Bullergräns 2009, 100 db statiskt?

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Vad är skillnaden på det jämfört med att som de flesta gör lägga 10-15K på ett helsystem? Avgasrör som avgasrör? Det finns ju dessutom ganska gott om beggade originalsystem på marknaden, för betydligt mindre summor än helsystemen kostar.

Det jag menar är att det finns många racehojar som har ett racesystem monterat, då behöver man inte lägga några pengar.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ljudet påverkas av temeraturen och luftfuktigheten. Därför det kan skilja mellan mätningar med.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Man behöver ju inte använda hela originalsystemet.
En av fördelarna med ett helsystem är ju de bättre avstämda rören och kollektorerna.
Har själv en originaldämp att montera på helsystemet om så behövs.
Visst förlorar man effekt men det går bättre än ett helt originalsystem.
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Ja, det är skillnad på en kvällsträning och en bullerhelg. En kväll får vi ha upp till 60dbA hos grannen. Bullerhelgen är det upp till 75 dbA hos grannen. Skillnaden mellan hösten och våren i anderstorp är att vi fick vår ljudmätare monterad i juni. Detta innebar i praktiken att vi fick större repeterbarhet i mätningarna därefter. Detta i sin tur medförde att de som tidigare legat på gränsen klarade sej med den nya ljudmätaren.

Hela frågan man ska ställa sej är om det är ett självändamål att investera en massa pengar i ett bullrande helsystem och riskera att bli stoppad för buller? Är det inte bättre att vara säker på att klara sej och få köra?

Hva er årsaken til at det aldri er lydmålinger før man slipper utpå i Sverige? I Norge så har man lydmåling ifm teknisk kontroll før trening og løp! De som da ikke tilfredstiller kraven får heller ikke kjøre før de har utbedret "problemet"! Og Stefan: Det er vel forskjellig turtallsområde man skal måle på avhenigig av om det er 2 eller 4 sylindre??
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det enda som skiljer i framtiden blir hur långt avstånd man har till närmaste granne, eftersom det är detta som sätter gränsen för hur mycket mätningen vid bankanten kan tolerera.

Det kommer ju säkert skilja på vilken sida utrustningen sitter också, eftersom många hojar endast har utblåset på ena sidan....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Inte än nej....

Menar du att det kommer att diskas i framtiden?

Hva er årsaken til at det aldri er lydmålinger før man slipper utpå i Sverige? I Norge så har man lydmåling ifm teknisk kontroll før trening og løp! De som da ikke tilfredstiller kraven får heller ikke kjøre før de har utbedret "problemet"! Og Stefan: Det er vel forskjellig turtallsområde man skal måle på avhenigig av om det er 2 eller 4 sylindre??

Ja, det skiljer i varvtal när man gör statisk mätning beroende på om det är 2 eller 4-cylindriga hojar. Det finns nån tabell för det där, baserat på borrning och slag.

Det kommer ju säkert skilja på vilken sida utrustningen sitter också, eftersom många hojar endast har utblåset på ena sidan....

Ja, det kommer dessutom att skilja i väderlek, lufttryck, avgastemp och en hel massa andra faktorer. Som du skrev så är det ingen exakt vetenskap att mäta ljud, men med den nya utrustningen blir det så bra det är möjligt med den kunskap som finns tillgänglig i dagsläget.
 
Last edited:

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Vad är skillnaden på det jämfört med att som de flesta gör lägga 10-15K på ett helsystem? Avgasrör som avgasrör? Det finns ju dessutom ganska gott om beggade originalsystem på marknaden, för betydligt mindre summor än helsystemen kostar.

Jag har båda, kommer köra med helsystem fram och vet ej vilka burkar som ska på ( el vilka jag ska bänka med) men det du säger tyder på att det blir helsystem på buller helger och sen orginal på träning, då bänkar jag med helsystem. Tills den dan vi inte har samma regler som erf så är ju valet helsystem el? ni kör väl med det på era ERF hojar också?
Tack för svaret:)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har båda, kommer köra med helsystem fram och vet ej vilka burkar som ska på ( el vilka jag ska bänka med) men det du säger tyder på att det blir helsystem på buller helger och sen orginal på träning, då bänkar jag med helsystem. Tills den dan vi inte har samma regler som erf så är ju valet helsystem el? ni kör väl med det på era ERF hojar också?
Tack för svaret:)

Vi kör helt original, tom katalysatorn sitter kvar.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Man behöver ju inte använda hela originalsystemet.
En av fördelarna med ett helsystem är ju de bättre avstämda rören och kollektorerna.
Har själv en originaldämp att montera på helsystemet om så behövs.
Visst förlorar man effekt men det går bättre än ett helt originalsystem.

precis så har jag gjort... ska bli spännande att se hur tyst det blir...

Jag tycker det är skitbra om det blir lite hårdare krav, hojarna väsnas på tok för mycket idag...

Gnället om att originalsystam skulle va dyrt är ju löjlig, ebay.com är ju översvämmat med originalburkar för $50-100. Det ingår även originalsystem på alla hojar när dom säljs nya.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
På alla bilder på eran hemsida är det väldigt likt ett devil system;):tummenupp

På ena hojen sitter det ett devil slipon med db-killer. Den låter mindre än den andra hojen som är helt original. Båda hojarna har katalysatorn kvar och original grenrör.
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
På ena hojen sitter det ett devil slipon med db-killer. Den låter mindre än den andra hojen som är helt original. Båda hojarna har katalysatorn kvar och original grenrör.

Effekt ? av ren nyfikenhet. Nått annat gjort?
får jag ihop nått bra kör jag gärna med orginalburkar :)
( ville ha bort katten den vägde ju ett ton;) )
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Effekt ? av ren nyfikenhet. Nått annat gjort?
får jag ihop nått bra kör jag gärna med orginalburkar :)
( ville ha bort katten den vägde ju ett ton;) )

Effekten var lika sånär som på en häst mellan hojarna. Originalhojen hade 152 på slangen, devilhojen hade 153. Kurvorna liknar varandra, men den svacka som originalhojen har vid 7500 varv är aningen mindre på den andra. Inget man märker vid körning dock.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hva er årsaken til at det aldri er lydmålinger før man slipper utpå i Sverige? I Norge så har man lydmåling ifm teknisk kontroll før trening og løp! De som da ikke tilfredstiller kraven får heller ikke kjøre før de har utbedret "problemet"!

Jag har sagt exakt detta tidigare och är glad att det finns någon som håller med. MYCKET bättre att få reda på att hojen låter för mycket INNAN kval än att bli avflaggad mitt under kval.

Förslag: Mät ljudnivå innan besiktning. Om hojen är OK så får man någon sorts klisterlapp på burken att man är OK. Till nästa tävling så behöver man då INTE mäta innan besiktning utan rullar in i hallen direkt.
"Jamen då kan man ju byta system mellan racena!" säger någon då.
Visst, men eftersom man kör kontinuerlig mätning vid förbipassering så blir man invinkad då och måste åtgärda felet.

Det blir många mätningar innan bes på Torpet i vår men sedan succesivt mindre. Jag har varit med om dessa mätningar utomlands och det tar 30 sek per hoj. Max.

Visst är det ett kanonförslag! Eller hur Humlan?:)
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Effekten var lika sånär som på en häst mellan hojarna. Originalhojen hade 152 på slangen, devilhojen hade 153. Kurvorna liknar varandra, men den svacka som originalhojen har vid 7500 varv är aningen mindre på den andra. Inget man märker vid körning dock.

Enligt info( från föregående ägare som bänkat min orginal med katt och en med helsystem i samma bänk) skiljer det orginal kontra helsystem 8 hk på slangen. + att jag får bort några kg + dom jag tar bort från mej själv;)
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
precis så har jag gjort... ska bli spännande att se hur tyst det blir...

Jag tycker det är skitbra om det blir lite hårdare krav, hojarna väsnas på tok för mycket idag...

Gnället om att originalsystam skulle va dyrt är ju löjlig, ebay.com är ju översvämmat med originalburkar för $50-100. Det ingår även originalsystem på alla hojar när dom säljs nya.
Det var ju fint att du har en hojmodell där det går att lösa så smidigt :tummenupp

Det finns dock andra som man behöver originalgrenröret + katalysatorklump (som väger löjligt mycket) och det har jag inte sett för $50 inkl frakt och moms. Hojta till om du ser något.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top