busa=skit hoj.. iaf min

svamp69

turbo va annars
Gick med
22 May 2005
Ort
skellefteå
Hoj
busa me turbo
lät marklund montera turbo på min busa.. körde 12 mil sen for topp kolv cylinder.. han höll me allt bara ja skruva.. satt ihop den igen och bytte sprut.. bromsa den där alla värden var bra.. kör 1.5 mil från marklund sen ras igen.. kolven for på fyran igen.. smällte ihop 0.5 mm på insug under ringarna.. ja upp dit igen och tok skruva prov trycker alla spridar och dom är perfekta.. skruvara ihop igen hinner åtta mil sen ras igen samma kolv ser lika dan ut som den andra.. marklund förstår inge.. ska upp på måndag me motorn igen.. någon som varit me om något liknande?????
Måste bara säga att marklund ställt upp till 100% en toppen kille...
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
kolvkylningen kanske!? alltså munstycket som sprutar olja underifrån mot kolvtoppen, kanske har den fått en smäll och är lite felriktad? bara en tanke men det är ju konstigt att det fungerade i bänken :va
 
Last edited:

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
PD skrev:
kolvkylningen kanske!? alltså munstycket som sprutar olja underifrån mot kolvtoppen, kanske har den fått en smäll och är lite felriktad? bara en tanke men det är ju konstigt att det fungerade i bänken :va



Kylmunstyckena är viktiga som fan. Minsta lilla snett=byt munstycke.
 

svamp69

turbo va annars
Gick med
22 May 2005
Ort
skellefteå
Hoj
busa me turbo
Wiseguy skrev:
Det är väl från Marklund, No1 får sina hojar/motorer.
vi har kolla de och de ser fint ut.. har skrivit till han oxå men han hadde ingen teori.. tråkigt när de ska gå sönder hela tiden :(
de som är mest konstigt är att dom senaste två gångerna har de hänt i ca 30.. så de ar ju inte när man drar ur den eller något..
 
Last edited:

svamp69

turbo va annars
Gick med
22 May 2005
Ort
skellefteå
Hoj
busa me turbo
andersbrink skrev:
Beskriv händelseförloppet i detalj så kanske du kan få fler tips.
funkar perfekt i bänken.. sen går den fint på gatan.. nu sist låg vi och körde ca 130 stanna av vek undan en väg bom sen ca 600m in så börja den låta illa.. körde ca 30 hela den streckan.. kolven far på undersidan av ringarna på insugs sidan... mvh johan och tack för alla svar
 

svamp69

turbo va annars
Gick med
22 May 2005
Ort
skellefteå
Hoj
busa me turbo
No1 skrev:
Verkar faktiskt skit konstigt då jag själv är inne på 3 Hayabusa turbon utan problem samt att jag aldrig hört talas om något liknande... :va

Känns skönt att höra i från dig att McXpress & Erik gör allt för att få till det hela... :tummenupp

Lyckas du/ni inte så kan du alltid köpa min "Blysläde"... :fyllisar

Patrik,
SWT Racing...
ska upp till erik på torsdag och hoppas vi hittar va de beror på.. va vill du ha för hojen :)
måste säga att ja aldrig varit me om någon som ställt upp så bra som erik.. och de är ju tur annars hade man brytit ihop..
 
Last edited:

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
svamp69 skrev:
den ser ut som den nyper ihop.. men cylindern får inga skador.. tyvär inga bilder.. mvh johan


Tycker det låter som att den blir för varm, och värmenyper...
Precis som de gamla småcrossarna gjorde när man var liten.

Hur är det me oljekylarna på busorna? Vet att Peter Andersson använder sig av en oljekyl kopplad på kylarslangen, då den gamla inte får plats nånstans när man hänger på turbon.

Är det alltid fyran som nyper?

Har du kollat soppatillförseln i fuelrailen? Låter som ett långskott, men om du inte har originalrailen, så kan det ju vara så att du inte har cirkulation vid fyrans spridare, vilket kan kladda igen...

Oj, vad jag låter som en förståsigpåare :kocko
Jag är ju inte ens klar själv :huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Värmenypa i 30 km/h? Hade det varit min egen hoj hade jag kollat rundheten på cylindern och spelet mellan cylinder och kolv. För det har du väl gjort?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
andersbrink skrev:
Värmenypa i 30 km/h? Hade det varit min egen hoj hade jag kollat rundheten på cylindern och spelet mellan cylinder och kolv. För det har du väl gjort?

......
 
Last edited:

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
t.otte skrev:
Brink... Onödig kommentar...
Tänk steget längre...

Det här skall jag inte lägga mig i men... jag tror nog att Brink kan tillräckligt om motorer för att komma med värdefulla tips, råd och kommentarer.

Om jag skulle välja att diskutera motorer med någon här, skulle jag prata med Brink - han har nog tänkt längre än många andra här (inte bara på motorer).
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
t.otte skrev:
Om man åker i 130 har man en relativt bra kylflöde av luft mot oljekylen som man INTE har om man åker i 30. eller tänker jag fel?

En vattenkyld cylinder kyls av snabbare än vad kolven gör när man övergår från inspirerad körning till lugn körning eftersom kolven saknar någon egentlig kylning annat än en liten oljesprut från ett kylmunstycke samt själva bränsleblandningen. Har man samtidigt lite klen blandning på den cyllen ligger man väldigt risigt till. Ligger man sen åt det tajta håller på spel kolv/cylle får man problem även då och inte bara på full rulle. Kverulera på SH om orsaken när vi inte vet alla fakta... well, orsaken lär vi iaf få höra från Doktorerna på MC-Xpress var det lider.

Att en Nicasil-cylle slår sig efter en överhettning låter mindre troligt - om du nu inte har fodrat om den med vanliga gjutjärnsfoder?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Flyer skrev:
Det här skall jag inte lägga mig i men... jag tror nog att Brink kan tillräckligt om motorer för att komma med värdefulla tips, råd och kommentarer.

Om jag skulle välja att diskutera motorer med någon här, skulle jag prata med Brink - han har nog tänkt längre än många andra här (inte bara på motorer).

Ok...
Då utser vi brink till hojdoktor, så ska jag vara tyst...
Håller på visst sätt med i ditt resonemang, men de e bara kul att få vara med å diskutera lite utan att bli trampad på... :3freak
De e väl d som är grejen me sporthoj.

PS. Ber om ursäkt brinken om jag var klumpig på tangentbordet...

MEN...
Jag har problem med värmen när jag åker lugnt och långsamt... Har nog med största sannolikhet med att kabelkopplingen till flekten låg som en grå plastklummp och bubblade mot grenröret :hihi
 
Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
t.otte skrev:
Håller på visst sätt med i ditt resonemang, men de e bara kul att få vara med å diskutera lite utan att bli trampad på... :3freak
De e väl d som är grejen me sporthoj.

Var väl du om någon som trampade på brink..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top