Butik med stort utbud av utrustning

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
24MX sket väl i Duells i sommar när dom köpte in Motul olja och sålde så billigt att Duells gick ut och sa att det fanns plagierad olja på marnaden?

Dom säger det ju inte rakt ut, men det verkar som det. Fast det är Boove du menar, dom sköter Motul i Sverige. :)

Edit: 24mx har 19,432 Likes på facebook, Boove har 38, nuff said. :hihi
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Om vi bara köper utomlands försvinner våra svenska butiker. Det är väl självklart. Det är fel att kalla det stödköp att handla i och av Svenska handlare. Det handlar om vilken service vi vill ha idag och i framtiden.

Vill vi ha svenska handlare kvar så måste vi handla där. Jag har några år på nacken och upptäcker att jag lägger alltmer vikt vid just det. Har tom kommit på mig med att helt medvetet betala riktigt dyrt för svenskproducerat vid några tillfällen.
Jag betalar tom rätt mycket pengar för mina däckbyten som jag lämnar iväg de med. MEN jag gör det med baktanken att det inte kostar mig sååå mycket (för mig) att det egentligen gör något. Det är det värt att kunna gå till RN med en dum fråga eller tio.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Ta tex ngk iridium stift kostar mellan 200-260 kr av en svensk handlare. Dessa går att köpa för ca 80-90 kr från england ink frakt.

I värsta exemplet 30 % av den svenska kostnaden är detta rimligt ? Svar Nej.

Vore intressant att höra vad en svensk återförsäljare betalar i inköp på dessa stift ?

Hur kan england med en momssats på 20 % ha dessa priser ?

Köper dom in så stora mängder ? Nja tveksamt

Har england några special avtal med japan tro ? Nja tveksamt.

Kan det vara så att svenska generalagenter sockrar rejält ? Förmodligen då dom lever i den tiden internet inte fanns och du fick slå i telefonkatalogen och ringa runt och fråga om pris.

Får du bra service av en del stora handlare i stockholm tex avamc ? Nej du är mest till besvär är min erfarenhet.

Varför ska jag betala 200-300 % mer för dessa varor av en butik med dålig service när jag kan få ett mycket bra bemötande från en engelsk handlare och grejorna skickade direkt hem till dörren ?

Var skillnaden mycket mindre och servicen bättre i sverige så javisst värför inte.
 

VFR1200

En röd sak
Gick med
4 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
VFR1200F
Beställde nya Shoie Neotec från Lelles pris 5.134 fraktfritt. FC-Moto tar för denna 569€ +frakt.
Det är inte alltid billigare att gå över ån för lite vatten:hej
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Beställde nya Shoie Neotec från Lelles pris 5.134 fraktfritt. FC-Moto tar för denna 569€ +frakt.
Det är inte alltid billigare att gå över ån för lite vatten:hej

Nja, jag fick det till 5078 kr inkl. frakt från FC-moto, du KUNDE ha sparat 56 kr! :fakta
 

VFR1200

En röd sak
Gick med
4 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
VFR1200F
Beror på vilken valuta kurs man räknar med, och skulle du behöva byta storlek eller av annat skäl returnera varan så är det betydligt billigare att skicka inom Sverige än till Tyskland. Man behöver inte vara dumsnål!:huvet
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ta tex ngk iridium stift kostar mellan 200-260 kr av en svensk handlare. Dessa går att köpa för ca 80-90 kr från england ink frakt.

I värsta exemplet 30 % av den svenska kostnaden är detta rimligt ? Svar Nej.

Vore intressant att höra vad en svensk återförsäljare betalar i inköp på dessa stift ?

Hur kan england med en momssats på 20 % ha dessa priser ?

Köper dom in så stora mängder ? Nja tveksamt

Har england några special avtal med japan tro ? Nja tveksamt.

Kan det vara så att svenska generalagenter sockrar rejält ? Förmodligen då dom lever i den tiden internet inte fanns och du fick slå i telefonkatalogen och ringa runt och fråga om pris.

Får du bra service av en del stora handlare i stockholm tex avamc ? Nej du är mest till besvär är min erfarenhet.

Varför ska jag betala 200-300 % mer för dessa varor av en butik med dålig service när jag kan få ett mycket bra bemötande från en engelsk handlare och grejorna skickade direkt hem till dörren ?

Var skillnaden mycket mindre och servicen bättre i sverige så javisst värför inte.

Du har någon svensk handlare och fd handlare som skriver i tråden här så svaret går att få.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Beror på vilken valuta kurs man räknar med, och skulle du behöva byta storlek eller av annat skäl returnera varan så är det betydligt billigare att skicka inom Sverige än till Tyskland. Man behöver inte vara dumsnål!:huvet

Jag räknade Euro, men ja, det är bra pris. :)
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Beställde nya Shoie Neotec från Lelles pris 5.134 fraktfritt. FC-Moto tar för denna 569€ +frakt.
Det är inte alltid billigare att gå över ån för lite vatten:hej

Nej inte i detta fall. Hjälmen är ny som modell men det går att köpa Shoei XR1100 Conquista TC5 för 249 pund på helmetcity och det är ett bra pris för en schysst hjälm
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det brukar inte vara så svårt att få bra priser när man köper hos en handlare. Speciellt om det är en mindre butik ofta så vill dom åxo sälja prylar. Sist jag handlade så var det 20-40% rabatt har aldrig betalt listpris när jag handlar men visst jag köper nästan allt på ett ställe
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Jag tror att hojbutiker i Sverige kommer alltid att finnas men kommer kanske att se helt annorlunda ut.Redan nu så håller motorcykelhandlarna mycket mindre reservdelslager och tar hem det mesta på beställning.Kanske tar dom bort kläder och hjälmar av kända märke och säljer istället ett lågbudgetmärke med tveksam kvalité typ biltema eller handelsboden,kundernas vilja att betala styr.Idag ser jag BT-hjälmar på folk med sporthojar.När jag började köra 1971 så fanns det bara hojbutiker som var hål i väggen utan några kläder,så kan det bli snabbt igen.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Tittade på topgear häromdagen när dom gjorde en Kinaspecial.Bl.a.så testade dom en blåkopia av BMW X5 och kom fram till att det ser ut som en BMW men allt annat är skit.Fråga:tror ni inte att när Kineserna kan kopiera en hel bil kan kopiera tändstiftsförpackningar och oljeförpackningar.Engelsmännen är europas lurigaste folk(härstammar från Danskar)och risken finns att man blir duktigt blåst.(kolla bara alla Rolexkopior som bara experter kan skiljas åt)
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Engelsmännen är europas lurigaste folk(härstammar från Danskar)och risken finns att man blir duktigt blåst.(kolla bara alla Rolexkopior som bara experter kan skiljas åt)

Öhh ?

Ont:

Jag beställer det mesta från ebay men jag är så lat att jag chansbeställer storlekar. Finns ingen butik i mitt närområde så jag har inget val iaf. Ibland skiter det sig men det ingår i kitet.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Jo,tanken var att köper du ett kopiestift och det går hål i kolven så kan du ju pröva att få ersättning av Engelsmännen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Var in till Lelles (20 mil från mig) för några veckor sedan.
Inte en kotte i Honda-hallen.
Inte en kotte i Triumph-hallen (var tom låst).
Gick förbi reservdelarna utan att de två killarna bakom disken tittade upp ens. :huvet
Gick upp till kläderna och hjälmarna och tittade runt lite.
Blev totalt ignorerad av killarna där trots att jag var ensam i salen. :dummer

Så efter 30-35 minuter där hade dom inte ens sagt hej!
Sämsta j-la skit jag varit med om sen Prag på kommunisttiden!
Inte konstigt att folk köper på nätet då!

Aldrig mera Lelles! :arsele

Däremot köper jag gärna på Motobikers i Borlänge (bla fulla ställ till frun och mig)!
Helt annat bemötande. :tummenupp

PS. Och så blev det därför hojjen oxå för ett par veckor sen. :kär DS

Låter inte alls som vad jag själv är van vid... visst, i hojhallarna spenderar jag sällan tid där och har väl aldrig riktigt fått nåt bemötande värt namnet... men på övervåningen vid kläderna, rackarns vilken bra service jag fått där varje gång jag varit där.

Tänkte bara inflika att, Ava mc (som jag varit kritiska mot innan) har i mina ögon blivit mkt bättre sen dom flyttade till det nya stället. Var där för nån vecka sen och det var fan smockfullt med människor, men likväl fick jag hjälp fort och utan problem, samt att alla handlarna som stod lediga hälsade och frågade om det var nått jag behövde hjälp med!

fan man blev ju glad! :tummenupp :tummenupp

Härligt, det kanske sker nån förändring... tyvärr är det inte alls vad jag såg när jag var där för en månad sen eller nåt sånt. :näsblod

Köpte du något också?
Själv ringde man dit för ungefär 6 veckor sedan och ville beställa fjädringskomponenter för runt 9000 kr.
Efter att säljaren spenderat runt 5 minuter på att leta runt på hemsidor och datorsystem utan att hitta något så kommer han på briljanta sättet att avsluta samtalet på, att lägga på luran, utan att säga något. :dummer
(Jag valde en annan Svensk handlare efter det...)

Det där låter mer bekant... :huvet

Borde isåfall heta gnällhoj.com vem fan vill inte spara pengar? Ni har ju fel i huvet om ni hellre betalar 2000kr mer för en hjälm av en lokal handlare när det går att beställa på tex fc-moto. vilken svensk handlare tackar dig efter du betalat din vara?

Köpte min Arai Viper-GT billigare hos Lelles än det gick att få från FC-Moto... sug på den du. ;)

Jag håller med om att det är dålig stil att först gå till en butik för att prova ut det man tänkt handla hos en annan. Men det är kanske dax att våra svenska handlare och kanske då främst inte butikerna utan främst grossisterna ska inse att dom inte längre agerar i en skyddad liten ankdam längre. Dom agerar numera på en global marknad och tiden när dom själva kunde bestämma priserna är över nu.

Som du skriver, generalagenterna/distributörerna måste släppa sargen.
Kan inte påstå att jag köper allt från handlare i Sverige utan även på nätet utomlands... däremot tycker jag det är riktigt risigt att åka till en affär och prova för att sen köpa på nätet som ett normalt beteende.

24MX sket väl i Duells i sommar när dom köpte in Motul olja och sålde så billigt att Duells gick ut och sa att det fanns plagierad olja på marnaden?

Hört fler liknande stories där handlare annonserat för lägre pris än det rekommenderade och då blivit svartlistade från Duells... inte så skoj då de är ohälsosamt stora på hojmarknaden i Sverige.
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Vissa i tråden vill behålla mc-åkandet som en lyxkonsumtion hör jag. Jag tycker att lägre priser ut till konsumenten och globalisering är viktigare än att stödja enskilda butikers överlevnad. Det gör att fler kan unna sig köra motorcykel.
Det skulle helt enkelt behövas en fc-moto.de i Sverige och det är nog inte helt omöjligt att det kommer.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top