Äntligen ett område där jag för en enda gångs skull har flyt! Jag har så lagom tyst och fint utan att vara avskuren från omvärlden. Proppar gör försumbar skillnad, blir kanske något mer avskuren från sådant jag vill kunna uppfatta. Kör som sagt utan proppar, vill inte distraheras av musik. När hjälmen åkt på är det stört omöjligt att föra någon slags samtal med mig, utan det är vrål och primitiva gester som återstår.
Har funnit att ett hjälmmärke ger i princip garanterat en ljudmiljö jag trivs med och det gäller nog att hitta den hjälm som passar med ens skalle.
Oljud av typen dånande vindbrus gör mig komplett vansinnig och en sån sak ska inte få ödelägga nöjet att köra mc.
Kåpa är ett otyg då jag regelmässigt verkar hamna mitt i värsta turbulensen.
Sååå, naken hoj, hjälm som passar och rätt ordnat med kläder vid hals och nacke.
Har t o m tappat den ena stoppningen i urtaget vid örat men det spelar kvitta.
Är jag månne helt lomhörd? Icke, en av de saker som alltämt funkar förträffligt, trots div biljud av typen pip och sus. Hörseln är dock väldigt god.
Min uppfattning är att man måste prova hjälmen och köra/åka. Turbulens kan ställa till det åtskilligt med passagerare, varit med om skumma fenomen som när förarens (mitt) huvud började pendla, gick inte att hålla still! Ett annat fenomen som uppstått är turbulens som gör att passageraren inte får luft, blir liksom ett vakuum som drar luften från pass. Det vet jag fler som upplevt och även jag när jag åkt. Rätt nasty känsla.
Torrprovning i butik säger en del men långt ifrån allt. Tänkte köpa en hjälm som kändes så perfekt att jag ansåg provtur överflödig. Ändrade mig och körde en sväng. Den hjälmen visade sig, förutom att vara det bullrigaste jag haft på huvudet, vara rent farlig då den lyfte och ströp luften. Den satt precis så hårt den skulle i butik men vid färd var det bara remmen som hindrade den från att lämna skallen.
Jag har rätt rund skalle och ingen tjurnacke precis. Har han avlångt eller runt huvud, hög, låg, vinklad eller "rak" panna? Så mycket som spelar in men vet man vad man har för skalle kan man sålla bort en del märken rakt av och slippa prova sig fram den dyra vägen.
En hjälm är mycket mer en förutsättning för både säkerhet och komfort vilket är viktigare än att vara fräck, åtminstone för mig. Den bestämmer så mycket av vilken upplevelse man får av sin körning.
Har funnit att ett hjälmmärke ger i princip garanterat en ljudmiljö jag trivs med och det gäller nog att hitta den hjälm som passar med ens skalle.
Oljud av typen dånande vindbrus gör mig komplett vansinnig och en sån sak ska inte få ödelägga nöjet att köra mc.
Kåpa är ett otyg då jag regelmässigt verkar hamna mitt i värsta turbulensen.
Sååå, naken hoj, hjälm som passar och rätt ordnat med kläder vid hals och nacke.
Har t o m tappat den ena stoppningen i urtaget vid örat men det spelar kvitta.
Är jag månne helt lomhörd? Icke, en av de saker som alltämt funkar förträffligt, trots div biljud av typen pip och sus. Hörseln är dock väldigt god.
Min uppfattning är att man måste prova hjälmen och köra/åka. Turbulens kan ställa till det åtskilligt med passagerare, varit med om skumma fenomen som när förarens (mitt) huvud började pendla, gick inte att hålla still! Ett annat fenomen som uppstått är turbulens som gör att passageraren inte får luft, blir liksom ett vakuum som drar luften från pass. Det vet jag fler som upplevt och även jag när jag åkt. Rätt nasty känsla.
Torrprovning i butik säger en del men långt ifrån allt. Tänkte köpa en hjälm som kändes så perfekt att jag ansåg provtur överflödig. Ändrade mig och körde en sväng. Den hjälmen visade sig, förutom att vara det bullrigaste jag haft på huvudet, vara rent farlig då den lyfte och ströp luften. Den satt precis så hårt den skulle i butik men vid färd var det bara remmen som hindrade den från att lämna skallen.
Jag har rätt rund skalle och ingen tjurnacke precis. Har han avlångt eller runt huvud, hög, låg, vinklad eller "rak" panna? Så mycket som spelar in men vet man vad man har för skalle kan man sålla bort en del märken rakt av och slippa prova sig fram den dyra vägen.
En hjälm är mycket mer en förutsättning för både säkerhet och komfort vilket är viktigare än att vara fräck, åtminstone för mig. Den bestämmer så mycket av vilken upplevelse man får av sin körning.