Butik med stort utbud av utrustning

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jaha. Parallellimport? ÅF kan gå ihop vid vissa inköp?

Misstänker att generalagenten kan minska sin marginal helt enkelt. Tror att deras pålägg är i samma paritet som återförsäljarens.

Hjälm tex, 1000:- till tillverkare, 2000:- till generalagent, 2000:- till återförsäljare
tror jag är ett ungefärligt rimligt senario idag i Sverige.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Misstänker att generalagenten kan minska sin marginal helt enkelt. Tror att deras pålägg är i samma paritet som återförsäljarens.

Hjälm tex, 1000:- till tillverkare, 2000:- till generalagent, 2000:- till återförsäljare
tror jag är ett ungefärligt rimligt senario idag i Sverige.
Nog sant, för vissa generalagenter. Andra håller mer sunda nivåer; 30% till åf, 40% till kund.

Man kan alltid roa sig med att se vad svenska näthandlare tar i andra länder för samma produkt...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Intressant, har du några exempel?
Javisst

Typexempel. Du som svensk kund betalar 9995kr(vilket är ordinarie) för ett Berikställ hos en webshop
http://www.24mx.se/mc/p/mc-skinnstall-berik-racing-shoya/15130/mc-klader/k312/
Samma webshop finns med ".com" och då kostar det 899€ men är nu nersatt till 499€...
http://www.24mx.com/motorcycle/p/leather-suit-berik-racing-shoya/15130/motorcycle-gear/k312/

Alltså, även vid ordinariepris skiljer det förvånansvärt mycket. Men jag kommer med ett exempel till..
Stövlar, SMX-5: på svenska sidan
http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-alpinestars-s-mx-5-svart/15570/mc-stovlar/k291/
på deras holländska...
http://www.24mx.com/motorcycle/p/alpinestars-s-mx-5-black/15570/motorcycle-boots/k291/

Givetvis lönar det sig att handla utanför Sverige, det har till och med en av de största aktörerna på marknaden bidragit till, eller hur? Fan vad det kittlar att handlar där eller. Nä, vänta. Det gör det inte.
 
Last edited:

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Frågan är ju varför vi som kunder ska aggera första hjälpen för svenska handlare?

Ytterligare ett exempel. Jag gillar att handla i butik, och åker gärna från norra delen av Stockholm till mc-hörnan i södertälje för att handla lite småprylar på grund av bra service och trevlig personal. Dock så blir jag lite irriterad då jag efter besöket för det första inte fått med mig några varor hem, då handlaren har inte sakerna på hyllan och till råga på allt så är priser det dubbla mot internetpriserna. Till detta har man då inte räknat tiden och transportkostnaden till butiken..

Vad är det som ska motivera oss att handla i svenska butiker? det finns inget i lager och när man väl får prylarna så kostar det dubbelt.

Det hela känns som att man gör det för den goda sakens skull. man får lite dåligt samvete när man står där i butiken, tråkigt men sant.

Detta var som sagt inga speciallprodukter, utan framdrev och lite småjox.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Det här kommer för er som inte håller med mig angående Lelles.
Köpte i slutet av förra säsongen ett orginal tändstift till cykeln (125a) på Lelles mc som dom skulle ha 245 spänn för.
Köpte idag 2 tändstift på autoexperten i uppsala, 1 till moppen och samma orginal stift som tidigare till motorcykeln totalt för båda stiften 140 kr.
Som sagt Lelles är ett par rånare :fakta
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Nått jag inte fattar är hur illa folk blir behandlade av dessa stora handlare.. Vafan är det för fel i huvudet på dom egentligen? Går man till en butik som redan har överprisade saker och blir bemött som en säck med skit så lär man ju inte återkomma heller, samt att dåliga rykten tar fart.
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Sommar snart i vilket falll.. kommer att glida runt i kortärmar och kort byxor, sandaler är ett måste till detta.

Annars föredrar jag chaps, inget slår chaps!
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Jag orkar inte bli upprörd längre men det är lägre än glocalnet att utstuderat åka till den handlare med störst utbud för att sedan handla online.

Du vill ha service i form av en handlare i närområdet som har allt hemma men du är inte beredd att betala för det.

instämmer helt och hållet, fy fan för din tanke
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Herregud jag skulle kunna skriva ett helt uppslag om det här ämnet efter att jag startade min webshop förra våren! Tyvärr är den svenska marknaden helt skev!
I många fall ligger inte felet hos ÅF. Å andra sidan bidrar dom till att låta priserna vara som dom är genom att vara så passiva.
Jag vill inte gå in närmare på ämnet såhär öppet och undrar ni något kan jag svara på det via PM.

Full förståelse för dig Ciara att du handlar utomlands, som du skriver 7000:- billigare på samma prylar :crash
Den mellanskillnaden gör att man kan skicka tillbaka prylarna på några garantiärenden innan man ens närmar sig samma pris som här hemma.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top