Butangas Börn.

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
mellan hojar
pröva lite med olika gaser i olika blandningar i olika mängder i tex. plastpåsar eller pet-flaskor. sköt en del acetylen-syrgas i yngre år, 10-liters plastdunk smäller hyffsat men polaren körde med sopsäck, tyvärr var jag inte med men det lät en del kan jag tro. tänd med eltänding eller med bensin (hälla-tända-kuta).

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Emil !
Du ser väll till att betala medlemsavgiften till Wheelers
innan du testar ? :crash

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
petter skrev:
pröva lite med olika gaser i olika blandningar i olika mängder i tex. plastpåsar eller pet-flaskor. sköt en del acetylen-syrgas i yngre år, 10-liters plastdunk smäller hyffsat men polaren körde med sopsäck, tyvärr var jag inte med men det lät en del kan jag tro. tänd med eltänding eller med bensin (hälla-tända-kuta).

Är du allvarlig ?
vi sköt ut rutorna på en lagerlokal med 5literpåse :notme .

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
mellan hojar
japp allvarlig, kanske inte riktígt fick till blandningen då kan man anta, för sopsäcken kan jag inte ansvara men så sa han iaf.

10 l dunken small bra den, löven trillade ner från träden och sådant, kan det ha varit att ni var inomhus då ? slutet rum och sådär.

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:(
Inte duktig på just gaser men jag har hört att ju mindre gas man har ju mer smäller det! Kan det stämma?

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
Idag låg jag sist i en karavan om en par tre-fyra bilar som alla låg och segade bakom en lastbil.

Plötsligt hör jag en dånande smäll, som underligt nog lät som den kom bakifrån. Jag tittade förvirrat i backspegeln och undrade om det var nåt med min Buick som gått i kras. Men den brummade snällt.

Då ser jag ett moln av bränt gummi framför mig och slamsor av lastbilsdäck som virvlade över vägen.

Det lät väl inte direkt som en sprängd dynamitkubbe, men det var ändå en rejäl knall med tanke på att den rungade över nejden så dant att man tappade dess bäring. Jag låg i alla fall minst hundra meter bakom.

Jag är rädd för att om du fyller däcket med gas och fjuttar på så kommer du göra en spektakulär kaststjärneimitation medan dina fötter blir kvar i stövlarna som flyger åt varsitt håll.

Men visst, kör på bara.
http://www.darwinawards.com/

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
I gymnasiet när man gick i rörplugget till römokare
så brukade vi fylla stora tubrör med acetylen och syrgas och tända på.

Det small överdjävligt och vi blev bara djärvare och djärvare ......
tills vi blåste alla rutor i verkstan. :rock

Då bidde det besök hos rektorn :crash

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Gnällspik skrev:
Idag låg jag sist i en karavan om en par tre-fyra bilar som alla låg och segade bakom en lastbil.

Plötsligt hör jag en dånande smäll, som underligt nog lät som den kom bakifrån. Jag tittade förvirrat i backspegeln och undrade om det var nåt med min Buick som gått i kras. Men den brummade snällt.

Då ser jag ett moln av bränt gummi framför mig och slamsor av lastbilsdäck som virvlade över vägen.

Det lät väl inte direkt som en sprängd dynamitkubbe, men det var ändå en rejäl knall med tanke på att den rungade över nejden så dant att man tappade dess bäring. Jag låg i alla fall minst hundra meter bakom.

Jag är rädd för att om du fyller däcket med gas och fjuttar på så kommer du göra en spektakulär kaststjärneimitation medan dina fötter blir kvar i stövlarna som flyger åt varsitt håll.

Men visst, kör på bara.

Om man har med syre så lär det nog bli en jävla smäll men om man fyller däcket helt med något brandfarligt tror jag de kommer bli lugnare..
TROR JAG

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Gnällspik skrev:

Men visst, kör på bara.

Ett lastbilsdäck har ca 8kg tryck och när det smäller så smäller det bra. En lärare berättade om en gång när ett boggiedäck exploderade på lastbilen när han blev omkörd... det fanns inte en hel ruta i den bilen sen. En kompis farsa har en däcksfirma och när dom var på mässa en gång så satte dom en bubbla (bilen) på ett lastbisdäck och pumpade det tills det small... den for 5 meter upp i luften.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Om du funderar på att göra något dylikt på din GSX-R 1000 -03 så skulle jag bra gärna vilja se hur den ser ut?
Den lär ju bara vara skrot om du är villig att göra ett sånt här experiment på den, eller så har du FETT med casch :)

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
satt o tänkte lite.. om man häller i tröd så kommer det inte att explodera.. om ni provar o tända på en tom flaska me lite tröd i så brinner de bara ingen explotion..

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
MackeNo1 skrev:
Om du funderar på att göra något dylikt på din GSX-R 1000 -03 så skulle jag bra gärna vilja se hur den ser ut?
Den lär ju bara vara skrot om du är villig att göra ett sånt här experiment på den, eller så har du FETT med casch :)

Inte har jag för mycket pengar. Men den här bilden tycker jag är snygg. Det är jag som skjuter på..

Edit: Jag är inte ens med på bilden .

Bifogat

• 1430.jpg
    1430.jpg
    81.8 KB · Visningar: 293
Last edited:

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
AleX skrev:
satt o tänkte lite.. om man häller i tröd så kommer det inte att explodera.. om ni provar o tända på en tom flaska me lite tröd i så brinner de bara ingen explotion..

T-röd smäller bra vid rätt blandning av syre. Det är dock svårt att få till en bra blandning. Lättare men endå svårt är det med bensin. Sånt jag kommer ihåg från nån brandsskydds utbildning man fick på jobbet.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
GIXxXER skrev:
butangas brinner väl bara, ingen sprängverkan. helium bör ju med fungera bra vid mycket liten mängd då det är en satans kräm i detta.
ta butangas

Om jag inte missminner mig från kemilektionerna så är väl Helium en rätt så stabil (ädel)gas.
Vätgas däremot är livsfarligt och antänds lätt med förödelse som följd. :eek:
Bl.a. därför ersatte man just vätgasen (H2) med Helium (He) i luftskeppen (Zeppelinarna).
Knallgas (vätgas och syrgas) som blandas i lämplig mängd kanske kan vara något?
Är miljövänligt också - bildas vattenånga och energi efter explosionen. :hej

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
triple skrev:
Alltså OM, jag säger OM du skall ge dig på något sådant tror jag att det är bättre att fylla däcket enbart med gas. Blandar man t.ex. väte och luft (eller syre) kommer det att smälla som F-A-N. Har du rent väte så måste vätet först blandas med syre (luft..) innan det brinner, då får du en kraftig flamma, annars flyger du till månen…

Det är just därför det smäller - om man blandar vätgas med syrgas.
Du kanske menar att man ska "späda ut" med Kväve som inte reagerar på något (nästan). :fakta

Luft består av:
Kväve (Nitrogen) 78%
Syre (Oxygen) 21%
Ädelgaser (He, Ne, Ar osv ) ca 1%
Koldioxid 0,035%
:fakta

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept