Busa - moddar för banhoj?

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Goodstuff skrev:
Jag menade mer att de med supermycket effekt kanske kunde hålla igen på rakorna just för att låta andra komma förbi, om de är långsammare i kurvorna vill säga.

Då håller jag med dig helt och hållet.

Även med en Busa kan det vara lite vanskligt att köra om en oerfaren förare som slår på fullt på rakorna.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jag tycker man kan få åka på vilken hoj man vill, men jag tycker gott man ska veta begränsningarna för vad hojen klarar av.

En Hayabusa är ju motorvägarnas kung, och visst är den inte omöjlig att svänga med, och det är möjligt att man ser den som väldigt lättmanövrerad om man är van med en V-max.
Men då tycker jag man ska till sig av vad andra säger i ämnet åtminstonde.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Goodstuff skrev:
Jag menade mer att de med supermycket effekt kanske kunde hålla igen på rakorna just för att låta andra komma förbi, om de är långsammare i kurvorna vill säga.

Men borde inte de med mindre effekt då hålla igen i kurvorna - där det rimligtvis borde vara svårare att köra om - så att de med busor och 12:eek:r kan få köra först? Ni blir ju ändå omkörda på rakan sen så det spelar väl ingen roll?
:hihi
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Markus skrev:
Men borde inte de med mindre effekt då hålla igen i kurvorna - där det rimligtvis borde vara svårare att köra om - så att de med busor och 12:eek:r kan få köra först? Ni blir ju ändå omkörda på rakan sen så det spelar väl ingen roll?
:hihi
Det är smidigt å klippa en långsam förare i kurvorna bara de håller spåret.
Men oftast får man inte köra om i kurvor på bandagar
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Markus skrev:
Men borde inte de med mindre effekt då hålla igen i kurvorna - där det rimligtvis borde vara svårare att köra om - så att de med busor och 12:eek:r kan få köra först? Ni blir ju ändå omkörda på rakan sen så det spelar väl ingen roll?
:hihi

Nja.. hålla igen för att någon är bakom är väl lite fel..

Men..
Blir man omkörd i en kurva och märker att föraren drar iväg från en kurva efter kurva så behöver man ju inte köra om denne person på rakan så fort man får en chans.
DVS.. om det inte är tävling... :tummenupp
 

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Hejsan! Intressant läsning det här...
Hade en hayabusa förra året å körde en del bana med den,Körde ifrån en å annan r6 och r1 i kurvorna :D
Jag köpte tail-raiser på s-racing -gör en hel del på den hojen,svänger lättare å du lägga ner den mer i kurvorna.Jag monterade ett 180 däck bak,även det för att göra den smidigare på bana.Men helt klart får du jobba mer än 600 förarna för att komma runt på en anständig tid.
Vill du ha en busa -Köp en.
 

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Det bästa som finns på en bandag är folk med hojar som går fort rakt fram. Parkera i kurvan för att sedan ladda satan ner för rakan innan man parkerar i näösta kurva. Skitkul att försöka komma om när man är snabbare i kurvorna men har en effektsvaghoj. :gnissla
Hamnade bakom en kille på Gelleråsen i somras och eftersom man inte fick köra om i kurvorna försökte jag ta honom på varenda lilla raksträcka som fanns. Killen bara försvann efter varje kurva och i depån var jag tvungen att snacka lite med honom och då visade det sig att hans FireBlade hade en Marklund Turbo :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om man nu ska tvingas ta dessa lok te banan, vilken gör sig bäst där då? Blackbird, ZX12 eller busan?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
emullo skrev:
Nja.. hålla igen för att någon är bakom är väl lite fel..

Det var ju det som var min "poäng", man behöver väl inte släppa förbi 250cc förarna på rakan om man nu är berikad med 1300cc? Men jag skojade lite, jag förstår.
 

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
OlleR skrev:
Om man nu ska tvingas ta dessa lok te banan, vilken gör sig bäst där då? Blackbird, ZX12 eller busan?

Har kört alla dom och busan är helt klart bäst av dom.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Micke_Lindstrom skrev:
Kör dom inte en "Hayabusacup" i Japan?


Jovisst. Men sen kör de även CB 500-cup i England. Då består hela startfältet av just CB 500. Är det ett skäl till att köpa en sån?
För att inte tala om VirginCup, där kör hela startfältet R6. Vilket vansinne!
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Victor skrev:
Jovisst. Men sen kör de även CB 500-cup i England. Då består hela startfältet av just CB 500. Är det ett skäl till att köpa en sån?
Nej, en sån köper man för att den är bra att posa med, speciellt den röda.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
V-Gurra skrev:
Missade ni Görans ypperliga länkar :va




Men Busan har fler hästar och en bana består av några få kurvor och massor av rakor!

/VG
Som upplysning kan jag tala om att anderstorpsbanan har den längsta raksträckan av landets banor, trots det spenderar man längre tid i karusellen på anderstorp än på rakan....
 

Busen

********
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Ålstorp
Hoj
ZZR600-92 såld, Hayabusa-99 Såld, gixxer1000K3 Såld, ZX10-r -04 Såld, Honda XR650R
Ben Dover skrev:
Hejsan! Intressant läsning det här...
Hade en hayabusa förra året å körde en del bana med den,Körde ifrån en å annan r6 och r1 i kurvorna :D
Jag köpte tail-raiser på s-racing -gör en hel del på den hojen,svänger lättare å du lägga ner den mer i kurvorna.Jag monterade ett 180 däck bak,även det för att göra den smidigare på bana.Men helt klart får du jobba mer än 600 förarna för att komma runt på en anständig tid.
Vill du ha en busa -Köp en.

Kan bara hålla med, har själv ägt en busa. Och kommer antagligen att byta tillbaks till en sådan när jag har lekt av mig på Gixxern. Men jag skulle råda dig till en tail- raiser som "Ben Dover" skriver, annars kommer du att slipa upp ett och annat på hojen vid nedlägg i kurvor t ex sidokåpor och ljuddämpare (om det nu är original som sitter på).
Bättre hoj får man leta efter, tycker jag :)
Och det finns inget bättre än att rasta några R6, R1, gixxers med ett riktigt Lok! :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eftersom jag har provat både V-Max och Busan så förstår jag din tanke.

V-Max är brutal rakt fram men den svänger sämre än min GSX1100R-90, Busan är en dröm jämfört med V-Maxen, men allt är relativt eftersom Busan är en kluns jämfört med tex GSX750R-00.

Köp du dig en busa den svänger bättre är din V-Max men är ett sänke jämfört med vissa andra hojar.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Victor skrev:
Jovisst. Men sen kör de även CB 500-cup i England. Då består hela startfältet av just CB 500.
Menar du?, då kanske man skulle skaffa en sån som bankörningshoj, efter som det nu körs bana med den.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Min första reaktion på att ngn ska köpa en busa enbart till bana är varför?
Det finns ju miljoners Rettor som förmodligen svänger bättre och ger precis lika mkt adrenalin ur böjarna ut på rakan.
Sedan lär det väl finnas bra mkt mer beggade bitar till en retta än en busa?
Rettor skrotas ju till höger och vänster.
Busor läggs väl inte i samma utsträckning då dom inte är lika många på vägarna.

Skulle jag köpt en banhoj så hade det nog blivit en R6 eller annan 600.
Men landet är fritt och vi väljer själva....
//Tobbe
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Poacher skrev:
Menar du?, då kanske man skulle skaffa en sån som bankörningshoj, efter som det nu körs bana med den.

Allså, jag gillar tanken. Det är ju som kaffekoppsklasserna fast med lite hållbarhet i grejorna. Och framförallt så sitter alla förare på likadant matrial.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top