Butik med stort utbud av utrustning

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Tidigare köpte jag all utrustning och gjorde all service på samma ställe. Sen fick de lägga ner pga internethandeln. Va mycket tråkigt.

Nu har jag bytat handlare och köper allting där istället. Köpte nytt ställ med handskar och stövlar där förra året (samt servade förra hojen). Tycker att det är kanon att det finns ett ställe där jag kan klämma och prova. Den servicen (möjligheten att göra så) är jag beredd att betala ett högre pris för.
Sen att det är trevligt att snacka hojar och utrustning med personalen gör bara upplevelsen mycket mera angenäm.

Själv så skulle jag aldrig gå in och "utnyttja" en lokal handlare på det viset, men det är min personliga åsikt.

Kommer fortsätta att handla på samma ställe (trots att jag efter flytt har 15 mil dit enkel resa).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vissa i tråden vill behålla mc-åkandet som en lyxkonsumtion hör jag.

Med tanke på Bilemas intåg på hojmarknaden så tycker jag nog att du har fel på den punkten.

Att en Shoei sen kostar som tio Biltema-hjälmar gör inte hojåkningen till lyxkonsumtion för det står var och en fritt att välja billigare eller exklusivare märken även om många hojåkare tror att bara det exklusivaste är bra nog.

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Som sagt, jag trodde att jag skulle spara 4-5k kronor på en hel uppsättning. Men till min förvåning när jag slängde ihop relativt nya produkter från alpinestar, från Lelles hemsida och från fc-moto's (samma grejer självklart). Efter frakt och euro'n omräknad - 7000 jävla kronor skulle jag spara. Så klandra inte folk från att handla på så sätt. Sen att jag vill utnyttja någons affär är en annan sak.

Mässan i Västerås var jävligt liten, lite av en besvikelse, men fick ju se lite godis iallafall. Mina nya våta dröm, Aprilia rsv4! :Bugar

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Sen att jag vill utnyttja någons affär är en annan sak.

Nej, det är det ju inte. Det är ju just det som hänger ihop. Inte mycket att säga om att beställa från utlandet, det är att nyttja den lokala handlaren som provrum som är moraliskt förkastligt.

Något att tänka på vid internethandel är att det på sikt pressar priserna här hemma. Bra, eller hur? Vad innebär det i praktiken? Ja, först att marginalerna sjunker för handlaren. Sen måste utgifter kapas. Dvs mindre butiker och färre i personal. Mindre lager, dvs sämre utbud på hyllan. Sämre omsättning = mindre skatteintäkter för staten.

Var och en av såna här små saker kanske inte har så stor effekt, men sammantaget alla branscher som ersätts av internethandel märks. Pengarna försvinner ur landet, vilket ger mindre skatteintäkter, färre arbeten i Sverige osv.

Jag handlar också via ebay och köper det mesta till hojen över nätet (hänger iofs ihop med att vi inte är så många som rattar den här modellen i Svedala), men jag är fortfarande medveten om vad mitt beteende kan bidra till på längre sikt.

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Hos Lelles har jag bara fått kanonservice ifrån alla gånger jag har vart där även senast när jag köpte hoj där :)
Stort plus för Lelles! :tummenupp

Tänkte bara inflika att, Ava mc (som jag varit kritiska mot innan) har i mina ögon blivit mkt bättre sen dom flyttade till det nya stället. Var där för nån vecka sen och det var fan smockfullt med människor, men likväl fick jag hjälp fort och utan problem, samt att alla handlarna som stod lediga hälsade och frågade om det var nått jag behövde hjälp med!

fan man blev ju glad! :tummenupp :tummenupp

Fan vad olika det är.
Skulle köpa nya stövlar för 5tusen förra sommaren men fick inte köpa dem där för de tyckte de var för avancerade för mig samt trodde inte på att jag körde på bana :huvet
Åkte till en annan handlare istället och köpte :)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hos Lelles har jag bara fått kanonservice ifrån alla gånger jag har vart där även senast när jag köpte hoj där :)
Stort plus för Lelles! :tummenupp

Fan vad olika det är.
Skulle köpa nya stövlar för 5tusen förra sommaren men fick inte köpa dem där för de tyckte de var för avancerade för mig samt trodde inte på att jag körde på bana :huvet
Påminner om en gammal arbetskamrat som inte fick köpa en stereo för att den var för dyr.Så han gick till en annan butik och slanta upp över 40k kontant

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Fan vad olika det är.

HAHAHA!!!! FY faaaaaan det där var det dummaste jag hört, neka en person ett par skor för att han tror du inte kommer använda dom för det dom är "anpassade" till.. Då kanske dom ska sluta sälja sporthojar också till kiosk-posörer! :fakta Snacka om att skjuta sig själv i foten! :krama

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Snacka om dubbelmoral.

Men beställ online då. Vill du ha fördelarna av onlinebeställning läs:priset så får du även ta nackdelarna läs: ingen möjlighet att prova innan köp. Ja det skiljer flera tusen mellan fysisk svensk handlare och europas största onlineshop på en komplett utrustning.

Jag beställer mina hjälmar online då jag vet att Shoei X-Spirit i storlek L är den hjälm som passar bäst på mitt huvud. Den första hjälmen köpte jag hos den handlare jag provade den hos. De efterföljande 9st har jag handlat online....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
haha... det där är en underlig attityd vissa handlare kan ha. Säga åt en presumtiv ordagrant "Det där har du inte råd med" Jag fattar inte om dom försöker reta kunden till att bevisa att han har råd eller om dom bara är korkade i största allmänhet.

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Jag orkar inte bli upprörd längre men det är lägre än glocalnet att utstuderat åka till den handlare med störst utbud för att sedan handla online.

Du vill ha service i form av en handlare i närområdet som har allt hemma men du är inte beredd att betala för det.

Rätt talat!!

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Något att tänka på vid internethandel är att det på sikt pressar priserna här hemma. Bra, eller hur? Vad innebär det i praktiken? Ja, först att marginalerna sjunker för handlaren. Sen måste utgifter kapas. Dvs mindre butiker och färre i personal. Mindre lager, dvs sämre utbud på hyllan. Sämre omsättning = mindre skatteintäkter för staten.

Var och en av såna här små saker kanske inte har så stor effekt, men sammantaget alla branscher som ersätts av internethandel märks. Pengarna försvinner ur landet, vilket ger mindre skatteintäkter, färre arbeten i Sverige osv.
Håller med till 100% och vi alla förstår problemet. Men majoriteten av sveriges befolkning skiter inte heller pengar ur röven. Och som i mitt fall skulle spara 7000 på hela rubbet, även om jag tycker det är synd att jag inte kan gå till en "lokal" mc handlare, det är helt enkelt för mycket pengar att blunda för. Större kedjor konkurrerar ut mindre lokala butiker så som Hasse's Tv butik på hörnan. Men det är ju hur världen ser ut i daxläget. Och i längden kommer vi märka av det, i många fall gör vi det redan, gäller inte bara mc branschen.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Det sura är OM en söm skulle spricka eller OM nått annat garanti ärende skulle dyka upp så har man betydligt större chans att dels förkorta tiden det tar att reklamera och få tebax grejerna snabbt från en lokal butik än från "internet"
Sommaren är kort ....

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det sura är OM en söm skulle spricka eller OM nått annat garanti ärende skulle dyka upp så har man betydligt större chans att dels förkorta tiden det tar att reklamera och få tebax grejerna snabbt från en lokal butik än från "internet"
Sommaren är kort ....

Eller så köper man två till samma pris som för ett så har man ett i reserv :D

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En provning = Ett inköp.Inte tusan är man tvungen att fortsätta sina inköp? Då går det ju inte ens o byta handlare med det resonemanget?

Och svika de Svenska ÅF? Om nu denna person i ena änden står och säger att det inte är okej att backa ur ett köp för att priset blir för högt och sedan köper det på inernet för att det är under halva priset så kunde man ju tro att denne person håller på dessa ideer hårt.

Och ni som tror att inga affärer kommer vara kvar? En förändring måste ske och det kanske innebär färre affärer och mindre mellanhände eller inga får vi se.

Att köpa in stora kvantiteter skulle ge bättre pris. Jupp! Varför samarbetar inte fler svenska ÅF och gör större inköp tillsammans. Det fungerar ypperligt i andra branscher att man sammarbetar på detta vis där det behövs.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det finns ju en aspekt till. Kolla runt vilka butiker som har rea just när man vill köpa nåt.
Det är ju förstås lättare om man som jag bor i Stockholm och är en kronisk fattiglapp. Men ändå, bästa av bägge världar, både billigt och en riktig butik att gå omkring i och personal att blahablaha med och prova grejor i oändlighet.

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Jag gjorde mer eller mindre samma sak. Var hos LellesMC, kollade skinnställ. Kollade vad som passade på mig, visade sig att de enda stället de hade som satt rätt var ett Dainese, kostade 9.9k hos de. Kollade sedan vad det kostar på nätet när jag kom hem, i Dainese egna webshop gick det loss på strax över 6k. Knappt en vecka senare hade jag stället och sparade 3.5 tusen. Känns jävligt värt.

Kanske låter egoistisk - Samma vara är jag inte beredd att betala 3.5tusen mer än vad jag kan betala. Får vara konkurrenskraftiga priser om jag skall köpa direkt i varuhuset. Hade det varit 100 kronor som skiljde är det en annan sak.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!