Bullergräns 2009, 100 db statiskt?

Vad är skillnaden på det jämfört med att som de flesta gör lägga 10-15K på ett helsystem? Avgasrör som avgasrör? Det finns ju dessutom ganska gott om beggade originalsystem på marknaden, för betydligt mindre summor än helsystemen kostar.

Det jag menar är att det finns många racehojar som har ett racesystem monterat, då behöver man inte lägga några pengar.
 
Ljudet påverkas av temeraturen och luftfuktigheten. Därför det kan skilja mellan mätningar med.
 
Man behöver ju inte använda hela originalsystemet.
En av fördelarna med ett helsystem är ju de bättre avstämda rören och kollektorerna.
Har själv en originaldämp att montera på helsystemet om så behövs.
Visst förlorar man effekt men det går bättre än ett helt originalsystem.
 
Ja, det är skillnad på en kvällsträning och en bullerhelg. En kväll får vi ha upp till 60dbA hos grannen. Bullerhelgen är det upp till 75 dbA hos grannen. Skillnaden mellan hösten och våren i anderstorp är att vi fick vår ljudmätare monterad i juni. Detta innebar i praktiken att vi fick större repeterbarhet i mätningarna därefter. Detta i sin tur medförde att de som tidigare legat på gränsen klarade sej med den nya ljudmätaren.

Hela frågan man ska ställa sej är om det är ett självändamål att investera en massa pengar i ett bullrande helsystem och riskera att bli stoppad för buller? Är det inte bättre att vara säker på att klara sej och få köra?

Hva er årsaken til at det aldri er lydmålinger før man slipper utpå i Sverige? I Norge så har man lydmåling ifm teknisk kontroll før trening og løp! De som da ikke tilfredstiller kraven får heller ikke kjøre før de har utbedret "problemet"! Og Stefan: Det er vel forskjellig turtallsområde man skal måle på avhenigig av om det er 2 eller 4 sylindre??
 
Det enda som skiljer i framtiden blir hur långt avstånd man har till närmaste granne, eftersom det är detta som sätter gränsen för hur mycket mätningen vid bankanten kan tolerera.

Det kommer ju säkert skilja på vilken sida utrustningen sitter också, eftersom många hojar endast har utblåset på ena sidan....
 
Inte än nej....

Menar du att det kommer att diskas i framtiden?

Hva er årsaken til at det aldri er lydmålinger før man slipper utpå i Sverige? I Norge så har man lydmåling ifm teknisk kontroll før trening og løp! De som da ikke tilfredstiller kraven får heller ikke kjøre før de har utbedret "problemet"! Og Stefan: Det er vel forskjellig turtallsområde man skal måle på avhenigig av om det er 2 eller 4 sylindre??

Ja, det skiljer i varvtal när man gör statisk mätning beroende på om det är 2 eller 4-cylindriga hojar. Det finns nån tabell för det där, baserat på borrning och slag.

Det kommer ju säkert skilja på vilken sida utrustningen sitter också, eftersom många hojar endast har utblåset på ena sidan....

Ja, det kommer dessutom att skilja i väderlek, lufttryck, avgastemp och en hel massa andra faktorer. Som du skrev så är det ingen exakt vetenskap att mäta ljud, men med den nya utrustningen blir det så bra det är möjligt med den kunskap som finns tillgänglig i dagsläget.
 
Last edited:
Vad är skillnaden på det jämfört med att som de flesta gör lägga 10-15K på ett helsystem? Avgasrör som avgasrör? Det finns ju dessutom ganska gott om beggade originalsystem på marknaden, för betydligt mindre summor än helsystemen kostar.

Jag har båda, kommer köra med helsystem fram och vet ej vilka burkar som ska på ( el vilka jag ska bänka med) men det du säger tyder på att det blir helsystem på buller helger och sen orginal på träning, då bänkar jag med helsystem. Tills den dan vi inte har samma regler som erf så är ju valet helsystem el? ni kör väl med det på era ERF hojar också?
Tack för svaret:)
 
Jag har båda, kommer köra med helsystem fram och vet ej vilka burkar som ska på ( el vilka jag ska bänka med) men det du säger tyder på att det blir helsystem på buller helger och sen orginal på träning, då bänkar jag med helsystem. Tills den dan vi inte har samma regler som erf så är ju valet helsystem el? ni kör väl med det på era ERF hojar också?
Tack för svaret:)

Vi kör helt original, tom katalysatorn sitter kvar.
 
Man behöver ju inte använda hela originalsystemet.
En av fördelarna med ett helsystem är ju de bättre avstämda rören och kollektorerna.
Har själv en originaldämp att montera på helsystemet om så behövs.
Visst förlorar man effekt men det går bättre än ett helt originalsystem.

precis så har jag gjort... ska bli spännande att se hur tyst det blir...

Jag tycker det är skitbra om det blir lite hårdare krav, hojarna väsnas på tok för mycket idag...

Gnället om att originalsystam skulle va dyrt är ju löjlig, ebay.com är ju översvämmat med originalburkar för $50-100. Det ingår även originalsystem på alla hojar när dom säljs nya.
 
På ena hojen sitter det ett devil slipon med db-killer. Den låter mindre än den andra hojen som är helt original. Båda hojarna har katalysatorn kvar och original grenrör.

Effekt ? av ren nyfikenhet. Nått annat gjort?
får jag ihop nått bra kör jag gärna med orginalburkar :)
( ville ha bort katten den vägde ju ett ton;) )
 
Effekt ? av ren nyfikenhet. Nått annat gjort?
får jag ihop nått bra kör jag gärna med orginalburkar :)
( ville ha bort katten den vägde ju ett ton;) )

Effekten var lika sånär som på en häst mellan hojarna. Originalhojen hade 152 på slangen, devilhojen hade 153. Kurvorna liknar varandra, men den svacka som originalhojen har vid 7500 varv är aningen mindre på den andra. Inget man märker vid körning dock.
 
Hva er årsaken til at det aldri er lydmålinger før man slipper utpå i Sverige? I Norge så har man lydmåling ifm teknisk kontroll før trening og løp! De som da ikke tilfredstiller kraven får heller ikke kjøre før de har utbedret "problemet"!

Jag har sagt exakt detta tidigare och är glad att det finns någon som håller med. MYCKET bättre att få reda på att hojen låter för mycket INNAN kval än att bli avflaggad mitt under kval.

Förslag: Mät ljudnivå innan besiktning. Om hojen är OK så får man någon sorts klisterlapp på burken att man är OK. Till nästa tävling så behöver man då INTE mäta innan besiktning utan rullar in i hallen direkt.
"Jamen då kan man ju byta system mellan racena!" säger någon då.
Visst, men eftersom man kör kontinuerlig mätning vid förbipassering så blir man invinkad då och måste åtgärda felet.

Det blir många mätningar innan bes på Torpet i vår men sedan succesivt mindre. Jag har varit med om dessa mätningar utomlands och det tar 30 sek per hoj. Max.

Visst är det ett kanonförslag! Eller hur Humlan?:)
 
Effekten var lika sånär som på en häst mellan hojarna. Originalhojen hade 152 på slangen, devilhojen hade 153. Kurvorna liknar varandra, men den svacka som originalhojen har vid 7500 varv är aningen mindre på den andra. Inget man märker vid körning dock.

Enligt info( från föregående ägare som bänkat min orginal med katt och en med helsystem i samma bänk) skiljer det orginal kontra helsystem 8 hk på slangen. + att jag får bort några kg + dom jag tar bort från mej själv;)
 
precis så har jag gjort... ska bli spännande att se hur tyst det blir...

Jag tycker det är skitbra om det blir lite hårdare krav, hojarna väsnas på tok för mycket idag...

Gnället om att originalsystam skulle va dyrt är ju löjlig, ebay.com är ju översvämmat med originalburkar för $50-100. Det ingår även originalsystem på alla hojar när dom säljs nya.
Det var ju fint att du har en hojmodell där det går att lösa så smidigt :tummenupp

Det finns dock andra som man behöver originalgrenröret + katalysatorklump (som väger löjligt mycket) och det har jag inte sett för $50 inkl frakt och moms. Hojta till om du ser något.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top