Bullergräns 2009, 100 db statiskt?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ja det kan man lugnt säga....
Nu får man ju inte ens en chans att åtgärda problemet, utan diskas direkt...

Är inte helt säker på att detta stämmer, jag pratade med Fredrik H på svemo och det står i den nya boken hur detta ska hanteras. Är ganska säker på att man får en chans att rätta till problemet.

Enligt info( från föregående ägare som bänkat min orginal med katt och en med helsystem i samma bänk) skiljer det orginal kontra helsystem 8 hk på slangen. + att jag får bort några kg + dom jag tar bort från mej själv;)

Kan mycket väl stämma. Har han ljudmätt hojen också?

Det blir många mätningar innan bes på Torpet i vår men sedan succesivt mindre. Jag har varit med om dessa mätningar utomlands och det tar 30 sek per hoj. Max.

Visst är det ett kanonförslag! Eller hur Humlan?:)

OK, då ställer du upp som frivillig att ljudmäta 200 hojar i maj? Det tar garanterat mer än 30 sek att ljudmäta om man ska ha lite precission i det man gör. Man ska dessutom göra denna mätning i en miljö som är fri från hinder och eko.
 
Last edited:

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
OK, då ställer du upp som frivillig att ljudmäta 200 hojar i maj? Det tar garanterat mer än 30 sek att ljudmäta om man ska ha lite precission i det man gör. Man ska dessutom göra denna mätning i en miljö som är fri från hinder och eko.

Heeey ligner ikke deg å være problemfokusert:tungan Vi har normalt ca 70-100 førere på våre treninger på R.skogen, da er vi 3 stk som tar teknisk inkl lydsjekk - og det funker stort sett hver gang:tummenupp Alle får kjørt, tom de/vi som tar teknisk:)
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Kan mycket väl stämma. Har han ljudmätt hojen också?

:)Självklart ;) nä vad jag förstår så går det ju inte att göra en rättvis mätning. Vi får se, du blir min värdemätare på träningen i april:).

Men förstår jag det rätt, att det är 95 db i förbifart på SM helgen enligt dom nya reglerna?
Jag har inga problem att köra orginalburkar på träning el race men vill ju optimera allt till det bästa.

Jag tror inte det är några problem om alla bara har samma regler, som sagt det funkar i ERF.:tummenupp
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ja det kan man lugnt säga....
Nu får man ju inte ens en chans att åtgärda problemet, utan diskas direkt...

Jo, du har ju inget kval, friträning eller nåt innan tävling att reda ut ditt bullrande på, eller träningarna innan som du varit på...

du dyker in direkt till race utan att kvala (direkt ut från depå till race, utan sighting/warmup lap), om du låter långt över gränserna då blir du diskad utan att ha en chans att åtgärda problemet.

Om VI ska kunna fortsätta åka hoj behöver reglerna följas inte så konstigt med det.
Ingen har blivit diskad ännu, trots uppmätt 109dB stillastående mätning efter race som historiskt varit 104.9dB(A) vid stillastående mätning enligt reglementet.

Följ inte reglerna och bullra mer, det ger resultatet att det blir mindre körtid, färre tävlingar, träningar och mindre skoj.

EDIT: Falkenberg -06 kan jag tänka mig att det var, placering 1-5 mätte inte under 108dB(A), 2st kontrollhojar mätte 106 och 111dB(A), ingen diskning.
Tävlingsledningen tyckte att man kan ju inte diska så många...
nu står vi med miljökontor o annat skit på oss för att vi inte följde ens de gamla reglerna
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jo, du har ju inget kval, friträning eller nåt innan tävling att reda ut ditt bullrande på, eller träningarna innan som du varit på...

du dyker in direkt till race utan att kvala (direkt ut från depå till race, utan sighting/warmup lap), om du låter långt över gränserna då blir du diskad utan att ha en chans att åtgärda problemet.

Om VI ska kunna fortsätta åka hoj behöver reglerna följas inte så konstigt med det.
Ingen har blivit diskad ännu, trots uppmätt 109dB stillastående mätning efter race som historiskt varit 104.9dB(A) vid stillastående mätning enligt reglementet.

Följ inte reglerna och bullra mer, det ger resultatet att det blir mindre körtid, färre tävlingar, träningar och mindre skoj.

EDIT: Falkenberg -06 kan jag tänka mig att det var, placering 1-5 mätte inte under 108dB(A), 2st kontrollhojar mätte 106 och 111dB(A), ingen diskning.
Tävlingsledningen tyckte att man kan ju inte diska så många...
nu står vi med miljökontor o annat skit på oss för att vi inte följde ens de gamla reglerna

Det är funktionärernas fel alltså :hihi
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Lite som att ha 90km/h hastighetsgräns och sen inte ha en hastighetsmätare som du inte vet hur exakt den är, och sen att polisen mäter med 8 olika lasrar vid olika tillfällen, som inte alla är identiska eller kalibrerade.... Du håller alltid 90km/h och ibland blir du av med körkortet, och ibland klarar du dig...

Detta bådar för en massa upprörda känslor och irritation när det kommer diskas folk till höger och vänster under tävlingshelgerna... Situationer där folk med identiska hojar och samma avgassystem, och den ena blir diskad men inte den andra osv....

precis som att olika bilar visar lite olika, 90 på ena bilen kan i själva verkat va 100 och på den andra 80 och beroende på vilken polis som står o lasrar så åker man på 91 på 90 väg släpps förbi även om man höll 110...

2 hojar med samma gäng bantimmar på sig, behöver inte ha samma slitage, precis som på att vissa helt nya suzuki(gäller säkert valfritt märke) skiljer det sig upp emot 15HK från fabrik...

//håkan
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
OK, då ställer du upp som frivillig att ljudmäta 200 hojar i maj? Det tar garanterat mer än 30 sek att ljudmäta om man ska ha lite precission i det man gör. Man ska dessutom göra denna mätning i en miljö som är fri från hinder och eko.

Det rullar in ca en hoj per minut i besiktningshallen (antar att det är två pers som besiktigar och att det tar två minuter per hoj). På den tiden har två pers utanför hallen LÄTT möjlighet att starta hojen, varva upp till 7000, mäta och klistra på en "Godkänd"-lapp på burken.

Alltså, det tar inte längre tid, det behövs bara två man till (som iofs kanske blir svårt att skaffa).

OM det nu är så att man verkligen vill ta i detta, och inte vill att ha hojar på banan som inte bullrar för mycket, så måste det väl vara viktigt och lämpligt att dessa aldrig släpps ut överhuvudtaget.
Eller tänker jag fel?

Heeey ligner ikke deg å være problemfokusert:tungan Vi har normalt ca 70-100 førere på våre treninger på R.skogen, da er vi 3 stk som tar teknisk inkl lydsjekk - og det funker stort sett hver gang:tummenupp Alle får kjørt, tom de/vi som tar teknisk:)

:tummenupp Det fungerar på Assen, på EM i Most och ÄVEN i NORGE:jisses

Då borde det tammefan kunna funka i Sverige på Torpet också!:tummenupp
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det rullar in ca en hoj per minut i besiktningshallen (antar att det är två pers som besiktigar och att det tar två minuter per hoj). På den tiden har två pers utanför hallen LÄTT möjlighet att starta hojen, varva upp till 7000, mäta och klistra på en "Godkänd"-lapp på burken.

Alltså, det tar inte längre tid, det behövs bara två man till (som iofs kanske blir svårt att skaffa).

OM det nu är så att man verkligen vill ta i detta, och inte vill att ha hojar på banan som inte bullrar för mycket, så måste det väl vara viktigt och lämpligt att dessa aldrig släpps ut överhuvudtaget.
Eller tänker jag fel?



:tummenupp Det fungerar på Assen, på EM i Most och ÄVEN i NORGE:jisses

Då borde det tammefan kunna funka i Sverige på Torpet också!:tummenupp

Då ska jag vara ännu mer problemfokuserad:
Alla dom som blir godkända stillastående och sedan kör ut på banan, men trots det inte klarar förbifartsmätningen, tror du dom snällt kommer att köra åt sidan för att fixa sina ljuddämpare? Dom är ju redan godkända.....

Allvarligt, vi har ett fungerande system som vi använt nästan en hel säsong, som alla banor enats om att använda. Det blir det systemet som gäller. Vi har inget behov av att mäta statiskt förrän nån överskrider förbifartsmätningen, ingen anledning att lägga det extra jobbet för det fåtal som inte klarar gränsen. Lite av samma anledning som vi inte kontrollerar nykterheten på hela fältet innan dom kör ut.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kan man erbjuda en mätning för dem som kanske är osäkra på hur mycket deras hoj låter? Även om man inte mäter alla?
Det är ju inte helt enkelt att få till en ljudmätning hemma själv.
Får jag reda på att min hoj låter för mycket innan jag ger mig ut och får en chans att rätta till det blir jag iaf mindre förbannad än svartflaggan under passet..
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
om det nu är nån mer som skriver i den här tråden som suttit med en ljudmätare i näven på tävlingar och verkligen mätt förbifart (förutom nr 18 då...)

min erfarenhet är väl ungefär såhär.
har man nya system så klarar de flesta av ljudkraven, kör man med gammal orginaldämpare som är urblåst så klarar man det inte.

Har man kört en säsong med samma ljuddämpare och inte packat om, då kan det va dags (glöm inte gummivantarna, oftast sticks materialet...)

jag har hört att vissa märken tillomed säljer ompackningskit med nytt foder, blir ju enkelt o byta.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Då ska jag vara ännu mer problemfokuserad:
Alla dom som blir godkända stillastående och sedan kör ut på banan, men trots det inte klarar förbifartsmätningen, tror du dom snällt kommer att köra åt sidan för att fixa sina ljuddämpare? Dom är ju redan godkända.....

Allvarligt, vi har ett fungerande system som vi använt nästan en hel säsong, som alla banor enats om att använda. Det blir det systemet som gäller. Vi har inget behov av att mäta statiskt förrän nån överskrider förbifartsmätningen, ingen anledning att lägga det extra jobbet för det fåtal som inte klarar gränsen. Lite av samma anledning som vi inte kontrollerar nykterheten på hela fältet innan dom kör ut.

Det är klart att de måste köra i depå! Det troliga är ju att de stoppat burken full med dB-killer som de sedan tagit ur! Jag är bara lite orolig för att det blir MÅNGA som dessutom blir SURA när ni flaggar av dem på kvalet. Men det är ju iofs ert problem....

Låt oss då hoppas att systemet fungerar! :tummenupp

Och liknelsen med nykterhet var ju sådär. Det har väl ändå inte varit ett problem på senare år.... Vilket bullret väl ändå får sägas ha varit?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det är klart att de måste köra i depå! Det troliga är ju att de stoppat burken full med dB-killer som de sedan tagit ur! Jag är bara lite orolig för att det blir MÅNGA som dessutom blir SURA när ni flaggar av dem på kvalet. Men det är ju iofs ert problem....

Låt oss då hoppas att systemet fungerar! :tummenupp

hade inte du "rekord" på nån tävling i förbifart, en siffra slår mig i huvet, 116dB i förbifart? eller var det nån annan? :rofl
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Allvarligt, vi har ett fungerande system som vi använt nästan en hel säsong, som alla banor enats om att använda. Det blir det systemet som gäller. Vi har inget behov av att mäta statiskt förrän nån överskrider förbifartsmätningen, ingen anledning att lägga det extra jobbet för det fåtal som inte klarar gränsen. Lite av samma anledning som vi inte kontrollerar nykterheten på hela fältet innan dom kör ut.

Er helt enig med deg i at systemet dere kjører etter, er betydelig mer smidig enn vårt (Norge er den siste kommuniststat som du vet). Men jeg har inntrykk av at vi har mindre problemer med naboer etter at lydsjekk ble en obligatorisk del av teknisk kontroll:tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
EDIT: Falkenberg -06 kan jag tänka mig att det var, placering 1-5 mätte inte under 108dB(A), 2st kontrollhojar mätte 106 och 111dB(A), ingen diskning.
Tävlingsledningen tyckte att man kan ju inte diska så många...
nu står vi med miljökontor o annat skit på oss för att vi inte följde ens de gamla reglerna

Både på Falkenberg och Linköping det året så mätte man till höga siffror och dom som mätte ifrågasatte inte hur ologiskt deras uppmätta siffror var. Ena stället var det precis 125jnr klarade gränsen då. På båda ställena så fick man runt 5db lägre uppmätningar när man bytte batterierna i db-mätaren.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
:D
hade inte du "rekord" på nån tävling i förbifart, en siffra slår mig i huvet, 116dB i förbifart? eller var det nån annan? :rofl

118 dB! Men det var på Falken när jag SPRANG förbi mätaren med min munmotor ylande på 17000 rpm!!! De hade aldrig mätt upp så högt värde på förbipassering!!!:D
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
:D

118 dB! Men det var på Falken när jag SPRANG förbi mätaren med min munmotor ylande på 17000 rpm!!! De hade aldrig mätt upp så högt värde på förbipassering!!!:D

Mätte de inte dig till 112 dB förbifart med nya remussystemet första gången?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Både på Falkenberg och Linköping det året så mätte man till höga siffror och dom som mätte ifrågasatte inte hur ologiskt deras uppmätta siffror var. Ena stället var det precis 125jnr klarade gränsen då. På båda ställena så fick man runt 5db lägre uppmätningar när man bytte batterierna i db-mätaren.

aj fan, synd att jag inte minns att jag bytte batterier...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag minns inte heller att jag bytte batterier på falken....

fan va konstigt... batteritorsk mellan öronen kanske?

jag hoppas det inte behandlas lika nonchalant som det gjort historiskt... här har åtminstone 5 klubbar investerad rätt mycket pengar i ljudmätarutrustning för att få fortsätta arrangera tävlingar och samtidigt hålla ljudniåerna enligt vad lagar och regler stipulerar.

så snälla, försök göra både arrangörers och era egna tävlingar lite enklare, se till att ha koll på er ljudnivå... det handlar om att få fortsätta köra som vi gör idag, eller dra ner på det. :tuttar

så svårt är det liksom inte...

Andra sporter, tex speedway... har fått sina dB krav HÖJDA, för att det är så många som gillar ljudet från hojarna på tävling...
tänk om DET kunde hända roadracing också! :fyllisar
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top