Buller på motorväg

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det mesta är redan sagt, hörseln ska man vara rädd om - en av de mer delikata och svårreparerade sinnen/kroppsdelar vi begåvats med.

Jag har personligen bra erfarenheter av Arai Tour X4 men allt handlar om passform så det bör man prova ut på någon välrenommerad butik. Ta mitt förslag som ett exempel på en bra hjälm i segmentet. Sedan gäller bra inbyggt Headset + proppar om han vill lyssna på musik oavsett hastighet - särskilt på en naken hoj utan rejäl vindruta som reducerar turbulensen kring huvudet.

Lycka till med att hitta en ”säljbar” lösning till grabben?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har i princip alltid proppar i, om jag inte bara ska någon kilometer i makligt tempo, typ från macken till burgarhaket. Ibland lyxar jag till det och lyssnar på musik om jag är ute på touring, med Cardo Smartpack i hjälmen.

Däremot tog jag en runda med frugans hoj häromdagen, och jag försökte inte ens lyssna på musik då, med tanke på hur det dånade från kåpglaset på den. Jag hörde ju inte ens motorn, så att försöka lyssna på musik vore helt lönlöst.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Varför?

Det skulle väl vara jävligt bra med en hjälm som är så tyst att man slipper stå och peta in proppar i öronen varje gång?
Han syftar nog på befintliga "tysta" hjälmar på marknaden.

Öronproppar när man kör hoj mer än till kiosken i byn är lika självklart som ryggplatta.
Fast å andra sidan behövs en krasch för att skada ryggen, hörseln tar stryk hela tiden.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Varför?

Det skulle väl vara jävligt bra med en hjälm som är så tyst att man slipper stå och peta in proppar i öronen varje gång?
Helt enkelt för att den hjälmen existerar inte åtminstone inte vad jag känner till. Alla hjälmar jag känner till är mer eller mindre bullriga.

Det jag försökte säga är att prioriterar man ljudkomfort så är det i första hand öronproppar man ska använda. Kan man dessutom välja en mindre bullrig hjälm så är det en bonus
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Proppar och sedan en tyst hjälm. Korvätarhjälmar är ofta tystare då de sluter tätare mot halsen. Goda erfarenheter av Schuberths hjälmar C3/4/5 men passformen är viktigast.

Vanliga gula proppar med Max dämpning är enklast och billigast, jag brukar köpa ett hundratal åt gången. Kostar typ 2 spänn per par.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kolla på Snell E-1, finns på Xlmoto för ett humant pris, denna tillsammans med öronproppar gör att han stänger ute det skadliga bruset samtidigt som han kan lyssna på musik.
Ingen direkt Hifi upplevelse, men lär vara sjukt mycket bättre än det han lever med nu + att han slipper framtida problem.
Körde utan proppar i början, testade sedan med och är nu fast, kör inte utan då det filtrerar bort så mycket brus, jag slipper bli lomhörd + långsiktiga skador och huvudvärk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Helt enkelt för att den hjälmen existerar inte åtminstone inte vad jag känner till. Alla hjälmar jag känner till är mer eller mindre bullriga.

Det jag försökte säga är att prioriterar man ljudkomfort så är det i första hand öronproppar man ska använda. Kan man dessutom välja en mindre bullrig hjälm så är det en bonus

Jamen någon jävla hjälm är väl tillräckligt tyst för att användas utan proppar, om man inte har installerat ljudförstärkare på avgasröret förstås, men då är man ju dum i hela huvudet och förtjänar att bli döv.

Jag kör korvätarhjälm utan proppar och det är inte besvärande ens i momsad motorvägsfart, kör jag idiotfort någon stund blir det lite ansträngande, men det gör jag ju sällan hela dagar.

Jag har provar med inear hörlurar, men min hjälm är för trång över öronen för att det ska vara bekvämt, dessutom behöver jag inte musik när jag kör, det var mera för gps/telefon
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jamen någon jävla hjälm är väl tillräckligt tyst för att användas utan proppar, om man inte har installerat ljudförstärkare på avgasröret förstås, men då är man ju dum i hela huvudet och förtjänar att bli döv.

Jag kör korvätarhjälm utan proppar och det är inte besvärande ens i momsad motorvägsfart, kör jag idiotfort någon stund blir det lite ansträngande, men det gör jag ju sällan hela dagar.

Jag har provar med inear hörlurar, men min hjälm är för trång över öronen för att det ska vara bekvämt, dessutom behöver jag inte musik när jag kör, det var mera för gps/telefon
Gissningsvis är du inte direkt 20 och har någon vidare hörsel från första början.

Då funkar det säkert med att köra utan proppar, för du börjar från en sådan nivå.
En 17-åring, eller upp till 40 för den delen har nog ett annat utgångsläge och finner brus besvärande på ett annat sätt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gissningsvis är du inte direkt 20 och har någon vidare hörsel från första början.

Då funkar det säkert med att köra utan proppar, för du börjar från en sådan nivå.
En 17-åring, eller upp till 40 för den delen har nog ett annat utgångsläge och finner brus besvärande på ett annat sätt.

Jag började köra trimmad moped/motorcykel/snöskoter i 10 års åldern och har aldrig haft några hörselbortfall på några tester genom livet, i 40 års åldern hörde jag även dom där tonerna som bara tonåringar skulle höra, som användes för att få ungdomar att sluta hänga på vissa platser.

Någon gång under åren mellan 10 och 50 har jag haft så dålig hjälm att vindbruset har varit jobbigt, många gånger har jag kört (/kört med) motorcyklar med avgassystem som har varit jobbigt högljudda.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Stort tack för alla tips!

Tack för bra tips! Särskilt detta med att han behöver hörseln tills han gift sig :) Nej, han har en "adventure hjälm" heter det tydligen. Han köpte denna till motorcykeln och jag hade själv inte satt mig in i detta med bullret innan. Vi bor i Stockholm så vi ska nog lösa detta. Har varit i en stor affär vid Kungens kurva, minns inte vad den hette :)

Rondellen Lindhagensplan https://www.mc-boden.se Jag har aldrig varit in men kompisar har handlat hjälmar där.

Masmo/Vårberg https://www.mcvaruhuset.se
Kolla adressen och hur du ska köra. Lätt om du kommer från Glömstavägen, krångligt om du tänkte ta den avstängda avfarten från motorvägen.

Du har redan varit på Handelsboden.

Ava mc ligger i Gustavsberg. Ett alternativ om det är rimligt avstånd för er.

Ibland kan man få testa hjälmen en sväng på hojen. Vet inte om det är så fortfarande.

Support your local dealer :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jamen någon jävla hjälm är väl tillräckligt tyst för att användas utan proppar, om man inte har installerat ljudförstärkare på avgasröret förstås, men då är man ju dum i hela huvudet och förtjänar att bli döv.

Jag kör korvätarhjälm utan proppar och det är inte besvärande ens i momsad motorvägsfart, kör jag idiotfort någon stund blir det lite ansträngande, men det gör jag ju sällan hela dagar.

Jag har provar med inear hörlurar, men min hjälm är för trång över öronen för att det ska vara bekvämt, dessutom behöver jag inte musik när jag kör, det var mera för gps/telefon
För min del är det alltid vinden som besvärar. Håller jag konstart fart 130 med decatad R1 (och ja dom låter mycket) så är det vinden jag hör och inget annat. Är man rädd om hörseln och/eller är besvärad av vindbruset så är det öronproppar som gäller oavsett hjälm.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
För min del är det alltid vinden som besvärar. Håller jag konstart fart 130 med decatad R1 (och ja dom låter mycket) så är det vinden jag hör och inget annat. Är man rädd om hörseln och/eller är besvärad av vindbruset så är det öronproppar som gäller oavsett hjälm.
Jag har aldrig hört talas om att vindbruset skulle kunna utgöra ett bullerproblem. Har det kanske kommit ny forskning på området? För jag tror inte att öronproppar förekom på 70-talet. Är det inte risk att man missar sirener från utryckningsfordon och liknande?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag började köra trimmad moped/motorcykel/snöskoter i 10 års åldern och har aldrig haft några hörselbortfall på några tester genom livet, i 40 års åldern hörde jag även dom där tonerna som bara tonåringar skulle höra, som användes för att få ungdomar att sluta hänga på vissa platser.

Någon gång under åren mellan 10 och 50 har jag haft så dålig hjälm att vindbruset har varit jobbigt, många gånger har jag kört (/kört med) motorcyklar med avgassystem som har varit jobbigt högljudda.
Vilken hjälm har du?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har aldrig hört talas om att vindbruset skulle kunna utgöra ett bullerproblem. Har det kanske kommit ny forskning på området? För jag tror inte att öronproppar förekom på 70-talet. Är det inte risk att man missar sirener från utryckningsfordon och liknande?
Vindbruset är absolut värst. Jag misstänker att du varken kör fort eller långt med din racer. Ligger man i 130 knyck i ett par timmar så är öronen mos. Jag kör med proppar om jag ska köra i mer än 1,5h. Annars utan.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har aldrig hört talas om att vindbruset skulle kunna utgöra ett bullerproblem. Har det kanske kommit ny forskning på området? För jag tror inte att öronproppar förekom på 70-talet. Är det inte risk att man missar sirener från utryckningsfordon och liknande?
Jag kan tycka att det är fullkomligt uppenbart för alla som kört hoj, så även om jag inte känner til någon specifik forskning om hörselskador från hojkörning har jag svårt att se att det skulle tillföra speciellt mycket. Det finns gott om forskning som visar på sambandet mellan olika bullernivåer och hörselskador så det är bara att jämföra med bullret i ens egen hjälm. Orkar man inte göra en egen decibelmätning finns det massor av sådana för olika hjälmar på youtube.

Sen kan det förstås vara väldigt stor skillnad mellan olika hojar och hastigheter. På de hojar jag ägt (samtliga har varit nakenhojar) har jag haft så pass mycket turbulens vid hjälmens nederkant att det gett väldigt mycket vindbrus. Har testat andra hojar som varit betydligt bättre i det avseendet, antingen pga kåpa eller en väldigt jämn luftström mot huvudet.

Ibland när jag t ex kört en längre transportsträcka på autobahn och legat i 160+ i ett par timmar har jag fått örontjut och viss lomhördhet efteråt (som gått över) trots att jag använt de mest dämpande öronpropparna på marknaden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vilken hjälm har du?
Just nu har jag en AGV med bogvisir, jag har haft många andra hjälmar genom åren, några har varit bättre, några har varit sämre.

Den har en ganska rejäl flärp under hakan, som jag råkade slita sönder en gång, då ökade vindbruset, men flärpen fanns som reservdel.
Jag har också tappat en visirskruv och kört med tejpat visir, och då blev den märkbart tystare, så det vore ju konstigt om ingen skulle kunna tillverka en tyst hjälm.
Det måste ju till 90% vara visiret och läckage under hakan som ger brus.

I synnerheten är det övergången mellan visir och visirgångjärn som brusar, jag lämnade en tejpsnutt över den kanten när jag fick tag på en ny visirskruv , och jag är övertygad om att hjälmen skulle bli avsevärt tystare om man spacklade den kanten med silicon eller liknande.

Men den är alltså inte så dålig att jag behöver proppar nu.

Och ja, när jag öppnade ventilationen på hjälmen en gång kantrade spjället och jag fick ett kul visslande ljud tills jag stoppade in nyckeln och petade till spjället
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kör ju en Scramblern, på den hade tidigare ägare monterat en liten ruta typ denna -

Screenshot_20220726-185358_Chrome.jpg

Den gav sjuk turbulens, gick inte att köra över 90km/h utan proppar. På motorvägen vibrerade hela hjälmen.
Kapade ned den typ 10cm vilket gjorde all skillnad i världen för turbulensen, nu går det att köra motorväg utan att behöva ligga klistrad mot tanken som en mupp (ser ut så på en Scrambler IAF).
Vad jag vill ha sagt, olika hojjar, olika utrustning = olika förutsättningar.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top