilder från resan. Delar upp dom i några inlägg för att det ska bli mer överskådligt:
Några polacker hade köpt en gammal folkabuss och skulle frakta ner den på färjan till Polen.
Tinas hjälm.
Min framstänka.
Ett gäng trevliga polacker som var ute på långresa på sina gamla Dneper och Ural sidovagnshojar. Dom hade sammanlagt tre (3!!) kompletta motorer som reservdelar med sig för att kunna laga hojarna när dom gick sönder.....
Auschwitz/Birkenau. Hemsk ställe.
150 meter under jord i saltgruvan i Wielica.
Vi stannade och åt lunch på ett ställe i Slovakien där dom här roliga och busiga getterna härjade runt. HUR roliga som helst!
Jag i ett ungerskt bollhav....
Jag och Tina på Transfagarasan. FANTASTISK väg över dom Transsylvanska bergen i Rumänien. Andra gången jag körde Transfagarasan.
Vlad Tepes slottsruin söder om Transfagarasan.
Jag håller ett föredrag om långresor på motorcykel på Horizons Unlimited-hojträffen i Idilevo, Bulgarien.
Doug, som organiserade träffen med sin flickvän Polly, körde Road of Bones på den här hojen. Svårt att tro men det är faktiskt en HD Sportster ombyggd till oigenkännlighet för att klara Road of Bones. Mannen på bilden är Polly´s far som är borgmästare i Idilevo.
HELT fantastisk fransman som cyklat en-hjuling runt Svarta Havet!! Han höll också ett föredrag om sin tripp och var den enda på träffen som inte hade en motor på sin "hoj".
Moto Camp Bulgaria. Väldigt trevligt ställe med genuint bra folk.
Miljöbild från en liten stad i Serbien.
Otroligt vackert i bergen i västra Serbien.
Tina blir servad vid gränsen in till Montenegro.
Montenegro är fantastiskt!
Tara Canyon i norra Montenegro mot bosniska gränsen var otroligt fint. Många tunnlar genom bergen. Vet inte hur många men 70 var det minst längs vägen genom nationalparken.
Jag köper klistermärken i Bosnien. Har en tendens att smeta ner hojen med klistermärken när jag är ute och flänger.....
Sarajevo.
Jag och några gatuförsäljare längs vägen i Bosnien.
Även om vägarna är sämre så är Bosnien inte helt fel heller.
Tina satt ofta och knäppte bilder när hon körde. Det här är i Ungern på vägen norrut efter att vi lämnat Bosnien.
Hon tog nästan alltid bilder och på det mesta egentligen......
"Skelettkyrkan" utanför Prag.....
Sen körde norrut och in i Polen för att hinna med färjan från Gdansk två dagar senare. Vi passerade en riktigt otäck bilolycka på vägen genom Polen. En personbil hade frontalkrockat med en lastbil. Troligtvis pga en våghalsig omkörning. Det finns nog inte en chans att föraren av personbilen överlevde den kraschen. Till och med lastbilen hade blivit skrot av och personbilen var inte mycket mer än 1/3:e-del så stor som innan smällen. Vissa kör som biltjyvar i Polen och tar helt galna risker. Det straffar sig om det vill sig illa.
Riggade upp kamerorna med tidsinställd utlösare på en soptunna utanför Tina´s hus och fotograferade oss precis när vi kommit tillbaka hem. Jag hade några mil kvar in till Stockholm så jag drog efter att vi tagit en fika.
Fantastisk resa med många upplevelser. Jag gillar Östeuropa. Slutkört för den här gången. Nu ska jag serva hojen och ställa in den för vintern. Förhoppningsvis lyckas jag och sambon ro iland med resan till Mongoliet nästa sommar. Väldigt mycket pappersarbete att fixa med först bara men det ska nog gå bra får vi hoppas.
//Jan