Bulgarien t/r i september....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
är mycket sugen på att se bilderna från transalpina eller vad det nu hette, såg grymt ut!

Lämnade mina vänner i Idilevo, Bulgarien, idag och körde norrut. Tog färjan som korsar floden mellan Bulgarien och Rumänien och är nu i Targu Jiu ca 3 mil från där Transalpina börjar. Det har blåst faan i pappa idag. Vart nära på att blåsa av hojen några gånger. Det ska inte regna imorgon men jag hoppas på svagare vindar.

Ni kan inte gissa vart min hoj är parkerade för tillfället! Jag brukar alltid fråga om det finns något säkert ställe att parkera hojen på och ikväll fick dom mig att ta in hojen och fickparkera den mellan två bord i hotellets restaurang! Det satt folk och åt samtidigt. Ser hysteriskt roligt ut. DET skulle aldrig hända i Sverige.....!! :tummenupp

Hoppas på att ha tillgång till uppkoppling imorgon kväll så att jag kan rspportera om Transalpina. Ska bli intressant.

//J

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Ni kan inte gissa vart min hoj är parkerade för tillfället! Jag brukar alltid fråga om det finns något säkert ställe att parkera hojen på och ikväll fick dom mig att ta in hojen och fickparkera den mellan två bord i hotellets restaurang! Det satt folk och åt samtidigt. Ser hysteriskt roligt ut. DET skulle aldrig hända i Sverige.....!! :tummenupp

Hehe, flexibel lösning. :)

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Jepp. Jag ljuger som en gravid sjörövare. Har inte rört mig ur fläcken och sitter hemma vid datorn på Södermalm! :tummenupp

Skämt å sido, jag la upp fel länk. Hann inte sätta mig in i hur skiten funkade innan jag drog. Kolla denna länk istället:

http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0u2CMFqS3ND9LvZDksf4a9X6SOB8qL6L7

Tror att den funkar bättre än den andra. Sorry. Jag gjorde fel från början..... :tungan

MVH//J

Väster om Transfagarasan. Ska precis iväg och svåla om hojjen så jag har lite bråttom men du får koordinaterna senare.

MVH//J

Nu funkade länken:tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09

näe det är det som är så fantastiskt med att resa på hoj, speciellt i mindre "västerländska" länder där folk tänker mer praktiskt och vågar mer än vi i västvärlden som oftast inte vill eller vågar något som är utom det normala. skön lösning iaf! :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Nu funkade länken:tummenupp

Om man kollar länken idag kan man se exakt var Transalpina går. Strax öster om Targu Jiu drar jag rätt norrut. Där börjar vägen. 67c heter den på kartan men det vart helvitt på gps:en. Garmins kartleverantör känner inte till Transalpina. Helball väg. Kommer definitivt konkurrera ut Transfagarasan från förstaplatsen gällande östeuropas hårigaste väg när den är färdigbyggd. Svinkallt idag. Minusgrader uppe på toppen. Is på vattenpölarna och frost pá gräset. Hade alldeles för lite kläder på och frös som en hund. En hel del vägbyggen periodvis och mycket lastbilar. Ca 10 - 15 kilometer är fortfarande oasfalterat och det var lyckligtvis inte på någon av dom brantaste partierna. Det största problemet var två områden med lite väl djup lera för en lastad 1200GS Adventure-hoj med en 0,1 ton tung kluns på. Höll på att tappa hojen flera gånger. Djup lera är inte en favorit för den här hojåkaren. Sen var det grus och jävligt dålig asfalt periodvis men till 85 % var det VÄLDIGT fin och nylagd väg. Kommer bli kanon när det blir klart. Dom håller på att bygga en skidanläggning på Transalpina och jag kan tänka mig att detta blir någon form av turistcentrum i Rumänien framöver. Men som det är nu är allt halvfärdigt både vad det gäller skidanläggningen och vägen. Vart dom plåtade säkerhetsräckena i länken jag la upp tidigare fattar jag inte. Inte ett räcke så långt ögat kunde nå ens där det var som brantast.

Efter Transalpina drog jag norrut och hade siktet inställt på Baia Mare men kroknade när det var ca 8 mil kvar. Vart för trött och kall. Får försöka köra ikapp imorgon. Hoppas att gränspasseringen till Ukraina går hyffsat fort. Så är inte alltid fallet. Har siktet inställt på ett hojhotell i L'viv imorgon kväll. Blir en lángkörning imorgon så jag måste upp tidigt. Hoppas på varmare väder än idag och inget regn. Tror inte att det finns trådlöst internet pá hojhotellet så vi får se när jag kan uppdatera nästa gång.

Sovdags.....

MVH//Jan

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Efter Transalpina drog jag norrut och hade siktet inställt på Baia Mare men kroknade när det var ca 8 mil kvar. Vart för trött och kall. Får försöka köra ikapp imorgon. Hoppas att gränspasseringen till Ukraina går hyffsat fort. Så är inte alltid fallet. Har siktet inställt på ett hojhotell i L'viv imorgon kväll. Blir en lángkörning imorgon så jag måste upp tidigt. Hoppas på varmare väder än idag och inget regn. Tror inte att det finns trådlöst internet pá hojhotellet så vi får se när jag kan uppdatera nästa gång.

Sovdags.....

MVH//Jan

Lycka till! Är fortfarande avis! :)

kollar på din gps-länk nu, det är ju inte alls långt ifrån Sibiu och där vi körde i somras när vi kom från väst! får åka ner dit snart igen, verkar finnas mycket mer att uppleva där nere!

Last edited:

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Targu Jiu, är det nära Targu Mures? Var där för tre veckor sedan. Jäkla skitställe. Men där var hyffsat varmt då. Har det redan hunnit bli så kallt:va

Edit: Nu hittade jag bägge orterna på din karta. Är det trevlig natur där du är? Tycke mest det var fattigt och jävligt.

Men lite kul med gubbarna som kör häst&vagn och snackar mobiltelefon:D

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Om man kollar länken idag kan man se exakt var Transalpina går. Strax öster om Targu Jiu drar jag rätt norrut. Där börjar vägen. 67c heter den på kartan men det vart helvitt på gps:en. Garmins kartleverantör känner inte till Transalpina. Helball väg. Kommer definitivt konkurrera ut Transfagarasan från förstaplatsen gällande östeuropas hårigaste väg när den är färdigbyggd. Svinkallt idag. Minusgrader uppe på toppen. Is på vattenpölarna och frost pá gräset. Hade alldeles för lite kläder på och frös som en hund. En hel del vägbyggen periodvis och mycket lastbilar. Ca 10 - 15 kilometer är fortfarande oasfalterat och det var lyckligtvis inte på någon av dom brantaste partierna. Det största problemet var två områden med lite väl djup lera för en lastad 1200GS Adventure-hoj med en 0,1 ton tung kluns på. Höll på att tappa hojen flera gånger. Djup lera är inte en favorit för den här hojåkaren. Sen var det grus och jävligt dålig asfalt periodvis men till 85 % var det VÄLDIGT fin och nylagd väg. Kommer bli kanon när det blir klart. Dom håller på att bygga en skidanläggning på Transalpina och jag kan tänka mig att detta blir någon form av turistcentrum i Rumänien framöver. Men som det är nu är allt halvfärdigt både vad det gäller skidanläggningen och vägen. Vart dom plåtade säkerhetsräckena i länken jag la upp tidigare fattar jag inte. Inte ett räcke så långt ögat kunde nå ens där det var som brantast.

Sovdags.....

MVH//Jan

Fy fan vad hårigt matcho att köra en sådan väg ensam på båge, att köra vägen ensam är ju 10 ggr så hårigt som i grupp, ybercool må jag säga. Hade aldrig vågat.

B.t.w kikade på din länk där man kan följa dig, cool. Kikade lite i min Navigon GPS där var hela 67C Transalpina med. Navigon verkar ha bättre kartleverantör.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
:yoparty
Om du inte fotogaferade det är det något fel på dig. Och vi vill se bilderna, fattar du väl! :D

Jag fotograferade OCH det är något fel på mig!! :tummenupp

Bilder kommer när jag är hemma igen. I nästa vecka någon gång. En hel del skojjiga bilder. Och jag filmade nästan hela Transalpina. :)

//J

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Trevlig tur! Min T&R genom Ukraina tog 2h vid varje landsgräns dvs 2h+2h. Men Polens gräns gick fort(EU). Väg M07 i Ukraina är okis, mindre bilar men en del potthål. Mutor vill dom ha överallt och polisen står f-n vid varje by, vid minnet var det 60 km/h men det är bara en vit by skylt...men sedvanligt är det bara att..ta av sig mc jackan, titta upp i skyn och le för att man är där så släpper dom en tillslut...jag tyckte Polen var väldigt bra när jag kom dit igen vid min resas slut (SE-KZT) :gnissla Kör försiktigt och njut av maten i Ukraina, för den var bra!
/Envis

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Trevlig tur! Min T&R genom Ukraina tog 2h vid varje landsgräns dvs 2h+2h. Men Polens gräns gick fort(EU). Väg M07 i Ukraina är okis, mindre bilar men en del potthål. Mutor vill dom ha överallt och polisen står f-n vid varje by, vid minnet var det 60 km/h men det är bara en vit by skylt...men sedvanligt är det bara att..ta av sig mc jackan, titta upp i skyn och le för att man är där så släpper dom en tillslut...jag tyckte Polen var väldigt bra när jag kom dit igen vid min resas slut (SE-KZT) :gnissla Kör försiktigt och njut av maten i Ukraina, för den var bra!
/Envis

Polisen brukar ge upp efter någon kvart om man uteslutande pratar svenska med dom. En polare körde stenhårt med att alltid visa dom ett par kalsonger som han packat lättillgängligt för ändamålet. När kalsongerna åkte fram blev han snabbt stämplad som idiot och sen vinkade dom iväg honom omedelbart. Ukrainska polisen är inte intresserade av storblommiga boxerskjorts..... :tummenupp

Nu måste jag dra.

//J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Tog mig till L'viv, Ukraina, igår kväll och bodde över på ett billigt biker hotell strax utanför centrum. Helt SJUKT dåliga vägar periodvis!! Otroligt att hojen håller. Gjutna fälgar hade inte varit ultimat. Strax innan jag skulle knoppa knackade det på hotellrumsdörren och när jag öppnade stod det en flicka utanför som frågade om jag ville ha sex med henne. Hon började skratta när jag frågade hur mycket hon var villig att betala mig för detta och förklarade att det var jag som skulle betala henne. Vi stod och pratade någon kvart i korridorern innan hon gick vidare och knackade på dörren bredvid. Trevlig och glad tjej. Och den enda av dom jag träffade i Ukraina som kunde prata engelska. Gjorde inga affärer med henne dock.

Tog en kvart att ta sig in i Ukraina vid gränsen igår och tjugo minuter att ta sig ut idag. Jävligt bökiga och omständiga minutrar men det gick fort. Ukrainska gränsgubbar och jag har en konstig grej oss emellan. Hände exakt samma sak i somras när jag och flickvännen var där både vid in och utpassering och likadant den här gången. Jag har en liten filmkamera monterad pá hojen. Bara själva linsen som är monterad nere vid ena varselljuset och sen en sladd som jag dragit upp till en liten väska på styret där jag kopplar in själva inspelningsgrunksn. Varje gång jag ska in eller ut frán Ukraina är det alltid en av gränsgubbarna som hittar linsen och då pekar han på den och säger: "GPS"? Varpå jag svarar Ja. Exakt detta har hänt fyra gånger av fyra möjliga. Dom ser linsen till min filmkamera och frågar om det är en GPS och jag svarar alltid Ja av någon anledning. Konstigt....

Idag när jag skulle in i Polen stod det två rader med bilar i kö till passkontrollen och av någon anledning blev jag framvinkad före alla andra av en polsk gränsgubbe. Så jag försökte köra emellan dessa två rader av bilar och då det var jävligt trångt råkade jag köra av backspegeln på en ukrainsk bil med backväskorna på hojen. Väldigt pinsamt. Kvinnan som satt på passagerarsidan hoppade ur bilen, plockade upp backspegeln och slängde den i bagageutrymmet och jag ställde hojen och gick för att tala med föraren. Väldigt gammal och sliten bil. Han var glad och trevlig och pratade inte ett ord engelska men han plockade fram en rulle gaffatejp som han visade mig samtidigt som han gjorde tummen upp-tecken, gav mig en kram och vinkade adjö. Jag satte mig lite omtummlad på hojen, körde bort till gränsgubben, fick ta den fil som är för diplomatfordon och innan jag visste ordet av var jag i Polen. Konstigt.

Är nu ca 10 mil norr om Warzawa och har ca 4 timmars körning till Gdansk och färjan hem imorgon. Båten går först klockan 18 så om ingenting går sönder eller jag blir påkörd så är jag hemma på Södermalm på tisdag eftermiddag. Lägger upp lite bilder senare i veckan.

MVH//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Tog mig till L'viv, Ukraina, igår kväll och bodde över på ett billigt biker hotell strax utanför centrum. Helt SJUKT dåliga vägar periodvis!! Otroligt att hojen håller. Gjutna fälgar hade inte varit ultimat. Strax innan jag skulle knoppa knackade det på hotellrumsdörren och när jag öppnade stod det en flicka utanför som frågade om jag ville ha sex med henne. Hon började skratta när jag frågade hur mycket hon var villig att betala mig för detta och förklarade att det var jag som skulle betala henne. Vi stod och pratade någon kvart i korridorern innan hon gick vidare och knackade på dörren bredvid. Trevlig och glad tjej. Och den enda av dom jag träffade i Ukraina som kunde prata engelska. Gjorde inga affärer med henne dock.

Tog en kvart att ta sig in i Ukraina vid gränsen igår och tjugo minuter att ta sig ut idag. Jävligt bökiga och omständiga minutrar men det gick fort. Ukrainska gränsgubbar och jag har en konstig grej oss emellan. Hände exakt samma sak i somras när jag och flickvännen var där både vid in och utpassering och likadant den här gången. Jag har en liten filmkamera monterad pá hojen. Bara själva linsen som är monterad nere vid ena varselljuset och sen en sladd som jag dragit upp till en liten väska på styret där jag kopplar in själva inspelningsgrunksn. Varje gång jag ska in eller ut frán Ukraina är det alltid en av gränsgubbarna som hittar linsen och då pekar han på den och säger: "GPS"? Varpå jag svarar Ja. Exakt detta har hänt fyra gånger av fyra möjliga. Dom ser linsen till min filmkamera och frågar om det är en GPS och jag svarar alltid Ja av någon anledning. Konstigt....

Idag när jag skulle in i Polen stod det två rader med bilar i kö till passkontrollen och av någon anledning blev jag framvinkad före alla andra av en polsk gränsgubbe. Så jag försökte köra emellan dessa två rader av bilar och då det var jävligt trångt råkade jag köra av backspegeln på en ukrainsk bil med backväskorna på hojen. Väldigt pinsamt. Kvinnan som satt på passagerarsidan hoppade ur bilen, plockade upp backspegeln och slängde den i bagageutrymmet och jag ställde hojen och gick för att tala med föraren. Väldigt gammal och sliten bil. Han var glad och trevlig och pratade inte ett ord engelska men han plockade fram en rulle gaffatejp som han visade mig samtidigt som han gjorde tummen upp-tecken, gav mig en kram och vinkade adjö. Jag satte mig lite omtummlad på hojen, körde bort till gränsgubben, fick ta den fil som är för diplomatfordon och innan jag visste ordet av var jag i Polen. Konstigt.

Är nu ca 10 mil norr om Warzawa och har ca 4 timmars körning till Gdansk och färjan hem imorgon. Båten går först klockan 18 så om ingenting går sönder eller jag blir påkörd så är jag hemma på Södermalm på tisdag eftermiddag. Lägger upp lite bilder senare i veckan.

MVH//J

haha ja jävlar, alltid är det något äventyr man upplever på dessa resor! kul läsning iaf! :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Hemma igen. Väldigt trevlig tur i det stora hela. Lite bilder:

59908_429130161515_745891515_5166972_6265718_n.jpg

Min hoj på vägen ner mot Bulgarien. Denna bild från Slovakien.

62500_429129026515_745891515_5166960_7209139_n.jpg

Börjar jag bli gammal? Senast jag kollade var punkrock "hard rebellion".....

60237_429128091515_745891515_5166952_862920_n.jpg

Vägen mot Sofia från Nis, Serbien. Otroligt vacker väg längs en flod i en dalgång. Man får hålla ögonen öppna då det ligger stenar på vägen lite här och var.....

33716_429129416515_745891515_5166965_5953523_n.jpg

I Serbien vart det lite varmare så jag körde utan buff. Turbulensen bakom rutan på hojen gjorde att det vart uppåtvindar precis runt mitt ansikte så mitt skägg flaxade upp i näsan och in bakom glasögonen. Jobbigt. När jag inte körde pekade skägget rakt fram.....

33590_430810696515_745891515_5205576_6747440_n.jpg

Hade hur trevligt och skojjigt som helst på hojträffen i Idilevo, Bulgarien. Höll ett seminarium om Nordkalotten på fredagskvällen, körde runt i grannskapet och besökte bland annat en stor hojfest på lördagen. På bilden lagar amerikanaren Doug Wothke punka på sina gamla HD som han körde omkring runt Mellanöstern på i somras. Doug har flängt jorden runt ett par varv på gamla hojar. Första gången på en Indian från 40-talet och andra gången på en HD från tidigt 50-tal. Den snubben är bra på riktigt. Kunnig och otroligt trevlig. Här är hans websida för den som är intresserad:

http://motosapiens.org

Och hans webforum där han skriver om sina resor:

http://www.motosapiens.org/forum/

MYCKET rolig läsning där! Doug och hans flickvän driver hojstället i Bulgarien där träffen var. Dom bor i Bulgarien på sommaren och Alabama under vintern.

61998_429172851515_745891515_5167750_1512855_n.jpg

Min hoj har blivit Doug:ifierad......

62470_431531436515_745891515_5218629_6299498_n.jpg

Lämnade Idilevo och tog bilfärjan över floden som utgör gräns mellan Bulgarien och Rumänien. Jag frågade om det fanns något säkert ställe att parkera hojen på hotellet i Targu Jiu varpå dom sa att jag kunde parkera hojen mellan borden i hotellets matsal. Det satt folk och åt när jag körde in hojen och nästföljande morgon satt det folk och åt frukost bredvid min motorcykel när jag kom ner till matsalen.

62975_432055001515_745891515_5228545_7639622_n.jpg

Körde Transalpina, väg 67C, över bergen i Transylvanien. Lera och minusgrader. 2.400 meters höjd ca. Ca 10 mil lång allt som allt varpå ungefär hälften går på högre höjder.

36140_432053856515_745891515_5228487_2603677_n.jpg

Kallt.

62829_432053271515_745891515_5228469_5386480_n.jpg

Den här bilden tog jag efter första sträckan av lera. Hojen vart rejält mycket skitigare senare. Jobbigt med lite för djup lera med en så pass stor och tung hoj som jag kör. Det mesta av Transalpina är nylagd asfalt men fortfarande är ca 15 % av vägen grusväg. Men det blir en otroligt ball väg när dom är färdiga med renoveringen om något år eller två. Fortfarande inga vägräcken och det är rejält brant bitvis runt vägen. Som jag skrev tidigare håller dom på att bygga en skidanläggning längs Transalpina en bit upp när man kommer söder ifrån. Blir nog rejält tryck på detta område ur turistsynpunkt framöver. Transalpina, skidanläggning och Transfagarasan en bit ifrån blir nog svårslaget i denna del av Europa.

46988_433784476515_745891515_5263856_7420803_n.jpg

Körde från Rumänien in i Ukraina. Detta är en vanlig kyrka men det ser nästan ut som att den skulle kunna tänka sig att vicka som moské.....

39540_433784946515_745891515_5263858_5756946_n.jpg

En man i Ukraina som är ute och rastar sina kossor.

46318_433785426515_745891515_5263865_425847_n.jpg

Väldigt vackert i Ukraina. Just här är vägen helt ok men några av vägarna jag körde var otroligt dåliga även med östeuropeiska mått mätt.

36073_433786111515_745891515_5263875_6232721_n.jpg

En "trike" utanför Bikers House och hotellet jag bodde på i L´viv. På hotellet träffade jag den enda person som pratade engelska av dom jag mötte i Ukraina.

40726_433787391515_745891515_5263890_2264504_n.jpg

McDonalds i L´viv. Ser ut precis som vilken annan McDonalds som helst om man frånser att man inte förstår vad som står på skyltarna och att personalen inte fattar vad man menar när man säger ordet "Cheeseburger".

Och sen tillbaka till Gdansk och färjan hem. Här kan ni kolla vilka vägar jag körde:

http://www.spotadventures.com/trip/view?trip_id=228725

Hoppas att länken funkar utan att man måste vara medlem och inloggad. Skaffade en SPOT GPS-tracker precis innan jag drog. Har lärt mig hur den funkar nu men själva websidan har jag bara hunnit kolla som hastigast. Funkar inte länken importerar jag rutten till Google Maps och länkar därifrån istället.

Ska lägga upp lite fler bilder framöver. Dessa är bara länkade från min Facbook-sida där jag la upp några under resans gång. Har några till som är lite balla. Framförallt från Transalpina. Ska ta det när jag har lite mer tid.

MVH//Jan

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping