Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja ja har ringt o tagit reda på lite motordelar till min gammla harv nu :)

Jag kan få ett helt motorblock utan förknassare/startmotor/tändning för 5000:- får ju en halv R1a motor fungerande för den pengen ju :)

Lösa delar till min motor kostar:

Vevstake (har utgått) :(
Vevstaksbult: 85kr st. behövs 2st
Vevstaksmutter: 32kr st. behövs 2st
Vevstakslager: 47kr st. behövs 8
Vevlager Grova: 76kr st. behöver 4
Vevlager plana: 136kr st. behöver 6

Slutnota 1728:- lagom billigt för lite bult/muter/lager :)

Se om man kan hitta en vevstake okså :)
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Här kommer några bilder till :)
 

Bifogat

  • DSC00848.JPG
    DSC00848.JPG
    81 KB · Visningar: 190
  • DSC00854.JPG
    DSC00854.JPG
    72.7 KB · Visningar: 300
  • DSC00855.JPG
    DSC00855.JPG
    60.3 KB · Visningar: 138
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja vad ska man skriva, det går väldigt segt framot men jag har lyckas lösa de sista delarna tillslut :)

Nu väntar man bara på följande prylar så ska jag sätta fart med den nya ramen som jag ska ha :)

Följande delar kommer snart :)

R1a 99a.
Hjul fram + Bak Komplett med allt + framaxselbult.
Fram + Bak bromsar kompletta med allt. ( frächa Belägg )

R6 fotpinnar 02.

Oljefilter zx10.
Packbox framgaffel YZF-R6 99-04, 43 x 53 x 9,5/10,5.
Gaffelben Yamaha YZF-R6 00-02.

Samtliga saker e bestälda till zx10 motorn:)
Vevstaksbult: 2st.
Vevstaksmutter: 2st.
Vevstakslager: 8st.
Vevlager Grova: 4st.
Vevlager plana:6 st.

Sommarn inte slut en så jag ska no hinna bygga klart min hoj innan, men får vist skynda mig lite för den e vist inte så lång kvar innan den e slut ju :)

Se om man hinner bygga klart detta bygget innan de vita guldet faller till marken :) då blir de halt o kalt o köra:( jag som älskar torr asfalt :)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du började med att byta motor i en ram du hade.
Sedan bytte du framgaffel.
Nu byter du ramen också..
Har du för mycket fritid?

Blir nog bra, om det någonsinn blir klart!

PS: Är inte negativ. Tycker det är roligt att du orkar! DS
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jo jag okså tycker de e dåligt med effekt :( har inte ens gasres på 1an med 17/37 drevning ju, men den släpper från afalten i stället :D

Jo jag får laga motorn först, funderar på slippa om veven, skaffa 4 st H-stakar o några myssiga kolvar med komp på 7.5-8.1 o en max portad grottis topp :D stor turbo som laddar minst 1.5-1.8 bar så blir de no fart på grejorna :tummenupp

Får man hoppas :) annars skrotar jag hojen eller ger bort den.



Kan vara lite svårt att få tag i Grottis bara.....
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du började med att byta motor i en ram du hade.
Sedan bytte du framgaffel.
Nu byter du ramen också..
Har du för mycket fritid?

Blir nog bra, om det någonsinn blir klart!

PS: Är inte negativ. Tycker det är roligt att du orkar! DS

Hehehe :D Jag fick mig ett lite skratt :D

Ja så går de i Davids byggen, börjar med motor för org va för klen, Framgafflarna va för klena o helt slut o glappade o ville ha kortare + dubblabromsar så man får bätre bromskraft fram, ramen e en världslig historia, skule igentligen börja med org o bara kläma in en liten 350motor men blev vist 1000cc med mera kraft men ramen va för kort, så de blev en del crossram o en del hemma bygge för att förlänga ramen, men nu när jag ska ha R1a baksving så måste ramen bräddas 7cm o hela svingen kommer sitta snett, så de e lika bra o börja på ny ram igen så både Bak hjul, motor, fram hjul går i en rak linje, sen måste jag rätta upp tanken lite så jag får i några mer liter i den, för jag får knapt i 11liter nu fasten de ska gå få i 18liter, måste sänka sadeln okså med ca 12 cm för jag når knapt ner till marken, tåspets o lutande hoj på 1 fot.

Men de går fort o svetsa ihop en ny ram, gör jag på under 1 vecka när jag har alla delarna :)

Jo har no för mycke fritid så jag kan bygga när jag vill :D men igentligen skule jag velat hållt på med Bil/hoj byggen som jobb, de e inte svårt o slarva (byggfusk) i sina egna byggen, helt annat när man går på andras skapelser då e man mycke nogranare, vet inte varför de e just så.

Kan vara lite svårt att få tag i Grottis bara.....

Jo jag tror de okså, men annars finns de många andra duktiga firmor som kan max porta min topp :tummenupp
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Enklast är om du kan få tag på svinginfästningen också.
Har man styrhuvudet och svinginfästning klart, så går det ganska lätt att ässja ihop resten.
Rakt och stadigt!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Enklast är om du kan få tag på svinginfästningen också.
Har man styrhuvudet och svinginfästning klart, så går det ganska lätt att ässja ihop resten.
Rakt och stadigt!

Nja svingfästerna gör jag ju själv :) ta en bit järn som ska utgöra motorfästerna o svinginfästningen i samma bit.

Skule behöva 2-4 st plåtbitar i dimensionen 150x100mm, de som blir för stort får jag ta bort bara.

Inte specelt svårt o få de rakt någorlunda, kör oftast med trä mot Fälgarna på varje sida & 4 tvinnar o spänner ihop plankorna mot Fälgarna så hamnar dom i rak linje så länge trät e rakt:) inte så svårt o få motorn rak med svingen heller, bara man vet var svingen ska sitta så gör jag 2 identiska bitar på var sida av svingen, sen skule jag behöva ett grad pass så jag vet hur mycke jag ska luta gafflarna denna gången så jag får runt 29-35graders vinkel.

Men de ska no gå vägen de här tillslut, visa planerar o bygga såna här saker på ca 1år o jag försöker göra de på 1 månad :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kosta på dig ordentligt material denna gången.
Smidesjärn formar sig mer än man tror när belastningen är åt samma håll varje gång.
Sömlösa hydraulrör är starka, styva, lättsvetsade och hyfsat billiga.
Till fästen passar det bst med seghärdat stål. Är det för hårt vill det gärna spricka av vibrationer.
Smidigast är att snacka med någon som kan material.
En kille här jobbar på ESW (Eksjö Special Welding) som tidigare tillverkade utomordentliga räcerramar.
Där går nog att få reda på lämpligt material till både ram, fästen och svetsmaterial/metod.
Killen är: http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22090
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Nja svingfästerna gör jag ju själv :) ta en bit järn som ska utgöra motorfästerna o svinginfästningen i samma bit.

Skule behöva 2-4 st plåtbitar i dimensionen 150x100mm, de som blir för stort får jag ta bort bara.

Inte specelt svårt o få de rakt någorlunda, kör oftast med trä mot Fälgarna på varje sida & 4 tvinnar o spänner ihop plankorna mot Fälgarna så hamnar dom i rak linje så länge trät e rakt:) inte så svårt o få motorn rak med svingen heller, bara man vet var svingen ska sitta så gör jag 2 identiska bitar på var sida av svingen, sen skule jag behöva ett grad pass så jag vet hur mycke jag ska luta gafflarna denna gången så jag får runt 29-35graders vinkel.

Men de ska no gå vägen de här tillslut, visa planerar o bygga såna här saker på ca 1år o jag försöker göra de på 1 månad :D

tänk på att försprånget i framgaffeln inte får vara över 15cm. annars blir den väldigt svårkörd.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
tänk på att försprånget i framgaffeln inte får vara över 15cm. annars blir den väldigt svårkörd.

som den e nu e den väldigt lätt körd o du ser ju hur den ser ut nu, kommer knapt ha något försprång alls sen med R6 gafflarna o R1 framhjul, kanske 1-4cm om de kan stäma efter mina beräkningar.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja då har man vart på o pillat på hojen igen när lite saker trilla ner på posten som R1a saker som strålkastare + Fram/bak bromsen o de låsbara tanklocket med nyckel, snart kommer hjulen förhopningsvis så den får något o rulla på, mina motordelar e på väg okså, ligger i borås just nu så snart lever den igen :)

Monterade R6 gafflarna med R1a bromsarna o i samma veva tillvärkade jag mig ett nytt styre okså, fram bromslangarna vart lite korta, måla styret gult en så länge :)

Har gjort klart fästet för sadeln o röven i samma veva :)

Gött med riktigt tanklock med nyckel, race tanklocket e inte gjort för vardagsbruk direkt hör hemma bätre på race tracken :tummenupp

Hängde på Retalycktan bara så den kan se, har vart blind sen 1985 ju :D
 

Bifogat

  • DSC00865.JPG
    DSC00865.JPG
    66.8 KB · Visningar: 108
  • DSC00863.JPG
    DSC00863.JPG
    74.5 KB · Visningar: 223
  • DSC00862.JPG
    DSC00862.JPG
    69.8 KB · Visningar: 150
  • DSC00873.JPG
    DSC00873.JPG
    65 KB · Visningar: 164
  • DSC00883.JPG
    DSC00883.JPG
    66.8 KB · Visningar: 132
  • DSC00884.JPG
    DSC00884.JPG
    69 KB · Visningar: 135
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Dum fråga kanske men varför sätter du inte på en ram från en R1 också? det är ju snart det enda som saknas. Du kommer ju knappast konstruera en ram av VVS-rör som är lättare och bättre än Yamahas egna. Dessutom får du ju alla fästpunkter gratis....
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Dum fråga kanske men varför sätter du inte på en ram från en R1 också? det är ju snart det enda som saknas. Du kommer ju knappast konstruera en ram av VVS-rör som är lättare och bättre än Yamahas egna. Dessutom får du ju alla fästpunkter gratis....


Jo jag fundera på de okså till en början, har ju allt utom ( ram, motor, Gaffelkrona, fram gafflar, bakstötdämpare, clip on styren till en körklar R1a :p ) men de e ju ingen sport o köpa en ram, köpa en ram o jag vet att den håller, bygga en ram e mycke mer spänande o man lär sig av sina misstag, utan misstag så lär man sig inget.

Sen får jag göra mer om jag bygger en ram en om jag köper en, jag som tycker om o greja :)

Skärp dig!
Detta är ju en racetrackram.
R1an är ju en simpel gathoj!

Så sant så sant, Race rocks, no gathoj skitt :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Jo då men väldigt lite har hänt, går väldigt segt nu värkar de som, forfarande inte delar av varken R1a delarna o mina motordelar e okså försenade.

Så jag bestälde hem så länge tills jag får dom andra delarna.

Huvudmunstycken ( 135 )
Handtag skumgummi.
Diodbaklampa UFO.

Har börjat med mitt ass o monterat lampan bak.

Har även putsat ur insuget på kanterna i toppen :p kunde inte låta blå i små porta den när jag va i farten :D ej klar en, ska slippa till kanterna så dom blir slätare.

Har monterat en oljetrycksmätare okså så slipper jag vara orolig :) fast plattan e inte klar.

Montera fast högerfotpinne okså :)

Lägger in lite bilder senare på de jag gjort.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så nu kommer småttingarna.
 

Bifogat

  • 100_2688.JPG
    100_2688.JPG
    107.9 KB · Visningar: 144
  • 100_2687.JPG
    100_2687.JPG
    101.9 KB · Visningar: 143
  • 100_2683.JPG
    100_2683.JPG
    127.9 KB · Visningar: 170
  • 100_2691.JPG
    100_2691.JPG
    132.4 KB · Visningar: 126
  • 100_2694.JPG
    100_2694.JPG
    120.6 KB · Visningar: 135
  • 100_2703.JPG
    100_2703.JPG
    139.7 KB · Visningar: 306
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Idag fick man sitt framhjul ju :) skoj o tråkit på samma gång när man börja montera sakerna o insåg att mina gafflar va för tätt ihop :(

Däcket som sitter på e Avon R AV59 120/70 ZR17 58W

Mätte avståndet på gafflarna + gaffelkronan, kanske kan gå å slippa lite på distanserna som sitter på H+V sida om fälgen, annars skule de behövts en R6a gaffelkrona, men då e la de annat i mittenlagringen säkert :(

Gaffelavståndet
Ytre 24.5
Inre 15
mitt 19.3

Gaffelkronan honda cr 250 85a
Ytre 23
Inre 14.3
mitt 18.5
 

Bifogat

  • DSC00920.JPG
    DSC00920.JPG
    92.1 KB · Visningar: 88
  • DSC00921.JPG
    DSC00921.JPG
    88.4 KB · Visningar: 80
  • DSC00922.JPG
    DSC00922.JPG
    97.8 KB · Visningar: 83
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top