Detta med hörseln och dess känslighet för att bli skadad måste vara ärftlig eller nåt.
Min farsa hade helt sinnessjukt bra hörsel ända till slutet vid 87-års ålder. Han kunde ligga i sängen 85 år gammal och säga åt morsan att nu kom tidningen och då var sovrummet på baksidan av huset och ca 45 m till vägen och 80 m till postlådan. Han hade jobbade i såg och med jord och skogsbruk hela livet och skjutit fältskytte och hörselskydd vet jag inte när det kom men med tanke på när han var född kan jag tänka mig först runt 35-40-års åldern.
Då han bodde på äldreboendet så var dom förvånade hur bra han hörde, dom gick på nån nit där med då dom trodde att han inte hörde vad som sas i korridoren.
Morsan som inte utsatts för mycket höga ljud är dock halvdöv och hör dåligt och verkar ha väldig konstigt frekvensomfång och tinnitus.
Har själv slarvat en hel del och jobbat på snickeri, spelat mycket musik med hårt slående trummis utan proppar, skjutit X-antal älgar med odämpad 30.06 och klarat mig hyfsat har lite nedsatt hörsel på vänster öra men det är väldigt lite i och enligt företagsläkaren (läkarundersökning varje år) är det från älgskjutandet.
Det svåra är väl att veta om, hur och när man blir drabbad och då är det ju för sent.
Själv kör jag utan proppar kortare sträckor som till jobbet och så, men har börjat använda proppar mer och mer och nästan alltid med crosshjälmen. För mig funkar det billiga V6 intercomens hjälmhögtalare mycket bättre med proppar i min AGV K6 med flärp under hakan än utan. Sen gillar jag inte att lyssna på musik och tala i telefon då jag kör hoj, dock smidigt att koppla in jourtelefon till intercomen då man har jour.
Vinden och ljudet från vinden är ju problemet och det som gör en trött i huvudet vid långkörning, motorljudet lider jag inte av det skulle i sånt fall vara för låg volym ?
Lite intressant är ju detta med vind och turbulens, små skillnader kan göra myckrt. Bytte glasögon till crosshjälmen och då försvann väldigt mycket störande turbulens och som har hade problem med på KLR:en och crosshjälm.
Få grabben att använda proppar, det är ju inte värt att chansa att testa om hörseln kommer att bli dålig eller ej. Just hoj och musik tycker jag inte hör ihop, där emot raggarbil, öl och gammal hederlig rock n roll?