Bygg egen ram med motor från 70 / 80 talet ==> utsläppsklasserna en problem ???

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
CB900FA Honda 1980, CBX 1000 , NX650, XRV650, CB1100R
Hej,
om jag bygger en ram själv och installerar en motor från perioden 1970/1980 och presenterar detta projekt för SFRO:

Om ramen och allt annat accepteras , så finns det problem med utsläppsklasserna ? det är då en ny registrering !

Mvh Henning

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Sida 24:

"Avgasreningskraven för ombyggt fordon är ganska komplice-
rade – se det separata avsnitten i boken som handlar om mo-
torbyten för mer information.

Amatörbyggt fordon har enklare krav. Med bensinmotor gäl-
ler egentligen bara att man ska ha sluten vevhusventilation,
och att avgaserna får ha max 4,5 % CO (kolmonoxid) på tom-
gång."

Bygger du din egen ram så antar jag att du siktar på att regga som amatörbyggt, och då tolkar jag det som att det enda du behöver bekymra dig om är att du ska ha sluten vevhusventilation och att motorn ska klara 4.5% CO på tomgång.

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
Tack för hjälpen !!!

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
4,5 % borde fungera.
Då är det största problemet att Sfro accepterar en självsvetsad ram

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
4,5 % borde fungera.
Då är det största problemet att Sfro accepterar en självsvetsad ram
De accepterar såklart inte vad som helst, men så länge du inte tänkt tillverka din ram av biltema 25mm fyrkantsprofil amatörmässigt ihopsmetad med fågelbajsliknande flusstrådfogar så ska egensvetsad ram inte vara något problem i sig självt. Finns många som byggt egna hojar. Så länge du kan uppvisa intyg som styrker att materialen du utgått ifrån upfyller SFRO-standard och dina svetsfogar ser ok ut så ska du absolut kunna få det godkänt. Köper du dina rör från en ordentlig grossist så bör materialintyg inte vara ett problem att få fram. Tänk på att inte lacka ramen förrän du fått den granskad, SFRO vill inspektera svetsfogarna rena först. Ett tips är att ta kontakt med den SFRO-besiktningsman som du kommer nyttja under projektets gång redan innan du drar igång, diskutera med honom vad det är du vill göra och ungefär vilket upplägg du tänkt dig så kan han säga om du bör tänka om redan innan du gjort något som du tvingas göra om. Lycka till!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hej,
om jag bygger en ram själv och installerar en motor från perioden 1970/1980 och presenterar detta projekt för SFRO:

Om ramen och allt annat accepteras , så finns det problem med utsläppsklasserna ? det är då en ny registrering !

Mvh Henning
Ska du bygga runt en cbkryss? (Hoppas!)

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ska du bygga egen ram så är amatörbyggt enda alternativet.
På amatörbyggda hojar är det inga avgaskrav och liknande så det är bara ljudnivå och att motorn inte läcker olja och liknande. Du ska kunna använda en gammal 2-takts crossmotor om du vill.

Det där med CO och vevhusventilation är jag tveksam till om det gäller amatörbyggda motorcyklar, tror det är endast bilarna som har de kraven.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror som Yson ovan att avgaskraven inte gäller motorcyklar. Dessutom brukar SFRO vara rätt så restriktiva med material till ramen. Rostfritt eller CrMo ska du nog ha jäkligt goda dokumenterade svetskunskaper för att få igenom, de brukar säga sömlösa hydraulrör.

MEN, det enklaste är att du kontaktar din lokala SFRO-person istället för att du får mer eller mindre kvalificerade gissningar av SH-medlemmar.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Jag tror som Yson ovan att avgaskraven inte gäller motorcyklar. Dessutom brukar SFRO vara rätt så restriktiva med material till ramen. Rostfritt eller CrMo ska du nog ha jäkligt goda dokumenterade svetskunskaper för att få igenom, de brukar säga sömlösa hydraulrör.

MEN, det enklaste är att du kontaktar din lokala SFRO-person istället för att du får mer eller mindre kvalificerade gissningar av SH-medlemmar.
Det är dom som bestämmer materialet oavsett vad du har för svetskunskaper, desto mer du kan bevisa, desto mer sätter dom sig på tvären. Jag har bråkat med dom angående Docol som är ett perfekt material för att bygga ramar och då har jag inte bara 10 år som svetsare inom kärnkraft utan även IWS osv men det var tvärnit.

Nu kanske dom fått lite utbildning av SSAB angående Docol så dom tillåter det(TESTA tillåter det sist jag frågade) men fråga allt sådant innan du börjar bygga och se till att få tydliga svar och även angående dimensionering.

Jag fick inget nej när jag frågade, bara ett litet utlägg om att det tappade hållfasthet vid svetsning och man inte kunde tillgodogöra sig den högre hållfastheten. Så när jag hade byggt en ram och tog kontakt igen vart det "nej tyvärr" och massa bortförklaringar. Trots att jag kunde motbevisa dom med dokument angående svetsad hållfasthet osv från SSAB. Sista argumentet dom drog var att det var för tunt(grövre än den fabriksram från 80-talet jag har nu) och att det måste kunna rosta bort i 40 år också.

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
Det är dom som bestämmer materialet oavsett vad du har för svetskunskaper, desto mer du kan bevisa, desto mer sätter dom sig på tvären. Jag har bråkat med dom angående Docol som är ett perfekt material för att bygga ramar och då har jag inte bara 10 år som svetsare inom kärnkraft utan även IWS osv men det var tvärnit.

Nu kanske dom fått lite utbildning av SSAB angående Docol så dom tillåter det(TESTA tillåter det sist jag frågade) men fråga allt sådant innan du börjar bygga och se till att få tydliga svar och även angående dimensionering.

Jag fick inget nej när jag frågade, bara ett litet utlägg om att det tappade hållfasthet vid svetsning och man inte kunde tillgodogöra sig den högre hållfastheten. Så när jag hade byggt en ram och tog kontakt igen vart det "nej tyvärr" och massa bortförklaringar. Trots att jag kunde motbevisa dom med dokument angående svetsad hållfasthet osv från SSAB. Sista argumentet dom drog var att det var för tunt(grövre än den fabriksram från 80-talet jag har nu) och att det måste kunna rosta bort i 40 år också.
oh...tack ,
då är det nästan omöjligt :-(

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
oh...tack ,
då är det nästan omöjligt :-(
Omöjligt är det inte men se till att få tydliga svar och kommunicera. Men om du tänkt bygga i rostfritt eller aluminium så är det i princip omöjligt för dom materialen är inte lämpliga.

Även om fabrikerna bygger i aluminium så är det skit och sprickbenäget och framförallt efter svetsning och kräver värmebehandling och härdning efter svetsning. Sådant finns det inte många som gör och är i princip omöjligt att bevisa så det har jag inga problem med att dom säger nej till.
Rostfritt gillar också att spricka när det används i ramar och utsätts för belastning och vibrationer.

Vill du utforska mer om utmattning av material så kan du googla SN curve.

I mitt fall så var det osäkerhet och okunskap från deras sida som sedan övergick i prestige upplevde jag det som. Har inte haft kontakt med dom sedan dess då jag gjorde ett annat bygge istället men hörde att dom fick inbjudan till SSAB på kurs efter att det spred sig att jag blivit nekad använda Docolrören.

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
Kan du läsa tankar.. ja, det är min önskan:love:

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
Omöjligt är det inte men se till att få tydliga svar och kommunicera. Men om du tänkt bygga i rostfritt eller aluminium så är det i princip omöjligt för dom materialen är inte lämpliga.

Även om fabrikerna bygger i aluminium så är det skit och sprickbenäget och framförallt efter svetsning och kräver värmebehandling och härdning efter svetsning. Sådant finns det inte många som gör och är i princip omöjligt att bevisa så det har jag inga problem med att dom säger nej till.
Rostfritt gillar också att spricka när det används i ramar och utsätts för belastning och vibrationer.

Vill du utforska mer om utmattning av material så kan du googla SN curve.

I mitt fall så var det osäkerhet och okunskap från deras sida som sedan övergick i prestige upplevde jag det som. Har inte haft kontakt med dom sedan dess då jag gjorde ett annat bygge istället men hörde att dom fick inbjudan till SSAB på kurs efter att det spred sig att jag blivit nekad använda Docolrören.
Tack för denna information(y)

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
Hur går det egentligen till när jag hittar en originalram från tillverkaren, till exempel Martin-ramen utan papper men med ramnummer
Måste jag också gå till SFRO?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hur går det egentligen till när jag hittar en originalram från tillverkaren, till exempel Martin-ramen utan papper men med ramnummer
Måste jag också gå till SFRO?
Så vitt jag vet kan du inte regga en färdig ram som amatörbygge. Om du har en befintlig ram med identitet så är det nog riksarkivet du bör vända dig till, kan du få fram gamla reghandlingar så borde du kunna få in hojen i registret igen i det utförande den var i från början. Men inte som amatörbygge.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Ska man göra ett amatörbygge utifrån en befintlig ram så måste man bygga 70% av ramen själv. Det blir väl i princip att man använder huvudröret och infästningar runt svingen och sen bygger resten själv.

Med en gammal befintlig ram så hamnar det nog i kategorin uppbyggt fordon.

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
Och om det kommer från utlandet och inte har några papper ... kommer förmodligen ingenting att fungera

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS