Bulten går inte loss!.

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
Robban_C skrev:
Oftast kommer man inte åt att värma där ärgen sitter eftersom det är innuti svingens främre tvärrör, det bästa man kan gör är därför att värma ändarna på svingbulten. Värmen leds inåt och knäcker förhoppningsvis ärgen/rosten.
Tänk bara på att låta allt kallna innan du bonkar på och lägg, som sagts ovan, nåt mjukt emellan. Vedklabbe, grov aluminiumbit eller liknande, annars sabbar du bulten.

Tror du verkligen det är så bra ide?
Om man ska värma så mkt som du säger för att "bräcka" rosten så är det nog stor risk att aluminiumet blir för varmt och kommer att ändra struktur/ta skada. Kan vara svårt att bara värma ändarna på bulten utan att värma för mkt på svingen.

Men om man värner svingen för att "göra den större" så ska man slå ut bulten medans den är varm och inte kall. Annars har man tappat poängen med att värma
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
philsson skrev:
Svingen är i plåt. Har man gammal hoj så har man.. :tummenupp
ang flammor så ska allt lackas om endå bara jag inte skadar nåt.
Under förutsättningar att jag inte får tag på en gasolbrännare. finns det några mer lösningar?. surt att lämna in licksom

Villja, våld och vapenfett :3freak :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag blir lite förvirrad här. kan jag deformera svingen för att jag värmer den med gasolbrännare?. :confused:
Ska jag banka och slita i bulten när den är kall eller varm?. Skada?.
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
philsson skrev:
Jag blir lite förvirrad här. kan jag deformera svingen för att jag värmer den med gasolbrännare?. :confused:
Ska jag banka och slita i bulten när den är kall eller varm?. Skada?.


Är svingen i plåt så är det nog inga problem att värma med gas.
Du får helt enkelt värma försiktigt, Lika så med bankningen, synt förnuft så kommer man långt.
Prova att värma svingen där bulten går, så där lagomt.
Ta en lagomt mothåll och ett bra skydd så du inte förstör bulten. Banka, prova att gänga den, rucka and so on....
Händer det inget, prova att värma lite till, lite längre denna gång :tummenupp
Du slåt på bulten medans svingen är varm.
Så skulle jag gjort iaf :banana
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bulten sitter inte fast i svingen. Om du så blåvärmer svingen så blir inte "problemet" dvs rost/ärgområdet ordentligt uppvärmt.
Bulten sitter ju med 99% sannolikhet fastärgad i en hylsa mellan lagren. Det enda som gäller är att värma hylsan (som antagligen inte går att komma åt) eller att värma bulten.
Såvitt det gäller värme i svingen så utgår jag från att det snarare är ramen (och lagren men det spelat ju ingen roll, dom lär han ju byta) som främst utsätts för värmen. De flesta moderna hojar har ju svingen monterad mellan ramsidorna = merparten av "spill"-värmen från lågan hamnar i ramen (och den skulle väl på lack = spelar ingen roll om finishen går åt skogen). Men det är helt korrekt att man inte ska värma övriga bitar för mycket och enda sättet att hindra det är att kombinera en rejäl men spetsig låga (undvik alltså flerlågiga munstycken) med kylning av allt annat, ex vis med en blomspruta innehållande vatten eller en fin dusch från trädgårdsslangen. Så länge vattnet kokar lugnt och fint så är det inga problem men om vattnet stormkokar så kan man ju satsa på att kyla lite mer.

Kan nämna att jag höll på med exakt samma problem på ett bakhjulslager på en Fiat Pucko (eller vad dom nu heter) för några år sen. En slät hjulaxel, båda lagren i samma dimension och en distanshylsa däremellan. Alltihop hopmonterat i torrt utförande och sen ett antal års drift. :kocko Suck. Minns inte hur länge det tog men det tog ett bra tag bara att få loss navet. Säkert en timme för nåt som borde tagit 5 minuter. :kocko

Jag anara att philsson eller vem det nu var har en intressant tid framför sig i garaget. :)

Edit: Är svingen (och ramen) i plåt så är det ju bara att damma på för fullt med värmen (inte s¨å att fram och sving glöder). Det enda som då händer är att flottet (om det finns nåt kvar) i lagren ryker friskt men det gör inget.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
nuke_proof skrev:
:tummenupp :banana :D
Låter som en respektingivande kärra :yoparty
Får försvara mig mot påhopp genom att säga att den faktiskt inte var min. Jag högaktar de riktiga Fiat-bilarna men tyvärr har det inte tillverkats någar såna sen sent 70-tal eller så. Dagens Fiat är bara smäck. Och dyrt som fan att laga. Vart tog lågprisidén vägen? Den dog i samma stund som bilen kördes ut ur bilhallen.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Det jag inte förstår är bara vart lagret sitter :confused: .. Skulle förvånga mig om det ens gick att få i ett lager där. :va
Föresten så är det som du sa.. vaggan sitter mellan höger och vänster sida av ramen :tummenupp

Alltså ska jag värma uta *** och sen banka på bulten.. :tungan Hoppas bara jag får tag på en gasolbrännare då. :)

Föresten.. om vi säger att bulten är krökt. (Förra ägaren kultade) hur blir det då med bulten.. hört att man får förstöra den osv. Hur bär man sig då åt för att få bort kalaset?.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Sista utvägen är ju att offra bulten och det görs genom att ta bort den bit för bit. Man kommer troligen inte åt mellan ramen och svingen :( .
Antagligen åker du på att göra så här:
1. Såga bort allt som sticker ut på båda sidorna.
2. Ta bort det som går av det som sticker igenom ramen, ex vis med skärbrännare (inte om du inte har örnkoll på vad du gör med skärbrännaren) eller genom att borra.
3. Ta bort resten av det som sticker genom hålen i ramen genom att slipa med en geting och roterande hårdmetallfilar.

Detta är rätt pyssligt och tar en god stund, verkligen inget roligt jobb.
Kolla också det där med vänstergäng men jag antar att du redan har tagit bort muttern?

Och att lagren "inte får plats" kan bero på att det (ev) är nållager, dessa bygger inte så mycket på diametern. Eller bussningar men det trodde jag att alla hojtillverkare slutade med på det glada 70-talet. Och är det bussningar så finns det troligen ingen hylsa som bulten kan ärga fast i.
Har du kollat i sprängskisser hur eländet ser ut inuti?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nej det lät inte trevligt .. vi fåt hoppas på att jag får ut skiten på änklast sätt nu. Se det positivt.
Ja muttern har jag tagit bort och det var helt vanlig gänga på den. :)
Om jag säger såhär.. så ser det ut som att inte en mikrob skulle kunna gå emellan dedär hålet och bulten.. men som sagt så ser jag ju bara hålet på ramen på ena sidan och inte svingen.. mycket möjligt att det ligger nåt lager/bustning där.
Sprängskiss har jag tyvär ingen. :( fick inte med någon manual. men kanske går att få tag på på internet.. vad ska man söka på då tros?.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hojnamnet och orden "sprängskiss", "exploded view" eller "microfiche" ex vis.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban_C skrev:
Hojnamnet och orden "sprängskiss", "exploded view" eller "microfiche" ex vis.
När jag söker på andra hojar så går det bra men när jag söker på min egna så funkar det inte.. :gråta
NS125F heter hojen.. sökt på både NS, NSF, NS125 och NS125F men det kommer inte fram nån sprängskiss ! :mad:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban_C skrev:
Fråga din hojhandlare!
eh.. det kostar ju pengar.. så mycket behöver jag den inte.. :lol 'Ville bara se hur det såg ut. annars lär jag ju märka det när jag "fått" isär det.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Men vafan kom igen nu! Vakna!
Fråga din hojhandlare efter en sprängskiss! Det kostar inget (möjligen lite fikabröd) om du inte har knullat hans fru!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban_C skrev:
Men vafan kom igen nu! Vakna!
Fråga din hojhandlare efter en sprängskiss! Det kostar inget (möjligen lite fikabröd) om du inte har knullat hans fru!
Måste man itne köpa typ en hel instruktionsbok då eller nåt.. :va hade för mig att det inte var gratis..
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tydligen har du knullat handlarns fru. :D

Jag lånar de handböcker eller vektyg jag vill av våra handlare. Men å andra sidan så har de lärt sig att de alltid får tillbaks i tid tillsammans med lite gött fikabröd.
Du får väl be att få titta i handboken på plats om han inte vill låna ut den.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban_C skrev:
Tydligen har du knullat handlarns fru. :D

Jag lånar de handböcker eller vektyg jag vill av våra handlare. Men å andra sidan så har de lärt sig att de alltid får tillbaks i tid tillsammans med lite gött fikabröd.
Du får väl be att få titta i handboken på plats om han inte vill låna ut den.
Jo det är sant. men risken att han har en handbok till just min hoj hemma lär vara mindre än en fis i rymden.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top