Bygga egen bensintank, mässinglöda ihop delarna

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på att planera ett bygge av en bensintank till GSX:en, nåt som jag aldrig gjort förut.

Hade helst velat klara av detta själv och frågan blir då om man kan löda ihop delarna med gassvets och mässinglod, att det går är jag väl ganska övertyga om men hur svårt är det och är åt nån som testat nåt liknande?

Hur gjorde man tankar innan tigsvetsen tid? Customtankar går väl byggts förr i tiden och det känns väl ut som att nån form av hårdlödning borde varit vanligt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hårdlodsfogen blir ju starkare än plåten som löds. Risken är väl att kapsla in flussmedel som bränslet löser upp och börjar läcka. Har du acetylen funkar ju även vanlig svetstråd.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag har, vid mer än ett tillfälle, sett duktiga svetsare täta en svetsat tank med lod.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Frågan är väl om undertecknad är nog bra svetsare för att svetsa en bensintank med gassvets? Lödning borde väl vara något lättare att utföra då lodet kryper in och man inte behöver smälta ihop metallen men lödning kräver väl att det är väldigt rent. Nästa fråga är om man kan skarva plåten kant i kant då då man löder eller om man måste lägga plåten omlott?

Mina erfarenheter av hårdlödning med mäsdinglod från Honda bygget var ju att det inte "var så bara" utan att man lätt får porer, dock tror jag att felet var att jag skulle slipat rent mycket bättre innan jag lödde ihop rören till insuget, vissa delar blev täta direkt och hyfsat snygga medan andra var ett smärre helvete att få täta.

Om jag gör nåt sånt här själv så tror jag att man köper en sprayburk på OK (om nu längre säljer sån och inte bara korv) och blåser på färg bara för att ha nåt rostskydd en säsong för att kolla om den håller tätt innan man lägger krut på en riktig lackering.

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Hoj
2005 Sportster
När jag tennspacklade entusiast bilen så använde jag trikloretylen för att rengöra plåten innan jag la på flussmedlet. Dock vet jag inte om det går att få tag på tri idag öht, då detta var ett antal år sedan.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Är inte trikloretylen riktigt hälsovådligt? Kan cellulosaförtunning vara ett hyfsat alternativ till tri? Hur är det med renslipningen vid lödningen ska man undvika vissa slipskivor eller slippapper?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
För tvätt har perkloretylen ersatt trikloretylen (som utvecklar fosgen vid upphettning, dvs stridgas). Ska man löda är trikloretylen ens fiende.

Wiki citat: "Ämnet är numera även klassat som cancerogent och skadligt för nervsystemet. Av dessa anledningar säljs tri ej längre i öppna handeln, och av arbetsmiljöskäl förbjöds 1996 användningen av tri helt i Sverige. Vid upphettning kan bildas den farliga gasen fosgen (karbonylklorid)."

Sommarjobbade på en industri där man tvättade stålplåt i varma tri-bad. Skulle temperaturregleringen där ha flunkat hade alla dött. Vansinne! Ericsson i Gävle hade en av de första ångzonslödanläggningarna som vid olycka skulle kunna producera fosgen. Som skyddsombud där stängde jag ned produktionen tills lämpliga åtgärder var vidtagna. Snacka om att vara populär av fabriksledningen.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
I min ungdom var jag på en firma där det fanns ett tri-gas bad. En målare tappade ner något som han skulle hämta upp. Och höll på att bli kvar...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Efter att googlat lite snabbt så verkar ju perkloretylen inte heller direkt vara hallonsaft, hur farligt är detta att använda?

Kommer ju inte att produdera tankar månad efter månad utan en tank eller nåt annat annat som ska lödas nån gång per år, så hur väldigt är det och krävs det mycket skydd vid användning.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Aceton är bra för att få riktigt rent, det biter hyfsat på silikon också.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag brukar använda aceton och cellulosatinner till att avfetta, har också haft nån Standox burk med tvättmedel som jag brukar använda innan man ska måla eller spackla, tror den hette "silicon remover" men den här tagit slut.

Vet dock inte hur bra sånt är till lödning men det borde ju vara lite samma med att avfetta vid målning och lödning.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Lod blir inte starkare än plåt, bara vid t.ex. överlapp eller kälfog då lödytan blir större än tvärsnittet på plåten. Löda stumfogar är kanske inte det bästa.

Kolla Evan Wilcox på instagram https://www.instagram.com/evan.wilcox/, önskar jag hittade honom innan jag byggde min GP. Han bygger i aluminium och svetsar med H²+O² men principen är i stort sett densamma för stål och acetylen eller tig. Med stålplåt som är tunnare får man vara lite mer noga med att knacka plåten slät då man har mindre med material att slipa i.

Evan är bra för att se själva processen och hur man bygger just MC tankar och kåpor men dessa kan också vara bra för att komplettera tekniker för att jobba med stål även om dom fokuserar mer på bilar.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
För nittio år sedan var det ganska vanligt att löda tankar. Sen övergick man till svetsning, Har ett par aluminiumtankar som jag vet är gassvetsade. Så här lödde man förr
Norton-Model-18-8-740x547.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu är ju jag bakåtsträvare så jag har varken Facebook och Instagram men jag har istället en gassvets?

Har ungefär klart hur jag ska göra tanken, botten kommer att bli i ett stycke mest troligt med en grund blockning för tunneln men detta behövs egentligen inte men tänker att det är bra för styvheten, toppen av tanken kommer att bli i ett stycke bakifrån och ändå fram sen blir det sidor. Med lite tur kanske jag kan göra en del av sidorna från toppen och sen lägga in bitar där det fattas.

Har kollat lite på Ron Covell https://m.youtube.com/c/RonCovell/videos

Svetsa aluminium med gassvets ska väl gå men hur många klarar av det idag? Ron Covell visar då han svetsar aluminium med gas i nån YT video tror det var mest för att visa att det går. Tyvärr har jag nog inte tiden att lära mig detta då jag tror det är ganska mycket träning bakom det.

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Hoj
2005 Sportster
Jo, som jag uppfattade det när man kollar upp tri så är det nog förbjudet idag. Det finns ju rätt mycket medel som används än idag i yrkeslivet och som är cancerogena, det mesta som är tvåkomponents t.ex.
Man blir förvånad ibland när man går in o läser datasäkerhetsbladen på ämnen som yrkesproffesionella använder utan något som helst ppe.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Nu är ju jag bakåtsträvare så jag har varken Facebook och Instagram men jag har istället en gassvets?

Har ungefär klart hur jag ska göra tanken, botten kommer att bli i ett stycke mest troligt med en grund blockning för tunneln men detta behövs egentligen inte men tänker att det är bra för styvheten, toppen av tanken kommer att bli i ett stycke bakifrån och ändå fram sen blir det sidor. Med lite tur kanske jag kan göra en del av sidorna från toppen och sen lägga in bitar där det fattas.

Har kollat lite på Ron Covell https://m.youtube.com/c/RonCovell/videos

Svetsa aluminium med gassvets ska väl gå men hur många klarar av det idag? Ron Covell visar då han svetsar aluminium med gas i nån YT video tror det var mest för att visa att det går. Tyvärr har jag nog inte tiden att lära mig detta då jag tror det är ganska mycket träning bakom det.
Skaffa ett konto då! Fattar du vad du går miste om?
Finns nog ingen annan MC byggare där ute som delar med sig i detalj som han gör och gratis dessutom. Om du vill bygga en egen tank och väljer att avstå detta så är du fan dum ?

evan wilcox.JPGevan wilcox 2.JPG
evan wilcox 4.JPGevan wilcox 3.JPG

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ska du gassvetsa aluminium så får du fuska och använda någon temperaturindikator på plåten.
Alu har ju egenskapen att den är kall, ljummen, varm, borta.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Ska du gassvetsa aluminium så får du fuska och använda någon temperaturindikator på plåten.
Alu har ju egenskapen att den är kall, ljummen, varm, borta.
Nejdå, rätt tillsats, fluss och lite träning så går det bra. Kolla på Evan så får du se. Kan ibland vara lättare med gas än med TIG då ljusbågen är ostabil och hoppar mellan bitarna jämfört med gas så när man ska svetsa ihop bitar och kommer till långa smala hörbitar kan det vara riktigt svårt med TIG när ljusbågen gör lite som den vill.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Får väl ta mig en fundering om Instagram ?

Som jag ser detta nu så är ju nästan gassvetsen enda alternativet om man vill svetsa kant i kant vilket jag tror är lättad vid tillpassningen av plåtbitarna. Frågan är väl om man får det tätt och hur mycket det slår sig?

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Får väl ta mig en fundering om Instagram ?

Som jag ser detta nu så är ju nästan gassvetsen enda alternativet om man vill svetsa kant i kant vilket jag tror är lättad vid tillpassningen av plåtbitarna. Frågan är väl om man får det tätt och hur mycket det slår sig?
Det kan slå sig lite så du behöver kunna hamra med mothåll, t.ex. små handhållna mothåll och bygg ihop överdelen med sidorna först innan du sätter ihop den med botten för då kommer du åt överallt och planhamra alla svetsar. Trev's Blogg på youtube jag länkade ovan har några videos på just svetsning och slipning av stålplåt för att få den slät.

Men dom där sakerna kommer du se när du kollar på Evan, man får en väldigt bra överblick hur man kommer åt och använder alla verktyg på olika vis och sedan passar in bitarna osv.

Sånt där hade jag ingen aning om förut när jag testade svetsa stålplåt men nog går det.
DSCN3133 1.JPG

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...