craffe
Guest
Angående storleken på mätaren:
Jag valde lite större matriser för att man snabbt o enkelt skulle kunna se hastigheten utan att behöva anstränga sig nåt.
Visst finns det mindre oxå...
Själva mätarytan blir 40mm på höjden och ca 75mm på bredden, elektroniken kommer sitta på två dubbelsidiga etsade kretskort under matriserna.
Djupet vet jag inte riktigt än eftersom vi inte har etsade kort klara.
En vild chansning är 40-50mm
Angående priset är jag lite osäker, blir det många som vill ha kan man nog sänka det eftersom det är betydligt billigare när man väl har alla masker till kretskorten o allt sånt klart, plus att mycket elektronik blir billigare om man köper mycket (och även lättare att få köpa). Kanske kan man skaffa egen etsutrustning så småningom, detta blir nog inte det enda projektet
Det som kostar absolut mest i dagsläget är givaren (HAL-givare (magnetisk))
Det gick på 470:- + moms. troligtvis klarar man sig med en mycket billigare, men till prototypbygget ville vi ha en som vi kunde lita på.
Den vi har nu klarar 11KHz
Lite med tanke på att vi först hade tänk sätta den på bakdrevet för att få en bra upplösning.
Räknar man lite kommer man fram till att t.ex. ett 41-drev ger ganska många pulser per sekund om man åker i 300 Km/h
Nu kommer det bli så att den räknar 4 pulser per varv ("ekrarna" på bromsskivan bak). Därför kanske man klarar sig med en lite billigare givare.
Det som är bra med den vi har nu är att den är helt ingjuten och specad att funka från -40 till +90 grader eller så.
Det är ju bra om den håller, saker som pajjar söx...
Skulle vi sälja en idag skulle jag nog vilja ha i alla fall 1000:- för den.
Men som sagt, det går nog att få ner.
Ska provköra den lite i helgen (om det inte regnar då OXÅ)
Men nu ska jag sova! Go'natt...
Mvh / craffe
Jag valde lite större matriser för att man snabbt o enkelt skulle kunna se hastigheten utan att behöva anstränga sig nåt.
Visst finns det mindre oxå...
Själva mätarytan blir 40mm på höjden och ca 75mm på bredden, elektroniken kommer sitta på två dubbelsidiga etsade kretskort under matriserna.
Djupet vet jag inte riktigt än eftersom vi inte har etsade kort klara.
En vild chansning är 40-50mm
Angående priset är jag lite osäker, blir det många som vill ha kan man nog sänka det eftersom det är betydligt billigare när man väl har alla masker till kretskorten o allt sånt klart, plus att mycket elektronik blir billigare om man köper mycket (och även lättare att få köpa). Kanske kan man skaffa egen etsutrustning så småningom, detta blir nog inte det enda projektet
Det som kostar absolut mest i dagsläget är givaren (HAL-givare (magnetisk))
Det gick på 470:- + moms. troligtvis klarar man sig med en mycket billigare, men till prototypbygget ville vi ha en som vi kunde lita på.
Den vi har nu klarar 11KHz
Lite med tanke på att vi först hade tänk sätta den på bakdrevet för att få en bra upplösning.
Räknar man lite kommer man fram till att t.ex. ett 41-drev ger ganska många pulser per sekund om man åker i 300 Km/h
Nu kommer det bli så att den räknar 4 pulser per varv ("ekrarna" på bromsskivan bak). Därför kanske man klarar sig med en lite billigare givare.
Det som är bra med den vi har nu är att den är helt ingjuten och specad att funka från -40 till +90 grader eller så.
Det är ju bra om den håller, saker som pajjar söx...
Skulle vi sälja en idag skulle jag nog vilja ha i alla fall 1000:- för den.
Men som sagt, det går nog att få ner.
Ska provköra den lite i helgen (om det inte regnar då OXÅ)
Men nu ska jag sova! Go'natt...
Mvh / craffe