Butik med stort utbud av utrustning

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Globaliseringen tar död på våra små fina detaljhandlare, men det är bara gilla läget.
Djungelns lag gäller; Att äta eller ätas. Ändras marknadsförutsättningarna får man följa med, annars är det kånnKurZ

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Var in till Lelles (20 mil från mig) för några veckor sedan.
Inte en kotte i Honda-hallen.
Inte en kotte i Triumph-hallen (var tom låst).
Gick förbi reservdelarna utan att de två killarna bakom disken tittade upp ens. :huvet
Gick upp till kläderna och hjälmarna och tittade runt lite.
Blev totalt ignorerad av killarna där trots att jag var ensam i salen. :dummer

Så efter 30-35 minuter där hade dom inte ens sagt hej!
Sämsta j-la skit jag varit med om sen Prag på kommunisttiden!
Inte konstigt att folk köper på nätet då!

Aldrig mera Lelles! :arsele

Däremot köper jag gärna på Motobikers i Borlänge (bla fulla ställ till frun och mig)!
Helt annat bemötande. :tummenupp

PS. Och så blev det därför hojjen oxå för ett par veckor sen. :kär DS

Last edited:

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Borde isåfall heta gnällhoj.com vem fan vill inte spara pengar? Ni har ju fel i huvet om ni hellre betalar 2000kr mer för en hjälm av en lokal handlare när det går att beställa på tex fc-moto. vilken svensk handlare tackar dig efter du betalat din vara?

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Tänkte bara inflika att, Ava mc (som jag varit kritiska mot innan) har i mina ögon blivit mkt bättre sen dom flyttade till det nya stället. Var där för nån vecka sen och det var fan smockfullt med människor, men likväl fick jag hjälp fort och utan problem, samt att alla handlarna som stod lediga hälsade och frågade om det var nått jag behövde hjälp med!

fan man blev ju glad! :tummenupp :tummenupp

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Tänkte bara inflika att, Ava mc (som jag varit kritiska mot innan) har i mina ögon blivit mkt bättre sen dom flyttade till det nya stället. Var där för nån vecka sen och det var fan smockfullt med människor, men likväl fick jag hjälp fort och utan problem, samt att alla handlarna som stod lediga hälsade och frågade om det var nått jag behövde hjälp med!

fan man blev ju glad! :tummenupp :tummenupp

Köpte du något också?
Själv ringde man dit för ungefär 6 veckor sedan och ville beställa fjädringskomponenter för runt 9000 kr.
Efter att säljaren spenderat runt 5 minuter på att leta runt på hemsidor och datorsystem utan att hitta något så kommer han på briljanta sättet att avsluta samtalet på, att lägga på luran, utan att säga något. :dummer
(Jag valde en annan Svensk handlare efter det...)

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har alltid handlat utrustning på Motorhuset i Nyköping. Trogen-kund-rabatt är billigare än fc-moto. Blir svårt med provning men allt sitter skit så ta det dyraste.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Lelles är ju åt helvete dåligt. Dryg beservissel blatte personal som lägger minimalt med energi på att få en som kund nöjd.
Och gubb Lelle tar fan hem priset i grinighet. höga priser på det gör att jag inte rekommenderar Lelles för 5 öre
Jag har precis rakt motsatt erfarenhet! Mycket hjälpsamma och tillmötesgående. Snabb och korrekt hjälp vid reklamation exempelvis. Priset har väl inte varit det lägsta men inget ocker. De har dessutom "stått ut" med barnen och därtill varit min ovana hustru till stor hjälp. Vi åker dit igen!
Jag vet ju förstås inte men drar man in någonstans med Baron Bosse attityd och bjussar på botong så kanske man inte blir lika väl emottagen som om man haft en dunk med ond saft med sig?

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Köpte du något också?
Själv ringde man dit för ungefär 6 veckor sedan och ville beställa fjädringskomponenter för runt 9000 kr.
Efter att säljaren spenderat runt 5 minuter på att leta runt på hemsidor och datorsystem utan att hitta något så kommer han på briljanta sättet att avsluta samtalet på, att lägga på luran, utan att säga något. :dummer
(Jag valde en annan Svensk handlare efter det...)

Haha, shit vilken bra säljare! :näsblod ja, jag köpte mig faktiskt ett depåstöd där. Så man kan säga jag stödjer svenska marknaden! :skål

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Borde isåfall heta gnällhoj.com vem fan vill inte spara pengar? Ni har ju fel i huvet om ni hellre betalar 2000kr mer för en hjälm av en lokal handlare när det går att beställa på tex fc-moto. vilken svensk handlare tackar dig efter du betalat din vara?

Fel i huvet?
Har du något bevis för det eller spekulerar du bara?
Känner inte dig så jag väljer att inte ställa nån diagnos på dig!

Men ok för att även du ska förstå...
Om alla beställer allt vi köper billigt från Tyskland så kommer det finnas mycket jobb och pengar i Tyskland, i Sverige finns det efter ett tag ingenting.
HAJJARU?

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Fel i huvet?
Har du något bevis för det eller spekulerar du bara?
Känner inte dig så jag väljer att inte ställa nån diagnos på dig!

Men ok för att även du ska förstå...
Om alla beställer allt vi köper billigt från Tyskland så kommer det finnas mycket jobb och pengar i Tyskland, i Sverige finns det efter ett tag ingenting.
HAJJARU?

klart jag förstår det. men det tvingar också ner priserna hos dom svenska handlarna om dom märker att konsumenterna vänder sig ut i europa pga stor prisskillnad. och för handlarna som inte klarar att sänka priserna är det väl lika bra att dom stänger igen för jag vill inte sponsra människors företagar drömmar genom att betala riktiga överpriser för samma vara som finns att beställa via ebay lr liknande för 40% lägre pris med samma garanti och samma leveranstid oftast.

sen är det väl klart att servicebiten ska kosta lite men inte flera tusen för en hjälm eller skinnställ.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
klart jag förstår det. men det tvingar också ner priserna hos dom svenska handlarna om dom märker att konsumenterna vänder sig ut i europa pga stor prisskillnad. och för handlarna som inte klarar att sänka priserna är det väl lika bra att dom stänger igen för jag vill inte sponsra människors företagar drömmar genom att betala riktiga överpriser för samma vara som finns att beställa via ebay lr liknande för 40% lägre pris med samma garanti och samma leveranstid oftast.

sen är det väl klart att servicebiten ska kosta lite men inte flera tusen för en hjälm eller skinnställ.

Du har förstått men skiter i att vi inte får några företag kvar i Sverige.
Klockrent.

Det blir nog som den gamla Toms Tivoli låten "Min roddbåt" som handlar om att man dämmer upp hela Sverige för att producera el till övriga Europa här.
Perfa!
Då får vi handla båtprylar på nätet istället.

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR

Priser har ju att göra med kvantiteter också. Om en återförsäljare köper Tex EN hjälm av en leverantör som han inte handlar så mycket av för att ingen handlar av honom, ja då är det klart som korvspand att återförsäljaren inte får något bra pris av leverantören. Men om återförsäljaren köper 100 hjälmar av en leverantör brukar dom få bra rabatt och kan därför sälja hjälmen billigare till dig.

Tänk dig så på ALLA varor du köper av en återförsäljare. Skulle inte priset på just det du behöver bli billigare då?

Fc-moto till exempel handlar säkert med så ofantligt stora volymer direkt av tillverkare och kan därför hålla låga priser.

Ju mindre vi handlar av svenska butiker, ju dyrare kommer det bli för mig som konsument det är vad jag tror.

/Andreas

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Alla tycker olika! jag förstår din poeng och du har även rätt till viss del. men dom flesta av oss skiter inte pengar och då det finns stora summor att spara på utlands shopping så tycker jag att det är den rätta vägen att gå.

Räcker väl att man betalar en månadslön om året i försäkring på hojskrället. men man kanske ska utnyttja försäkringsbranchen istället och börja skenförsäkra så man har råd att gynna mc-varuhusen som överlag har den kassaste jävla servicen på denna jord.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Problemet är ju bara att dessa "provrum" också måste betala räkningar.
Skulle alla hålla på sådär så skulle "provrummet" vara tvunget att stänga igen en vacker dag, så sitter du där i Öxelsund och måste åka till Uppsala eller Stockholm där det kanske finns två butiker kvar så du kan prova kläder.

Jag håller med om att det är dålig stil att först gå till en butik för att prova ut det man tänkt handla hos en annan. Men det är kanske dax att våra svenska handlare och kanske då främst inte butikerna utan främst grossisterna ska inse att dom inte längre agerar i en skyddad liten ankdam längre. Dom agerar numera på en global marknad och tiden när dom själva kunde bestämma priserna är över nu.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag håller med om att det är dålig stil att först gå till en butik för att prova ut det man tänkt handla hos en annan. Men det är kanske dax att våra svenska handlare och kanske då främst inte butikerna utan främst grossisterna ska inse att dom inte längre agerar i en skyddad liten ankdam längre. Dom agerar numera på en global marknad och tiden när dom själva kunde bestämma priserna är över nu.

Jovisst är det en hel del överpriser, särskilt från generalagenter som Boove och Duels som nog saltar på priserna rejält.
Tyvärr så verkar dom inte fatta det här utan ockrar på priserna ännu mer för oss som inte har lika rymligt samvete utan "tvingar" oss ut på den internationella marknaden.
Just kläder och saker måste passa mig testar och köper jag gärna i butik men reservdelar beställer jag oftast från UK då många handlare i Sverige inte verkar bry sig om att faktiskt beställa in småsaker åt en.

Något som gör mig riktigt jävla förbannad dock är Booves notis på deras hemsida om plagierad Motul-olja som FORTFARANDE är kvar efter snart ett år. Dom visar inte upp några exempel men rekommenderar konsumenter att bara köpa av Booves återförsäljare. Dom skjuter verkligen sig själva i foten på detta sättet.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Jovisst är det en hel del överpriser, särskilt från generalagenter som Boove och Duels som nog saltar på priserna rejält.
Tyvärr så verkar dom inte fatta det här utan ockrar på priserna ännu mer för oss som inte har lika rymligt samvete utan "tvingar" oss ut på den internationella marknaden.

24MX sket väl i Duells i sommar när dom köpte in Motul olja och sålde så billigt att Duells gick ut och sa att det fanns plagierad olja på marnaden?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!