Bygger garage - Tips?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
När du ä klar med garaget så bör det, efter alla SH-tipps, se ut nått sånt härnt:

PICT0288.JPG


580_Hoo_garage_5.jpg

Ren porr...
Fast den porten öppnar man inte gärna när det är 23 minus ute...
Jag är dessutom irriterad på att jag inte kan ha porten uppe utan insyn.
Många som glider förbi tittar en gång för mycket och man vill inte ha folk som diskuterar ens garageinnehåll över fredagsbärsen.
 

njelger

Guest
När du ä klar med garaget så bör det, efter alla SH-tipps, se ut nått sånt härnt:

Vit kant längs ner..... well....

Sen är det en massa skit därinne som inte hör hemma i ett garage. Sånt där jams som krattor och diverse fritidsprylar får inte vara i mitt. jag har byggt en friggebod till sånt.
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
För uppvärmningen (garaget är fristående så jag vill inte dra ut rör från bergsvärmepumpen) el-element eller oljefyllda? Var ska de placeras?

Garaget ska normalt hålla frostfritt men kunna värmas upp hyfsat snabbt när man ska jobba där!
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
En jävligt bra idé är att dra ut nätverk, går ju att köra trådlöst från ditt hus, men att bygga en lämplig plats att ställa en billig skitdator på. En billig bärbar eller nåt ihopkok utav delar, så att man alltid kan komma åt internet.

Dvs. verkstadsböcker, kunna googla och söka rätt på saker när man mekar är oumbärligt, så slipper du springa in och ut ifrån dator där inne.
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Är inte luftvärmepump = snordyrt? Om jag bara ska värma upp det ibland och bara hålla det frostfritt annars så känns det lite onödigt?!?
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Är inte luftvärmepump = snordyrt? Om jag bara ska värma upp det ibland och bara hålla det frostfritt annars så känns det lite onödigt?!?

Du köper en BRA luftvärmepump för 10 000... Jag köpte än förra året och är asnöjd. Den värmer riktigt billigt och effektivt större delen av året. (förutom de få veckor då det är massa minus)

Dock så är lägsta tempraturen du kan ställa luftvärmepumparna på 16-17 grader vilket kanske är lite onödigt varmt att ha jämt i ett garage..
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Luftvärmepumpen är bra om man ska hålla varmt i garaget jämnt men skall man som du bara hålla frosfritt är en fläktförsedd elvärmare (elbjörn ) det bästa tar du en 6 kW värmer du upp ytan på någon timme när du skall mecka.

Om du vill ha ett underhållsfritt golv se till att lägga på hårdbetong(Herkulit) på den nylagda betongen och glätta in detta då får du en yta som inte släpper en massa damm och som är väldigt lätt att hålla rent.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Du behöver ett utrymme till svets, plåtsax, vals, bockmaskin, städ och ässja.
Sedan ett rum för svarv, pelarborr, fräs, glasbläster och kap.
Ett rum för hyvel, såg, kutter, slipmaskiner, mm.
Sedan ett rejält utrymme för "projekt" som är på gång.
Någonstans att parkera hojarna och med lyft naturligtvis där du kan meka och serva hojarna.
En smörjgrop med plats för åtminstone ett par bilar.
Ett datorrum för CAD och nätsökning av komponenter, mm.
Allt uppvärmt förstås ...

Satsa definitivt inte på något under 300 m^2 :)
Du kommer nog att vilja ha en sprutbox också ...
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Du behöver ett utrymme till svets, plåtsax, vals, bockmaskin, städ och ässja.
Sedan ett rum för svarv, pelarborr, fräs, glasbläster och kap.
Ett rum för hyvel, såg, kutter, slipmaskiner, mm.
Sedan ett rejält utrymme för "projekt" som är på gång.
Någonstans att parkera hojarna och med lyft naturligtvis där du kan meka och serva hojarna.
En smörjgrop med plats för åtminstone ett par bilar.
Ett datorrum för CAD och nätsökning av komponenter, mm.
Allt uppvärmt förstås ...

Satsa definitivt inte på något under 300 m^2 :)
Du kommer nog att vilja ha en sprutbox också ...

Fan vad jag blir ledsen.

Jag vill ha pengar!!! :rolleyes: :tungan :gnissla

Eller kan någon ge mig ovanstående garage?
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Luftvärmepumpen är bra om man ska hålla varmt i garaget jämnt men skall man som du bara hålla frosfritt är en fläktförsedd elvärmare (elbjörn ) det bästa tar du en 6 kW värmer du upp ytan på någon timme när du skall mecka.

Om du vill ha ett underhållsfritt golv se till att lägga på hårdbetong(Herkulit) på den nylagda betongen och glätta in detta då får du en yta som inte släpper en massa damm och som är väldigt lätt att hålla rent.

Vad menast med glätta och ska man göra detta direkt efter att man slipat plattan?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
OM du faller för el-elementstanken så tycker JAG att du ska köra vanliga fräselement, oljefyllda är framför allt en designpryl.

Om du inte är en snobb förstås, i så fall ska du ha guldeloxerade olivoljeradiatorer.

Jag kör enligt Elbjörnkonceptet och är nöjd med det, 12+ till vardags, 5kW at my fingertips.
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Bör man måla golvet? Och vad målar man väggarna med? Och var är det där OSB som vissa tycker att jag ska ha under gipset (antar att det är någon form av masonitskiva eller dylikt)?
 
Last edited:

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Ungefär så ja. En träfiberskiva som gör att man kan skita i var reglarna sitter när man vill skruva upp något på väggen och skruva var man vill.

Låter väldigt smart... Såg att spånskiva var billigare? Varför inte köra med spån?

Finns det någon nackdel med att sätta skivor innanför gipset?
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj

instämmer kostar inte mycket att ha igång och det är bättre att ha lagom varmt hela tiden än att höja och sänka då och då.
Då kan man mecka när man vill utan att behöva värma upp garaget i förväg.

Det är surt att planera en meckdag och värma upp garaget för att sedan inte kunna pga förhinder:huvet

Jag gjorde så förra året och det slutade med att jag stod och meckade i +5 för att jag hade lust just då.

I år blir det en jämnare värmekurva :tummenupp
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Vad menast med glätta och ska man göra detta direkt efter att man slipat plattan?

Man lägger på hårdbetongen medans betongen fortfarande är bearbetningsbar och sen använder man en glättare
ProductGroup.aspx
och arbetar upp en jämn och fin yta
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Man lägger på hårdbetongen medans betongen fortfarande är bearbetningsbar och sen använder man en glättare
ProductGroup.aspx
och arbetar upp en jämn och fin yta

OK! Då är det ju tyvärr kört eftersom de gjöt grunden igår! Synd... Det lät som en bra idé!
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top